پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مناطق حفاظت‌شده ۸۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است

رئیس سازمان محیط‌زیست در نشست خبری

مناطق حفاظت‌شده ۸۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است





مناطق حفاظت‌شده ۸۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است

۲ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۴۲

«علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، صبح امروز در نشست خبری به موارد مختلفی اشاره کرد. از جملۀ این موارد، سیاست این سازمان در حوزۀ پسماند بود. «سیاست اصلی ما در زمینۀ پسماند، تفکیک از مبدأ است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ در این زمینه بیش‌از ۲ هزار خانۀ محیط‌زیست که محل مناسبی برای ارتقاء فرهنگ در این زمینه است، افتتاح شده و کارها درحال انجام است.»

او به معضل دفع پسماند در سراوان و آرادکوه اشاره کرد و اظهار داشت: سراوان یکی از معضلات ما در زمینۀ پسماند بود که ۹۰ درصد ساماندهی آن انجام شده و به‌زودی پایان می‌یابد؛ مسئلۀ بعدی پسماندهای منطقۀ آرادکوه است که برنامۀ جابه‌جایی مجتمع آرادکوه در دستور کار است؛ با شهرداری تهران در این زمینه مذاکره کردیم و به‌زودی ساماندهی خواهد شد.
سلاجقه گفت: در راستای تفکیک پسماند از مبدأ، طرح «ماپ» ( مدیریت مردمی پسماند) در روستاهای شمالی کشور شروع شده و بسیار هم موفق است.

پروژۀ پتروشیمی میانکاله وجود ندارد
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دربارۀ «پتروشیمی میانکاله» گفت: از دید ما دیگر پروژه‌ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد و الان هیچ ساخت‌وسازی در منطقه انجام نمی‌شود.

اتمام پروژه‌های سخت‌افزاری و شروع کارهای نرم‌افزاری دریاچۀ ارومیه
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در دولت سیزدهم پروژه‌های سخت‌افزاری دریاچۀ ارومیه به پایان رسید و پروژه‌های نرم‌افزاری با همکاری وزارت نیرو و جهادکشاورزی آغاز شد.
به‌گفتۀ او، یکی از مشکلات در روند آب‌رسانی به دریاچۀ ارومیه ، گرفتن آب در مسیر است؛ البته این‌ها کشاورزان بومی منطقه نیستند، بلکه خوش‌نشینانی هستند که در آن‌جا زندگی می‌کنند که با همکاری وزارت جهاد درحال ساماندهی آن‌ها هستیم.
سلاجقه با اشاره به اینکه یکی از کارهای سخت‌افزاری دریاچۀ ارومیه اتمام تصفیه‌خانۀ تبریز است که در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه به دریاچه می‌رسد که جزو حقابه‌های پایدار است؛ همچنین با اقدامات انجام‌شده و بارندگی‌های اخیر، اکنون حجم آب دریاچه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که بخش زیادی از آن پایدار خواهد بود.

چهل درصد هامون آبگیری شده است
او در ادامۀ این نشست گفت: با بارندگی‌های اخیر و رایزنی‌هایی که با افغانستان داشتیم، اکنون چهل درصد تالاب هامون آبگیری شده است و اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد.

افزایش ۸۰۰ هزار هکتاری مناطق حفاظت‌شده
سلاجقه گفت: در سه سال دولت سیزدهم، چهار جلسۀ شورای‌عالی محیط‌‌زیست برگزار شد که بی‌سابقه بود؛ در راستای این جلسات، ۸۰۰ هزار هکتار به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه شد.
او تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که در ابتدای دولت سیزدهم داشتیم، این بود که مسئولان نسبت‌به مسائل محیط‌زیستی حساس نبودند، اما توانستیم این کار را انجام دهیم و در کنار تـوسعه کـه غـیر قـابل انـکار اسـت، حـفظ محیط‌زیست را هم داشته باشیم.

یگان پهپادی برای مهار آتش‌سوزی‌ها راه‌اندازی می‌شود
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با گرم‌شدن هوا شاهد بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خواهیم بود؛ برای مهار آن درحال راه‌اندازی یگان پهپادی هستیم که پهپادهای آن خریداری شده و در این راستا تمام استان‌ها با اولویت استان‌هایی که بیشتر در معرض آتش‌سوزی قرار دارند، به این پهپادها تجهیز خواهند شد؛ اکنون منتظر راه‌اندازی این یگان هستیم.

سلاجقه: در بوستان‌های شرق و غرب تهران گاهی به‌علت سوء‌مدیریت آفات بروز می‌کند که موجب خشک‌شدن یک گونه می‌شود. در این شرایط باید تک‌گزینه‌ای عمل کرد و درختی یا گونه‌ای که دچار آفت شده حذف شود که این اتفاق در بوستان‌های تهران می‌افتد؛ البته دادستانی و شهرداری تهران در این زمینه همکاری خوبی دارند

او افزود: ۸۰ درصد آتش‌سوزی‌هایی که رخ می‌دهد را محیط‌بانان و همیاران محیط‌زیست خاموش می‌کنند و خوش‌بختانه مشکل قانونی همیاران محیط‌زیست را هم برطرف کردیم؛ در این دولت برای اولین‌بار هواپیمای «هیلوشن» برای خاموش‌کردن آن به پرواز درآمد.
او تأکید کرد: برای مهار آتش‌سوزی‌ها به ۲۰ درصد تجهیزات پرنده‌ای نیاز داریم. چون اگر زمان طلایی و اولیۀ آتش‌سوزی در محل حاضر نشویم، خسارات شدید می‌شود. همچنین در بخش دریایی هم ۵۰ نیرو برای یگان حفاظت دریایی آموزش دیده‌اند که قایق‌های موردنیاز آن٬ها هم تأمین شده است.

به‌گـفتۀ او همچـنین هـزار و ۲۰۰ دسـتگاه موتورسیکلت و ۲۰ دستگاه خـودروی مناسب بـرای مـناطق صعـب‌العبور تهیه و در اخـتیار محیط‌بانان قرار گرفته است. البته تهیۀ ۱۰۰ دستگاه خودروی خارجی شاسی‌بلند در دستور کار است و به‌مرور تأمین می‌شوند.

همکاری دادستانی برای حفاظت از بوستان‌ها
سلاجقه دربارۀ خشک‌شدن درختان برخی از بوستان‌ها در تهران گفت: در بوستان‌های شرق و غرب تهران گاهی به‌علت سوء‌مدیریت آفات بروز می‌کند که موجب خشک‌شدن یک گونه می‌شود. در این شرایط باید تک‌گزینه‌ای عمل کرد و درختی یا گونه‌ای که دچار آفت شده حذف شود که این اتفاق در بوستان‌های تهران می‌افتد؛ البته دادستانی و شهرداری تهران در این زمینه همکاری خوبی دارند. سازمان محیط‌زیست هم که مسئولیت پارک‌های ملی را برعهده دارد، به‌خوبی آن‌ها را پایش و مدیریت می‌کند تا مشکلی پیش نیاید.
معاون رئیس‌جمهور گفت: پروژۀ کریدور آبی شمال به جنوب، یعنی انتقال آب دریای خزر به جنوب، در دستور کار دولت سیزدهم نبود و ما هم به آن ورود نکردیم. این موضوع در دولت‌های قبلی پیش‌بینی و مطرح می‌شد؛ البته نشست‌های اولیه‌ای در این زمینه داشتیم، اما چون جزو دستور کار دولت نبود ورود نکردیم. اما اگر روزی در دستور کار قرار گیرد، حتماً همکاری خواهیم داشت.

تعیین تکلیف ۴۱۱ ابرپروژه
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در این دولت ۴۱۱ ابرپروژه‌ای که از سال ۱۳۷۲ در کشور مانده بود را غربال‌گری و تعیین‌تکلیف کردیم؛ همچنین قرار شد که در این دولت کلنگ هیچ پروژه‌ای بدون داشتن گزارش ارزیابی محیط‌زیستی به زمین خورده نشود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر