سایت خبری پیام ما آنلاین | بازسازی ناتمام

گزارش «پیام ما» از وضعیت سرپل ذهاب 4 سال پس از زلزله

بازسازی ناتمام

بازسازی 90 درصد از ساختمان‌های اداری و عمومی و 5 درصد از منازل مسکونی باقی مانده است





بازسازی ناتمام

۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹

هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند که بشود تمام زندگی‌ات را در چند لحظه از دست بدهی. زمانی کوتاه که حتی افسانه و اسطوره هم آن را برای یک تغییر باور نمی‌کند چه برسد اینکه در چند ثانیه تمام دار و ندارت زیر و رو شود. این قصه مانند دفعات گذشته در شبی پاییزی در سرپل ذهاب استان کرمانشاه اتفاق افتاد. روایت‌ها از بازماندگان فاجعه مانند تمام روایت‌های فجایع پیشین، تلخ و نفس‌گیر و مصیبت‌بار بود. اما اکنون چهار سال پس از زلزله سرپل ذهاب مردم این شهر در چه وضعیتی به سر می‌برند و آیا بازسازی شهر آنچنان که مسئولان وعده کرده بودند به سرانجام رسیده است؟

چهارم آذر 97؛ یک سال پس زلزله مهیب «ازگله» در سال 96 در شبی پاییزی، وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6 و 3 ریشتر، علاوه بر مرگ بیش از 700 انسان و هموطن، شهرهای سرپل ذهاب، بخشی‌هایی از کرمانشاه، قصر شیرین و تا روستاهایی در دامنه‌های دالاهو را زیر و رو کرد. حتی در مسیر کوهستانی یارسان که حرکت می‌کردی کوه‌ها و صخره‌های سترگ را شکافته و افتاده می‌دیدی.
پس از اتمام عملیات امداد و نجات و پس آواربرداری تا حد ممکن، نوبت به برنامه‌ریزی برای بازسازی مناطقی رسید که تا حدود 90 درصد تخریب شده بودند. بازسازی‌ای که با گذشت 5 سال هنوز تکمیل نشده است. گرچه در تابستان سال 1400 فرماندار وقت سرپل ‌ذهاب اعلام کرده بود که تمام زلزله‌زدگان این شهرستان با اتمام بازسازی هم اکنون در واحدهای مسکونی دائم و استیجاری سکونت یافتند اما حالا دولت می‌گوید که نه فقط در بازسازی بخش‌های دولتی موفق نبوده است بلکه گویی بازسازی منازل مسکونی نیز به اتمام نرسیده است.
فرماندار فعلی سرپل ذهاب در پاسخ به «پیام ما» از به سرانجام نرسیدن بازسازی ۵ درصد از منازل مسکونی سرپل ذهاب پس از زلزله سال ۹۶ تاکنون خبر می‌دهد.
صدرالله بابلی در مورد زلزله‌های فاجعه‌بار سال‌های 96 و 97 می‌گوید: «زلزله ۲۱ آبان ۹۶ در شهرستان سرپل ذهاب یک زلزله ویرانگر بود که بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ واحد شهری تخریب و ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد تعمیری آسیب دید. این آسیب‌ها با زلزله سال بعد دو برابر است. تاکنون برای بازسازی و تعمیر واحدهای آسیب‌دیده اعتباری بالغ بر یک هزار و ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات و مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بلاعوض به واحدها پرداخت شده است.»
او همچنین در مورد بازسازی خانه‌های روستایی هم می‌گوید: در بخش روستایی پنج هزار و ۶۰۰ واحد احداثی و چهار هزار و ۳۵۰ واحد تعمیری وجود داشت و تمام این واحدها از محل اعتبارات عمرانی زلزله بازسازی شدند. مردم در بازسازی نقش مهمی داشتند و پای کار آمدند اما به دلایل مختلف بعد از گذشت پنج سال از زلزله سرپل ذهاب حدود پنج درصد از منازل مسکونی هنوز بازسازی نشدند و امید است راه چاره‌ای برای بازسازی اندیشیده شود. از زلزله سرپل ذهاب فرصت‌هایی هم ایجاد شد که یکی از مزایای اجتماعی آن مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا بود. ساختمان‌های اداری متاسفانه تاکنون ۱۰ درصد بازسازی شدند و برای مساجد، مراکز فرهنگی و برخی از اماکن ورزشی هنوز کار احداث و مقاوم‌سازی انجام‌ نشده و یکی از مطالبات مردم شهرستان است.
بابلی امیدوار است که از محل سفر رِئیس جمهوری به استان، اعتبار تکمیل بازسازی سایر بخش‌ها نیز تخصیص پیدا کند: «در سفر رئیس جمهوری به کرمانشاه و شهر سرپل ذهاب برآوردی برای احداث و مقاوم‌سازی ساختمان‌های نیمه‌کاره صورت گرفت و رقم ریالی به هیئت دولت اعلام شده که امیدوارم با تزریق این اعتبار شاهد ساختمان‌های مناسب برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم فهیم باشیم. مشکل دیگر ما بعد از 5 سال، تکمیل زیرساخت‌های آسیب‌دیده است. ما برای بازسازی شهر و ارائه خدمات شهری نیازمند اعتبارات کافی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم. برخی از زیرساخت‌های شهری و برخی از رودخانه‌ها و کانال‌های کشاورزی که تخریب شدند، نیازمند اعتبارات کافی است که در اختیار آب منطقه‌ای قرار گیرد و دیوارهای داخل شهر و خارج از شهر بازسازی شود. در بحث ساختمان‌های دولتی و خصوصی فقط 5 درصد را تکمیل کرده‌ایم و برای همه بخش‌ها نیازمند اعتبار هستیم.
کتابخانه‌ها، برخی از ساختمان‌های اداری، مساجد و مکان‌های فرهنگی در شهرستان‌های سرپل‌ ذهاب پس از زلزله پنج سال گذشته هنوز تعمیر و بازسازی نشده و تنها حدود ۱۰ درصد از ساختمان‌های اداری مقاوم‌سازی و بازسازی شده‌اند. بر اساس نیازهای مردم شهرستان سرپل‌ ذهاب و همچنین به منظور ارائه خدمات بهتر، پیگیر مطالبات در زمینه مقاوم‌سازی و بازسازی‌های لازم بوده تا روند کار با سرعت بالاتری دنبال شود.»
بنابر اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه و تایید ستاد بازسازی این استان که البته اکنون فقط نامی از آن مانده است برای بازسازی 56 ساختمان اداری و عمومی تخریب شده در این شهر، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که تا‌کنون تخصیص پیدا نکرده است.
شهروندان سرپل ذهاب در این شرایط نه فقط از سیمای فعلی شهر گلایه‌مندند بلکه از توجه نکردن دولت به وضعیت زندگی‌شان و سردرگمی برای دریافت خدمات از اداره‌های دولتی هم شکوه دارند.
محمد عبد‌سعدی یکی از شهروندان این شهر است که نه فقط موفق به بازسازی منزلش در مجاورت مجتمع مسکن مهر این شهر نشده است بلکه دیگر دست از تلاش و تقلا برای دریافت برخی امتیازات نیز کشیده است.
عبدسعدی که فرزند کوچکش در کانکسی پس از زلزله به دنیا آمده می‌گوید: هنوز نتوانستیم خانه خودمان را بازسازی کنیم. من 2 فرزند داشتم و وقتی زلزله آمد همسرم باردار بود. فرزند کوچکمان در کانکس به دنیا آمده و الان 3 سال است که دارد در خانه کوچکی که مستاجری است بزرگ می‌شود. انقدر پیگیری کردیم و رفتیم و آمدیم که خسته شدیم. سال‌های اول و دوم گفتند که دولت مصالح رایگان می‌دهد اما باید در نوبت بمانیم. در مورد وام بلاعوض ساخت و ساز هم اوضاع همین بود. بعد هر روز گفتند در کشور سیمان پیدا نمی‌شود. مصالح گران شده است. هنوز که هنوز است خانه ما به صورت ویران افتاده است و حتی بخشی از آوار آن خارج نشده. دیگر از این اداره و آن اداره رفتن هم خسته شدم.
آنچه محمد عبدسعدی می‌گوید را سایر شهروندانی که جزو آن 5 درصد جامانده از بازسازی هستند نیز می‌گویند اما برخی از این شهروندان از گردونه آمارگیری خارج شده‌اند. گروهی از مستاجرانی که پس از تخریب منازل در زلزله و از بین رفتن محل کار، اسباب و اثاثیه و دارایی‌ها گزینه دیگری را انتخاب کردند: «بازگشت به ایل».
بانو یکی از زنانی است که از زمان زلزله سرپل و مرگ اعضای خانواده نزدیک مانند پدر و مادر همراه با همسرش به ایل و زندگی در دالاهو مشغول شده است. بانو می‌گوید: همه زندگی‌مان در آن سال رفت و چون مستاجر بودیم مشمول وام‌های نوسازی نمی‌شدیم. طی همان چند ماه اول، اندک پس‌اندازمان هم هزینه شد. همسرم این راه را برگزید. مغازه‌ای که در آن کار می‌کرد هم بین رفته بود. آمدیم اینجا و در کنار عشایری که پذیرایمان بودند دامداری می‌کنیم. حالا توانستیم چند دام هم بخریم. مانند ما آدم کم نیست که نتوانستند دوباره در یک خانه زندگی کنند. عده‌ای کوچ کردند عده‌ای هم آمدند اینجا.
این سخنان درباره بازسازی منازل مسکونی در حالی مطرح می‌شود که درباره سرنوشت بازسازی بسیاری از بخش‌ها از جمله بهسازی جاده‌ها، خانه‌های روستایی، اماکن عمومی مانند ورزشگاه‌ها و… گزارشی منتشر نشده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *