طلسم چهل ساله آسفالت راه کرمان ـ شهداد شکست

منتشر شده در صفحه تاریخ | شماره شماره ۴۵۷

خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر
طلسم چهل ساله آسفالت راه کرمان ـ شهداد شکست
بخش پنجاه و شش

در این شماره روزنامه نظری خواهیم داشت به اهم موارد مطرح شده در سومین دوره انجمن شهرستان کرمان

ما کرمانی‌ها تنبل هستیم و اگر بشود حتی حاضریم با اتومبیل داخل مغازه بشویم و خرید کنیم
به گزارش روزنامه کیهان، در جلسه دی ماه ۱۳۵۵، اظهارات رییس راهنمایی و رانندگی ، مورد انتقاد شدید انجمن شهرستان کرمان قرار گرفت.
«وضع ترافیک خیابان شاهپور (شریعتی) کرمان با یک طرفه شدن آن به هم ریخته است و کسی که می-خواهد از فلکه مشتاق به چهارراه طهماسب ـ کاظمی برود، باید کرمان را دور بزند. این مشکل باعث شده است که اهالی و کسبه این خیابان یک طومار بلند بالا به انجمن بدهند و نارضایتی خود را اعلام کنند.
صنعتی رییس انجمن در جلسه اخیر در این باره افزود: پزشکان کرمان هم تماماً در این خیابان متمرکز هستند و این مسئله مشکل بزرگی برای مردم به وجود آورده است که باید به آن خاتمه داد. آقای جلیل مظهری هم گفت: رییس راهنمایی و رانندگی در مصاحبه‌ای گفته‌اند در راهنمایی و رانندگی کرمان مقرراتی استفاده می‌کنیم که در تهران برقرار است؛ باید گفت مشکل ترافیک این جا قابل مقایسه با تهران نیست و مسایل متفاوت است.
سرهنگ مکی رییس راهنمایی و رانندگی هم در جلسه حضور داشت و گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که با یک طرفه شدن این خیابان تعداد تصادفات کاهش یافته است و در تهران هم خیابان لاله‌زار را که وضع مشابهی با خیابان شاهپور دارد یک طرفه کرده‌اند، بنابراین ترافیک کرمان را با تهران البته که مقایسه می‌کنیم چون همان مشکلی که در تهران وجود دارد این هم احساس می‌کنیم. وی افزود: متأسفانه ما کرمانی‌ها تنبل هستیم و اگر بشود حتی حاضریم با اتومبیل داخل مغازه بشویم و خرید کنیم. در مورد دایر کردن راهنمایی و رانندگی در نقاطی که گفته شد باید بگویم کمبود پرسنل داریم، علاوه بر این بخش‌ها حتی در بم، سیرجان، رفسنجان، جیرفت و بافت هم راهنمایی و رانندگی دایر نمی‌کنیم.
در این جا صنعتی در پاسخ گفت: خیابان لاله‌زار را که مثال می‌زنید چند کوچه در رو به خیابان سعدی و فردوسی دارد اما خیابان شاهپور کرمان چنین وضعی را ندارد که شما این دو خیابان را با هم مقایسه می‌کنید.
آقای مظهری گفت: مرحبا در آغاز جلسه یکی از همکاران گفت: رییس راهنمایی و رانندگی کرمانی است و مشکلات شهری را در می‌یابد که متأسفانه چنین نیست و حالا همین همشهری به ما توهین می‌کند و می-گوید: کرمانی‌ها تنبل هستند، نه آقای رییس شما بیش از آن که عمل کنید حرف می‌زنید، چرا یک جواب قانع‌کننده نمی‌دهید و مشکل ترافیک کرمان را حل نمی‌کنید ما که این جا نشسته‌ایم بی‌کار نیستیم، آمده‌ایم به مسایل مردم رسیدگی کنیم و آن وقت شما مردم را تنبل می‌خوانید.
سرهنگ مکی رییس راهنمایی و رانندگی که شاید انتظار چنین برخوردی را نداشت گفت: من دهاتی هستم و در یکی از دهات بم به دنیا آمده‌ام و از یک دهاتی بیش از این نمی‌توان توقع داشت. من در تهران بودم و نمی‌خواستم به این جا بیایم، تمام تهرانی‌ها مرا می‌شناسند. من در تمام ایران نمونه هستم، اما این جا از بس روزها کار می‌کنم شب‌ها نمی‌توانم انگلیسی بخوانم. با این حال من از مردم کرمان عذر می‌خواهم، به مولایم علی از این گفته پشیمانم.
در ادامه صنعتی پیشنهاد کرد از هر گواهینامه رانندگی ۱۰۰۰ تومان عوارض گرفته شود تا صرف خرید چراغ‌های راهنمایی و رانندگی شود؛ این پیشنهاد مورد تصویب اعضا قرار گرفت» (۲).
همچنین در ادامه گزارش روزنامه کیهان از همین جلسه آمده است: «در این جلسه ابتدا صنعتی رییس انجمن شهرستان در باره ثبت تعدادی از خانه‌هایی که در زمین‌های طهماسب‌آباد ساخته شده صحبت کرد و گفت: چند سال قبل قانونی از مجلس گذشت و عده‌ای از مردم خانه‌های مسکونی خود را به ثبت رساندند اما عده‌ای از روی بی اطلاعی و کم توجهی این کار را انجام نداده و فرصت از دست رفت که اکنون دچار مشکل شده‌اند. وی در ادامه از آقای مظهری خواست در این مورد پی‌گیری نماید بلکه بتواند مهلت اجرای این قانون را تمدید کند …
آقای مظهری (نماینده مردم کرمان در مجلس شورای ملی) در خصوص ثبت خانه‌های طهماسب‌آباد گفت: آن زمان که ما به دنبال ثبت خانه‌های کرمان بودیم گروهی فکر می‌کردند من در کرمان زمین و خانه دارم و می‌خواهم آن‌ها را به ثبت برسانم من هم به مسئولان وکالت دادم تا هر چه زمین و خانه در کرمان متعلق به من است به انجمن‌های خیریه بدهند.
[علی اصغر مظهری] نماینده کرمان در مجلس شورای ملی ضمن انتقاد از سهل‌انگاری و کوتاهی مأموران ثبت اسناد گفت: ثبتی‌ها اگر می‌خواستند در مدت کوتاهی کار ثبت خانه‌های بدون سند مالکیت را انجام می-دادند. در زمانی که درصدد بودیم که در این مورد قانونی از مجلس بگذرانیم. وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مسئولان در تهران گفت: اگر مأموران ثبت بخواهند کار را فوراً فیصله می‌دهند والا اگر صدها قانون هم از مجلس بگذرانید کاری از پیش نخواهید برد …» (۴).
طلسم چهل ساله آسفالت راه کرمان ـ شهداد شکسته شد
در آخرین جلسه انجمن شهرستان کرمان در سال ۱۳۵۵ش.، نیز به موضوع آسفالت راه شهداد ـ کرمان، رسیدگی گردید و این خبر توسط رییس جلسه اظهار شد:«طلسم چهل ساله آسفالت راه کرمان ـ شهداد شکسته شد و آسفالت این راه از اول سال آینده آغاز خواهد شد. این مطلب را صنعتی در آخرین جلسه انجمن اظهار داشت و افزود: نمایندگان کرمان در مجلس شورا تلگرافی به انجمن فرستاده‌اند و در آن یادآور شده‌اند که مقاطعه‌کار آسفالت راه کرمان ـ شهداد تعیین شده و از اوایل سال آینده آسفالت این راه آغاز خواهد شد» (۵).
در اولین جلسه انجمن شهرستان در سال ۱۳۵۶ش. که در فروردین تشکیل گردید، این موارد مطرح و بررسی گردید: «محمد صنعتی تلاش‌هایی انجمن را در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی در شهرستان کرمان را بازگو و اظهار داشت: احداث راه شهداد ـ کرمان که یکی از آرزوهای دیرین مردم این سامان بود با پی‌گیری انجمن شهرستان و پشتکار نمایندگان کرمان در مجلس شورای ملی با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال توسط وزارت راه و ترابری در پایان سال ۱۳۵۵ به مناقصه گذارده شده است و این راه طی سه سال از طریق منطقه سیرچ در سه قسمت احداث خواهد شد.
طول راه کرمان به شهداد در حال حاضر از طریق گلباف حدود ۳۰۰ کیلومتر می‌باشد که با احداث راه جدید از طریق سیرچ به ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. صنعتی افزود: بیش از یک صد طرح عمرانی با اعتباری معادل ۳۵۰ میلیون ریال در سطح شهرستان از اعتبارات سال ۵۶ ـ ۵۵ اجرا خواهد شد و اولویت به طرح-های نیمه تمام داده شده است. در سالی که گذشت اعضای انجمن شهرستان کرمان به بخش‌ها و روستاهای شهرستان کرمان مرتباً مسافرت نمودند و با توجه به سیاست کلی انجمن‌ها که بایستی مردمی باشد در تماس دائم با مردم بودند و طرح‌های اجرایی با نظر مردم، معتمدان محل و انجمن‌های ده به مورد اجرا گذارده شده و می‌شود تا بهره‌دهی کامل از طرح‌های عمرانی حاصل شود.
محمد صنعتی ضمن اشاره به طرح‌های رفاهی گفت: در اعتبارات سال جاری به برنامه‌های رفاهی از جمله حفاظت بخش‌ها اولویت خاص داده شده و در راور، شهداد و گلباف سیل ‌بند ایجاد می‌شود تا این مراکز در خطر سیل قرار نگیرد و جمعاً ۲۵ میلیون ریال به این طرح‌ها اختصاص داده شده است و اهالی گلباف مبلغ شش میلیون ریال از اعتبارات شهرداری را جهت سیل بند اختصاص داده‌اند و در امور ورزش بیش از ۲۰ طرح در مناطق راور، شهداد، گلباف، ماهان، چترود و جوپار اختصاص یافته است. وی سپس با اشاره به مشارکت مردم گفت: مردم صمیمانه در برنامه‌ها مشارکت می‌کنند از جمله می‌توان به اهالی روستای جوشان اشاره نمود که بیش از ۱۰۰۰۰ نفر نیستند، ۴۰ درصد از هزینه طرح آب‌رسانی روستای خود و ساکنان قوام-آباد ۳۰ درصد از هزینه پروژه‌های آب‌رسانی را تعهد کرده‌اند» (۷).
انجمن شهرستان کرمان جلسه خود را به ریاست محمد صنعتی و با حضور محمودی فرماندار کرمان و اعضای مربوطه در محل انجمن تشکیل شد. ابتدا رییس انجمن شهرستان ضمن بررسی طرح‌های عمرانی سال جاری و طرح‌های انجام شده اعلام کرد:
سال گذشته سال پرباری برای شهرستان کرمان بود و شاهد اجرای طرح‌های چشم‌گیری بوده‌ایم. وی سپس به نامه مظهری نماینده مردم کرمان در مجلس شورای ملی اشاره کرد و گفت: آقای مظهری اطلاع داده‌اند که نمایندگان کرمان در مجلس شورای ملی درباره ثبت زمین‌های طهماسب‌آباد پیگیری کامل دارند و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است که پس از تأیید و تصویب در مجلس شورای ملی به مورد اجرا گذاشته می‌شود.
سپس محمود فخری نماینده راور در انجمن شهرستان کرمان تقاضای مردم راور را در مورد کارهای ثبتی-شان در کرمان انجام شود مطرح نمود. در پی این موضوع ادهمی نماینده انجمن شهرستان اشاره به فعالیت-های رییس راهنمایی کرمان نمود و گفت: رییس راهنمایی کرمان به وعده‌هایی که در انجمن شهرستان کرمان داده عمل نموده زیرا در اکثر چهارراه‌های کرمان پاسبان راهنمایی مستقر نموده و نسبت به نصب چراغ راهنمایی نیز اقداماتی انجام داده است. سپس آزادپور نماینده ماهان ضمن اشاره به نامه عباس فتح نجات نماینده انجمن شهر کرمان که در آیندگان چاپ شده بود به انتقاد پرداخت و گفت: جای تعجب است که بعضی از مسئولین با نمایندگان مردم چنین برخوردهایی دارند.
سپس صنعتی رییس انجمن شهرستان کرمان در این زمینه رشته سخن را به دست گرفت و گفت: پیرامون این موضوع جلسات مکرری با مسئولان امر تشکیل داده‌ایم ولی در این جا می‌گویم هر مقامی که نسبت به نمایندگان انجمن‌های ملی بی تفاوتی نشان دهد با عکس‌العمل شدید روبرو خواهد شد زیرا اعضای انجمن‌های ملی برای کارهای شخصی با مسئولان اجرایی مذاکره نمی‌کنند بلکه به نمایندگی از سوی مردم مذاکره می‌کنند و خواسته‌های مردم را مطرح می‌کنند.
در این نشست هم چنین تقاضای نماینده ماهان در مورد کمک به نوسازی حمام شاه نعمت الله ولی در ماهان مطرح شد و انجمن تصویب کرد که مبلغ ۲۵۰ هزار ریال به این کار اختصاص یابد. سپس رشید فرخی در مورد کرایه بار وسایل نقلیه مسافربری صحبت کرد و گفت: گاراژها بار مسافرین را که باید تا چند کیلو بپذیرد نمی‌پذیرد و کرایه دریافت می‌کنند» (۹).

پی نوشت:
(۱) ـ روزنامه کیهان، سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۵۵، شماره ۱۰۰۵۷.
(۲) ـ روزنامه کیهان، سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۵۵، شماره ۱۰۰۵۷.
(۳) ـ عکس در روزنامه کیهان، سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۵۵، شماره ۱۰۰۵۷ منتشر گردیده است.
(۴) ـ همان، همان شماره.
(۵) ـ روزنامه کیهان، یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۵۵، شماره ۱۰۱۱۸.
(۶) ـ وی در سال ۱۳۵۵ ش. در آخرین ترمیم کابینه‌ی امیرعباس هویدا، به جای جواد شهرستانی به سمت وزیر راه و ترابری منصوب گردید.
(۷) ـ روزنامه آیندگان، دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۵۶.
(۸) ـ روزنامه آیندگان، شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۵۶.
(۹) ـ روزنامه آیندگان، شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۵۶.

39

نوشته های مرتبط


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «پیام ما» بیشتر بدانید :

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 5
  • امروز: 94
  • دیروز: 420
  • هفته: 5,825
  • ماه: 14,905
  • سال: 75,672