پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دستاوردهای نظامی تهران و نگرانی واشنگتن

وزیر دفاع در مراسم رونمایی از موشک صیاد ۴B از شلیک موفق باور ۳۷۳ در برد ۳۰۰ کیلومتری خبر داد

دستاوردهای نظامی تهران و نگرانی واشنگتن

وزارت خارجه آمریکا درپی آزمایش موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر قائم ۱۰۰، نسبت به گسترش برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد





دستاوردهای نظامی تهران و نگرانی واشنگتن

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۳۶

یک روز پس از آزمایش موفقیت‌آمیز پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، وزیر دفاع با حضور در مراسم رونمایی از موشک صیاد ۴B از شلیک موفق باور ۳۷۳ به هدف در برد ۳۰۰ کیلومتری خبر داده است. تحولاتی که در شرایطی با واکنش کاخ سفید و چند کشور اروپایی مواجه شده و همزمان روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شده که «ستاد مرکزی آمریکا در راستای افزایش آماده‌باش نیروهای خود جنگنده‌هایی را به پایگاه‌های خود در منطقه منتقل کرده است.»

موشک صیاد ۴B رونمایی شد. مراسمی که روز گذشته در حالی با حضور وزیر دفاع، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و شماری از متخصصان صنعت دفاعی برگزار شد که آزمون سامانه ارتقایافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با این موشک برد بلند نیز با موفقیت انجام شد. آزمونی که طی آن، ابتدا هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در ادامه با ردگیری آن در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر، در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت. آن‌طور که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در توضیحاتی در این رابطه اعلام کرده، برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا یافته است. این وزارتخانه همچنین در توضیحاتی در خصوص موشک برد بلند صیاد ۴B از این خبر داده که این موشک دارای سوخت جامد مرکب در جریان آزمون روز گذشته برای نخستین بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفته و این در حالی است که برد موشک سامانه باور ۳۷۳ از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن نیز از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.

رونمایی از آخرین دستاوردهای صنعت موشکی ارتش جمهوری اسلامی اما در حالی روز یکشنبه انجام گرفت که یک روز پیش از آن نیز سپاه پاسداران آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ را با موفقیت به انجام رسانده بود

رونمایی از آخرین دستاوردهای صنعت موشکی ارتش جمهوری اسلامی اما در حالی روز یکشنبه انجام گرفت که یک روز پیش از آن نیز سپاه پاسداران آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ را با موفقیت به انجام رسانده بود. ماهواره‌بری که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد و در حالی شنبه همین هفته، مرحله نخست آزمایش‌های پروازی زیر مداری آن با موفقیت انجام شد که این ماهواره‌بر، آزمایش‌های زمینی خود را نیز در دی‌ماه سال گذشته با موفقیت پشت سر گذاشته بود.
اما در حالی که این گزارش‌های وزارت دفاع، نیروهای هوافضای ارتش و همچنین نیروی هوافضای سپاه پاسداران در یکی، دو روز گذشته در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری داخلی بازنشر شده، یک کانال تلگرامی فعال در پوشش اخبار نظامی و امنیتی نیز در گزارش روز گذشته خود از دستیابی سپاه به موشک‌های ۱۲۵۰۰ کیلومتری میان‌برد و قاره‌پیما خبر داده و نوشته است: «امروز رسما سپاه پاسداران به موشک‌های میان برد ۵۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ کیلومتری در قالب دو مرحله و سه مرحله سوخت جامد دست پیدا کرد.» کانال تلگرامی صابرین‌نیوز که دستیابی سپاه به این موشک‌های میان‌برد و قاره‌پیما را «دستاوردی بسیار بزرگ» توصیف کرده که «کمتر کشوری به آن دست پیدا کرده» و «غربی‌ها را بسیار مضطرب و مستاصل خواهد کرد.» در این گزارش همچنین آمده است: «در پایگاه فضایی شاهرود ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ ‌(در واقع موشک قاره‌پیمای تاکتیکی) را دیدیم که شتاب فوق‌العاده خوبی‌ گرفته و کمی‌ پس از شلیک نازل متحرک موتور رافع فعال شده و موشک به سرعت تغییر جهت می‌دهد.» شتابی چشمگیر که صابرین‌نیوز، آن را «نشان‌دهنده استفاده از سوخت جدید با چگالی انرژی بالا، طراحی‌ گرین مناسب با تولید تراست فراوان و استفاده از یک موتور تمام کامپوزیت» می‌داند. ویژگی‌ها و دستاوردهایی که در مجموع «به سبک‌سازی موشک کمک فراوانی کرده است.» در این تحلیل نظامی دستاوردهای جدید سپاه و مشخصاً موشک آزمایش شده، «چیزی شبیه به MGM-۱۳۴ Midgetman آمریکایی» توصیف شده است. موشکی که «بردی بالغ بر ۱۱۰۰۰ کیلومتر با کلاهک هسته‌ای چندصد تنی دارد.» و آن‌طور که این رسانه می‌نویسد «قطعا توان حمله به خاک اروپا و پایگاه‌های آمریکایی در دیگو گارسیا را به دست آورد.» این درحالی است که صرف‌نظر از آن‌چه در تحلیل غیررسمی صابرین‌نیوز در ارتباط با این دستاوردهای اخیر سپاه مورد تاکید قرار گرفته، وزیر دفاع نیز در توصیحاتی که روز گذشته در ارتباط با سامانه ارتقایافته باور ۳۷۳ و موشک صیاد ۴B به‌دست داد، از این گفته که «امروز یکی از دستاوردهای شگرف و بسیار بزرگ دفاعی و ملی رونمایی کردیم.» امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی که در توضیح برخی ویژگی‌ها و توانایی‌های سامانه باور ۳۷۳ گفته «بسیاری از کشورهای صاحب فناوری در دنیا آرزوی داشتن چنین سامانه‌ای را دارند»، گفته است: «قطعاً این دستاورد دفاعی در ارتقای توان رزم نیروهای مسلح نقش‌آفرینی بسیاری خواهد داشت.»
موضوع به‌کارگیری از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از سوی نیروهای ارتش روسیه، در روزهای گذشته وارد فاز تازه‌ای در فضای رسانه‌ای بین‌المللی شده است. این تحول در پی آن رخ داد که وزیر امور خارجه ایران بالاخره اصل موضوع ارسال پهپاد به روسیه را تایید و البته تاکید کرد که این موضوع مربوط به بازه زمانی کنونی نبوده و در گذشته انجام گرفته است. اظهاراتی که در روزهای گذشته با واکنش‌های برخی مقام‌های چند کشور خارجی از جمله ایالات متحده و اوکراین روبه‌رو شده است. حسین امیرعبداللهیان که در نخستین روز همین هفته به بیان نکاتی در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه تهران این ابزارها را در اختیار مسکو قرار داده پرداخت، گفته است: «اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است.» امیرعبداللهیان گفته «ما تعداد معدودی پهپاد، در ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.» او همچنین تاکید کرده است: «ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام و تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه دارند، در اختیار ما قرار بدهند.» وزیر امور خارجه همچنین گفته «اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده، نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نخواهیم بود»؛ حال آن‌که اما نماینده آمریکا در امور ایران، بار دیگر ادعای اثبات نشده کاخ سفید درباره استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین را تکرار و مدعی شده که اظهارات اخیر امیرعبداللهیان صحت ندارد، چراکه تهران در تابستان گذشته ده‌ها پهپاد به روسیه ارسال کرده و در حال حاضر نیز نیروهای نظامی ایران در مناطق اشغالی اوکراین به نیروهای روسی برای استفاده از این پهپادها آموزش می‌دهند. راب مالی که در حساب کاربری خود در توییتر به این موضوع پرداخت، همچنین نوشت: «آنها در مواجهه با شواهد، نیازمند یک سیاست جدید هستند، نه یک داستان جدید.»
همزمان با این واکنش توییتری نماینده آمریکا در امور ایران به بحث ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز از نگرانی واشنگتن نسبت‌به گسترش برنامه موشکی جمهوری اسلامی خبر داده است. ند پرایس در اظهاراتی نتیجه آزمایش موشکی ایران را «بی‌ثباتی» می‌داند و رئیس‌جمهوری اوکراین نیز با تکرار ادعاهای پیشین خود مبنی‌بر استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین، مدعی شده که تعداد پهپادهایی که ایران به روسیه داده، کم‌شمار نیست. ولودیمیر زلنسکی که به اظهارات اخیر امیرعبداللهیان در این رابطه واکنش نشان می‌داد، گفته «نیروهای اوکراینی روزانه حداقل ۱۰ پهپاد ایرانی را سرنگون می‌کنند و اظهارات مقامات ایرانی درباره موضوع پهپادها حقیقت ندارد.» همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین نیز در سخنانی با تکرار ادعاهای رئیس‌جمهوری این کشور در باره نقش جمهوری اسلامی در تجاوز نظامی ارتش روسیه به خاک اوکراین، به سخنان وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد. اولگ نیکولنکو گفته است: «ایران باید متوجه این مسئله باشد که عواقب سوء‌همکاری با روسیه در جنگ علیه اوکراین، از مزایای آن بیشتر است.»
اما در حالی موضوع همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه و مشخصاً ارسال پهپاد به این کشور به‌منظور استفاده علیه اوکراین، بار دیگر دولت‌های غربی را به واکنش واداشت که ادعای دیگری که اخیراً از سوی برخی منابع رسانه‌ای در خصوص حمله احتمالی ایران به عربستان مطرح شده بود، بار دیگر از سوی واشنگتن‌پست تکرار شد. این نشریه در گزارشی مدعی شد که در پی انتشار گزارش‌هایی درباره آمادگی ایران برای حمله به عربستان، جنگنده‌های آمریکایی به منطقه اعزام شده‌اند. بنابر گزارش واشنگتن‌پست، «ستاد مرکزی آمریکا در راستای افزایش آماده‌باش نیروهای خود جنگنده‌هایی را به پایگاه‌های خود در منطقه منتقل کرده است.» در گزارش این روزنامه همچنین ادعا شده اعزام این جنگنده‌ها، «نشانه استحکام و اهمیت مشارکت آمریکا و عربستان» است.
همزمان با انتشار گزارش این روزنامه آمریکایی، یک هفته‌نامه معتبر آلمانی نیز در شماره جدید خود، از احتمال تصویب تحریم‌های جدیدی علیه ایران خبر داده است. هفته‌نامه اشپیگل که در گزارشی به نقل از منابع آگاه به این موضوع پرداخته، مدعی شده آلمان به همراه ۸ کشور دیگر اروپایی به‌دنبال تصویب بسته جدید تحریم علیه جمهوری اسلامی است. بر اساس این گزارش، این کشورها بسته‌ای تحریمی شامل ۳۱ پیشنهاد را به اعضای اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند که از جمله شامل مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت ورود برخی شخصیت‌های حقیقی ایران به خاک اتحادیه اروپا است. تحریم‌هایی که احتمال می‌رود وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست آتی این هیئت که ۱۴ نوامبر برگزار می‌شود، درباره فهرست تحریم‌های جدید تصمیم بگیرند.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *