سایت خبری پیام ما آنلاین | قرارداد عجیب زعفرانی

دولت از انعقاد قرارداد صادرات زعفران به ارزش 200 تن میان ایران و قطر خبر داده ‌است

قرارداد عجیب زعفرانی

اتحادیه‌های صادرکننده زعفران می‌گویند از این قرارداد اطلاعی ندارند





قرارداد عجیب زعفرانی

۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵

طی دو روز گذشته برخی رسانه‌ها، خبری مبنی بر انعقاد قرارداد بزرگ تجاری در مورد صادرات زعفران ایران به قطر منتشر کردند که به گفته کارشناسان امکان اجرای آن زیر سوال است. ظنی که اعداد و ارقام رسمی منتشر شده از سوی وزارت جهادکشاورزی نیز موید آن است.

 

بنا بر خبر منتشر در خبرگزاری بازار در فاصله چند ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بزرگترین قرارداد تجاری در حوزه زعفران بین ایران و قطر با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار به امضا رسید. این خبر می‌گوید: سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ با علی بن احمد الکواری وزیر دارایی قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که برخی از مقامات و بازرگانان دو کشور، حضور داشتند وزیر دارایی قطر بر حمایت قطر از مراودات تجاری با ایران، تاکید کرد و افزود قطر آماده است تا با جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرآوری زعفران طبق استانداردهای جهانی همکاری کند. در ادامه این جلسه، قرارداد تجاری برای انتقال و فرآوری ۲۰۰ تن زعفران ایران با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار بین بازرگانان ایران و قطر منعقد گردید.
در ادامه خبر آمده با امضای این قرارداد که بزرگترین قرارداد تجاری انتقال زعفران در جهان محسوب می‌شود ضمن تثبیت جایگاه ایران به عنوان قطب اول تولید و عرضه زعفران در جهان، گام بلندی در جهت نزدیکتر کردن قیمت زعفران ایران به قیمت بازارهای جهانی برداشته خواهد شد.
همچنین براساس این قرارداد، اولین محموله زعفران ایران در اول اکتبر ۲۰۲۲ به قطر ارسال خواهد شد. این خبر به صورت رسمی از سوی دولت اعلام شده است اما رئیس شورای ملی زعفران می‌گوید که از انعقاد چنین قراردادی بی‌اطلاع است.

مقایسه زعفران صادر شده در مدت ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ با مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که با کاهش ۱۹ درصدی صادرات از نظر وزنی و ۱۹.۳ درصدی از نظر ارزشی مواجه شده‌ایم. در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۳۲۴.۸ تن زعفران به ارزش ۱۹۰.۶ میلیون دلار از ایران صادر شد. این عدد در سال 1400 به 262.8 رسید

اطلاعی نداریم
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی می‌گوید که از انعقاد این قرارداد بی‌خبر است. این خبر در حالی با اعلام بی‌اطلاعی از سوی دو اتحادیه بزرگ صادر کننده زعفران کشور اعلام شده است که دیروز روزنامه همشهری نیز در خبری درباره این قرارداد و به نقل از یک مقام آگاه در وزارت جهاد کشاورزی نوشت: این قرارداد با دولت بسته نشده و به‌احتمال زیاد طرف قرارداد تعدادی از تجار و تولیدکنندگان برندهای معروف بوده‌اند.
این مقام آگاه گفته بود: کل صادرات ما در سال گذشته 330 تن به ارزش 191 میلیون دلار بوده، حال چگونه امکان دارد که قطر 3 میلیون نفری که با احتساب توریست‌های مهمان جام جهانی نهایتا 6 میلیون جمعیت در بازه زمانی جام جهانی فوتبال خواهد داشت، 200 تن زعفران نیاز داشته باشد؟ این قرارداد نهایتا می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و برندینگ و بسته‌بندی با ‌تکنولوژی بالا باشد وگرنه کل ارزش صادرات زعفران ما که به شکل فله و بسته‌بندی صادر می‌شود، به 300 میلیون دلار نمی‌رسد. به‌گفته این مقام مسئول کل تولید زعفران ایران در سال گذشته 450 تن بوده که 330 تن آن صادر شده است.
کاهش 50 درصدی
کمتر از یک ماه قبل و در پایان مرداد وزارت جهاد کشاورزی از کاهش تولید 50 درصدی زعفران در کشور خبر داده بود. بنا بر آمار رسمی منتشر شده از سوی این نهاد در مرداد 401، به دلیل وضعیت خشکسالی، در سال زراعی ۱۴۰۱ تولید زعفران ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است.
حسینعلی زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و مشاور وزیر گفته بود: بالا رفتن قیمت زعفران به دلیل کاهش میزان تولید بوده است. با ۱۲۲ هکتار سطح زیر کشت، بیش‌ترین سطح زیر کشت در حال حاضر متعلق به ایران و از سوی دیگر حدود ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ما است. متاسفانه امسال وضعیت خشکسالی و اینکه کشاورزان در سال‌های گذشته ناامید شدند و لذا کمتر به محصولات خود رسیدگی کرده‌اند، منجر به این شده که تولید زعفران به نصف کاهش پیدا کند و در سال زراعی ۱۴۰۱ تولید زعفران ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است. اگر چه زعفران کمتری نسبت به سال‌های قبل صادر کرده‌ایم، اما به دلیل بالا رفتن قیمت این محصول در بازارهای بین‌المللی، ارزش صادرات زعفران امسال رشد داشته و کاهش تولید، افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت زعفران را رقم زد.
به گفته زینعلی مقدار کمتری را نسبت به سال‌های گذشته صادرات داشته‌ایم و چون ما تولیدکننده اصلی در این مورد هستیم، هم‌اکنون قیمت زعفران در بازارهای بین‌المللی، نیز افزایش پیدا کرده است.
کاهش 50 درصدی تولید زعفران در سال 1401 در حالی اعلام شد که در سال 1400 نیز وزارت جهاد کشاورزی کاهش 35 تا 40 درصدی در تولید این محصول را تخمین زده بود. همچنین براساس اعلام شورای ملی زعفران در نخستین روزهای فروردین 1401، مقایسه زعفران صادر شده در مدت ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ با مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که با کاهش ۱۹ درصدی صادرات از نظر وزنی و ۱۹.۳ درصدی از نظر ارزشی مواجه شده‌ایم. در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۳۲۴.۸ تن زعفران به ارزش ۱۹۰.۶ میلیون دلار از ایران صادر شد. این عدد در سال 1400 به 262.8 رسید.

در مجموع، ۱۰ کشور اول هدف صادرات در سال ۱۴۰۰ جمعا ۲۳۶ هزار و ۹۱۰ کیلوگرم زعفران از ایران وارد نموده اند و ۹۰.۲ درصد کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند و ۶۹ کشور دیگر مجموعا ۹.۸ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهند

بخواهد هم نمی‌تواند
مینا رضایی کارشناس کشاورزی و تولید کننده زعفران درباره این قرارداد می‌گوید: طبق آمارهای رسمی وزارت جهادکشاورزی و همچنین اتحادیه های صادرکننده این محصول، زعفران تولیدی در کشور تا حدود 80 درصد صادر و 20 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود. اگر کاهش تولید را هم در نظر نگیریم و فکر کنیم با تولید 262 تنی مواجه هستیم باید 20 درصد مصرف داخل را کم کرده، میزان صادرات به کشورهای هدف که تا به امروز انجام می‌شده را هم از این عدد برداریم و فکر کنیم آیا می‌توانیم تمام محصول باقی‌مانده را به قطر وارد کنیم؟
به گفته او و بر براساس آمار شورای ملی زعفران، ۱۰ کشور اول براساس میزان واردات عبارتند از: چین با واردات ۸۵ هزار و ۷۰۸ کیلوگرم معادل ۳۲.۶ درصد از کل صادرات کشور، امارات با واردات ۶۸ هزار و ۲۸۹ کیلوگرم معادل ۲۶ درصد، اسپانیا با واردات ۴۴ هزار و ۸۷۵ کیلوگرم معادل ۱۷.۱ درصد، عمان با واردات ۸۲۷۰ کیلوگرم معادل ۳.۲ درصد از کل صادرات کشور، افغانستان با واردات ۶۷۶۰ کیلوگرم معادل ۲.۶ درصد، قطر با واردات ۵۸۷۰ کیلوگرم معادل ۲.۳ درصد، هند با واردات ۴۹۵۹ کیلوگرم معادل ۱.۹ درصد، هنگ کنگ با واردات ۴۱۲۰ کیلوگرم معادل۱.۶درصد، ماکائو با واردات ۴۱۱۸ کیلوگرم معادل ۱.۶ درصد از کل صادرات کشور و ایتالیا با واردات ۳۹۴۱ کیلوگرم معادل ۱.۵ درصد. همچنین از دیگر کشورهای عمده وارد کننده زعفران از ایران می‌توان به کویت، فرانسه، هلند، ویتنام و آلمان اشاره کرد. با توجه به این آمارها کاملا مشخص است که در مجموع، ۱۰ کشور اول هدف صادرات در سال ۱۴۰۰ جمعا ۲۳۶ هزار و ۹۱۰ کیلوگرم زعفران از ایران وارد نموده‌اند و ۹۰.۲ درصد کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند و ۶۹ کشور دیگر مجموعا ۹.۸ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهند. در نگاهی محدودتر ۵ کشور اول هدف صادرات، مجموعا ۲۱۳ هزار و ۹۰۲ کیلوگرم معادل ۸۱.۴ درصد از کل صادرات زعفران کشور را به خود اختصاص داده‌اند و ۶۹ کشور دیگر مجموعا ۱۸.۶ درصد را. بنابراین بعید است که ایران بتواند چه از سوی دولت و چه از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان، اعداد اعلامی در این قرارداد را محقق کند حتی اگر بتواند آن را تولید کند.»
ابهام در قرارداد اعلام شده از سوی دولت بسیار است. این ابهامات از هستی یا نیستی آن شروع شده و به چیستی و چگونگی آن می‌رسد. در حالی که به نظر امکان تحقق آن، آن هم در کوتاه مدت و پیش از شروع بازی‌های جام جهانی وجود نداشته باشد، در زمانی بیشتر هم، آیا دولت می‌خواهد همه مشتریان وفادار زعفران خود را قربانی قطر کند؟

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *