سایت خبری پیام ما آنلاین | وضعیت نامعلوم بازماندگان از تحصیل

طبق گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش پسران به سبب اشتغال بیشتر از تحصیل بازمانده‌اند

وضعیت نامعلوم بازماندگان از تحصیل





وضعیت نامعلوم بازماندگان از تحصیل

۳ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | شهریور که می‌رسد با خودش بوی فصل بازگشایی مدرسه‌ها را می‌آورد و حالا که مدرسه‌ها قرار است پس از دو سال دورکاری و برگزاری کلاس‌های آنلاین به روال عادی بازگردند این پرسش مطرح می‌شود که وضعیت دانش‌آموزان و دست‌اندرکاران آموزش چگونه است. به نظر می‌رسد دوری ناشی از کرونا از مدرسه‌ها نبض این عرصه را از تنظیم خارج کرده باشد.

 

به نظر می‌رسد مسئولان ارشد کشور امسال برای شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ باید خود یک دوره آمادگی و مرور وضعیت پیشین بگذرانند چرا که شیوع کرونا و شرایطی که حاکم کرد آثار و تبعاتی داشته است و اینک باید منتظر نمود آن شرایط بود. از سوی دیگر بروز بحران‌های اقتصادی و تحمیل فشارهای ناشی از آن به جامعه به ویژه به معلمان آثار قابل توجهی در پی داشته است. در عین حال همین فشارهای اقتصادی سبب شده تا وضعیت خانوارها متأثر شده و شاهد بروز آسیب‌هایی از جمله ترک تحصیل دانش‌آموزان باشیم. به همین دلیل به نظر می‌رسد لازم است پیش از آنکه وارد سال تحصیلی شویم ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت دانش‌آموزان و معلمان داشته باشیم. این در حالی است که هنوز آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط آماری از تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و پراکنش آنها ارائه نکرده‌اند.
پسران، اشتغال و بازماندن از تحصیل
محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بیشترین آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل مربوط به پسران و آن ‌هم به دلیل اشتغال است، لذا باید درآموزش‌های مهارتی، برنامه‌ریزی ویژه‌تری داشته باشیم.
به گزارش ایلنا، او با توجه به آمار موجود در مورد دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: در دوره متوسطه اول توجه به بحث هویت‌یابی و شناسایی استعدادها برای هدایت به دوره دوم متوسطه حائز اهمیت است.
کاظمی در عین‌حال افزود: با توجه به افزایش تعداد دانش آموزان، در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و باید برای اینکه با چالش روبرو نشویم برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.
او با اشاره به آمار و ارقام دانش آموزان در مناطق مختلف روستایی، عشایری و مدارس شبانه‌روزی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل‌عدم اختلاط دانش‌آموز دختر و پسر در این گروه سنی است. اختلاط دانش آموزان به هیچ عنوان با مسائل اعتقادی ما سازگار نیست و توسعه مدارس شبانه‌روزی راه حلی برای این مشکل و لازمه برقراری عدالت آموزشی برای دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، دبیر ستاد پروژه مهر وزارت آموزش‌وپرورش، با تبیین دقیق کاهش و یا افزایش دانش‌آموزان در شاخه‌های مختلف نظری، فنی حرفه‌ای و… به بررسی دلایل مختلف آن در سال‌های گذشته پرداخت و از همه معاونین متوسطه خواست تا بی‌‎واسطه به برگزاری جلسات با روسای ادارات، مدیران مدارس یا معلمان از طریق بستر شاد بپردازند و صحبت‌ها و نظرات آن‌ها را بشنوند و ترتیب اثر دهند.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش، با اشاره به درصد برگزیدگان کنکور سال گذشته اعلام کرد: بیشتر این دانش‌آموزان علیرغم مسائل عنوان شده از مدارس دولتی هستند و مدارس سمپاد نیز جزو مدارس دولتی هستند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، یعنی مدارس سمپاد، عملکرد درستی نداشتند.
شناسایی و حل مشکلات دختران بازمانده از تحصیل
در همین حال پیشتر زهرا پناهی‌روا مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای شناسایی و حل مشکلات دختران بازمانده از تحصیل در سراسر کشور، از احیای مجدد توزیع سبد تغذیه دانش‌آموزی در سال تحصیلی جدید خبر داده بود.
او در گفتگو با ایسنا، در این‌باره بیان کرد: برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به‌ویژه دختران در استان‌های مختلف بالاخص مناطق محروم برنامه‌های مختلفی را با مشارکت دستگاه‌های اجرایی اعم از کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور دنبال می‌کنیم.
او افزود: دستگاه‌های اجرایی با هم‌افزایی خوبی در حال کار بر روی موضوع بازماندگان هستند تا بتوانیم مشکلات و نیازهای این گروه از کودکان در سراسر کشور را شناسایی و در راستای کاهش آن گام برداریم.
مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیازهای کودکان محروم از تحصیل در شهر تهران به طور ویژه در حال شناسایی است، گفت: در تلاش هستیم هماهنگی‌هایی با دیگر دستگاه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات مربوط را در بخش دختران برطرف و آنها را به سیستم آموزشی برگردانیم.
او اما هیچ آماری دراین‌باره ارائه نکرده است.
عبور دولت از پیچ رتبه‌بندی معلمان
وزارت آموزش و پرورش دستگاهی با یک میلیون پرسنل و ۱۶ میلیون جمعیت دانش‌آموزی، عریض و طویل‌ترین دستگاه اجرایی کشور است. عملیاتی شدن قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، توزیع بسته‌های غذایی رایگان دانش‌آموزی از مهرماه و احیای بیمه تکمیلی فرهنگیان را می‌توان از جمله اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش دانست.
به گزارش ایسنا،استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان، موضوع تازه‌ای نبود و طی سال‌های گذشته مداوم تکرار و بر ضرورت اجرای آن تاکید شده بود. بیش از ۱۰ سال است که رتبه‌بندی به عنوان مطالبه مهم و قانونی فرهنگیان مطرح بوده، اما هیچ‌گاه پاسخ درخوری به آن داده نشد؛ طی سالیان گذشته در چند نوبت افزایش فوق‌العاده‌هایی به حکم حقوقی فرهنگیان با نام رتبه‌بندی اعمال شد، اما نشانی از اهداف اصلی رتبه‌بندی یعنی ارتقای توانمندی‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی و در نهایت افزایش کیفیت آموزش نداشت.
۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ لایحه‌ رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت دوازدهم به مجلس ارسال شد و کلیات آن در روز هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه لایحه از سوی نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماه‌ها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت.
در سال گذشته موضوع «رتبه‌بندی معلمان»، با حواشی بسیاری روبه‌رو بود، از تغییرات لایحه در مجلس گرفته تا نحوه تعیین عناوین معلمان در طبقات پنج‌گانه و همترازی با حقوق اساتید دانشگاه، ابهامات در تامین اعتبار، اعلام ارقام مختلف از میزان افزایش حقوق‌ها، زمان اجرای آن و اعلام نظرهای متناقض از سوی مجلسی‌ها، مسئولان دولت و آموزش‌وپرورش، موجبات گلایه فرهنگیان را فراهم و اعتراض‌هایی را نیز به دنبال داشت.
در نهایت با انجام اصلاحات از سوی مجلس و پس از گذشت یک سال از ارائه لایحه اولیه رتبه‌بندی به مجلس، شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی در اسفندماه ۱۴۰۰ موافقت کرد.
رئیس مجلس، قانون رتبه بندی را شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ به دولت و رئیس دولت در روز بیست و سوم اسفندماه ۱۴۰۰ جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.
هرچند در آن زمان دولت مکلف شده بود ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند و شیوه‌نامه اجرایی آن را نیز آماده کند، اما عملا این موضوع تا اواسط مردادماه به طول انجامید.
بر اساس آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی، معلمان بر اساس امتیازات مکتسبه در پنج رتبه آموزشیار معلم (۴۶۰ امتیاز)، مربی معلم (۵۳۰ امتیاز)، استادیار معلم (۶۰۰ امتیاز)، دانشیار معلم (۷۵۰ امتیاز) و استاد معلم ( ۹۰۰ امتیاز) قرار خواهند گرفت و افزایش دریافتی آنها بر حسب هر کدام از رتبه‌ها متفاوت خواهد بود.
بیش از ۸۰۰ هزار معلم مشمول قانون رتبه بندی خواهند بود و اجرای این طرح از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد. پرداخت علی‌الحسابی با اعتبار ۸۵۰۰ میلیارد تومانی تحت عنوان معوقه رتبه‌بندی نیز در دو روز پایانی مرداد ماه به حساب فرهنگیان واریز شد.
قانون رتبه‌بندی معلمان، پس از فرازونشیب‌های بسیاری که طی کرد با اعلام آغاز به کار سامانه‌ای جهت بارگذاری مدارک فرهنگیان برای محاسبه امتیازات، از روز ۲۶ مردادماه یک مرحله به اجرای نهایی نزدیک شده است.
هرچند تاخیر در اجرای رتبه بندی معلمان گلایه‌هایی را از سوی فرهنگیان به دنبال داشته است اما به سرانجام رساندن این قانون پس از ۱۰ سال معطل ماندن، علی‌رغم موکدات قانونی که وجود داشت را می‌توان از جمله اقدامات شاخص دولت سیزدهم دانست که می‌تواند در ارتقای انگیزه کاری معلمان اثرگذار باشد.
توزیع بسته‌های غذایی دانش‌آموزی پس از ۱۰ سال وقفه
به گزارش ایسنا، هرچند تغذیه رایگان دانش‌آموزی در سال‌های دور به صورت مداوم در مدارس کشور توزیع می‌شد اما در چندسال اخیر به تدریج کمرنگ و پس از آن متوقف شد. توزیع شیر در مدارس از سال ۷۹ به این سو با همه کم و کاستی‌هایش اجرا می‌شد تا آنکه طی ۱۰ سال اخیر به علت عدم تخصیص بودجه تقریبا متوقف شد.
به عبارت دیگر می‌توان گفت که برای مدت ۱۰ سال بود که موضوع تغذیه دانش‌آموزی به فراموشی سپرده ‌شده بود و با توجه به تغییر سبک تغذیه و زندگی فرزندان و عدم مصرف صبحانه و متداول شدن مصرف میان وعده‌های ناسالم در میان کودکان، ضرورت احیای تغذیه دانش‌آموزی بیش از پیش احساس می‌شد.
چندی پیش وزارت آموزش‌وپرورش نیز اعلام کرد که با توجه به نقش تغذیه در پیشرفت تحصیلی، یادگیری و رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان قصد دارد طرح بسته امنیت غذایی را با پوشش سه تا پنج میلیون دانش‌آموز در مناطق محروم در سال جاری اجرایی کند که هم‌اکنون در تعدادی از مناطق کشور به صورت آزمایشی آغاز شده است.
در این بسته‌ها خوراکی‌های سالم از قبیل شیر، میوه، خرما، کیک و لقمه سالم پیش‌بینی شده که طبق گفته مسئولان آموزش‌وپرورش تا پایان سال تحصیلی جاری در مناطق محروم، دو روز در هفته توزیع می‌شود.
در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان برای تغذیه و شیر دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است. جامعه هدف طرح «باغ» یا همان بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان مدارس و مناطق محروم و کم برخوردار، عشایری و مرزی هستند و به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش هدف اصلی تهیه بسته‌های غذایی برای تأمین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز دانش‌آموزان برای یادگیری و رشد جسمی بهتر است که لازم است با استفاده از ظرفیت‌های استانی و بر اساس ذائقه دانش‌آموزان و یا آمایش مناطق مختلف، تهیه و توزیع شود.
این طرح که تاکنون در چند استان به صورت آزمایشی به اجرا درآمده بود بناست از مهرماه سال ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی در مناطق روستایی، کم برخوردار و عشایری در دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم با اولویت دانش‌آموزان دختر، اجرا شود.
احیای بیمه تکمیلی فرهنگیان
از جمله دیگر اقدامات خوب وزارت آموزش‌وپرورش در چند ماه گذشته می‌توان به احیای بیمه تکمیلی فرهنگیان و ارتقای تعهدات آن اشاره کرد. بیمه تکمیلی فرهنگیان از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ با بیمه دانا منعقد و اجرا شد.
براساس مفاد قرارداد بیمه درمان تکمیلی فرهنگیان، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کارکنان شاغل (رسمی، پیمانی و قراردادی) به همراه افراد تحت تکفل آنان با پرداخت حق بیمه ماهانه از مجموع مبلغ ۲۷۵ هزار تومان (مبلغ ۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان برای هر نفر سهم کارمند و ۱۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر نفر سهم دستگاه) تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *