پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۲۲ استان گرفتار تامین آب

۲۲ استان گرفتار تامین آب

سخنگوی دولت می‌گوید سیل اخیر تامین آب را در بسیاری استان‌ها با چالش مواجه کرده است وزیر نیرو درباره مشکل آب همدان و شهرکرد به هیات دولت گزارش داد





۲۲ استان گرفتار تامین آب

۳ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

وضعیت تامین آب شرب در همدان به مرحله اضطرار رسیده است. شهرکرد و روستاها و شهرهای اطرافش هم در روزهای گذشته وضعیت مشابه‌ای داشته‌اند. علاوه بر این دو استان، از دیگر استان‌ها هم خبر می‌رسد که در برخی شهرها تامین شرب با کمبودها و چالش‌های جدی مواجه است. در همین حال وزیر نیرو در گزارشی به هیات دولت، درباره اقدامات این وزارتخانه برای حل مشکل آب همدان و شهرکرد توضیح داد. علی اکبر محرابیان از اجرای سلسله‌وار طرح‌ها و پروژه‌های آب‌رسانی در آینده نزدیک خبر داد. سخنگوی دولت درباره روند پیشرفت اقدامات دولت برای حل مشکل تامین آب شرب استان همدان توضیح داد. بهادری جهرمی با تاکید بر آغاز شمارش معکوس حل مشکل تامین آب استان‌ها گفته ۲۲ استان کشور که درگیر سیلاب شده بودند، با مشکل تامین آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

دیروز و در نخستین روزهای واپسین ماه تابستان، نشست هفتگی هیات دولت به ریاست شخص رئیس‌جمهور برگزار شد و به گواه تاکید ابراهیم رئیسی و نیز آن‌چه سخنگوی دولت به اطلاع خبرنگاران و افکار عمومی رساند، بحث مدیریت آب، تامین آب شرب شهروندان برخی استان‌ها و آب‌رسانی پایدار به سراسر کشور یکی از مهمترین دستور کارهای نشست هفتگی هیات دولت بوده است. این در حالی بود که به‌گفته علی بهادری‌ جهرمی در این نشست وزیر نیرو در گزارشی که به هیات دولت ارائه کرد، مشخصاً به مشکلاتی در این حوزه پرداخته که در چند شهر مناطق غربی و مرکزی کشور، زندگی شهروندان را با دشواری و چالش جدی روبرو کرده است. حال آن‌که سخنگوی دولت در عین حال تاکید کرده که «۲۲ استان درگیر سیل، مشکل تامین آب دارند.»
علی بهادری‌ جهرمی که در حاشیه برگزاری نشست روز گذشته هیات دولت در یک نشست خبری مختصر در حیاط دولت در رابطه با اقدامات انجام گرفته برای حل مشکلات روزها و هفته‌های گذشته شهروندان به‌خصوص در دو شهر همدان و شهرکرد توضیح داد. او با اشاره به گزارش وزیر نیرو به هیات دولت، تاکید کرد که روند اقدامات وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های دولتی برای حل مشکلات آب استان همدان پیشرفت چشم‌گیری داشته و آب مورد نیاز شهروندان این استان تأمین شده است. هرچند آن‌طور که همدانی‌ها در ویدئوها و تصاویری که از طریق شبکه‌های اجتماعی همرسان کرده‌اند، ظاهراً این مشکل همچنان در برخی نقاط این استان پابرجاست و زندگی شهروندان را با دشواری دوچندان همراه کرده است. هرچند با نگاهی به بین‌سطور سخنان سخنگوی دولت می‌توان گفت که او نیز دست‌کم به‌طور تلویحی بر این نکته اذعان دارد و ادعای شهروندان همدانی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را تلویحاً تایید کرده‌است؛ او گفت: «منتظر شمارش معکوس برای حل مشکل چندین ساله آب همدان هستیم.»
بهادری‌جهرمی که یکی از مصادیق جدی مشکلات شهروندان ۲۲ استان کشور در پی سیل روزهای گذشته را چالشی عنوان کرده که فرآیند تامین آب را با دشواری همراه کرده، گفته است: «محل تامین آب شهرکرد درپی سیل با مشکلات جدی مواجه شد که البته با تلاش وزارت نیرو، در آن مقطع در عموم استان‌ها مشکل خاصی در تامین آب به‌وجود نیامد.» بماند که آن‌چه از گزارش‌های مردمی و برخی رسانه‌ها در آن مقطع به یادمان مانده، تصویری متفاوت است از روایتی که سخنگوی دولت دیروز در این خصوص ترسیم کرده است.
اما همزمان با برگزاری این نشست هیات دولت و پس از ارائه گزارش وزیر نیرو، ابراهیم رئیسی نیز در سخنانی اجمالی به این مهم پرداخته است. او که پس از استماع این گزارش و کسب اطلاع از آخرین وضعیت تامین آب شرب برخی استان‌ها و اقدامات انجام گرفته در این زمینه اظهارنظر می‌کرد، از جمله بر لزوم پیگیری موضوع و رساندن آب شرب پایدار به مردم در استان‌های مشکل‌دار تاکید کرده است.
این در حالی بود که وزیر نیرو نیز روز گذشته در ارتباط زنده با اخبار سیمای جمهوری اسلامی، به تشریح طرح‌های آبی دولت پرداخته و گفته است: «در طول یک سال گذشته پروژه‌های آب‌رسانی به‌صورت گسترده در هر سه بخش اَبَر پروژه‌های آب‌رسانی، پروژه‌های آب‌رسانی شهری و پروژه‌های آب‌رسانی به روستاها به مرحله اجرا رسیده و اکنون در نقطه‌ای هستیم که پروژه‌های آب‌رسانی به‌صورت سلسله‌وار و پیاپی به بهره‌برداری خواهد رسید.» علی‌اکبر محرابیان همچنین با اشاره به مشکل آب شرب مردم شهرکرد در هفته‌های گذشته که با ورود دولت و ایجاد ۴ خط اضطراری به‌طور نسبی مدیریت شد، گفته است: «طرح غدیر، طرح آب‌رسانی به همدان، پروژه آب‌رسانی یزد، پروژه آب‌رسانی به بابل برای بهره‌برداری در دستورکار قرار گرفته و اخیرا نیز در قزوین پروژه آب‌رسانی به مردم آبیک افتتاح شد.» وزیر نیرو همچنین در تشریح مسئله آب‌رسانی به همدان گفته است: «اَبَر پروژه آبرسانی به شهر همدان ۱۷ سال است که شروع شده و تا شهریورماه ۱۴۰۰ و پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم، تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت، اما با تاکیدات انجام‌گرفته این پروژه در فهرست طرح‌های ویژه قرار گرفت و در حال حاضر به مراحل بهره‌بردرای نزدیک شده است.» او با بیان این‌که «ابر پروژه آب‌رسانی به همدان، ۱۴۵ کیلومتر طول دارد»، گفته «فاز اول آن، مسئله آب شرب همدان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌صورت بلندمدت حل خواهد کرد» و اضافه کرده است: «تا این لحظه خط انتقال تکمیل شده و هم‌اکنون نصب تجهیزات نظیر شیرها در دستور کار است.» محرابیان با بیان این‌که «دولت سیزدهم برای حل پایدار مسئله آب در کشور برنامه دارد»، اضافه کرد: «طرح‌های آب‌رسانی نظیر احیای دریاچه ارومیه، احیای آبی زاینده‌رود و سایر طرح‌ها نیز در دستورکار قرار گرفته است.»
اما در شرایطی که سخنگوی دولت از آغاز شمارش معکوس برای حل پایدار مشکل آب شرب همدان گفته و وزیر نیرو نیز وعده داده در آینده نزدیک و پس از تکمیل فاز نخست ابر پروژه آب‌رسانی به همدان، این مشکل به‌صورت بلندمدت مرتفع شود، سخنگوی صنعت آب در استان همدان در خصوص اجرای فاز نخست خط اضطراری آب‌رسانی به همدان توضیح داده و گفته پس از اجرای این فاز، حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب وارد شبکه شهر همدان خواهد شد. حمید عزیزی متواضع که در این رابطه با ایسنا به گفت‌وگو نشسته، با بیان این‌که در ۲ ماهی که شهروندان همدانی با مشکل جدی آب شرب دست و پنجه نرم کرده و می‌کنند، فاز نخست پروژه انتقال آب از سد، به‌عنوان خط بای‌پس همدان تعریف شده، اضافه کرده است: «طول این خط بای‌پس ۱۶ کیلومتر است و تا ۲، ۳ هفته آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود»؛ بازه زمانی که البته با توجه به مشکلات و دشواری‌هایی که هر یک ساعت عدم دسترسی به آب شرب برای یکایک شهروندان این شهر ایجاد می‌کند، چندان هم اندک نیست و بعید است کسی تاب و توان آن را داشته باشد که نزدیک به ۲۰ روز را به‌طور معکوس بشمارد.
سخنگوی صنعت آب در استان همدان همچنین درباره روند پیشرفت این پروژه آب‌رسانی گفته «۱۲ کیلومتر از خط اضطراری آب‌رسانی حفاری شده است. همچنین تاکنون ۵ و نیم کیلومتر از ۱۶ کیلومتر فاز نخست آب‌رسانی لوله‌گذاری شده و ۸ کیلومتر لوله‌ موردنیاز این طرح نیز وارد کارگاه شده است.» عزیزی متواضع که توضیح داده «آب این خط پس از انتقال به ایستگاه پمپاژ شده، آبشینه وارد تصفیه‌خانه بهشتی می‌شود و پس از تصفیه، وارد مخازن آب‌های سطحی شهر همدان خواهد شد»، معتقد است روند اجرای این طرح، شتاب مناسبی گرفته و آب به‌زودی وارد مدار می‌شود. او با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با توجه به وضعیت اضطراری همدان، پروژه انتقال آبی را که از مصوبات سفر سال ۸۳ رهبری به همدان بوده، اجرایی کرد، ادامه داد: «در سفر وزیر نیرو به همدان ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص یافت و این طرح شروع به کار کرد و در ادامه نیز در جریان سفر جدید آقای محرابیان نیز ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به طرح تزریق شد.» این در حالی است که دیروز رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان این‌که «در بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی و پروژه‌های آب‌رسانی و راه‌های روستایی در نظر گرفته‌شده»، تخصیص این اعتبارات را در راستای حل این مشکلات موثر عنوان کرده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *