پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۲۴ ساعت با آلاینده ازن

۲۴ ساعت با آلاینده ازن





۲۴ ساعت با آلاینده ازن

۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۸

طبق آمار و داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، این روزها، در پایتخت، به دلیل افزایش غلظت «ازن»، شاهد هوایی ناسالم هستیم که گرما آن را تشدید می‌کند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، آلاینده شاخص هوای تهران، «ازن» با میانگین ۱۶۶ طی ۲۴ ساعت گذشته بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۵ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

از ابتدای سال جاری تاکنون میانگین  کیفیت هوای تهران پنج روز پاک، ۷۶ روز قابل قبول و ۱۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده‌است.

گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می‌شود و یک اکسید کننده قوی است. ازن موجود در سطح زمین برای سلامتی انسان، جانوران و گیاهان مضر بوده و از آن به عنوان ازن بد و آلاینده یاد می‌شود. این گاز به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود، بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود، از این رو میزان ازن در تابستان و در میانه روز بیش از سایر مواقع است. گازهای خروجی از تاسیسات صنعتی و نیروگاه‌ها، اگزوز موتور خودرو، بخارات بنزین و حلال‌های شیمیایی برخی از منابع اصلی تولید آن هستند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر