سایت خبری پیام ما آنلاین | یوتا، بمب هسته‌ای محیط زیستی

تغییر اقلیم و افزایش جمعیت، تعادل دریاچه بزرگ نمک یوتا را بر هم زده و آن را سمی کرده است

یوتا، بمب هسته‌ای محیط زیستی

خشک شدن دریاچه نمک یوتا که بستر آن حاوی آرسنیک است، سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند





یوتا، بمب هسته‌ای محیط زیستی

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

خشک شدن دریاچه نمک یوتا، بزرگترین دریاچه نمک در نیمکره غربی، بر اثر تغییر اقلیم و رشد سریع جمعیت، به منبع تولید گرد و غبار سمی تبدیل شده که هوای اطراف سالت لیک سیتی را سمی می‌کند.
اگر روند خشک شدن دریاچه بزرگ نمک یا همان دریاچه نمک یوتا را که تاکنون دوسوم از پهنای آن کوچکتر شده، ادامه پیدا کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ جمعیت مگس و میگوی آب شور یا آرتمیا از بین می‌روند. دانشمندان هشدار می‌دهند از همین تابستان جان ۱۰ میلیون پرنده مهاجری که هر سال برای تامین خوراک خود به این دریاچه سفر می‌کنند، تهدید می‌شود. شرایط اسکی کردن در پیست‌های بالای سالت لیک سیتی، یکی از مهم‌ترین منابع درآمد این منطقه، بدتر می‌شود. استخراج سودآور منیزیم و دیگر مواد معدنی از دریاچه نیز ممکن است متوقف شود.

 

بدتر از آن، هوای اطراف سالت لیک سیتی است که گاهی اوقات سمی می‌شود. سه‌چهارم جمعیت یوتا در این منطقه زندگی می‌کنند. بستر دریاچه شامل سطح بالایی از آرسنیک است که هر چه بیشتر در معرض هوا قرار می‌گیرد، با وزش شدید باد وارد ریه ساکنان مناطق نزدیک می‌شود.
جول فری از مقامات ایالتی جمهوری‌خواه و مزرعه‌داری که شمال این دریاچه زندگی می‌کند، می‌گوید: «در این دریاچه پتانسیل یک بمب هسته‌ای محیط زیستی وجود دارد که اگر برای مهار آن اقدام فوری انجام نشود، منفجر می‌شود.»
هنوز هیچ راه حل آسانی برای مقابله با خشکسالی روزافزون ناشی از تغییر اقلیم وجود ندارد. احیای دریاچه بزرگ نمک موسوم به دریاچه نمک یوتا نیازمند آب شدن برف بیشتر کوه‌های اطراف دریاچه است و این یعنی آب کمتر برای ساکنان و مزارع کشاورزی.
کریستوفر فلاول در نیویورک تایمز می‌نویسد با گرم‌تر شدن کره زمین و معمای پیچیده یوتا سوال اصلی این است که آمریکایی‌ها چقدر سریع می‌توانند به عواقب تغییر اقلیم عادت کنند، با وجود اینکه ناگهانی‌تر، آشکارتر و فاجعه‌بارتر شده‌اند؟

به گفته بانی بکستر، استاد بیولوژی کالج وست مینستر، محتوای نمک در بخشی از دریاچه که به سالت لیک سیتی نزدیک‌تر است، بین ۹ تا ۱۲درصد بالا و پایین می‌شد. اما با کاهش ارتفاع آب، محتویات نمک آن افزایش یافته است. اگر به ۱۷درصد برسد جلبک‌ها به سختی زنده می‌مانند و حیات میگوهای آب شور تهدید می‌شود

احتمال خشک شدن دریاچه
تیموتی دی.هاکس، سیاستمدار جمهوری‌خواه می‌گوید که شرایط به طور نگران‌کننده‌ای خطرناک است. او که خواهان اقدامات قوی‌تری است می‌گوید که در غیر این صورت، دریاچه بزرگ نمک سرنوشت مشابهی با آنچه بر سر دریاچه اوئنز کالیفرنیا آمد، دارد. دریاچه اوئنز، سال‌ها پیش خشک شد. آلودگی گرد و غبار به بدترین شکل خود در آمریکا پدید آمد و مناطق مسکونی اطراف را به شهر ارواح واقعی تبدیل کرد.
آب برفی که از کوه‌های شرق سالت لیک سیتی جاری می‌شود به سه رودخانه می‌ریزد. آب مورد نیاز شهرها و روستاهای آن منطقه از اینجا تامین می‌شود و به سمت دریاچه بزرگ نمک می‌رود.
تا همین چند وقت پیش، تعادل شکننده‌ای در سیستم هیدرولوژیکی وجود داشت. تبخیر در تابستان باعث می‌شد تا آب دریاچه نیم متر پایین رود. در بهار با آب شدن برف‌ها، رودخانه‌ها دوباره بالا می‌آمدند.
بر هم خوردن چرخه آب دریاچه
حالا دو اتفاق تعادل سیستم را بر هم زده است. یکی رشد شدید جمعیت که آب این رودخانه‌ها را قبل از رسیدن به دریاچه را برای مصرف خود تغییر مسیر می‌دهند. دیگری به گفته رابرت گیلیس، استاد دانشگاه ایالتی یوتا و اقلیم شناس، تغییر اقلیم است. دمای بالاتر به جای مایع کردن آب و جاری کردن آن به سمت رودخانه‌ها باعث تبخیر آب برف و فرار آن به جو زمین می‌شود. گرمای بیشتر تقاضا را برای آبیاری بیشتر زمین و محصولات کشاورزی بیشتر می‌کند پس میزان آبی که به دریاچه می‌رسد، کمتر می‌شود.
دریاچه کوچکتر یعنی برف کمتر. هر طوفانی که از سالت لیک سیتی رد می‌شود مقداری از رطوبت آن را جذب می‌کند و به برف روی کوه‌ها تبدیل می‌کند. دریاچه‌ای که رو به نابودی است این روند را تهدید می‌کند. گیلیس می‌گوید: «اگر آب نداشته باشید، صنعت ندارید، کشاورزی ندارید، زندگی ندارید».
سراشیبی
تابستان گذشته، سطح آب دریاچه بزرگ نمک به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ رسید. انتظار می‌رود تا پایان امسال پایین‌تر هم برود. سطح این دریاچه که در اواخر دهه ۱۹۸۰ به حدود ۸هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع می‌رسید حالا به کمتر از ۲هزار و۵۰۰ کیلومتر مربع رسیده است.
به گفته بانی بکستر، استاد بیولوژی در کالج وست مینستر، محتوای نمک در بخشی از دریاچه که به سالت لیک سیتی نزدیک‌تر است، بین ۹ تا ۱۲ درصد بالا و پایین می‌شد. اما با کاهش ارتفاع آب، محتویات نمک آن افزایش یافته است. اگر به ۱۷ درصد برسد که به گفته بکستر ممکن است این تابستان رخ دهد، جلبک‌ها به سختی زنده می‌مانند و حیات میگوهای آب شور که از آن‌ها تغذیه می‌کنند تهدید می‌شود.

حالا دو اتفاق تعادل سیستم را بر هم زده است. یکی رشد شدید جمعیت که آب این رودخانه‌ها را قبل از رسیدن به دریاچه را برای مصرف خود تغییر مسیر می‌دهند. دیگری به گفته رابرت گیلیس، استاد دانشگاه ایالتی یوتا و اقلیم شناس، تغییر اقلیم است

آلودگی پس از خشک شدن دریاچه
با اینکه اکوسیستم هنوز سقوط نکرده اما بکستر معتقد است که روی سراشیبی قرار داریم که بسیار ترسناک است.
آسیب‌های طولانی‌مدت آن خطرناک‌تر است. کوین پری، استاد علوم جوی در دانشگاه یوتا یک روز صبح پای خود را روی زمینی گذاشت که قبلا زیر آب قرار داشت. این خاک حاوی آرسنیک، آنتیموان، مس، زیرکونیوم و دیگر فلزات سنگین خطرناک است که بیشتر آن به جا مانده از فعالیت‌های معدن‌کاری در آن منطقه است. بیشتر خاک بیرن آمده همچنان با یک پوسته سخت محافظت می‌شود اما همانطور که باد باعث فرسایش این پوسته می‌شود این محتویات به‌وسیله هوا جابه‌جا می‌شوند.
ابری از غبار نیز نفس کشیدن را سخت می‌کند، به ویژه برای افرادی که آسم یا سایر بیماری‌های تنفسی را دارند.
در تئوری به راحتی می‌توان به راه حل رسید: باید آب روانه شده به سمت خانه‌ها، کسب و کارها و زمین‌های کشاورزی کاهش پیدا کند تا آب بیشتری که حاصل از ذوب‌شدن برف‌هاست به دریاچه برسد.
اما منطقه شهری سالت لیک سیتی آب کافی برای جمعیت خود را به سختی تامین می‌کند. در همین حال انتظار می‌رود تا سال ۲۰۶۰، جمعیت این منطقه ۵۰درصد رشد کند.
لورا بریفر، مدیر اداره آب و برق سالت لیک سیتی می‌گوید که آب مورد نیاز این شهر از سه طریق تامین شده: ارسال آب بیشتری از رودخانه‌‌ها و جریان‌ها به سمت شهر، تصفیه آب فاضلاب و بهره‌کشی بیشتر از چاه‌های زیرزمینی. در هر سه روش، میزان آبی که به دریاچه می‌رسد، کاهش پیدا می‌کند. اما بدون این اقدامات تقاضا برای آب در سالت لیک سیتی تا سال ۲۰۴۰ فراتر از توانایی عرضه آن است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *