پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کرخه از کم آبی تا هراس‌افکنی

کرخه از کم آبی تا هراس‌افکنی





کرخه از کم آبی  تا هراس‌افکنی

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

با نزدیک شدن به ماه‌های گرم، حجم پیام‌ها و هشدارهای دستگاه‌های مرتبط نسبت به کم آبی و خشکسالی بیشتر شده و مضامین ترسناکی هم پیدا کرده است. به خصوص در حوضه کرخه که نسبت به سایر مناطق از بی‌آبی شدیدتری رنج می‌برد این وضعیت بغرنج‌تر است. بی تعارف باید گفت بخشی زیادی از این پیام‌ها و تفاسیر ارائه شده توسط کارشناسان و یا سازمان‌های دولتی درست بوده و تابستان امسال بی‌آبی رنگ و بوی دیگری خواهد داشت. این واقعیت قابل کتمان نیست و هشدارهای داده شده را باید جدی گرفت. اما جدا از این موضوع باید در نظر داشت که هدف به هیچوجه ایجاد نگرانی مضاعف برای مردم نبوده و نباید شکل ارایه هشدارها منجر به اضطراب عمومی شود.
هم‌وطن و هم استانی من در جنوب واقعیت همان است که ابتدا نوشته‌ام‌. خشکسالی و بی‌آبی شدید است اما قابل گذر و مدیریت .چنانچه همراهی شما به‌ویژه کشاورزان عزیز اتفاق افتد هر چقدر که خشکسالی شدید باشد می توان از آن با کمترین آسیب ها عبور کرد . تصور نباید این باشد که شما در برابر بلای اقلیمی تنها و بی پناه رها شده اید. اصلا اینگونه نبوده و از ماه های گذشته بخش های متولی به جد در حال تلاش و برنامه ریزی برای مقابله با شرایط نامناسب هستند . سازمان های متولی نظیر آب و برق خوزستان به عنوان یکی از سازمان های قدیمی هیچگاه در بحران ها پشت به مردم دیار خود نکرده و از تمام داشته های خویش برای کمک و مساعدت سود خواهد برد . در کنار این سازمان سایر سازمان ها مانند جهاد کشاورزی , برنامه و بودجه, برق منطقه ای و یل محیط زیست به محوریت ستاد مدیریت بحران و استاندار ویژه بسته های مقابله با شرایط را برنامه ریزی نموده اند. از اقدامات خوب این سازمان‌ها می‌توان به هماهنگی در خصوص تامین آب شرب , آماده سازی و انتقال درون حوضه ای آب برای کاهش کمبودهای منطقه کرخه، پیگیری تخصیص بودجه مقابله با بحران توسط استانداری، برنامه ریزی دقیق منابع آبی با شرط حفظ حقابه تالاب و آب شرم احشام سبک و سنگین، برخی اقدامات سازه ای برای بهبود استفاده از آب، جلسات هماهنگی به منظور تسریع در اقدامات کمک‌رسانی، برنامه‌ریزی برای تامین و تولید برق و جلوگیری از خاموشی‌ها و آمادگی نیروهای مسلح بسیج، سپاه و ارتش برای امداد به مردم اشاره داشت‌.

البته صورت و لیست دقیق از همه فعالیت‌ها و یا کارهای صورت گرفته را بهتر است روابط‌‌عمومی‌ها به اطلاع مردم برسانند اما بدون تردید مسئولان استانی دست به روی دست نگذاشته‌اند‌. نباید دچار خوش باوری باشیم و کار سختی پیش رو است‌. به‌خصوص وقتی معیشت عده‌ای در معرض آسیب است این سختی دوچندان می‌شود‌. نگارنده دقیق نمی‌داند چه اندیشه‌ای برای این امر شده اما بدون شک انتظار می‌رود که در این خصوص راهکارهایی در نظر گرفته شده باشد. به هر شکل در عین هوشیاری و همراهی، نیاز نیست هراس و یا نگرانی بیش از اندازه داشته باشیم‌. عمل به توصیه‌ها، همراهی و کسب راهنمایی از سازمان های متولی به همراه پرهیز از کشت پر مصرف برنج می‌تواند شما را در برابر سایر ناملایمات خشکسالی محفوظ دارد. نه احشام دچار بی آبی شوند و نه تالاب و رودخانه رو به خشکی بروند‌. آب شرب نیز در دسترس خواهد بود. هرگونه کاهش نیز با برنامه‌ریزی‌ها و تجارب کسب شده از سال قبل سریعا برطرف می‌شود‌.توصیه دوستانه‌ای نیز به عزیزان رسانه‌ای و دوستان خویش در فضای مجازی، سایت‌های خبری و روابط عمومی سازمان‌ها داشته که در کنار هشدارهای مناسب، نسبت به اقدامات خوب انجام شده برای حل مشکل نیز اشاره کنند. این کار کمک خواهد کرد مردم آسوده‌تر با شرایط همراه شده و کمتر احساس تنش کنند. آرامش را به دل مردم بازگردانیم . کلام پایانی آنکه خشکسالی وجود دارد و امسال با سختی روبه‌رو هستیم اما برای مقابله با آن هم آماده‌ایم‌. اندکی همراهی و همدلی مردم عزیز خوزستان در شهرها و روستاها کلید بازگشایی گره بحران و پاسخ به این شرایط خواهد بود. همین کفایت می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *