پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «لاله» در حصر

بیش از سه هزار مترمربع از فضای سبز پارک‌ لاله هم حصارکشی شد

«لاله» در حصر

خبرها از قصد شهرداری برای ساخت‌و‌ساز در محدودهٔ حصارکشی شده حکایت دارد





«لاله» در حصر

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۵۷

|پیام ما| یک ماه پیش جنب ساختمان آتش‌نشانی پارک لاله یک حصار سبز شد. یک ماه بعد، ساکنان بلوار کشاورز تهران تعدادی کانکس دیدند که آن سوی حصار قد علم کرده‌اند. نشانه‌ها می‌گویند بعد از پارک قیطریه، بوستان ستارخان، اندیشه و پارک‌هایی در نقاط مختلف تهران، حالا نوبت پارک‌خواری به «لاله» رسیده و سه هزار مترمربع از فضای سبز دومین پارک تهران را نشانه رفته است.

هنوز موضوع ساخت مسجد بوستان قیطریه و حواشی مربوط به آن تمام نشده که ماجرای بوستان لاله آغاز شده است. در روزهای اخیر تصاویری از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد قطعه‌ای از پارک لاله به مساحت بیش از سه هزار متر مربع حصارکشی شده است. شواهد نشان می‌دهد در این محدوده که در جنب غربی ایستگاه آتش‌نشانی و روبه‌روی خیابان پورسینا است و سه هزار متر مربع از فضای سبز پارک را شامل می شود، قرار است ساخت‌و‌ساز انجام شود. واکنش‌ها به موضوع حصارکشی این بار گسترده‌تر از سایر موارد مشابه بود. «مرتضی هادی جابری‌مقدم» عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران با حضور در این مکان و  با ضبط یک ویدئو این عملیات شهرداری را «غیرقانونی» و «فاقد توجیه تخصصی» خواند. او در این ویدئو، زمین پارک لاله را «قیمت‌دارترین دارایی شهر» توصیف و تأکید کرد پارک لاله، حتی مسجد هم دارد و نیازی به ساخت‌و‌ساز نیست.

کوچک‌سازی فضای سبز پارک لاله در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از این و در بهمن‌ماه سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از احداث مرکز دائمی خانه جشنواره‌های فرهنگی هنری در ضلع جنوبی این بوستان خبر داده بود

«عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم درکانال تلگرامی‌اش در واکنش به حصارکشی پارک لاله با انتشار این ویدئو نوشت: «واقعا نمی‌دانم چه از جان شهر و مردم می‌خواهند. چه لجاجتی با زندگی‌ مردم دارند. شگفت آنکه نهادهای دینی که آشکارا می‌بینند از نام دین چنین سوء‌استفاده می‌شود خاموشند. نهادهای به‌اصطلاح اصول‌گرا معلوم نیست به چه اصلی وفادارند. دولت و وزارت راه و شهرسازی درباره این تخلفات آشکار از طرح جامع و تفصیلی و حقوق شهروندی مردم بی‌تفاوتند. قوه قضائیه نسبت به این‌گونه امور حساسیت خود را از دست داده‌ است. چگونه اینان به خودشان اجازه می‌دهند در شهری که اغلب روزهای سال در وضعیت هوای ناسالم است، این‌گونه به تخریب پارک‌ها و قطع درختان دست یازند؟ شمایان از کجا آمده‌اید که زندگی مردم برایتان پشیزی ارزش ندارد؟ شورای شهر چه می‌کند؟ نهادهای مدنی کجایند؟ احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب چرا لب به اعتراض نمی‌گشایند؟ آیا نباید قدری آزادگی داشت و در برابر این تخلفات ایستادگی کرد؟ ما را چه می‌شود؟»

 

آهن و سنگ جای درخت 

هیچ سازمانی هنوز مسئولیت حصارکشی و احتمال قطع یا جابه‌جایی درختان پارک لاله را نپذیرفته. روابط عمومی منطقه 6 شهرداری در پاسخ به مهر گفته که هرگونه دخل و تصرف در پارک‌های شهر ‌ برعهده سازمان بوستان‌ها است و شهرداری مناطق فقط در بحث نگه‌داشت بوستان‌ها دخیل است. این توضیح در حالی داده شده که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، زیر نظر شهرداری تهران متعهد به حفاظت از محیط‌زیست و دستیابی به توسعه پایدار فضای سبز شهر است. 

 

اخبار غیررسمی از این حکایت دارد که شهرداری قصد دارد در محدودهٔ حصارکشی شده بوستان لاله فرهنگسرا یا ساختمان اداری بسازد. یکی از مدیران شهری هم در گفت‌وگو با مهر تایید کرده که ساخت فرهنگسرا و سرویس بهداشتی  در این نقطه پیش‌بینی شده است. این گمانه‌زنی‌ها  و تاییدها در حالی است که در این پارک هم سرویس بهداشتی موجود است و هم در محدوده آن و در بلوار کشاورز چندین خانه فرهنگ قرار دارد.  این کوچک‌سازی فضای سبز پارک در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از این و در بهمن‌ماه سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از احداث مرکز دائمی خانه جشنواره‌های فرهنگی هنری در ضلع جنوبی بوستان لاله خبر داده بود. 

 

سبز شدن هتل‌ و مسجد و فرهنگسرا در بوستان‌ها

اوایل اردیبهشت ماه امسال ساخت ۴ هتل از سوی شهرداری در بوستان‌های تهران، خبری شد. پس از آن کانال خبری «چندثانیه» به نقل از یکی از شهروندان از قطع تعداد قابل توجهی از درختان پارک ستارخان خبر داد. این موضوع که در ضلع شمال شرقی پارک در مجاورت خیابان نازگل رخ داده بود محدوده‌ای بالغ بر ۲۰۰ متر مربع را تخریب کرد و از بین برد. پس از آن ساخت مسجد در بوستان قیطریه بود که رسانه‌ای شد و واکنش شهروندان تهرانی را برانگیخت. پس از انتشار این خبر کارزار اینترنتی برای دفاع از عدم ساخت و ساز در بوستان قیطریه با نزدیک به ۱۵۰ هزار امضا، با هدف حفظ فضاهای سبز تهران در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. 

 

پیش از این اخبار، اوایل فروردین ماه امسال نیز روزنامه «پیام ما» از مشاهده حصارهای آهنی خبر داده بود که پارک اندیشه در منطقه ۷ تهران حدفاصل خیابان‌های شریعتی و سهروردی را محاصره کرده‌اند. هر چند گفته نشده بود این حصارها از سوی کدام نهاد و با چه انگیزه‌ای در ضلع جنوبی پارک احداث شده بررسی‌های میدانی خبرنگار روزنامه نشان می‌داد چندین درخت در این پارک قدیمی محصور شده‌اند و اخبار تایید نشده می‌گفتند شهرداری قصد دارد در محدودهٔ محاصره شده ساخت‌و‌ساز کند. خبری که روابط عمومی شهرداری منطقه ۷ آن را تکذیب و اعلام کرد: «این حصار کارگاهی مربوط به احداث مخزن آب ۳۰۰۰ متر مکعبی برای آبیاری فضای سبز در سطح منطقه ۷ است.» اخبار رسمی و غیررسمی جابه‌جایی درختان در مناطق مختلف تهران از جمله در منطقه باغ‌فیض و بزرگراه صیاد شیرازی هم که میان این اخبار چندان جدی گرفته نشد.

 

توسعهٔ بی‌برنامه و بی‌قاعده که پیش از این به قیمت نابودی باغ‌های تهران در داخل و اطراف شهر شده بود حالا پارک‌های آن را نشانه رفته. فضای سبز تخریب، درختان قطع و آجر و سیمان و تیرآهن جای آن را می‌گیرد. مطابق با قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها هرگونه آسیب رساندن و تخریب فضای سبز پیگرد قانونی دارد. همچنین هرگونه فعالیت عمرانی برخلاف مصوبات شورای شهر که منجر به تخریب فضای سبز و درختان شود نیز غیرقانونی است.

 

اکنون باید دید سرانجام حصارکشی‌ در پارک لاله با وجود این قوانین و واکنش شهروندان چه خواهد شد. آیا مدیران شهری به قانون تمکین و نظر شهروندان در اداره شهر را در نظر می‌گیرند یا جان سبز تهران را خواهند گرفت.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *