پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تامین بودجه ریالی ارزی برای سایت پسماند سراوان

وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد تا نیمه اردیبهشت انجام گیرد

تامین بودجه ریالی ارزی برای سایت پسماند سراوان





تامین بودجه ریالی ارزی برای سایت پسماند سراوان

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

دادگستری گیلان بدون آنکه به شهرداری خاصی اشاره کند از صدور قرار قطعی قضایی برای ۳ مدیر سابق شهرداری در مورد دفن‌گاه پسماند سراوان خبر داده است.این در حالی است که وزارت کشور نیز با صدور اطلاعیه‌ای ۵ بندی از پیگیری‌های این نهاد برای تعطیل کردن این دفن‌گاه خبر داده است.

آخرین روز فروردین ۱۴۰۱ در حالی برای مردم گیلان سپری شد که از سه مسئول استانداری ۳ وعده شنیدند.حالا وزارت کشور در اطلاعیه‌ای ۵ بندی در حالی وعده تعطیلی این دفن‌گاه را داده است که در بندهای اطلاعیه بیشتر به نیازهای مالی از جمله ۳۷۰میلیاردتومان تومان اعتبار ریالی و ۳۲میلیون دلار اعتبار ارزی اشاره کرده است.
۳۱ فروردین معاون سیاسی استاندار گیلان در جمع مردم معترض گفت: هیچ خودروی حامل زباله‌ای وارد منطقه سراوان نمی‌شود.در همان حال معاون عمرانی استاندار گیلان هم دراین‌باره گفت:مرکز دفن سراوان تا یک سال آینده ساماندهی می‌شود.اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز تأکید کرد:تا پایان سال هیچ زباله‌ای را به سراوان حمل نمی‌کنیم.
آنچه اینک در اطلاعیه وزارت کشور درباره دفن‌گاه پسماند سراوان تاکید شده این است که در همین ماه جاری تأمین مالی ۳۷۰میلیارتومانی و ۳۲میلیون دلاری برای توقف فعالیت این سایت انجام گیرد.
وزارت کشور چه گفت؟
مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظر به انتظارات به حق مردم سراوان استان گیلان نسبت به تبعات محیط زیستی دفن گاه پسماند، عملیات اجرایی ساماندهی، بهسازی فنی و زیربنایی این دفن گاه، کلید خورده و به صورت جدی دنبال می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در این اطلاعیه آمده است: ساماندهی و بهسازی دفن‌گاه زباله سراوان که به یک بحران‌های محیط زیستی و اجتماعی تبدیل شده است، از روز ورود هیات دولت به استان گیلان(هشتم بهمن ۱۴۰۰)به طور جدی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت و وزیر کشور با حضور در منطقه و گفت‌و‌گو با مردم، دستور انجام طراحی مناسب و اقدامات عاجل به منظور تعطیلی کامل این دفن گاه را صادر کرد.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده :واقعیت این است که با گذشت ۴۰ سال از عمر این دفن گاه و افزایش زباله منطقه به بیش از یک هزار تن در روز، ساماندهی آن پیچیدگی‌های فنی و مدیریتی زیادی پیدا کرده است که در طول سه ماه گذشته تلاش شد تا حد زیادی برطرف و در خصوص راه حل جامع هم توافق ایجاد شود.
اطلاعیه وزارت کشور همچنین تصریح کرده است :‌طی این مدت با برگزاری جلسات مکرر و مذاکرات طولانی بین استانداری گیلان، شهرداری رشت، پیمانکاران و سرمایه گذاران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، توافق شد عملیات اجرایی در محورهای زیر در نیمه نخست اردیبهشت ماه امسال با حضور نماینده ویژه وزیر کشور آغاز شود:
۱-طراحی الگوی ساماندهی(شامل پوشش کامل خاک، کنترل و تصفیه شیرابه)و انعقاد قرارداد با پیمانکار و تامین حدود ۷۰ میلیارد تومان برای این قرارداد و ایجاد تمهیدات لازم برای عملیات اجرایی.
۲-تعیین تکلیف اختلافات موجود در خصوص تصفیه خانه شیرابه که باعث شده بود راه اندازی آن به تاخیر بیفتد.
۳-اصلاح مدیریت کارخانه کود آلی و آغاز افزایش ظرفیت آن از ۱۵۰ تن فعلی به هزار تن که باعث کاهش ۷۰ درصدی زباله دفنی می شود.این عملیات به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که سهم دولت تامین شده است.مابقی از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد و در این خصوص اقدامات لازم انجام شده است.
پردازش صحیح و اصولی تمامی پسماندهای تولیدی منجر به کاهش دورریز زباله و جلوگیری از دفن مستقیم آن می‌شود.
۴-پیگیری مشکلات تامین منابع نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت. تاکنون بیش از ۸ میلیون دلار به این طرح تخصیص داده شده و لازم است حدود ۳۲ میلیون دلار دیگر توسط دولت و سرمایه گذار تخصیص یابد.استفاده از دورریز واحدهای پردازش به عنوان سوخت در نیروگاه‌های زباله سوز یکی از بخش‌های مهم حل این مسئله است که زمان بندی اتمام آن به زودی به مردم اعلام می‌شود.
۵-همچنین مقرر شد استانداری گیلان سریعا محل جدیدی را برای دفن پسماندهای تولیدی براساس شاخص های محیط زیستی انتخاب و زمینه استفاده از آن را فراهم سازد.
تکالیف استانداری گیلان و شهرداری رشت و سازمان شهرداری‌ها برای حل این بحران کاملا روشن شده است و گزارش گیری روزانه از اجرایی شدن اقدامات به منظور مشخص شدن میزان پیشرفت صورت خواهد گرفت.
بر اساس برنامه مورد توافق، امید است تا پایان سال ۱۴۰۱ این منطقه به شرایط عادی باز گردد و آلودگی های محل دفن شامل کنترل شیرابه، بو، آلودگی هوا و حشرات موذی به حد قابل قبولی کاهش یابد.”
وزیر کشور چه وعده‌ای داده بود؟
احمد وحیدی، وزیر کشور که روز ۸ بهمن ۱۴۰۰ و در دومین برنامه سفر به گیلان از سایت زباله و تصفیه خانه شیرابه لندفیل سراوان رشت بازدید کرده بود بر توقف دپوی زباله در این منطقه و سپس یافتن راهکار مناسب برای رفع مشکلات و آلودگی‌های ناشی از وجود زباله در آن تاکید کرده بود.
در آن بازدید تعدادی از مسئولان شهرستان رشت، دو تن از نمایندگان مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و همچنین جمعی از ساکنان منطقه سراوان و روستاهای اطراف برخی مشکلات و حاشیه‌های ایجاد شده از تخلیه و دفن زباله در این منطقه را برای وزیر کشور تشریح کردند.
سید امیرحسین علوی، شهردار رشت نیز، به مشکل رانش زباله اشاره کرده گفته بود:باید تکنولوژی بازم در این محل فراهم شود تا بدون آلودگی محیط زیستی زباله ها و شیرابه را پردازش کند.
صدور حکم قضایی برای ۳ مدیر سابق شهرداری
در همین حال دادستان مرکز گیلان با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ اقدام موثری برای حل مشکل سراوان انجام نشده است، گفت:تاکنون برای سه مدیر سابق شهرداری حکم قطعی قضایی صادر شده است.
به گزارش مهر، مهدی فلاح میری با اشاره به پیگیری جدی دستگاه قضا در خصوص متخلفان ساماندهی زباله سراوان، گفت: در خصوص ساماندهی پسماند متاسفانه تاکنون اقدام‌موثری صورت نگرفته است.
او با بیان اینکه با اقدام دستگاه قضا پرونده‌ای برای مدیران سابق و متخلف تشکیل شده است، افزود: تاکنون برای ۳ مدیر سابق شهرداری حکم قطعی قضایی صادر شده و این پرونده‌ها در مرحله اجرای حکم است.
دادستان مرکز گیلان با اشاره به هزینه‌های فراوانی که برای ساماندهی زباله سراوان شده است، افزود: در یکی از این قراردادها حتی تا ۹۰ درصد مبلغ هم به پیمانکار داده شد، اما هیچ کاری انجام نشد.
مهدی فلاح‌میری به تعقیب و پیگیری بقیه مدیران متخلف و متولیان هم اشاره و تصریح کرد:دستگاه قضا سراغ متولیان امر خواهد رفت و در خصوص حقوق عامه مردم با کسی مماشات نمی‌کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *