پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اجاق‌های گاز خطری برای سلامت ما و زمین

نتایج تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد:

اجاق‌های گاز خطری برای سلامت ما و زمین

سوزاندن گاز آلاینده‌هایی تولید می‌کند که هم ضرر دارد و هم موجب بدتر شدن بیماری‌های تنفسی شود اجاق‌های گازی چه در حالت خاموش و چه در حالت روشن مقداری گاز متان منتشر می‌کنند





اجاق‌های گاز خطری برای سلامت ما و زمین

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پخت و پز با شعله‌های آتش قدمتی هزاران ساله دارد. در طول سال‌ها همزمان با گسترش و توسعه شهرها، کمپین‌های مختلفی برای تشویق مصرف‌کنندگان به آشپزی با اجاق گازی برگزار شده است؛ کمپین «آشپزی با گاز» از سال‌ها پیش شروع شد که شامل تبلیغاتی گسترده‌ای بود و می‌توان به ساخت تبلیغ تلویزیونی و فراگیر یکی از برندهای اجاق‌ گاز اشاره کرد در دهه ۸۰ میلادی با آهنگ رپ، اجاق گازی را انتخاب سرآشپزهای حرفه‌ای معرفی می‌کرد. از ۲ سال پیش نیز شخصیت‌های شناخته‌شده فضای مجازی به ویژه «اینفلوئنسرهای اینستاگرامی» که به وسیله شرکت‌های گاز حمایت می‌شوند، وارد گود شده‌اند. ممکن است در این کمپین‌ها جزییات کمی فرق کرده باشند اما پیام آنها مشترک است: آشپزی با اجاق گازی شما را آشپز بهتری می‌کند. بیش از یک سوم خانه‌های مسکونی در آمریکا که معادل بیش از ۴۰ میلیون خانه است، با گاز آشپزی می‌کنند. از دهه ۲۰ میلادی گازهای برقی وارد میدان رقابت با همتایان گازی خود شدند. گازهای برقی هم راحتی‌های خود را دارند؛ راحت‌تر تمیز می‌شوند و بیشتر مد شده‌اند.

سال‌هاست که بحث بر سر استفاده از اجاق‌های برقی به جای گازی ادامه دارد. به تازگی تحقیقی در دانشگاه استنفورد انجام شده که نشان می‌دهد اثرات مضر اجاق‌های گازی برای محیط زیست و سلامت انسان بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد. اکنون زمان تغییر فرا رسیده است.
نه به اجاق گازی
از ۲ سال پیش برخی از شهرهای ایالت‌های لیبرال آمریکا مانند کالیفرنیا، واشنگتن و ماساچوست طرح‌هایی را برای محدود یا ممنوع کردن استفاده از گازهای طبیعی در ساختمان‌های اداری و خانگی مطرح کردند. هفته گذشته نیویورک به جمع این شهرهای ایالت‌های آبی‌رنگ اضافه شد و قانونی وضع کرد تا در ساختمان‌های جدید از اجاق گازی استفاده نشود. از سوی دیگر مقامات حداقل ۲۰ ایالت در آمریکا که اکثرشان از حزب جمهوری‌خواه هستند اغلب با حمایت شرکت‌های گاز طبیعی که برقی شدن را تهدیدی برای خاموشی‌شان می‌دانند، ایجاد محدودیت استفاده از اجاق گاز را در شهرهایشان ممنوع کرده‌اند.
بحث بر سر استفاده از اجاق‌های برقی به جای گازی جدید نیست. امروزه شواهد بیشتری نشان می‌دهند که اجاق‌های گازی همزمان سلامت انسان و محیط زیست را تهدید می‌کنند.
مدت‌هاست که فعالان محیط زیست روی اثرات احتمالی استفاده از اجاق گازی بر سلامت انسان و محیط زیست متمرکز شده‌اند. برای اینکه درک بهتری از مضرات اجاق‌های گازی برای سلامت و محیط زیست داشته باشیم، محققان استنفورد میزان گاز متان و اکسیدهای نیتروژن منتشر شده در ۵۳ خانه در کالیفرنیا را نه تنها در زمان احتراق،‌ اشتعال و خاموشی را اندازه گرفته‌اند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد میزان متان نسوخته منتشر شده به وسیله اجاق‌های گازی بین ۰.۸ تا ۱.۳درصد است. در این تحقیق اجاق گازهای ۲۰ برند که قدمتی ۳ تا ۳۰ ساله دارند مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
آسم، سرفه و خس‌خس سینه
سوزاندن گاز آلاینده‌هایی تولید می‌کند که هم ضرر دارد و هم موجب بدتر شدن بیماری‌های تنفسی شود. اجاق‌های گازی چه در حالت خاموش و چه در حالت روشن مقداری گاز متان منتشر می‌کنند. متان یکی از قوی‌ترین گازهای گلخانه‌ای است. در طول یک سال، زمانی که اجاق خاموش باشد، سه چهارم این میزان انتشار می‌یابد که می‌تواند به خاطر نشتی یا اشکالات مربوط به نقطه اتصال با لوله گاز باشد. در طول ۲۰ سال، میزان انتشار از اجاق‌های گازی در سراسر آمریکا می‌تواند به اندازه میزان انتشار نیم میلیون ماشین بنزینی باشد. با اینکه دیگر وسایل گازسوز مانند موتورخانه‌ها دورتر از محیط زندگی قرار می‌گیرند، اجاق‌های گازی در محیط‌ زندگی و در تماس بیشتری با انسان قرار دارند. این گازها شامل فرمالدئید، مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتریک است که می‌تواند باعث ایجاد آسم،‌ سرفه، خس‌خس سینه و به سختی نفس کشیدن شود که گاهی کار را به بستری شدن در بیمارستان می‌کشاند.
متان نسوخته، بلای جان زمین
متان یکی از اصلی‌ترین اجزای گاز طبیعی است و اگر در زمان انتشار سوزانده نشود می‌تواند کره زمین را ۸۰ برابر و به اندازه انتشار دی‌اکسید کربن در بازه زمانی ۲۰ ساله، گرم‌تر کند. متان همچنین باعث آلودگی ازن، گازی که یک لایه بالاتر از سطح زمین قرار گرفته می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و دیگر بیماری‌ها شود. ازن بیشتر منجر به وقوع حدود یک میلیون مرگ زودرس در سال به دلیل بیماری‌های تنفسی در جهان را به دنبال دارد.
در سال‌های اخیر گاز متانی که از تاسیسات نفت و گاز نشت شده، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. در آمریکا قرار است اقداماتی برای بسته شدن هزاران چاه نفت و گاز غیرفعال و متان‌زا صورت گیرد. اما تاکنون تحقیقات کمتری نسبت به انتشار آلاینده‌ها از داخل خانه‌ها و ساختمان‌ها انجام شده است. اریک لبل، یکی از نویسندگان اصلی این تحقیق در دانشگاه علوم زمین،‌ انرژی و محیط زیست استنفورد می‌گوید: «در کمال تعجب، اقدامات کمتری برای اندازه‌گیری میزان فرار گاز طبیعی به هوا از داخل خانه‌ها و ساختمان‌ها به دلیل احتراق ناقص و نشتی صورت گرفته است». لبل دلیل آن را آگاهی کمتر انسان از این بخش از انتشار گازهای طبیعی می‌داند که می‌تواند روی کیفیت داخل فضای بسته و محیط زیست تاثیر داشته باشد.
از زمان انقلاب صنعتی و آغاز انتشار آلاینده‌ها به دست انسان، غلظت نسبی متان بیش از ۲ برابر شده و سرعت آن با دی‌اکسید کربن برابر است. در حالی که میزان نشتی لوله‌های گازی، که بیش از ۹۰درصد آنها گاز متان است، به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته اما اجاق‌های گازی خانگی به نسبت مورد توجه کمتری قرار گرفته‌اند.
استفاده از هود و هواکش الزامی است
استفاده از هود و هواکش می‌تواند میزان تجمع اکسیدهای نیتروژن و دیگر آلاینده‌های هوای آشپزخانه را کاهش دهد. برخی از نظرسنجی‌ها میانگین استفاده از هود در آشپزخانه‌ها را تنها بین ۲۵ تا ۴۰درصد نشان می‌دهند.
کاترین مک‌کین، یکی از محققان آزمایشگاه تحقیقات سیستم زمین اداره ملی اقیانوسی و جوی، می‌گوید سطح گاز متان در جو زمین در سال‌های اخیر بسیار شدت گرفته است و دانشمندان دلیل آن را کاملا درک نکرده‌اند . به گفته مک‌کین، صنایع گازی میزان متان بیشتری تولید می‌کنند اما لوازم خانگی، تکه‌ای از این پازل بزرگ به شمار می‌روند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر