پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | باید بر حفاظت از زیستگاه‌های یوز تمرکز کنیم

باید بر حفاظت از زیستگاه‌های یوز تمرکز کنیم





باید بر حفاظت از زیستگاه‌های یوز تمرکز کنیم

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

تصاویر منتشرشده از «ایران» و «فیروز»، تصاویر کاملی از جفت‌گیری این یوزپلنگ‌ها نیست. در گربه‌سانان، به ویژه گربه‌سانان وحشی مثل یوزپلنگ تخمک‌گذاری القایی است و بدون جفت‌گیری، اتفاق نمی‌افتد و سیکل کامل نمی‌شود. از سوی دیگر بعد از جفت‌گیری کامل، ماده پرخاشگر می‌شود و صداهای بلندی ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد که جفت‌گیری به صورت کامل اتفاق افتاده است. علاوه بر این در تصاویری که از این دو یوزپلنگ آسیایی در اسارت منتشر شده قرارگیری فیروز، یوز نر چندان خوب نیست، در حالی که ایران در جای مناسب ایستاده. با این همه چون جفت‌گیری در طول 48 ساعت انجام شده، می‌توان امیدوار بود که یا تصاویر به طور کامل ثبت نشده باشد یا اینکه تصاویری وجود دارد که ما ندیده‌ایم و در آنها جفت‌‌گیری کاملی اتفاق افتاده است.

‌با توجه به آخرین معاینات ایران که در سال 97 انجام دادیم، این یوزپلنگ ماده از نظر تولید مثلی وضعیت کاملا سالمی داشت. از سوی دیگر فیروز که متاسفانه از طبیعت زنده‌گیری شده، نر غالب منطقه بوده و احتمالا تولید مثل‌های موفقی نیز داشته است. این موارد ما را به انجام شدن یک جفت‌گیری موفقیت‌آمیز امیدوار می‌کند تا سه ماه دیگر ایران توله‌های سالمی به دنیا بیاورد.
با همه اینها اینکه ایران چقدر توانایی نگهداری توله‌ها را در زایمان اولش داشته باشد، مسئله‌ای جداست. مرحله اول جفت‌گیری اتفاق افتاده و این میان نکته مهم این است که حواسمان باشد که تولد این یوزها، توقف انقراض نیست. به هر حال با توجه به شرایط گونه‌ای از طبیعت زنده‌گیری شده‌ که دیگر قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارد و باید بهترین بهره را از این فرصت برد اما تاکیدمان بر این باشد که جفت‌گیری این یوزها در اسارت و بچه‌دار شدنشان، به این معنی نیست که یوزپلنگ آسیایی از انقراض نجات پیدا کرده و این نباید سبب شود که تمرکزمان را از حفاظت زیستگاه‌ها برداریم.
باید بدانیم که یوزپلنگ بدون زیستگاه طبیعی‌اش منقرض شده است و تجربه‌ای از معرفی یوزپلنگ به طبیعت آزاد (طبیعتی با حفاظت کامل) وجود ندارد که کاملا موفق بوده باشد. به همین دلیل امیدوارم که این موضوع تمرکز را از حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی، حتی کریدورهایشان برندارد و باعث نشود که فکر کنیم که همه چیز تمام شده و مشکلاتمان به پایان رسیده. البته معتقدم که داشتن یوزپلنگ در شرایط اسارت بهتر از این است که هیچ یوزپلنگی نداشته باشیم اما انقراض مسئله مهمی است که با آن روبه‌روییم. متاسفانه فیروز از طبیعت جدا شده و با توجه به تعارضاتی که ممکن است اتفاق بیفتد دیگر نمی‌توان این یوز را به طبیعت برگرداند. از سوی دیگر نگهداری یوزها در شرایط نیمه‌اسارت – همانطور که تصاویر منتشر شده از «فراز» نشان می‌دهد- باعث آسیب زدن به روند زندگی طبیعی یوزپلنگ‌ها در زیستگاه‌ می‌شود. با این همه جفت‌گیری این دو یوزپلنگ یک اتفاق خوب، بعد از یک اتفاق بد -یعنی جدا کردن یک یوز از زیستگاه زادآور توارن- است و امیدوارم دیگر هیچ یوزپلنگی را از طبیعت جدا نکنند بلکه باید حفاظت در زیستگاه‌های طبیعی بیشتر و جدی‌تر شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *