پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تغییرات اقلیمی علت خدشه‌دار شدن روابط آلباتروس‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که گرم‌ شدن آب‌ها باعث افزایش طلاق میان گونه‌ای از پرندگان دریایی شده است

تغییرات اقلیمی علت خدشه‌دار شدن روابط آلباتروس‌ها

نرخ جدایی میان این پرندگان ابرو مشکی برای پیدا کردن رابطه‌ای رمانتیک‌تر تنها بین ۱ تا ۳ درصد بوده اما در سال‌های اخیر و گرمایش غیرمعمول دمای آب‌ها، این میزان به ۸ درصد رسیده است بعضی پرندگان، جفت خود را مقصر اصلی افزایش هورمون‌های استرسی می‌دانند





تغییرات اقلیمی علت خدشه‌دار شدن روابط آلباتروس‌ها

۶ آذر ۱۴۰۰، ۷:۳۸

آنچه از تغییرات اقلیمی تاکنون یاد گرفته‌ایم این است که روند انقراض، تنها علت جدا شدن موجودات از یکدیگر نیست بلکه تغییرات اجباری در الگوهای رفتاری، روابط میان آنها را خدشه‌دار کرده است. وابستگی متقابل گیاهان و پرندگان را در نظر بگیرید. مرغان مقلد یک هفته دیرتر از اوج شکوفایی گل‌های پر شهد فرامی‌رسند. از سوی دیگر پرستوهای گرسنه، از زمان قابل‌پیش‌بینی تخم‌گذاری حشرات جا می‌مانند. تنها با کنترل و نظارت بر میزان جمعیت این موجودات است که این تغییرات را قابل مشاهده می‌کند. تحقیقات جدید نیز نشان می‌دهند که گرم‌ شدن آب‌ها باعث افزایش طلاق میان پرندگان آلباتروس شده است.

محققان می‌گویند گرم شدن آب‌ها باعث می‌شوند پرندگان برای پیدا کردن غذا مسافت دورتری را طی کنند. این اتفاق استرس پرندگان را بیشتر می‌کند و منجر به بر هم خوردن روابط‌شان با هم‌نوعان خود می‌شود.
آلباتروس‌ها، از معدود موجودات تک‌همسر در جهان هستند و گرم شدن کره زمین باعث افزایش طلاق میان این پرندگان شده است. گاردین گزارش داده که نرخ جدایی میان این پرندگان ابرو مشکی برای پیدا کردن رابطه‌ای رمانتیک‌تر تنها بین ۱ تا ۳ درصد بوده است اما در سال‌های اخیر و گرمایش غیرمعمول دمای آب‌ها، این میزان به ۸ درصد رسیده است. این نتیجه با بررسی جمعیتی معادل ۱۵هزار و ۵۰۰ جفت پرنده در عرض ۱۵ سال در جزایر فالکلند بدست آمده است.
برای پرندگان دریایی، گرمتر شدن دمای آب‌های زمین به معنی ماهی کمتر و محیط زیست نامساعدتری است. جوجه‌های کمتری در این شرایط جان سالم بدر می‌برند. شرایط باعث می‌شود تا هورمون‌های استرسی پرندگان افزایش می‌یابد چون مجبورند برای شکار به مناطق دورتری پرواز کنند. دانشمندان سال‌هاست که روابط جفت‌های آلباتروس را تحت نظر دارند و میزان وفاداری و روابط عاشقانه آنها را مشاهده کرده‌اند.
آلباتروس‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ سال زندگی می‌کنند. آنها در طی چندین سال و در دوران عجیب و غریب نوجوانی یاد می‌گیرند چطوری با رقص، جفتی را به خود جذب کنند و در سال‌های رشد خود به سفرهای دور و درازی بروند که چند سال طول می‌کشد. آنها معمولا با جفت خود تا آخر عمر زندگی می‌کنند و هنگام بازگشت بعد از یک غیبت طولانی، با صدای بلند خوش‌آمدگویی می‌کنند.
تغییرات اقلیمی در روابط این پرندگان مشکلاتی ایجاد کرده که برای انسان ناآشنا نیست. فشار ناشی از تغییرات اقلیمی، طولانی‌تر شدن زمان پیدا کردن خوراک و مشکلات لجستیکی جفتی که سفر می‌کند باعث شده تا بعضی از جفت‌ها نتوانند رابطه خود را حفظ کنند.
تاثیر تغییرات اقلیمی بر میزان مهاجرت پرندگان
آلباتروس‌ها تنها موجوداتی نیستند که زندگی و روابط‌شان تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته است. گرمایش هوا باعث مهاجرت دارکوب‌های شکم قرمز به سمت شمال و افزایش تعداد این گونه کمیاب سرگردان در جنوب استان اونتاریو در کانادا شده است. بارها فیلم شنای اجباری خرس‌های قطبی گرسنه در یخ‌های آب شده را دیده‌ایم که خود سمبل گرمایش کره زمین است. اما همانطور که تور هانسون، در کتاب «مارمولک‌های توفان‌زده و ماهی مرکب پلاستیکی» می‌نویسد، اتفاق‌های نامحسوس‌تر و تراژیک‌تری در حال وقوع است. هانسون، زیست‌شناس برجسته‌ای است که نوشته‌های بسیاری درباره زنبورها،‌ پر پرندگان، بذر و گوریل نوشته است.
انقراض روندی تدریجی و نامحسوس است
مثلا روند روز افزون انقراض گونه‌های مختلف حیوانی را در نظر بگیرید؛ روندی که هم ناراحت‌کننده است و هم نامحسوس و تدریجی و خطرناک. با تغییر ارتفاع،‌ دما و رطوبت نیز تغییر می‌کند در نتیجه موجوداتی که در هر ناحیه زندگی می‌کنند، متفاوتند. در کره زمینی که در حال گرم‌تر شدن است، موجودات و گیاهانی که با ارتفاع متناسب خود سازگاری دارند مجبور به مهاجرت به ارتفاع بالاتر می‌شوند تا اینکه به بالاترین نقطه می‌رسند و دیگر جایی برای رفتن باقی نمانده باشد. به گزارش نیویورک‌تایمز، تحقیقات نشان دهند که تاثیر تغییرات اقلیمی نه تنها در جابه‌جایی پرندگان، بیدها و شاپرک‌ها و نهال درختان تاثیر دارد بلکه باعث می‌شود برخی از پستانداران، خزندگان و دوزیستان به سمت نابودی مهاجرت کنند. ۲۵ تا ۸۵درصد از موجودات جهان در حالی جابه‌جایی مکان زندگی خود هستند. یکی از نگرانی‌ها این است که گرم‌ترین مناطق زمین به مناطق خشکیده‌ای تبدیل شوند که هیچ اثری از حیات در آن‌ها وجود ندارد؛ مانند «منطقه مرگ» در خلیج مکزیک که مساحتی حدود ۱۸۱هزار کیلومتر‌مربع را پوشش می‌دهد.
افزایش انتشار دی‌اکسید‌کربن بر زندگی موجودات دریایی نیز تاثیر می‌گذارد. اسیدی شدن اقیانوس‌ها، باعث ضعیف‌تر شدن و تحلیل لایه پوستی محافظتی جانداران نرم‌تن ریزی می‌شود که در اکوسیستم غذایی دریایی اهمیت حیاتی دارند. به همین ترتیب زندگی ماهی‌هایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد که برای پیدا کردن جفت، غذا، خانه و سرپناه و برای محافظت از خود در برابر شکار ماهی‌های بزرگتر، به ترکیبات شیمیایی آب تکیه می‌کنند. زمانی که صخره‌های مرجانی رو به نابودی می‌روند، غذا و تعداد ساکنان آنها کاهش پیدا می‌کند.
تاثیر افزایش دما در جنسیت گونه‌های دریایی
جنسیت برخی از جانداران نیز به دمایی بستگی دارد که در دوران جنینی رشد کرده‌اند. در تمام گونه‌های لاک‌پشت‌های دریایی، دماهای بالاتر باعث تولید نوزادان ماده و دماهای پایین‌تر منجر به افزایش نوزادان می‌شود. پژوهشی در موسسه حفاظت از محیط زیست قشم نشان می‌دهد که افزایش دمای آب‌ها، نسبت‌های جنسی را در میان این آبزیان بر هم زده و تولید نوزادان ماده نسبت به نرها افزایش پیدا کرده است. ادامه این روند در نهایت منجر به انقراض جمعیت لاک‌پشت‌های دریایی می‌شود. اثرات تغییرات اقلیمی تاکنون باعث شده جمعیت لاک‌پشت‌های سبز ماده‌ای که در آب‌های استرالیا زندگی می‌کنند به بیش از ۹۰درصد برسد.
دلیل افزایش آمار طلاق در میان آلباتروس‌ها
طلاق میان اکثر آلباتروس‌ها معمولا به خاطر ناتوانی در تولید مثل اتفاق می‌افتد. اگر یک جفت نتوانند تولید مثل کنند، معمولا از یکدیگر جدا می‌شوند. کمبود منابع غذایی برای پرندگان منجر به شکست‌های عاطفی بیشتری می‌شود. اما از سوی دیگر محققان می‌گویند هم‌اکنون حتی در میان جفت‌هایی که موفق به تولید مثل شده‌اند به خاطر افزایش دما، نرخ طلاق افزایش پیدا کرده است. دو دلیل می‌تواند علت این امر باشد: یکی افزایش دمای آب زیستگاه پرندگان باعث شده مدت زمان سفر برای شکار طولانی‌تر شود. زمانی که پرنده‌ای نتواند در فصل جفت‌گیری خود را به موقع به خانه برساند، آن رابطه تمام‌شده است. علاوه بر آن،‌ زمانی که آب‌ها گرم‌تر و شرایط محیط زیستی سخت‌تر می‌شود، میزان هورمون‌های استرسی در آلباتروس‌ها افزایش پیدا می‌کند. برخی از پرندگان، جفت خود را مقصر اصلی این افزایش استرس می‌دانند.
فرانچسکو ونتورا، محقق دانشگاه لیسبون و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید جمعیت آلباتروس‌ها در جهان کاهش پیدا کرده است.
گرامی الیوت، مشاور ارشد علمی وزارت حفاظت از محیط زیست نیوزیلند، سه دهه از زندگی خود را به تحقیق درباره رفتار آلباتروس‌ها در آب‌های این کشور پرداخته است. او می‌‌گوید از سال ۲۰۰۵، جمعیت آلباتروس‌ها تحت مطالعه‌اش سالانه بین ۵ تا ۱۰درصد کاهش پیدا کرده است. کمبود طعمه، گرم‌تر شدن آب دریاها و تصادفی گیر افتادن در تورهای ماهیگیران ماهی تن که منجر به مرگ آنها می‌شود. در این میان نرخ جمعیت ماده نسبت به جمعیت نر کاهش شدیدی داشته است.
الیوت امیدوار است تا همدردی انسان‌ها با آلباتروس‌ها انگیزه‌ای برای ایجاد تغییر رفتار در رابطه با محیط زیست شود و کمپین‌های بین‌المللی بتوانند کاری برای نجات این پرندگان انجام دهند. تغییرات اقلیمی و صید ماهی تن از دلایل انقراض این پرندگان به شمار می‌روند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

دخالت به‌جای حفاظت مشارکتی

«پیام ما» ادعاهای علی سلاجقه دربارۀ «مردمی‌سازی» فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست را بررسی می‌کند

دخالت به‌جای حفاظت مشارکتی

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

گلستان،الگوی حفاظت مشارکتی

در شب «پار‌ک ملی گلستان» سخنرانان متفق‌القول اعلام کردند

گلستان،الگوی حفاظت مشارکتی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر