پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سلامت زیر ذره‌بین گلاسکو

مذاکره‌کنندگان بیش از 200 کشور، هفته دوم اجلاس کاپ26 را با تاکید بر جزئیات توافق‌نامه‌ها آغاز کردند

سلامت زیر ذره‌بین گلاسکو

در نشست این هفته تغییرات اقلیمی سازمان ملل، مسئله بهداشت عمومی نسبت به دیگر نشست‌های سازمان ملل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از دیدار با مقامات قطر و چین، دیشب در اجلاس گلاسکو سخنرانی کرد





۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

ورود مذاکره‌کنندگان 197 کشور به هفته دوم نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو در حالی بود که در میان شرکت‌کنندگان و منتقدان نسبت به میزان پیشرفت در رسیدن به اهداف مورد نظر، دو دستگی ایجاد شده است؛ سران دولت‌ها و صنعتگران شروع خوبی داشته‌اند اما برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده، باید وارد جزئیات بیشتری شوند. از آخرین نتایج این نشست می‌توان به توافق بیش از 40 کشور برای ایجاد تغییرات بنیادی در سیستم بهداشت و درمان اشاره کرد.

اتفاق خوبی که رخ داده این است که سران دولت‌ها و صنعتگران هفته گذشته را با نیروی تمام و وعده‌های جدید اقلیمی آغاز کردند که نشان می‌دهد در مسیر درست قرار گرفته‌اند.
جان کری، فرستاده ویژه آمریکا در امور تغییرات اقلیم که از سال 1992 در این دسته از نشست‌های سازمان ملل شرکت کرده، معتقد است آنچه تاکنون در این اجلاس رخ داده بسیار متفاوت از روال عادی است.
او می‌گوید تا به حال این میزان از ابتکار و پول واقعی را روی میز ندیده است.
به گزارش نیویورک تایمز از زمان شروع اجلاس تغییرات اقلیمی 105 کشور توافق کردند تا 10 سال دیگر میزان تولید گاز متان را تا 30 درصد کاهش دهد. از سوی دیگر 130 کشور وعده دادند تا سال 2030 روند جنگل‌زدایی را متوقف کنند و میلیاردها دلار برای رسیدن به این هدف در نظر گرفتند.
هند برای اولین بار با بقیه کشورها همقدم شد تا سال 2070 به اهداف کربن خالص برسد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تمام این توافق‌نامه‌ها و وعده‌ها بدون برنامه‌ریزی مشخص بی‌معنا خواهند بود. اگر جزییات این وعده‌ها مشخص نشوند همانطور که گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست سوئدی گفت بیشتر سخنرانی‌های رهبران حاضر در این کنفرانس چیزی جز حرف پوچ نخواهد بود.
نقش ایران در گلاسکو
سه‌ روز پیش هیاتی از ایران به سرپرستی علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به گلاسکو رفت تا روز سه‌شنبه سخنرانی خود را ایراد کند. در حالی که در لحظه نگارش این گزارش، موضوع سخنرانی سلاجقه هنوز مشخص نیست، در روزهای گذشته، انتقاداتی درباره حضور کمرنگ ایران در این اجلاس بین‌المللی مطرح شده است؛ چرا که مسئولان کشور تاکنون در هیچ یک از مذاکرات مربوط به توافق‌های حاصل ‌شده در گلاسکو شرکت نداشته‌اند. با این همه سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از زمان حضور خود در گلاسکو با وزیر محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی قطر دیدار کرده و روز سه‌شنبه نیز با مقامات چینی جلسه داشت.
آنها درباره موضوعات مشترک محیط زیستی بحث و گفت‌وگو کردند. سلاجقه، دیروز در حاشیه بیست و ششمین اجلاس اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم علاوه بر دیدار با رئیس صندوق بین‌المللی پول، با کارلوس مانوئل رودریگز، رئیس تسهیلات جهانی محیط ‌زیست دیدار کرد و با اشاره به همکاری‌های پیشین تسهیلات جهانی محیط‌ زیست جف(GEF) گفت: «ایران تا پنجمین دوراعطای تسهیلات جف، از کمک‌های این صندوق بهره جسته و با این کمک‌ها به پیشبرد اهداف محیط زیستی سرعت بخشیده است، درحالی‌ که اعطای این کمک‌ها از دور پنجم قطع شده است.»
تاکید باراک اوباما بر نقش‌آفرینی جوانان
باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، که 6 سال پیش برای امضای معاهده پاریس تلاش‌های بسیاری کرد، به این نشست بین‌المللی بازگشت تا دولت‌ها را برای نجات نسل آینده برانگیزد، به پیچیدگی‌های بحران اقلیمی اشاره و بر ظرفیت بشر برای داشتن دنیایی امن‌تر و سالم‌تر تاکید کند. اوباما با تاکید بر اینکه انسان قبلا هم از عهده کارهای سخت برآمده گفت که در این نشست اتفاق‌های مهمی رخ می‌دهد اما خبر بد این است که هنوز خیلی فاصله داریم تا به نقطه‌ای که باید برسیم. او بر قدرت فعالان و کنشگران به ویژه جوانان تاکید کرد و گفت که حضور آنان باعث می‌شود کشورها و شرکت‌ها نسبت به بحران اقلیمی مسئولیت‌پذیر باشند.
صنعت بهداشت، پنجمین آلاینده کربنی
سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد بیش از 40 کشور جهان وعده دادند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را که به‌وسیله سیستم بهداشت و درمان تولید می‌شود، متوقف کنند. این بزرگترین تلاش جهانی تا به امروز است که برای کاهش آلاینده‌های تولید شده بیمارستان‌ها و صنایع بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است. این بیانیه به منظور رسیدن به اهداف کربن خنثی و ایجاد تغییرات بنیادی در سیستم بهداشت و درمان است. بر اساس این توافق 42 کشور قرار است انتشار گاز دی‌اکسید کربن -اصلی‌ترین گاز گلخانه‌ای که موجب گرمایش کره زمین می‌شود- را در سراسر سیستم بهداشت خود کاهش دهند. 12 کشور وعده دادند تا قبل از سال 2050 به هدف کربن خنثی دست پیدا کنند. این توافق را از کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند آمریکا، بریتانیا، آلمان گرفته تا چند کشور متوسط و کم‌درآمد مانند باهاماس، فیجی و مالدیو امضا کرده‌اند که هم اکنون تحت تاثیر آثار مخرب تغییرات اقلیمی قرار گرفته‌اند. 5 درصد از دی‌اکسید کربن منتشر شده در جو زمین را سیستم بهداشت و درمان در برمی‌گیرد. اگر این سیستم را یک کشور در نظر بگیریم، پنجمین آلوده‌کننده بزرگ جهان به شمار می‌رود. در نشست این هفته تغییرات اقلیمی سازمان ملل، مسئله بهداشت عمومی نسبت به دیگر نشست‌های سازمان ملل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این اولین باری است که غرفه‌ای برای بهداشت و سلامت به همراه انواع میزگرد و سخنرانی‌هایی درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر سلامت در نظر گرفته می‌شود. در این سخنرانی‌ها تکنولوژی‌های جدیدی معرفی شده‌اند که یکی از آنها فناوری ساخت آمبولانس‌های سازگار با محیط زیست است. تحقیقات مختلف تاکنون نشان داده‌اند که تغییرات اقلیمی برای سلامت انسان خطر بزرگی محسوب می‌شود. افزایش موج گرما، شدت گرفتن آتش‌سوزی‌های جنگلی، بالا رفتن احتمال وقوع سیل و وقوع خشکسالی‌های شدیدتر از تاثیرات تغییرات اقلیمی است. این رخدادها مرگ و میر ناشی از دمای بالا و بیماری‌های قلبی را افزایش و قدرت باروری را کاهش می‌دهند. همانند دیگر مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی، خطرات و آسیب‌ها در مناطقی که امکانات کمتری برای مقابله با آن دارند، بسیار بیشتر است.
سیستم بهداشت در آمریکا که یک چهارم گاز دی‌اکسید کربن را در جهان تولید می‌کند با پیوستن به این توافق‌نامه می‌خواهد تغییرات بزرگی در این حوزه ایجاد کند. تاکنون 19 سیستم خصوصی بهداشت در آمریکا وعده داده‌اند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. دولت جو بایدن گفته است که آمریکا تا سال 2030 میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را نسبت به سال 2005، بین 50 تا 52 درصد کاهش دهد. سیستم بهداشت 8.5درصد آلاینده‌های گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد. با وجود آنکه الوک شارما، رئیس اجلاس کاپ 26 اعلام کرده این نشست آخرین و بهترین امید برای مقابله با تغییرات اقلیمی است باید دید ایران چه قدمی می‌تواند در این راه بردارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

افزایش سهم صنعت از آب

سخنگوی صنعت آب کشور، نقشۀ راه آب را تشریح کرد

افزایش سهم صنعت از آب

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نمایندۀ استادان «چای جهان» در ایران در گفت‌وگو با «پیام ما» از وضعیت چای می‌گوید

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نترسید، واگذار کنید!

به بهانۀ سومین نشست گفت‌وگوهای آبی

نترسید، واگذار کنید!

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

برخی روستاهای خراسان رضوی و شرق استان گلستان با شروع فصل گرم با مشکل تأمین آب مواجه شده‌اند

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی شانگهای:

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر