سایت خبری پیام ما آنلاین | تولد یک تشکل برای حفاظت از حیات وحش

شکارچیان با شعار «اول حفاظت، بعد شکار» تشکل مستقل خود را تشکیل دادند

تولد یک تشکل برای حفاظت از حیات وحش

هوشنگ ضیایی، کارشناس حیات وحش: در روزهای پس از انقلاب که برخی تصور می‌کردند حیات‌وحش اموال سلطنتی است، شکارچی‌ها به کمک سازمان محیط زیست آمدند میرزاده، کارشناس محیط زیست:درسال‌های اخیرفاصله زیادی بین سازمان متولی وشکارچیان به نفع طبیعت وحیات‌وحش نبوده است





تولد یک تشکل برای حفاظت از حیات وحش

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

شکارچیان گرد هم آمده‌اند و تشکل مستقل خود را تشکیل داده‌اند. آنها یک شعار هم برای خود در نظر گرفته‌اند: اول حفاظت، بعد شکار. اعضای این تشکل می‌گویند شکارچیان باید در حفاظت از حیات وحش مشارکت داشته باشند. کارشناسان حاضر در مراسم اعلام موجودیت این تشکل گفته‌اند که وجود چنین نهادی می‌تواند فاصله سازمان حفاظت محیط زیست و شکارچیان قانونی را کم کند، بر رفتار شکارچیان غیرمجاز تاثیرگذار باشد و این به نفع طبیعت و حیات وحش خواهد بود.

مراسم اعلام موجودیت «انجمن ترویج حفاظت از حیات‌وحش و بهره‌برداری پایدار» که جمعی از شکارچیان آن را به ثبت رسانده‌اند، روز جمعه در موزه حیات‌وحش دارآباد برگزار شد. این تشکل مردم‌نهاد با هدف آموزش علاقه‌مندان به شکار، جلب مشارکت آنها در حفاظت حیات‌وحش و تلاش برای کاهش و توقف شکار غیرمجاز توسط جمعی از شکارچیان پیشکسوت و کارشناسان حوزه حیات‌وحش تشکیل شده است.
مجید نواییان، مدیر موزه حیات‌وحش دارآباد در مراسم اعلام موجودیت این تشکل با ابراز خرسندی از تشکیل این سازمان مردمی گفت: «شکل‌گیری چنین تشکلی یک نیاز در جامعه ما بود چرا که شکارچیان بخش مهم و تاثیرگذاری از علاقه‌مندان به طبیعت را تشکیل می‌دهند و احتیاج داریم که این گروه مشارکت منسجمی در حفاظت از حیات‌وحش داشته باشند و به علاوه آموزش علاقه‌مندان به شکار نیز از دیگر مسائل مهمی است که باید در کشور داشته باشیم و از طریق این تشکل‌ها می‌توانیم این آموزش را دنبال کنیم.»
سیامک حبیبی، عضو هیئت موسس انجمن ترویج حفاظت از حیات‌وحش و بهره‌برداری پایدار نیز در سخنان کوتاهی به ضرورت تشکیل این انجمن اشاره کرد و گفت: «در کشورهایی که مدیریت حیات وحش از وضعیت مناسبی برخوردار است، شکارچیان نیز تشکل‌هایی قوی دارند و یکی از مهم‌ترین گروه‌ها برای کمک به حفاظت محسوب می‌شوند.» او با بیان این موضوع اضافه کرد: «شکارچیان باید یکی از گروه‌هایی باشند که بیش از همه در مقوله حفاظت مشارکت داشته باشند و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تنها کسانی می‌توانند مجوز شکار دریافت کنند که هم آموزش صحیح دیده‌اند و هم در امر حفاظت مشارکت فعال داشته‌اند.»حبیبی ادامه داد که «این انجمن هم در پی همین موضوع است» و ابراز امیدواری کرد «به زودی همه دوستان علاقه‌مند به شکار به ما بپیوندند و بتوانیم در بهبود وضعیت طبیعت و حیات‌وحش کشور تاثیر باشیم».
وضعیت حیات وحش با پتانسیل طبیعت فاصله دارد
در ادامه این مراسم حمیدرضا میرزاده، عضو کارگروه مشورتی ارتباطات، آموزش و آگاهی‌بخشی کنوانسیون تنوع زیستی طی سخنانی تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌های ذی‌نفعان طبیعت را یک ضرورت در امر حفاظت و بهره‌برداری پایدار برشمرد و گفت: «در گذشته رابطه شکارچیان و سازمان شکاربانی و سازمان حفاظت محیط زیست شکاف کمتری داشت و در بسیاری مواقع این ارتباط نوعی همکاری بود اما در سال‌های اخیر فاصله زیادی بین سازمان متولی و شکارچیان به عنوان یکی از ذینفعان اصلی موضوع حیات‌وحش افتاده است که به نفع طبیعت و حیات‌وحش نبوده است.»
او با طرح این مسئله اضافه کرد: «پر واضح است که وضعیت حیات‌وحش با پتانسیل واقعی طبیعت کشور فاصله دارد اما با حفاظت، جلب مشارکت ذی‌نفعان مختلف از جمله شکارچیان و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان هم وضعیت را بهتر کرد و هم از طبیعت بهره‌برداری پایدار انجام داد.»این عضو کارگروه ارتباطات، آموزش و آگاهی بخشی کنوانسیون تنوع زیستی در ادامه افزود: «یکی از رسالت‌های کنوانسیون‌های بین‌المللی یافتن خلأها بین ذی‌نفعان و حاکمیت و تلاش برای رفع آن است. ایجاد این انجمن نیز یکی از قدم‌های ارزنده برای کاهش این خلا بین شکارچیان و سازمان حفاظت محیط زیست است و از همین رو چنین اتفاقی را به فال نیک می‌گیریم.»
او همچنین به این اشاره کرد که در سال‌های اخیر یک مشکل عمده در موضوع شکار و مدیریت حیات‌وحش، این بوده که شکارچیان صاحب تشکل یا سازمانی با شخصیت حقوقی نبودند و به دنبال این روند «طبیعی است که حتی اگر افرادی از شکارچیان علاقه به مشارکت در برنامه‌های حفاظت داشتند، به سختی می‌توانستند به عنوان یک فرد حقیقی با سازمان حفاظت محیط زیست ارتباط مستمر و همکاری داشته باشند» اما «حالا این انجمن و تشکل‌هایی که ممکن است در آینده توسط شکارچیان علاقه‌مند ایجاد شوند شخصیت حقوقی هستند و ارتباط آنها با سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای مرتبط با امر حفاظت تسهیل شده است».
میرزاده در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: «یکی از دستاوردهای تشکیل اصناف و انجمن‌ها، شکل‌گیری نوعی هنجار، ارزش و کد رفتاری در گروه‌های مختلف است و همین هنجارها جلوی بسیاری از ناهنجاری‌ها را می‌گیرد. مطمئنم این انجمن نیز می‌تواند بر رفتار برخی افراد که کماکان اقدام به شکار غیرمجاز می‌کنند تاثیرگذار باشد و با تبیین ارزش‌های خود و آموزش شکارچیان، اثری چشم‌گیر در کاهش شکار غیرمجاز در کشور داشته باشد.»
«وظیفه ما مشارکت در حفاظت است»
در ادامه این مراسم، کمال عظیمی‌نیا از اعضای هیئت موسس این انجمن نیز به تشریح ساختار و روند شکل‌گیری این انجمن پرداخت و گفت: «قدمت تشکیل باشگاه شکار در ایران از قدمت تصویب قانون شکار بیشتر است. چرا که سال‌ها پیش از تصویب قانون شکار، شکارچیان باشگاه خود را داشته‌اند و در بسیاری موارد همین باشگاه‌‌ها بودند که قبل به وجود آمدن تشکیلات حفاظت از طبیعت، از شکارگاه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی حفاظت می‌کردند.»
او ادامه داد: «امروز هم اگر علاقه به بهره‌برداری از طبیعت داریم، وظیفه ما این است که در حفاظت آن مشارکت جدی داشته باشیم. به خاطر همین هم ما شعار اول حفاظت، بعد شکار را برای انجمن انتخاب کرده‌ایم.»
عظیمی‌نیا گفت: «ما پدیده‌ای به نام شکار غیرمجاز را نه تنها به رسمیت نمی‌شناسیم بلکه با آن صد‌درصد مخالفیم. باید توجه داشته باشیم که وقتی به کمک سازمان حفاظت محیط زیست برویم و حفاظت از زیستگاه‌ها را ارتقا دهیم، جمعیت حیات‌وحش نیز افزایش می‌یابد و صدور پروانه‌های شکار هم بیشتر می‌شود. پس زمانی که ما مشارکت مستقیم در حفاظت داشته باشیم، عملا امکان شکار قانونی آنقدر زیاد می‌شود که کسی دنبال شکار غیرمجاز نمی‌رود.» او افزود: «فراموش نکنیم وقتی صحبت از حیات‌وحش می‌کنیم منظورمان فقط حیواناتی نیستند که قابل شکار هستند بلکه تمام اجزای طبیعت از مهره‌داران و حشرات و گیاهان و سایر گونه‌ها جزء حیات‌وحش محسوب می‌شوند. پس هر برنامه‌ای برای حفاظت طبیعت باید با هدف حفظ همه اجزای طبیعت باشد و ما هم هدفمان حفظ تمام اجزای طبیعت است نه فقط گونه‌هایی که شکار می‌شوند.» این عضو هیئت موسس انجمن ترویج حفاظت از حیات‌وحش و بهره‌برداری پایدار درباره ساختار انجمن گفت: «به محض آنکه تعداد اعضا به ۱۰۰ نفر برسد مجمع عمومی را تشکیل می‌دهیم و انتخاب هیئت مدیره و شورای عالی انجام می‌شود و کار آغاز می‌شود.»
او افزود: «این انجمن تنها مختص به تهران نیست بلکه ما تلاش کردیم پلتفرمی را ایجاد کنیم که شکارچیان و علاقه‌مندان در استان‌های دیگر نیز تشکیلات انجمن را در استان خود تشکیل دهند و در یک فرایند دموکراتیک بتوانند در انجمن حضور یابند و فعالیت کنند.»
به گفته عظیمی‌نیا، این انجمن در حال حاضر شامل کمیته‌های تخصصی نظیر علمی، حقوقی، گردشگری و طبیعت‌گردی، شکار و صید، قرق‌های اختصاصی، تاکسیدرمی و… است که بر حسب مورد و ضرورت کمیته‌های دیگری نیز قابل شکل‌گیری هستند.
او از تمامی شکارچیان دعوت کرد تا با پیوستن به این انجمن برای حفاظت از حیات‌وحش کشور و ترویج بهره‌برداری پایدار و شکار جوانمردانه فعالیت کنند.
بهترین محیط‌بانان زمانی شکارچی بودند
هوشنگ ضیایی، کارشناس پیشکسوت سازمان حفاظت محیط زیست نیز با حضور در این مراسم، در سخنان کوتاهی تشکیل این انجمن را به فال نیک گرفت و گفت: «در گذشته شکارچیان کمک‌های مهمی به سازمان حفاظت محیط زیست می‌کردند. مثلا در روزهای پس از انقلاب تصور نادرستی درباره سازمان و زیستگاه‌ها وجود داشت و برخی از مردم تصور می‌کردند که حیات‌وحش اموال سلطنتی است. گارد سازمان هم خلع سلاح شده بود. در آن زمان این شکارچی‌ها بودند که به کمک سازمان آمدند و بخش مهمی از زیستگاه‌ها توسط شکارچیان حفظ شد.»
او اضافه کرد: «بهترین محیط‌بانان و کارشناسان سازمان هم ابتدا شکارچی بودند و بعد جذب سازمان شدند.
چون علاقه زیادی به حیات‌وحش داشتند و مرحوم اسکندر فیروز هم به خوبی این افراد را به کار می‌گرفتند و از اطلاعات و توانایی‌شان حداکثر بهره را برای حفاظت می‌گرفتند.» ضیایی در ادامه عنوان کرد: «از شکل‌گیری این انجمن بسیار خوشحالم و امیدوارم علاقه‌مندان به شکار با پیوستن به این انجمن در حفاظت از حیات‌وحش مشارکت داشته باشند.»
در پایان این مراسم، عبدالله سالاری، عضو هیئت موسس انجمن ترویج حفاظت حیات‌وحش و بهره‌برداری پایدار که با تازگی از نمایشگاه شکار در کشور مجارستان بازدید کرده است، گزارشی از حضور در این نمایشگاه و نمونه‌های خارجی تشکل‌های مشابه شکارچیان در کشورهای مختلف جهان را ارائه کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *