پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ر ئیسی از قوه قضاییه به ریاست جمهوری می‌رود

با مشارکت 48 درصدی مردم ابراهیم رئیسی پیروز سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری شد

ر ئیسی از قوه قضاییه به ریاست جمهوری می‌رود

روحانی: شک ندارم همه مردم از دولت قانونی رئیسی حمایت می‌کنند





۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۴۳

با پایان شمارش آرای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه، برای تکیه بر مسند ریاست قوه مجریه، انتخاب شد. ابراهیم رئیسی در انتخاباتی با مشارکت کمتر از 50 درصد مشارکت‌کنندگان، با کسب بیش از 60 درصد آراء رئیس‌جمهوری سیزدهم جمهوری اسلامی ایران است. کسی که تا 45 روز دیگر رسما کار خود را آغاز می‌کند.

نتیجه اولیه و البته قطعی، حاکی از پیروزی ابراهیم رئیسی، نامزد مورد حمایت جریان اصول‌گرا بود. صبح دیروز رئیس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که براساس تعرفه‌های مصرفی ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند. وزیر کشور نیز ابراهیم رئیسی را پیروز قطعی انتخابات خواند. رحمانی فضلی اعلام کرد، ابراهیم رئیسی با 17 میلیون و 926 هزار رای، پیروز این انتخابات است. محسن رضایی با کسب 3 میلیون و 412 هزار رای، عبدالناصر همتی با 2 میلیون و 427 هزار رای، و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با کسب حدود یک میلیون رای نفرات بعدی و شکست‌خورده این انتخابات بودند. بر اساس اعلام وزیر کشور، 3 میلیون و 726 هزار رای هم آرای باطله اعلام شده است. به این ترتیب، آرای باطله از آرای همه نامزدهای شکست خورده، بیشتر است.
بر اساس گزارش ستاد انتخابات، تعداد واجدید شرایط که طبق قانون می‌توانستند رای بدهند، 59 میلیون و 310 هزار نفر بوده است. پس از اعلام نتایج اولیه، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، قطعی است و انتخابات به دور دوم نخواهد رفت. پیش از این، روحانی در یک سخنرانی اعلام کرد که منتخب انتخابات مشخص است اما به دلیل اینکه این پیروزی رسما اعلام نشده، پیام تبریک را به زمان دیگری موکول می‌کند.
دیدار رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور منتخب
ساعاتی پس از اعلام رسمی پیروزی رئیسی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری، به دیدار رئیس‌جمهور منتخب در قوه قضائیه رفت تا این پیروزی را به او تبریک بگوید. روحانی پس از دیدار با رئیسی گفت که اعضای دولت برای بهتر طی شدن دوران انتقالی در ۴۵ روز آینده در کنار رئیس‌جمهور منتخب هستند. روحانی گفت: «بحمدالله رئیس‌جمهور منتخب شخصیتی است که به مناسبت مسئولیتی که در قوه قضائیه داشته و حضور در جلسات مهم، کاملا از اوضاع کشور باخبر هستند و فراز و نشیب این ایام مخصوصا ایام تحریم و کرونا را می دانند و واقف هستند.»
حسن روحانی با قدردانی از همه دست‌اندرکاران گفت: «از همه آنهایی که شور انتخاباتی را آفریدند از کاندیداها، صدا و سیما، فضای مجازی، ستادها و همه آنهایی که این انتخابات را به خوبی اجرا کردند اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان، نظارت، هیأت‌های اجرایی، همه آنهایی که امنیت و سلامت انتخابات را به خوبی تأمین کردند و پروتکل‌های مربوط به سلامت را مورد توجه قرار دادند تشکر و سپاس‌گذاری می‌کنم.»
روحانی با بیان اینکه از امروز تا ۴۵ روز دیگر که باید این مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار بگیرد و رئیس‌جمهور منتخب رسماً مسئولیت‌های کشور را بر عهده بگیرد، کاملاً در کنار ایشان هستیم، گفت: «از امروز برای هر همکاری، همراهی و اقدام که برای کشور لازم است آماده‌ایم.»
حسن روحانی از مردم به خاطر آنکه «بدون توجه به بدخواهان و دشمنان نظام با صندوق قهر نکردند» تشکر کرد و گفت: «تردید ندارم همه مردم چه آنهایی که رای دادند و چه آنهایی رای ندادند، چه آنهایی که پای صندوق آمدند و چه آنهایی که پای صندوق نیامدند، حامی رئیس‌جمهور منتخب خواهند بود.» او افزود: «از روز ۱۲ مرداد جناب آقای رئیسی رئیس‌جمهور همه مردم هستند و شک ندارم که همه مردم از دولت قانونی ایشان حمایت می‌کنند.»
قالیباف: امیدوارم بتوانیم به حمایت مردم پاسخ دهیم
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم دیروز پس از اعلام نتایج با پیروز انتخابات دیدار کرد. قالیباف پس از دیدار خود با ابراهیم رئیسی، در جمع خبرنگاران، «از ملت نجیب و دوست داشتنی ایران که با حضور در انتخابات حماسه دیگری آفریدند» تشکر کرد و گفت: «امیدوارم بتوانیم با تشکیل دولت جدید، ضمن حفظ اصل استقلال قوا و با رعایت قوانین، در اوج همدلی و همکاری با تلاش جهادی برای حل مشکلات مردم با این همتی که داشتند، پاسخ مثبتی دهیم.»
قالیباف پیشتر هم در واکنش به انتخابات گفته بود که با وجود دلخوری‌ها و گلایه‌مندی‌ها از ناکارآمدی‌ها، مردم باز هم «با مشارکت حداکثری» در انتخابات افتخار آفریدند.
گرچه قالیباف از «مشارکت حداکثری» سخن گفته، با احتساب رای حدود 4 میلیون آرای باطله، تعداد مشارکت کننده‌ها به حدود 28 میلیون و 500 هزار نفر می‌رسد که با در نظر گرفتن حدود 59 میلیون واجد شرایط، نرخ مشارکت در این انتخابات به 48 درصد می‌رسد. این پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب 57 در ایران است.
محمدجواد ظریف، در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت کمتر از 50 درصد گفته است: «من درباره بی‌توجهی مردم نگرانم. مشروعیت نظام مبتنی بر مجریان آن و روند قانونی است. روند قانونی که اجرا می‌شود اما بی‌توجهی مردم مسئله‌ساز است و ما باید در ایران مراقب باشیم و هوشیارانه به مسائل نگاه کنیم، بدون تلاش برای مقصر دانستن هم که چرا مردم در تعدادی که انتظار داریم، مشارکت نمی‌کنند.» ظریف گفته، بخشی از این موضوع به خاطر مسائل داخلی در ۸ سال گذشته است و بخشی از آن به خاطر آنکه دستاوردهای دیپلماتیک در برجام که برخی آنها را به عنوان یک شکست ملی نشان دادند.
همه تلاش خود را برای بازکردن گره‌های کشور به کار می‌بریم
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب بعد از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: «حتما با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و ریاست آن و همه نخبگان و صاحبنظران، برای شکل دادن دولت جدید به منظور بازکردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شده است، افزون شود و اعتمادشان به دولت روز به روز افزایش یابد و دولت و ملت در کنار هم یک زندگی بسیار روشن و دل نشینی داشته باشند.» رئیسی گفت: «از همه مردم عزیز کشور و نامزدهای محترم که با شوق و اشتیاق در تجلی انتخاباتی پرشور نقش آفرینی کردند، سپاس‌گذاری می‌کنم.» او افزود: «به ویژه از نقش مقام معظم رهبری در ایجاد زمینه چنین حضوری که همه مردم در شکل گیری دولت جدید نقش ایفا کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم.» رئیسی در پایان ابراز امیدواری کرد که حضور مردم در پای صندوق‌های رای در کمک به دولت آینده بسیار نقش آفرین باشد.
واکنش‌ها به پیروزی رئیسی
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی، در صفحه اینستاگرامش، حضور مسئولانه مردم ایران را در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، «نمادی از درخشش جمهوریت» نامید و «کسب اعتماد اکثریت ملت» را به ابراهیم رئیسی تبریک گفت.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی حضور چشمگیر مردم در انتخابات را نشانه احساس مسئولیت سیاسی نسبت به امروز و آینده کشور دانست و برای رئیس‌جمهور منتخب و نمایندگان برگزیده شهروندان در شوراهای اسلامی شهر و روستا آرزوی توفیق کرد.
عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، قاضی‌زاده هاشمی، محسن رضایی، زاکانی، علی لاریجانی، و مولوی عبدالحمید دیگر افرادی بودند که به ابراهیم رئیسی تبریک گفتند.
در میان چهره‌های خارجی نیز بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، عمران خان نخست وزیر پاکستان، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، آرمِن سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برخی از سیاستمداران خارجی بودند که پیروزی ابراهیم رئیسی را به او تبریک گفتند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *