پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حصارکشی دور بوستان شوش

حصارکشی دور بوستان شوش

یک فعال اجتماعی: مددجویان دیگر به مراکز کاهش آسیب پارک شوش نمی‌آیند زیرا می‌ترسند که کسی آن‌ها را اجبارا برای ترک یا کمپ ماده 16 بفرستد





۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۵

زمزمه‌های حصارکشی پیرامون بوستان شوش از ابتدای سال جدید شنیده می‌شد، حالا چند روزی است که حصارها اطراف بوستان محکم شدند و تعداد افراد بی‌خانمانی که پیشتر به گرمخانه مستقر در آن مراجعه می‌کردند، کاهش پیدا کرده است. سپیده علیزاده، مدیرعامل موسسه نور سپید هدایت همان مرکز آسیبی که چندسالی‌ است زنان بی‌خانمان را می‌پذیرد، در ویدیویی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده، گفته است: بالاخره با تلاش شبانه‌روزی چند دستگاه پارک شوش محصور شد.
او در این ویدیو تاکید کرده که میله‌هایی که اطراف پارک کشیده شده سبب شده تردد کارتن‌خواب‌ها و معتادان در پارک کمتر شود، اما این به معنای آن نیست که محله شوش و هرندی امن شده است. او همچنین در بخش دیگر این ویدیو تاکید کرده که تعداد زنانی که به این مرکز مراجعه می‌کردند کاهش پیدا کرده و تعداد کارکنان این مرکز از تعداد مددجوها بیشتر شده است. او تاکید کرده که زنان نمی‌آیند زیرا می‌ترسند که کسی آن‌ها را اجبارا برای ترک یا کمپ ماده 16 بفرستد. روشی که میان خود مددجویان و کارتن‌خواب‌ها به روش‌ ترک اجباری شهره است و بیش از اینکه مورد استقبال باشد، ترسناک است. دوشنبه هفته‌ای که گذشت، محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نشستی که با شهردار تهران داشت به این مساله اشاره کرد و گفت شهرداری از زمانی که این مساله را شنیده پیگیر باز شدن حصار پارک شوش است. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به چرایی اقدامات این چنینی، اعلام کرد که بخشی از ماجرا دست شهرداری نیست: «بعضی دستگاه‌ها اصرار دارند که تمام گرمخانه‌های تهران تعطیل شود، شهرداری هربار مقاومت کرده است، اما مردم جزو ناراضیان این ماجرا هستند.» او گفت: «اما بسیاری از تصمیمات در جلسات بدون حضور شهرداری گرفته می‌شود.» مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز روز گذشته به یکی از رسانه‌ها گفته بود به رغم هماهنگی معاونت اجتماعی با پلیس اما محصور شدن پارک بدون هماهنگی معاونت اجتماعی و استعلام گرفتن از این معاونت بوده است و مشخص نیست شهرداری منطقه 12 با هماهنگی کدام نهاد دست به حصارکشی زده است. او گفت: «ما در این محدوده دو گرمخانه‌ای داریم که در روزهای سرد زمستان بیش از 250 نفر را پذیرش می‌کرد هر چند که به گفته مسئولان پلیس مواد‌مخدر بیش از 5 هزار معتاد بی‌خانمان در این منطقه حضور دارند که تلاش کردیم با هر شکل ممکن همکاری لازم را در این خصوص داشته باشیم البته برخی از استفاده‌کنندگان گرمخانه‌های ما در این محل تنها معتادان نیستند زنان بی‌سرپناه افرادی که کهولت سنی دارند و غیره نیز از این خدمات استفاده کرده‌اند.» او تاکید کرد: «میان ما و سازمان‌های مردم نهاد درخصوص ساماندهی افراد بی‌سرپناه همکاری و تعامل خوبی برقرار است و با اطلاع رسانی آن‌ها، افراد بی‌سرپناه به گرمخانه‌ها منتقل می‌شدند.» با وجود ادعای پیگیری مساله از سوی معاون شهر و مدیرعامل سازمان رفاه اما به نظر می‌رسد که شهردار منطقه 12 توجیهات برای این مساله داشته است. او ماه پیش این خبر را به خبرگزاری دانشجو داده بود که شهرداری با همکاری پلیس در حال انجام حصارکشی پارک شوش است: «پلیس مبارزه با موادمخدر موضوع نرده کشی پارک شوش را به عنوان یک مطالبه ملی درخواست کرده و تصمیم نهایی در این رابطه و همچنین کار اجرایی آن هم با شهرداری است و پلیس مداخله اجرایی در این موضوع ندارد.» بااین وجود اما همچنان کارشناسان و فعالان این حوزه این روش را به مثابه پاک کردن صورت مسئله اعتیاد در پایتخت می‌دانند، مساله‌ای که تنها شهروندان دارای اعتیاد در پایتخت را به حاشیه می‌کشاند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *