پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بهترین واکسن، نخستین واکسن است

رئیس‌جمهوری:

بهترین واکسن، نخستین واکسن است

قرار است به زودی حجم قابل توجهی از واکسن چینی وارد کشور شود





بهترین واکسن، نخستین واکسن است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

حسن روحانی، دیروز در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اینکه در همه استان‌ها به پیک رسیده‌ایم، گفت که کشور نیازمند واکسن داخلی است اما در این مقطع نیازمند واکسن خارجی هستیم. روحانی گفت: ما باید کشورمان را به تجهیزات ساخت واکسن و توانمندی‌های عملی آن مجهز کنیم. کسی وقتی این ویروس در دنیا شایع شد فکر نمی‌کرد که بشر در هشت‌ ماه بعد به واکسن برسد، البته هرچند کاملا هم تاثیرگذار نیست اما به هرحال به واکسن رسیده است.

روحانی در مورد کارکرد واکسن گفته که اساس واکسن، آماده کردن بدن است برای مقابله با مرگ‌ومیر: «پس واکسن در شرایط فعلی بسیار مهم است، هرچند که هنوز همه مراحل خود را طی نکرده باشد و اثربخشی صددرصد نداشته باشد.»
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری با اشاره به آغاز موج چهارم کرونا در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: این خیز در نمودارها هم به خوبی مشخص است که بسیار بلند و بیش از سه خیز قبلی بوده است. نوع ویروس انگلیسی متاسفانه موتاسیون‌یافته و بسیار خطرناک است. اگرچه طبق گزارش‌ها در استان‌ها نیز افت و خیزهایی مشاهده می‌کنیم اما عمدتاً می‌توانیم بگوییم در همه استان‌ها به پیک رسیده‌ایم و طی کردن این پیک به سیر نزولی شروع شده است.
او همچنین گفت که اگرچه تعداد مبتلایان در این دوره بیشتر بوده است، تعداد فوتی‌ها برابر با دوره سوم بوده که این نتیجه تلاش و زحمات کادر درمان است: اگر همه دست به دست هم نداده بودیم و این رنگ‌بندی‌ها به خوبی در این چند هفته برای مناطق نارنجی و قرمز اجرا نشده بود امروز از پیک چهارم خارج نشده بودیم.
در این مقطع نیازمند واکسن خارجی هستیم
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای خروج از موج چهارم به چند هفته زمان نیاز داریم، گفت: «تاکید من بر موضوع واکسن است و در این مقطع نیازمند وارد کردن واکسن خارجی هستیم. برخی در نوشته‌ها و گفته‌های خود آورده‌اند که کمی صبر کنید تا واکسن‌های داخلی می‌رسد و با فشاری که داریم واکسن را از خارج نخریم که این حرف دقیقی نیست.»
روحانی در ادامه گفت: همان جمله معروفی که می‌گوید «بهترین واکسن نخستین واکسن است» را باید استفاده کنیم. هر کدامی که اول به دست انسان برسد باید تزریق شود. نباید معطل بکنیم و نباید بگوییم صبر کنیم ۲ ماه دیگر که چه می‌شود یا چه نمی‌شود.
رئیس‌جمهوری افزود، هر واکسن مورد تاییدی که رسید چه با تاثیر ۹۰ تا ۸۰ درصد و شاید کمتر یا بیشتر را باید فوری استفاده کرد. او همچنین گفت که در روزهای آینده یک میلیون دز دیگر و اوایل خرداد ۸ میلیون دز دیگر در اختیار ما قرار می‌گیرد: «امیدواریم در این فاصله کوواکس چند میلیون دز در اختیار ما قرار دهد و بتوانیم ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفری که در اولویت ما هستند، در این دولت واکسینه سازیم تا بتوانیم بگوییم مرگ را مهار کرده‌ایم.»
روحانی با بیان اینکه واکسن داخلی از تابستان وارد بازار شده و به دست ما می‌رسد، گفت: «واکسن پاستور که با همکاری کوبا بوده است، زودتر به دست مردم می‌رسد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.
سایر واکسن‌ها نیز به تدریج در اختیار مردم قرار می‌گیرد و شرایط بهتر می‌شود.» او همچنین با بیان اینکه آنچه امروز در جامعه در زمینه انواع جهش‌یافته انگلیسی، هندی، برزیلی و آفریقایی کرونا مطرح است، گفت نباید ذهن مردم را مغشوش کرد: «همه آنها یک ویروس هستند و درمان هم یکی است. ممکن است این ویروس موتاسیون پیدا کند و حتی ممکن است در کشور ما نیز جهش یابد ولی باید در رعایت پروتکل‌ها، شستن دست‌ها، حذف سفرهای غیرضروری حساب شده‌تر عمل کرد. مسیر همان است، ما مسیر دیگری نداریم.»
حسن روحانی در انتها با تاکید بر اینکه دولت موظف است واکسن را خریده، تهیه و وارد کند، گفت: «ما ۱۶ میلیون دز واکسن از کوواکس خریداری کردیم و ۱۰ میلیون واکسن اخیرا وارد کشور شده که مجموع واکسن‌های خریداری شده، حدود ۳۰ میلیون دز خواهد بود.
این به غیر از واکسن‌های داخلی است اما در عین حال کشور نیازمند واکسن داخلی است.»
در حالی که رئیس‌جمهوری گفته شاهد سیر نزولی در مبتلایان و آمار مرگ‌ومیر هستیم، روز گذشته بیش از 13 هزار و 500 ابتلای جدید و 283 مرگ بر اثر کرونا تایید شد. بنابر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون یک میلیون و ۲۸۶ هزار نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۶۲ هزار نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۵۴۸ هزار و ۶۱۵ دُز رسید.
با این حال، مجموع مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به ۷۴ هزار و ۵۲۴ نفر رسیده است.
ورود ۹ میلیون دُز واکسن طی یک ماه آتی
کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز از ورود ۹ میلیون دُز واکسن کرونا طی یک ماه آتی به کشور خبر داده است. او در حاشیه نشست خبری سه‌جانبه با روسای نمایندگی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ که به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: «در حوزه تامین واکسن دستگاه‌های مختلفی وارد عمل شدند و با ورود هلال‌احمر در مرحله نخست یک میلیون دُز واکسن وارد کشور شد که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.» همتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا هلال‌احمر واکسن‌های دیگری نیز وارد می‌کند یا خیر؟ گفت: طی یک ماه پیش‌رو برابر برنامه‌ریزی صورت گرفته ۹ میلیون دُز واکسن دیگر نیز وارد کشور می‌شود.
رئیس جمعیت هلال احمر پاسخی به این سوال خبرنگاران نداده که هلال احمر چه واکسنی را خریداری می‌کند. او صرفا گفته: «واکسن‌هایی که تهیه می‌کنیم تماما مورد تایید سازمان‌های معتبر جهانی و همچنین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو خواهد بود.» با این حال به نظر می‌رسد سکوت همتی به معنای ورود واکسن چینی به کشور خواهد بود. به نظر می‌رسد سکوت همتی به معنای ورود واکسن چینی به کشور خواهد بود. خبرگزاری ایسنا نیز، دیروز در خبری نوشت، بر اساس اخبار موثق دریافتی، متعاقب ملاقات محمد جواد ظریف با همتای چینی و توافقات اولیه صورت گرفته در آن ملاقات و تلاش‌های وزارت امور خارجه، علاوه بر یک میلیون دُز واکسنی که هفته گذشته از چین وارد شد، به زودی حجم قابل توجهی از واکسن کرونا وارد کشور می‌شود.
ثبت‌نام سالمندان جامانده از واکسن
مدتی است که تزریق واکسن به افراد بالای 80 سال در ایران آغاز شده اما هنوز این فرایند کامل نشده است. دیروز دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «با توجه به اینکه از امروز ساعت ۱۴ سامانه salamat.gov.ir را باز می‌کنیم، افراد بالای ۸۰ سال که تا الان واکسن نزدند می‌توانند وارد سامانه شده و شماره تلفن خود یا همراهشان و کد ملی خود را ثبت کنند. هیچگونه نیازی به حضور در مراکز ما برای ثبت نام وجود ندارد.»
او همچنین با تاکید بر اینکه نوبت واکسیناسیون جاماندگان نمی‌سوزد، گفت: «دقت کنید اگر واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها را هفته بعد اعلام کنیم نوبت ۸۰ ساله‌ها نمی‌سوزد و نگران نباشند که تعداد کافی واکسن برای این عزیزان داریم. از طرفی به شدت از تجمع باید جلوگیری شود. امروز همه دستگاه‌های دولتی و نظامی موظف شدند مکان‌های بزرگ خود برای واکسیناسیون را در اختیار ما قرار دهند، بویژه وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و وزارت علوم و نیروهای انتظامی تا مکان‌های خود را در اختیار ما برای واکسیناسیون قرار دهند.»
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت که ممنوعیت تردد بین استانی از ساعت 14 روز سه‌شنبه آغاز می‌شود: «در روزهای منتهی به عید فطر از سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت) ساعت ۲ بعد از ظهر تا شنبه (۲۵ اردیبهشت) ۱۲ ظهر منع تردد در همه شهرها با رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی داریم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *