سایت خبری پیام ما آنلاین | سوار بر باد

تعدادی از نخستین زنان راننده تاکسی‌ بی‌سیم تهران برای گرفتن سند تاکسی‌شان مشکل دارند

سوار بر باد

طاهری؛ مشاور حقوقی شرکت تاکسیرانی: گمان می‌کنم مشکل افرادی که قسط‌هایشان را کامل پرداخت کرده‌اند تا چند هفته بعد و مشکل کل این خانم ها تا چند ماه آینده حل شود 





۳ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۴۸

سال ۱۳۸۵ آگهی با فونت درشت در روزنامه می‌گفت شرکتی به نام ایمن سیر که زیر نظر تاکسیرانی است راننده زن استخدام می‌کند. ماشین‌ها را به شرط تملیک می‌دهد و بعد هم نخستین تاکسی بی‌سیم بانوان در کشور به راه خواهد افتاد. زنان فراوانی که رانندگی را دوست داشتند و دلشان می‌خواست در اولین تاکسی‌ بی‌سیم کشور عضو شوند به این شرکت رفتند اما حالا تعداد بسیاری از آن‌ها بعد از گذشت ۱۴ سال از پیوستن به این شرکت هنوز نتوانسته‌اند تاکسی‌هایشان را به نام خود کنند.

تاکسی‌ها فرسوده شده و نمی‌توانند به دلیل مشکل سند تعویضش کنند و آنچنان در سال‌های گذشته این ماجرا و کارهای مدیر شرکت ایمن سیر عرصه را بر آن‌ها تنگ کرده که بارها راهشان برای اعتراض به شورای شهر و شهرداری و حتی مجلس باز شود. نتیجه؟ تاکنون هیچ. این را شهربانو عرب‌گل می‌گوید. زنی در آستانه شصت سالگی و شیفته رانندگی. او تا پیش از دیدن آگهی این شرکت در روزنامه در آژانس کار می‌کرد. شبی که آگهی را دید شیفته این مدل کار کردن و فعالیت در نخستین تاکسی بی‌سیم زنان شد و صبحش مدارک را به شرکت آورد «گفتند سه و نیم میلیون تومان بدهید و باقی پول ماشین را هم به صورت قسطی در طول ۵ سال پرداخت کنید و مشغول شوید. من هم که عاشق رانندگی کردن بودن با عشق کارم را شروع کردم. قرار بر این بود که بعد از پنج سال که قسط‌ تمام شد ماشین‌ها به ناممان زده شود که نشد.» او که جزو ۱۰ زن نخستی بود که در این شرکت عضو شد؛ همیشه همراهی همسر و فرزندانش را برای رانندگی داشت و وقتی یک سال بعد از کار کردن در تاکسی بی‌سیم درخواست مرخصی داد و با عدم موافقت شرکت روبه‌رو شد کل قسط‌های ماشین را یکجا تسویه کردک «گفتند چون قسط داری نمی‌توانی مرخصی بگیری. هرچه گفتم چه ربطی دارد نپذیرفتند. رفتارشان توهین‌آمیز بود و به من برخورد. گفتم اصلا همه قسط‌ها را تسویه می‌کنم. بعد هم پیش آقای عروجی؛ مدیر شرکت رفتم و یک رسید دستی داد که قسط‌ها پرداخت شده و بعد هم گفتن برم دفترخانه‌ای و سندی که وکالتی به نامم بود را گرفتم.»
سند به صورت قطعی به نام او نشد چون صاحب شرکت روی ماشین زنان وام سنگین گرفته بود و سند در گرو بانک بود. این را شهربانو و دیگر زنان چند سال بعد فهمیدند. وقتی پیگیر سندشان شدند و هیچکس نبود که سندی به نامشان بزند «میخواستم شکایت کنم. پیش وکیل تاکسیرانی و وکیل بیرون رفتم و گفتند چون قرارداد نداری و فقط یک برگه تسویه دستت است نمی‌توانی. دستم به جایی بند نبود و برای همین هم از دو سال قبل ماشین را در پارکینگ خواباندم. از خواهرم پول قرض کردم و ماشین جدید گرفتم برای کار.» او می‌گوید: زنان دیگر با ترس و لرز کار می‌کنند. بسیاری از آن‌ها سرپرست خانوارند و این ماشین‌ها تنها محل درآمدشان است. اما ۱۴ سال است گوش کسی بدهکار این ماجرا نیست و هیچکس به تخلفات عروجی و شرکت ایمن سیر رسیدگی نمی‌کند.
این «رنج نامه بانوان» است
مدیرعامل شرکت ایمن‌سیر؛ سند ماشین زنان را در رهن بانک رفاه گذاشت و وام کلان گرفت. وام را تسویه نکرد و همین هم عاملی شد تا سندها هنوز که هنوز است به نام زنان نشود. نسرین شکرایی روزهایی را به یاد دارد که هر روز نامه‌ای نوشتند و به سمت ارگان و سازمانی بردند تا کسی پاسخگو باشد که چطور شرکتی که از سازمان تاکسیرانی مجوز دارد توانسته چنین کار خلافی انجام دهد. شرکت پلمپ شد اما سندی به دست زنان نرسید «بعد از مدتی که نامه نوشتیم دیگر سرتیتر نامه‌هایمان را گذاشتیم «رنج‌نامه بانوان». چون این رنج سال‌های سال زنانی بود که بسیاری از آن‌ها خرج زندگی می دادند. سرپرست خانوار بودند و هستند. زنانی که تعدادشان حدود ۲۰۰ نفر است.» نسرین می‌گوید: همین بی‌سند بودن در سال‌های گذشته خسارات بسیاری به آن‌ها وارد کرده. نه توانسته‌اند از لاستیک دولتی و خدمات مختلف تاکسیرانی بهره‌مند شوند و نه در ناوگان نوسازی شرکت کنند و مجبورند با ماشین‌هایی کار کنند که فرسوده شده و حتی نمی‌توانند از امکانات تاکسیرانی برای تعویض خودرویشان استفاده کنند:«رانندگی به خودی خود شغل سختی است. زن و مرد هم نمی‌شناسد اما سختی‌اش برای زنان کم نبوده و نیست. چند سالی است این شغل پذیرفته شده و زنان هم به خوبی خودشان را ثابت کرده‌اند. حالا درست نیست با این وضعیت روبه‌رو شوند و هیچکس هم حامی آن‌ها نباشد.»
او که در تمام سال‌های گذشته از جمله اصلی‌ترین زنان پیگیر گرفتن سند بوده می‌گوید این شرکت وثیقه‌هایی نزد سازمان تاکسیرانی دارد و آن‌ها نمی‌دانند چرا تاکسیرانی در سال‌های گذشته نه از این فرد و نه از شرکتش شکایت نکرده و حتی وثیقه‌ها را به اجرا نگذاشته است: «سازمان تاکسیرانی خانه امید ماست. ما زیرمجموعه آن ارگانیم و توقع داشتیم و داریم با جدیت برخورد می شد و بودجه ای را برای برطرف شدن این مشکل اختصاص می‌دادند. اما نشد و از سویی وثیقه‌های شرکت هم اجرا گذاشته نشد. ما حالا نه تنها از سازمان تاکسیرانی بلکه از شهرداری هم توقع رسیدگی به این وضعیت را داریم.»
مشکلاتی که سند نداشته برای این زنان ایجاد کرده صرفا به نوسازی خودرو یا استفاده از امکانات تاکسیرانی برنمی‌گردد. برخی از آن‌ها از سال ۹۵ با مشکل جدید دیگری مواجه شدند و آن هم توقیف خودروهایشان در خیابان بود. برای شکرایی یادآوری آن روزها و سختی‌‌هایی که کشیدند هنوز درد آور است. سختی‌هایی که برای برخی از زنان هنوز باقی مانده. ماجرا از این قرار بود که عروجی؛ مدیرعامل شرکت ایمن‌سیر؛ نه تنها خودروی زنان را وثیقه بانک کرده بلکه به دلیل بدهکاری‌اش به تامین اجتماعی؛ این سازمان حکم توقیف اموال گرفت و در نهایت پلاک خودروی آن‌ها در خیابان توقیف شد «باور نمی‌کنید چه شرایط سختی را گذراندیم. باز هم نامه‌نگاری. باز هم پیگیری. این‌بار نامه را بردم مجلس و آقای محجوب پیگیر شدند. مدیرعامل تامین اجتماعی نمی‌دانست برای خودروی زنان که محل کسب درآمدشان است حکم توقیف گرفته. درنهایت با وساطت این حکم از روی بسیاری از ماشین‌ها برداشته شد اما تعدادی هستند که هنوز مشکل دارند.»
برای نسرین که عاشق شغلش است و هر روز با شور ماشینش را روشن می‌کند؛ عادی شدن شرایط و رهایی از این وضعیت پراسترس مهم است. او می‌پرسد چطور فردی با این تخلفات پاسخی برای کسی ندارد و به هیچ کجا جوابگو نیست؟
بانک هم تخلف کرده است
تاکسیرانان زن؛ تنها یک درصد از کل تاکسیرانان کشور را تشکیل می‌دهند و این آمار را سال گذشته مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور اعلام کرده. به گفته او در حال حاضر 318 هزار تاکسی فعال با 400 هزار راننده (اصلی و کمکی) وجود دارد که تنها یک درصد از این تعداد، یعنی حدود 4 هزار نفر زن هستند. عمده رانندگان زن در مشهد زندگی و در قالب تاکسی‌های سبزرنگ فعالیت می‌کنند و علاوه بر تاکسی‌های سبزرنگ، رانندگان زن بیشتر در سرویس مدارس مشغول به‌کارند. به‌ گفته ضامنی، از 110 هزار راننده سرویس مدارس هم، 28 درصد یعنی حدود 30 هزار نفر زن مشغول به کارند.
در میان این آمار کمتر از ۲۰۰ زن در تهران زندگی می‌کنند که ۱۴ سال است سند تاکسی‌هایشان مشکل دارد و کسی به فکرشان نیست. هرچند حالا طاهری؛ مشاور حقوقی سازمان تاکسیرانی که پیگیر پرونده این زنان است به «پیام‌ما» می‌گوید تعداد زنانی که دچار مشکل‌اند بسیار کمتر از این موارد است :«از زمان حضور مدیر جدید تاکسیرانی؛ پیگیری برای حل مشکل این همکاران با جدیت شروع شده. در همین هفته‌های گذشته جلساتی با بانک رفاه داشتیم و البته به آن‌ها گفتیم که حق نداشتند اموال منقول را به عنوان وثیقه بپذیرند و این کار تخلف بوده و حالا بانک هم درصدد همکاری است که افرادی که تسویه حساب کرده‌اند مشکلشان حل شود.»
به گفته او قرار بر این است زنانی که توانایی پرداخت پول باقی مانده برای قسط خودروهایشان را ندارند هم مورد حمایت تاکسیرانی قرار گیرند و با اعطای وام‌هایی به آن‌ها بتوانند قسطشان را تمام کنند: «من گمان میکنم مشکل افرادی که قسط‌هایشان را کامل پرداخت کرده‌اند تا چند هفته بعد و مشکل کل این خانم‌ها تا چند ماه آینده حل شود.»
طاهری می‌گوید یکی دیگر از اقداماتی که در دست دارند شکایت از عروجی است. مدیرعامل شرکت ایمن سیر که این مشکلات را ایجاد کرده:«در دوره‌های قبلی باید این شکایت انجام می‌گرفت اما این‌طور نشد و حالا ما پیگیر این اتفاق هستیم.» او همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا از وثیقه‌هایی که عروجی به تاکسیرانی داده برای حل این مشکل استفاده نمی‌شود هم می‌گوید: «این وثیقه‌ها بابت شرکتی بوده که این فرد راه‌اندازی کرده و ارتباطی با تاکسی‌ها ندارد. درنهایت شاید بتوان از مراجع مختلف استعلام گرفت و سایر اموال این فرد را شناسایی کرد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *