سایت خبری پیام ما آنلاین | 400 هزار کامیون فرسوده باید اسقاط شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا:

400 هزار کامیون فرسوده باید اسقاط شود

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم: هزینه‌ راهکارهای کاهش منابع آلودگی هوا در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ نشده است





۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۱۶

سرانجام در آخرین روز آلوده‌ترین دی ماه 10 سال گذشته تهران، از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا رونمایی شد. دیروز در آیین رونمایی از این برنامه و سیاهه انتشار آلودگی 9 کلان‌شهر، مسئولان مختلف حاضر شدند تا از هوای آلوده و راهکارهای نجات و برنامه‌های پیش رو بگویند. جاهای خالی هم بسیار بود؛ نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت که در گروه متهمان آلودگی هوا جای می‌گیرند با وجود دعوت نیامدند و مراسم با سخنرانی‌های کوتاه به سر آمد. در برنامه روز هوای پاک رئیس سازمان محیط‌زیست از تحریم‌ها گفت و این‌که اجرای قانون هوای پاک، 70 درصد اقتصاد را تعطیل می‌کند و آمارهایی درباره آلاینده‌ها داد. و رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم جزئیاتی درباره پروژه سیاهه آلودگی گفت و گله کرد که راهکارهای آلودگی در بودجه 1400 دیده نشده است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ابتدای سخنانش روزهای آلوده را برشمرد و گفت: «۳۰۰ روز از سال می‌گذرد و ۱۰۷ روز سال آلوده بوده که یک سوم روزهای سال بوده است. خوشبختانه امسال گردوغبار داخلی نداشته‌ایم، در حالی که گردوغبار با منشا خارجی همچنان باقی است و آلاینده‌ها موجود انسانی و طبیعی بوده است.»او که در حرف‌هایش به کمک گرفتن از دانشگاه‌ها برای برنامه‌ریزی تمرکز داشت، در ادامه گفت: «واقعیت این است که اگر قانون هوای پاک اجرایی شود ۷۰ درصد اقتصاد تعطیل می‌شود. علت آلایندگی ۹۹ درصد کلان‌شهرها را انسان‌محور است. نمی‌توانیم بگوییم ۳ میلیون موتورسوار کاربراتوری وارد شهر نشوند یا این‌که برق نداشته باشیم.» کلانتری پای تحریم‌ها را هم پیش کشید: «مسئولان گاهی می‌گویند که تحریم‌ها نقشی روی هوا ندارد اما به‌هر حال تحریم‌ها سبب شد که نتوانیم خودروهای فرسوده را جایگزین کنیم. در حال حاضر دو سوم از علت آلودگی هوا به موتورهای گازوییل‌سوز و صنایعی برمی‌گردد که از مازوت استفاده می‌کنند. تحریم‌ها یکی از عوامل این شرایط بوده و نتوانستیم خودروهایمان را جایگزین کنیم و اصل آلاینده‌ها مربوط به موتورهای گازوئیل‌سوز و صنایع مازوت‌سوز است.» به گفته او در حالی که قرار بود ۷۰ هزار کامیون جایگزین کامیون‌های فرسوده و ۶ هزار اتوبوس هم جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود، در نبود درآمد ارزی هیچ یک از این جایگزینی‌ها انجام نشد. «یک میلیارد دلار پول اتوبوس را نداشتیم و تولید داخلی هم نداشته‌ایم.» این‌طور که رئیس سازمان محیط‌زیست گفت البته در بخش سوخت بنزین و گازوئیل وضعیت مناسب بوده و «تقریباً» استاندارد هستند اما همچنان داستان سوخت نیروگاه‌ها متفاوت است. «آن دیوانه‌ای که ما را تحریم کرد باعث شد دولت نتواند به وظایفش عمل کند. دشمن ضرباتش را زد و درآمدهای ارزی کشور محدود شد و ناوگان حمل‌و‌نقل و صنعت ماند و حتی اتوبوس هم نتوانستیم بیاوریم.» معاون رئیس‌جمهور به پول‌های بلوکه شده در کره‌جنوبی، ترکیه و هند اشاره کرد و گفت: «بخش عمده مشکل هوا هم ارزی است و سیاست‌های خارجی اثراتش را در هوای پاک به ما نشان می‌دهد.» او توضیح داد: «وقتی ۳ میلیون موتورسیکلت مستهلک کاربراتوری در تهران است چند برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. و ما آن‌را کوچک تلقی می‌کنیم و فکر می‌کنیم سیاست خارجی با داخلی ارتباطی ندارند».

حداقل 400 هزار کامیون باید اسقاط شود

او در بخش دیگری از سخنانش به نبود تکنولوژی این‌طور اشاره کرد: «نمی‌توانیم تکنولوژی وارد کنیم، ۴ سال است همه امکانات داخلی برای جفت‌گیری یوزپلنگ به کار گرفتیم اما موفق نشدیم چون تحقیق نشده و در حفظ حیات‌وحش و حفظ منابع ژنتیکی با کمبود مواجهیم.»
به گفته او اگرچه صندوق محیط‌زیست صد درصد هزینه‌های این بخش را می‌دهد اما در بخش شناسایی همچنان ضعف وجود دارد و دانشگاه‌ها باید کمک کنند و اگر قرار است خودروی آلاینده نداشته باشیم با این روند تحقیقاتی تا ۱۰ سال زمان می‌برد که باز هم بخشی از آن ناشی از تحریم است.
کلانتری با تاکید بر این‌که شدت تخریب محیط‌زیست در کشور ما بالا است، گفت: «حداقل ۴۰۰ هزار کامیون سنگین باید اسقاط شود، مشکل اعتباری نداریم و اگر در موضوع هوای پاک در حوزه پژوهشی سرمایه‌گذاری نشود، فایده ندارد.» به گفته او خودروها، کامیون ها، اتوبوس‌های شهر تهران که عمر بالای ۳۰ سال دارد باید جایگزین شود.

جای محققان در قانون جامع آب خالی بود

رئیس سازمان محیط‌زیست درباره دیگر تصمیم‌گیری‌ها در حوزه محیط‌زیست هم گلایه کرد و گفت: «ما هنوز فکر می کنیم هر چه آب داریم باید مصرف کنیم و این تفکر ریشه محیط‌زیست را میزند.» او موضوع قانون جامع آب را هم پیش کشید و با انتقاد از بخشی‌نگری در حوزه آب در کشور گفت: « قانون موظف کرده است که بخش کشاورزی خودکفا شود و دیگر کاری به مصرف آب هم ندارد، وزارت نیرو خودش مصرف‌کننده است و کاری به پایداری ندارد. جایگاه محیط‌زیست اینجا کجاست؟ در حالی قانون جامع آب از سوی وزارت نیرو با عنوان بهره‌بردار نوشته می شود که جای محققان با دیدگاهی زیست‌محیطی خالی است.»
او ادامه داد: «آب باید پایدار بماند. ما باید ۴۰ درصد از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده کنیم درحالی‌که این رقم درحال‌حاضر ۱۰۰ درصد است. آب نفوذی به سفره‌های آب زیرزمینی ما سالانه ۲۵ میلیارد متر مکعب است این درحالی‌است که ما بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب از آن بهره‌برداری می‌کنیم.»
کلانتری در پایان با اشاره به این‌که معضل هوا در آب و خاک هم وجود دارد، عنوان کرد: «این مسائل نه امنیتی است و نه سیاسی. کشور باید پایدار بماند. گاهی ما از تکنولوژی برای تخریب طبیعت استفاده می‌کنیم. به‌هرحال تاکید ما این است که موضوعات امنیتی و سیاسی را از مسائل محیط‌زیستی جدا کنیم.»

پیگیری سهم آلودگی هوا در بودجه 1400 یا 1401

در آیین رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا مهدی میرزایی‌قمی، رئیس مرکز هوا و اقلیم هم با اشاره به راه‌اندازی سامانه سیاهه انتشار برای ۹ کلان شهر کشور گفت: «برای نخستین بار است که چنین سامانه با این دقت و جزییات منتشر می‌شود.»
به گفته او بر اساس ماده ۲۲ آیین نامه فنی قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست موظف بود که تا پایان شهریور سال گذشته نسبت به تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا در کلان‌شهرها اقدام کند. در این راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست با کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد و قرار شد که ابتدا این سیاهه انتشار برای هفت کلان‌شهر ازجمله تهران، کرج، تبریز، اراک، اصفهان و شیراز تهیه شود و در گام بعدی دو شهر قم و کرمانشاه نیز به آن اضافه شود.
میرزایی در ادامه با بیان این‌که این سیاهه برای اولین بار به‌صورت جامع و باکیفیت در سطح کشور تهیه شده است، هدف اصلی از انجام این پروژه را وجود قوانین متعدد در حوزه آلودگی هوا دانست که مترقی‌ترین آن‌ها قانون هوای پاک است.
میرزایی توضیح داد که در سیاهه انتشار آلودگی هوای کلان‌شهرها همه این اطلاعات آورده شده است: «در بررسی سیاهه انتشار دو منبع آلاینده انسان‌ساز و طبیعی در نظر گرفته شده و تمرکز روی منابع انسان‌ساز مانند منابع متحرک و ثابت است. در تهیه سیاهه انتشار آلودگی، ۱۳ شاخص مختلف در نظر گرفته شده است و بر اساس آن‌ها به فراخور شرایط هر استان راهکارهای ملی مانند نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، خروج خودروهای فرسوده ارائه شده است.» رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ارزیابی اقتصادی در سامانه سیاهه انتشار گفت: «در این پروژه بررسی شده است که آلاینده‌ها چه تاثیرات اجتماعی منفی به‌دنبال دارند. از این‌رو به تفکیک برای هر کدام از این کلان‌شهرها هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی آلاینده‌های هوا محاسبه شده است.
میرزایی قمی در در بخش دیگری از سخنانش به بودجه هم اشاره کرد. او با بیان این‌که اگر این پروژه به سرانجام نرسد، می‌توان گفت که هیچ پروژه دیگری برای مدیریت آلاینده‌ها موفق نخواهد بود، عنوان کرد: «نکته مهم این است که هزینه لازم برای راهکارهای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شود. متاسفانه هزینه‌ راهکارهای کاهش منابع آلودگی هوا در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ نشده است. پیگیر هستیم که این هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ دیده شود.» او با اشاره به این‌که آژانس محیط‌زیست آمریکا در سال ۲۰۱۸، ۷۸۹ میلیون دلار برای بهبود کیفیت هوا هزینه کرد، گفت: «با توجه به اقدامات انجام شده این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۴۲۵ میلیون دلار کاهش یافت.» رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط‌زیست در پایان تاکید کرد: «براساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۰ آمریکا برای اجرای قانون هوای پاک کشور خود به ۶۵ میلیون دلار هزینه نیاز دارد این درحالی‌است که برآورد شده است که اگر این هزینه انجام شد ۲ تریلیون دلار عایدی خواهند داشت و در هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی آلودگی هوا صرفه‌جویی می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *