پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حذف کنکورطلسمی که شکسته نشد

حذف کنکورطلسمی که شکسته نشد





۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۴

حذف کنکورطلسمی که شکسته نشد 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:تلاشمان این است که برای دو سال آینده بتوانیم کنکور را حذف کنیم.

کنکور به عنوان سدی برای ارزشیابی تحصیلی دانش‌آموزان سال‌هاست که همچون سال‌های قبل کارکرد خود را از دست داده و به منبع درآمد برای موسسات و کلاس‌های کنکور تبدیل شده است. اگر چه بحث حذف مدتی نقل محافل شده و حتی کنکور امسال نیز به دلیل شرایط کرونا تا لبه پرتگاه حذف هم رفت ولی برگزار شد. سال 99 که کنکور برگزار شد و امید به حذف به کنکور برای سال 1400 بود که بر اساس صحبت‌های مسوولان سال آینده هم این غول سد راه دانش آموزان خواهد بود.

در سال‌های اخیر حذف کنکور سراسری به یکی از بحث‌های داغ بین دانش آموزان تبدیل شده است. سال 1386 قانون حذف کنکور به تصویب رسید ولی تاکنون به اجرا نرسیده و این آزمون، همچنان نیز پابرجا است. در واقع کنکور سراسری به یک معضل در کشور تبدیل شده است که هر سال، دانش آموزان پشت کنکوری با آن درگیرند. تقریبا سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان گردش مالی کنکور سراسری از طریق کلاس‌های کنکور، برگزاری انواع آزمون‌ها و… است. شاید یکی از دلایل حذف نشدن کنکور این است که هنوز جایگزین مناسبی برای گردش مالی آن پیدا نکرده اند! البته قرار بر این بود که در صورت حذف کنکور، سوابق تحصیلی داوطلبان ملاک سنجش قرار گیرد ولی سازمان سنجش معتقد است، سوابق تحصیلی داوطلبان از استاندارد کافی برخوردار نیست و نمی‌توان با تکیه بر آن، سنجش عادلانه و مناسبی را انجام داد.

اما حالا که هنوز به فصل داغ کنکور نرسیده‌ایم رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی آب پاکی را روی دست همه منتظران کنکور ریخت. حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی گفت: نمی توانم قول بدهم که کنکور برای سال آینده حذف می‌شود اما تلاش ما بر این است که زودتر این کار سروسامان بگیرد و اگر اعضای گروه آموزش عالی زودتر اقداماتی انجام دهند برای دو سال آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم. او در رابطه با فشار مافیای کنکور بر مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم حذف کنکور نیز مطرح کرد: در مجلس نمایندگان فشاری احساس نکردند، آن‌ها ممکن است کار خود را انجام دهند اما مجلس تحت فشار هیچ جایی قرار نمی گیرد و کار خود را انجام می دهد و ما برای هر طرحی و هر لایحه‌ای رأی کافی از مجلس داریم.

پذیرش در دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی

منصور غلامی، وزیرعلوم به برنا گفت: در بسیاری از رشته ها و برخ دانشگاه‌ها پذیرش دانشجو مستقیما از طریق سوابق تحصیلی انجام می‌شود و نیازی به شرکت در آزمون نیست.

به گفته او در بسیاری از رشته ها و برخی دانشگاه‌ها  پذیرش دانشجو مستقیما از  طریق سوابق تحصیلی انجام می‌شود و نیازی به  شرکت در آزمون نیست.وزیر علوم افزود: 400 هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.   45 درصد از  دانشگاه  به شکل شبانه  و 98 درصد از ظرفیت دانشگاه های غیر دولتی و آزاد برگزاری می‌شود.

غلامی تصریح کرد: 912 هزار داوطلب و رشته محل دانشگاهی داریم که نحوه پذیرش آن‌ها از طریق بررسی سوابق تحصیلی است و نیازی به شرکت در آزمون نیست.تراکم و رقابت در رشته  پزشکی 109 هزار و کمتر از 11درصد ظرفیت است. داوطلبان بدون نیازی به شرکت در کنکور می‌توانند به این شکل وارد دانشگاه شوند.

او گفت: وزارت علوم تلاش کرده بخش ورود به دانشگاه بدون شرکت در کنکور سراسری را فعال کند.

غلامی در خصوص زمان حذف کنکور افزود: این مسئله به صورت  شفاف‌ به داوطلبان اطلاع رسانی شود.وزیر علوم تاکید کرد: داوطلبان با خودارزیابی از محل و رشته نگران قبولی در آزمون سراسری نباشند مگر اینکه خواستار رشته خاص باشند.این در حالی است که برای حذف کنکور برنامه‌ریزی شده است.

به گفته او  مسئله حذف کنکور در دستور کارگروه آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد که در مجلس قبلی هم این مسئله پیگیری شده و تا حدودی پیش رفته است.

احمد حج‌فروش کارشناس آموزشی و تحلیل‌گر در حوزه مسائل کنکور و آزمون‌های عمومی در این باره به خبرآنلاین گفته متأسفانه تفکر و فرهنگ غالب این است که سوء استفاده‌کنندگان از قانون را تنها می‌توان در بخش‌های اقتصادی دولت یافت، در حالی که در هر بخش دولت که پول و درآمد کسب می‌شود احتمال سوء‌استفاده وجود دارد؛

اتفاقا رواج فساد در بخش‌های غیر‌اقتصادی از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است، زیرا قوانین این بخش‌ها بیشتر کلی و کیفی تهیه می‌شود و راه‌های تفسیر سوء از قانون و استفاده از روزنه‌های فرار از قانون وجود دارد و چون معمولا کار گروه یا شوراهائی در این نوع قوانین به تصمیمات غیر قانونی مشروعیت‌ می‌بخشند.

 مجریان اصلی که عزم اجرای قوانین مزاحم را ندارند، از مشغله زیاد اعضای کار گروه (شورای مربوطه) که وقت و حوصله کافی برای عمیق مطالعه کردن قوانین ندارند، سوء‌استفاده کرده و به گونه‌ای قوانین را تفسیر و تصمیم‌سازی می‌کنند که اعضای کارگروه از پی‌آمدهای تصمیم  اتخاذ شده کاملا مخالف قانون آگاه نمی‌شوند؛ نمونه عملی آن پس از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (که هنوز مجرم اصلی به دام مرجع قضائی نیفتاده) در وزارت بهداشت و آموزش پزشکی اتفاق افتاد و چند نفر با اتهام رشوه بازداشت شدند.

به گفته او قانون‌گذار از طریق تبصره‌های ۴ و ۵ ماده ۵ قانون با تأکید بر افزایش سالانه ضریب تأثیر قطعی سابقه تحصیلی خواسته داوطلبان به‌جای آن که وقت خود را صرف تست و حقه‌های تست‌زنی کنند به سمت عمیق خواندن کتاب‌های درسی ترغیب شوند و معدل خود را بالا ببرند، اما نیرنگ‌بازانی که نمی‌خواستند و نمی‌خواهند بازار تست و کنکور و حقه‌های تست‌زنی کساد شود؛ با جعل تأثیر مثبت، سابقه تحصیلی را تضعیف و کنکور را به عنوان تنها مسیر دانشگاه به میزان ۱۰۰ در صد تقویت کردند و  همه داوطلبان را به سمت تست‌زدن و حقه‌های تست زنی سوق دادند.

 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر