پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بارش‌های یکباره مانع افزایش فلامینگو در دریاچه ارومیه شد

بارش‌های یکباره مانع افزایش فلامینگو در دریاچه ارومیه شد





۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۸:۵۹

بارش‌های یکباره مانع افزایش فلامینگو در دریاچه ارومیه شد

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی: بارش‌های یکباره و افزایش آب 

دریاچه ارومیه سبب جلوگیری از افزایش چشمگیر فلامینگوها در این دریاچه شد

به گفته رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی، بارش‌های یکباره و افزایش آب دریاچه ارومیه سبب غرق‌شدن تعداد زیادی از لانه‌های فلامینگو و جلوگیری از افزایش چشمگیر این گونه در دریاچه شد. امید یوسفی با بیان اینکه فلامینگوها بیشتر در خود دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری اقدام به آشیانه‌سازی و جوجه‌آوری می کنند، می افزاید: غرق شدن لانه های این پرنده بر اثر بارش های پی در پی اوایل سال، سبب شد تا جمعیت آنها طبق برآورد کارشناسان محیط زیست افزایش پیدا نکند. وی با اعلام اینکه بیش از ۶۰ هزار قطعه فلامینگو در سواحل و پارک ملی دریاچه ارومیه مشغول استراحت و تغذیه هستند، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تعداد فلامینگوهای دریاچه ارومیه در دهه ۸۰ به بیش از ۱۲۰ هزار قطعه می رسید که این تعداد در سال ۱۳۹۴ و در اوج بحران خشکی دریاچه ارومیه به کمتر از ۲ هزار قطعه رسیده بود.

یوسفی ادامه می‌دهد: فلامینگوها تا زمانی که شرایط اقلیمی (آب و هوایی) فراهم باشد، در تالاب‌ها و سواحل دریاچه ارومیه ماندگار خواهند بود و در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند. وی با بیان اینکه فلامینگوها به دلیل امن بودن زمین‌های باتلاقی بیشتر در این مکان‌ها تخم‌گذاری می‌کنند، بیان می‌کند: غذای این پرنده، آرتمیا و حشرات ریز موجود در آب دریاچه ارومیه است و فلامینگوها به علت آبکش‌بودن شکل منقارشان می‌توانند به راحتی از حشرات ریز موجود در آب تغذیه کنند.

 به گفته رییس اداره  نظارت بر  امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، تالاب‌های «سولدوز» و «حسنلو» در شهرستان نقده، کانی‌برازان در مهاباد و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین زیستگاه فلامینگوها در استان به شمار می‌رود. گفتنی است فلامینگوها از ۹۰ سانتی‌متر تا یک و نیم متر بلندی دارند و به صورت دسته‌جمعی و در دسته‌های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می‌کنند. آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

دریاچه ارومیه میزبان هزاران فلامینگو

چندی قبل بود که رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی اعلام کرد بیش از ۶۰ هزار قطعه فلامینگو در سواحل و پارک ملی دریاچه ارومیه مشغول استراحت و تغذیه هستند. امید یوسفی گفته بود: این فلامینگوها تا زمانی که شرایط اقلیمی (آب و هوایی) فراهم باشد، در تالاب‌ها و سواحل دریاچه ارومیه ماندگار خواهند بود و در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند. این مقام مسوول حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا عنوان می‌کند: در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ جمعیت این گونه در سواحل دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۰ هزار قطعه می‌رسید اما از سال ۱۳۹۴ به دلیل نامساعد بودن شرایط و کاهش شدید آب دریاچه ارومیه تعداد فلامینگوها در این منطقه به کمتر از ۲ هزار قطعه رسیده بود. وی با بیان اینکه این فلامینگوها در دریاچه و تالاب‌های اقماری آن مشغول استراحت و تغذیه هستند، می‌افزاید: در چند سال اخیر با توجه به افزایش بارش‌ها و شروع روند احیای دریاچه ارومیه تعداد این پرندگان در این دریاچه به تدریج در حال افزایش است. به گفته وی، امسال زمانی که فلامینگوها در دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن، مشغول آشیانه‌سازی و جوجه‌آوری بودند، با افزایش ارتفاع آب، تعداد زیادی از لانه‌های فلامینگوها غرق شد و همین امر باعث شد جمعیت این گونه طبق برآورد کارشناسان محیط زیست افزایش پیدا نکند. وی با بیان اینکه فلامینگوها به دلیل امن بودن زمین‌های باتلاقی بیشتر در این مکان‌ها تخم‌گذاری می‌کنند، بیان می‌کند: غذای این پرنده از آرتمیا و حشرات ریز موجود در آب دریاچه ارومیه است و فلامینگوها به علت آبکش‌بودن شکل منقارشان می‌توانند به راحتی از حشرات ریز موجود در آب تغذیه کنند. رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی می‌افزاید: تالاب‌های «سولدوز» و «حسنلو» در شهرستان نقده، کانی‌برازان در مهاباد و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین زیستگاه فلامینگوها در استان به شمار می‌رود.

افزایش شمار فلامینگوها به 40 هزار بال

در اردیبهشت ماه سال جاری نیز، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرده بود شمار فلامینگوهای دریاچه ارومیه طبق آمار سال گذشته 35 هزار بال برآورد می شود که با جوجه آوری امسال به 45 هزار بال افزایش می یابد. مرتضی نظری به خبرگزاری ایرنا گفته بود: این پرنده در زمین های باتلاقی تخم گذاری می کند زیرا امنیت جوجه ها در این مکان ها بیشتر است و در مرحله تخم گذاری نیز برای این پرندگان تهدیدی وجود ندارد. به گفته وی با توجه به افزایش میزان آب دریاچه ارومیه احتمال زیر آب رفتن مکان های تخم گذاری آنها وجود دارد و به همین دلیل اکنون این گونه ها به ضلع جنوبی دریاچه ارومیه نقل مکان کرده اند و این مکان به سبب داشتن فاصله زیاد با روستاهای اطراف، امن است. نظری با اشاره به اینکه در سال های گذشته این پرندگان به تکامل زیستی در این منطقه رسیده اند، می‌افزاید: این پرندگان در مکان هایی کاملا باتلاقی و خارج از دسترس شغال و روباه تخم گذاری می کنند. مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان می‌کند: غذای این جانداران آرتمیا و حشرات ریز موجود در آب دریاچه ارومیه است و این جانداران به علت آبکش بودن شکل منقارشان می توانند از حشرات ریز آب تغذیه کنند. وی با اشاره به تاثیر افزایش تراز دریاچه ارومیه بر بهبود زندگی حیات وحش، ادامه می‌دهد: در مدت محدود نمی توان انتظار بازگشت همه پرندگان را به این مکان داشت زیرا باید به تدریج وضعیت زیستی در دریاچه و جزایر موجود احیا شود. نظری عنوان می‌کند: طبق گزارش های رسیده نمودار حضور این جانداران نسبت به سال های اخیر سیر صعودی طی می کند و سالانه 15 تا 20 درصد گونه های موجود به دریاچه باز می گردند و در این مکان ماندگار می شوند. وی بیان می‌کند: تعداد آرتمیا، پرندگان، اردک سانان و غازسانان به تدریج از امسال نسبت به سال های قبل افزایش یافته که گونه «آنقوت» شاخص ترین آنهاست.

نظری در ادامه می‌افزاید: پرندگان در حال زیست در استان اغلب مهاجر هستند و جمعیت پرنده بومی استان نیز به علت زمستان های سخت و سرد به مناطق گرم تر مهاجرت می کنند ولی از اسفندماه دوباره به آذربایجان غربی بازمی‌گردد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر