سایت خبری پیام ما آنلاین | دورهمی داستان نویسان استان کرمان در «دلفارد» و «جیرفت»

دورهمی داستان نویسان استان کرمان در «دلفارد» و «جیرفت»





۱۸ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۱۲

دورهمی داستان نویسان استان کرمان در «دلفارد» و «جیرفت»

نشست هم اندیشی نویسندگان استان کرمان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی انجمن داستان استان کرمان پنج شنبه و جمعه گذشته، هم زمان با برگزاری نمایشگاه کتاب و در روزهای پایانی آن، نشست هم اندیشی نویسندگان استان کرمان با همکاری انجمن نویسندگان کرمان و موسسه فرهنگی-هنری هوای تازه اتفاق افتاد. این نشست به منظور ایجاد رابطه فرهنگی سامان یافتگی و شناخت نویسندگان استان تشکیل شد. لزوم چنین برنامه های فرهنگی است که می تواند نویسندگان استان را به هم نزدیک تر کند و به تولیدات ادبی بینجامد که تنها نیاز فرهنگی و ادبی را از مرکز ایران کمتر کند بلکه خود با اطلاع رسانی در شبکه های گسترده و رسانه های مردمی منبع تجربه ای مشترک فرهنگی به حساب آید. تجربه ای که با توجه به اقلیم خاص کرمان و پهناور بودن این استان و وجود آب و هوا و گویش و زبان و فرهنگ و گستردگی منابع افسانه ای، اسطوره ای، اقلیمی و آداب و رسوم نهفته در دل خود می تواند در گستردگی فرهنگی ایران و باز تولیدات ادبی و شکوفایی و آفرینش های داستانی موثر واقع گردد. ادبیات داستانی واگویه افسانه ها، باورها، آرزوها و تاریخی است که بر یک ملت گذشته است. اشتراک گذاشتن چنین تجربه هایی به ارتقای فرهنگ می انجامد.
این نشست در دو محدوده زمانی برگزار شد. اولین هم اندیشی در منطقه گردشگری دلفارد با حضور نویسندگان برجسته کرمان تشکیل شد که در آن به لزوم بومی نویسی، توجه به ادبیات اقلیمی و باورهای عامیانه پرداخت حضور داستان نویسان و نویسندگان شمال و جنوب استان باعث ایجاد فضای نقد و تبادل نظر در این زمینه شد.
در ادامه نشست«مهدی محبی کرمانی» نویسنده و داستان نویس، به لزوم توجه به این نوع از ادبیات اشاره کرد و از آن به عنوان نمونه و شاخص در بازتاب فرهنگ مردم یاد نمود. رضا شمسی روزنامه نگار ونویسنده به توجه به حوزه های نقد و بررسی آثار در انواع ادبیات اشاره کرد و ادامه داد:«نقد و بررسی آثار ادبی همان طور که در همه حوزه ها تعریف می شود، باید در ادبیات بومی نیز مورد توجه و اهمیت قرار گیرد تا آثار بهتر و برجسته تری ایجاد گردد.
منصور علیمرادی نویسنده کتاب های «تاریک ماه»، «زیبای هلیل»، «لیکوها» و… مدت ها به تحقیق و تفحص در ادبیات داستانی کرانه های هلیل پرداخته و به گستردگی ادبیات و شناخت انواع ادبی اشاره نمود و داستان را منبعی پژوهشی برای شناخت مردم یک سرزمین معرفی کرد.
رستم سلطانی، دیگر نویسنده و پژوهشگر در این خصوص گفت که اساطیر و باورها، آغازگر داستان هستند و ادبیات بومی ریشه در باورهای انسان دارد. باورهایی که فرهنگ و اندیشه های مردمان را شکل داده است.
وی با اشاره به ساخت فرهنگی مردم شناسی یک منطقه بر این نکته تأکید ورزید که صرف استفاده از کلمات بومی نمی تواند داستانی را در این حیطه تعریف کند. مردم شناسی، فرهنگ حوزه اندیشگانی یک جامعه می تواند نمایان گر ادبیات بومی آن منطقه باشد.
گنجوی، پژوهشگر و مترجم در ادامه به «نایتیو» و ترجمه لاتین آن اشاره نمود که از واژه مردم و ملت در زبان لاتین وام گرفته شده است. ادبیات؛ می تواند نمایان گر فرهنگ یک جامعه باشد و چون فرهنگ از بازتابش و بافت خرده فرهنگ ها تشکیل شده توجه به بومیت در نهایت به ساخت فرهنگی منجر می گردد. وی افزود:«بسیاری از آثار بزرگان جهان متأثر از بومیت و اقلیم بودند و توجه به خرده فرهنگ ها در یک جامعه توجه به ملت و فرهنگ جامعه است.»
در این جلسه نویسندگان کرمانی، جیرفتی و کهنوجی داستان های خود را قرائت کردند و توانستند با ادبیات و جغرافیای زبانی و اقلیمی یکدیگر آشنا شوند.
در بخش دوم نشست هم اندیشی، نویسندگان استان ضمن بازدید از نمایشگاه کشوری کتاب جیرفت در مراسم اختتامیه نمایشگاه که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان و نماینده مردم شریف جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی و استاندار کرمان برگزار گردید، شرکت کردند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان در خصوص توجه به فرهنگ و معرفی فعالیت های عمده فرهنگی و ادبی در زمان مدیریت وی در جنوب استان سخن گفت و به ارزیابی نمایشگاه کتاب پرداخت. وی گفت:« ۱۴ کمیته در برپایی چهارمین نمایشگاه بزرگ کتاب جنوب کرمان فعالیت کردند و عملکرد خوب این کمیته ها سبب رضایت و استقبال بیشتر مردم شد.» اسحاقی ادامه داد:«در این نمایشگاه از ۱۵ کتاب نویسندگان جنوب کرمان رونمایی و یک غرفه برای فروش کتاب نویسندگان این منطقه در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد:« 220 ناشر در چهارمین نمایشگاه بزرگ کتاب جنوب کرمان با ۳۶۹ هزار عنوان کتاب شرکت کرده اند.»
وی با بیان اینکه ۱۵۰ غرفه در این نمایشگاه راه اندازی شد خاطر نشان کرد:«برپایی برنامه فرهنگی و هنری مختص همه شهرستانهای تابعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در محل سالن فعالیت های جنبی از مهم ترین برنامه های جنبی نمایشگاه بود که با استقبال خوب مردمی همراه شد.»
کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به چگونگی برپایی نمایشگاه کتاب چالش ها و پروژه های فرهنگی اجرا شده در نمایشگاه پرداخت و از تلاش بی وقفه مسولان جنوب استان در جهت ارتقای سطح فرهنگ جامعه تقدیر کرد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت:«چهارمین نمایشگاه کتاب استانی جنوب کرملن از کیفیت و کمیت مناسبی برخوردار بود و با نمایشگاه های بین المللی برابری می کرد.»
کمالی پور افزود:«امیدواریم در آینده چنین برنامه های فرهنگی را در سطحی گسترده داشته باشیم. توسعه فرهنگی باعث توسعه همه جانبه می شود و همه ما باید در راه اعتلای فرهنگ کشورمان گام برداریم و نخبگان این منطقه می توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند.»
در ادامه مراسم، مهدی محبی در خصوص پیوست فرهنگی و ارزش آن و همچنین در باب هزینه های فرهنگی و هنری و ادبی در جامعه و لزوم حمایت ارگان ها و نهادهای ذی ربط سخنرانی کرد. وی گفت:« همان طور که شرکت مس سرچشمه، گل گهر بخشی از بودجه خود را به مقوله فرهنگ و هنر اختصاص داده اند، در جنوب استان نیز باید این اتفاق بیفتد و شرکت های فعال از جمله کشت و صنعت، تیتانیوم و معادن سنگ آهن و… مقداری از بودجه خود را به پیوست فرهنگی اختصاص بدهند. که این اتفاق در جنوب استان کمتر رخ داده است. از مسوولان جنوب استان خصوصاً مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان و نمایندگان محترم مردم شهرستان های جنوبی در مجلس شورای اسلامی می خواهیم در این خصوص تلاش کنند.»
در این نشست نیز نویسندگان سراسر استان، مسوولان فرهنگی صنعت مس و حامیان فرهنگ و توسعه فرهنگی حضور داشتند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *