پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیش‌دستی کرمانی‌ها برای جلوگیری از «گور خوابی» سومین گرم‌خانه در شهر کرمان راه‌اندازی می‌شود

پیش‌دستی کرمانی‌ها برای جلوگیری از «گور خوابی» سومین گرم‌خانه در شهر کرمان راه‌اندازی می‌شود





۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۳۲

پیش‌دستی کرمانی‌ها برای جلوگیری از «گور خوابی»
سومین گرم‌خانه در شهر کرمان راه‌اندازی می‌شود

پایگاه خبری «کرمان نو» نوشت: بحث «گور خوابی»‌ که اخیراً در سطح ملی مطرح‌شده، طی روزهای اخیر مسئولان کرمانی نیز راجع به آسیب‌های اجتماعی واکنش نشان دادند. روابط عمومی شهرداری از نشست بررسی مشکلات گرمخانه‌ها در معاونت خدمات شهری شهرداری خبر داد. در این نشست معاون خدمات شهری با اشاره به لزوم ایجاد تسهیلات ویژه برای استفاده‌کنندگان گرمخانه‌ها گفته در آینده‌ای نزدیک تسهیلات ویژه از قبیل استحمام و آرایشگاه به‌صورت رایگان در اختیار استفاده‌کنندگان قرار داده می‌شود.
«محمدرضا خانی» از راه‌اندازی سومین گرمخانه در شهر کرمان خبر داد. او گفت:«این گرمخانه در نزدیکی پل دانش برای اسکان بی‌خانمان‌ها ایجادشده و هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.» در تماسی که با معاون خدمات شهری شهرداری داشتیم وی گفت که کارتن‌خواب‌ها توسط شهرداری با کمک نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند و شب‌ها مکانی برای خوابیدن در اختیارشان قرار می‌گیرد. گاهی غذا هم توسط کمیته امداد برای این افراد تهیه می‌شود. وی می‌گوید ساماندهی وضعیت کارتن‌خواب‌ها با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و کمیته امداد انجام می‌شود. به گفته «محمد‌رضاخانی» تمامی کارتن‌خواب‌ها معتاد هستند.
او از مردم خواست به‌طور مستقیم به این افراد کمک نکنند زیرا آن‌ها پولشان را فقط صرف خرید مواد مخدر می‌کنند. معاون خدمات شهری از مردم می‌خواهد برای کمک به این افراد بهتر است با کمیته امداد یا بهزیستی همکاری کنند تا این سازمان‌ها با امکانات بیشتر به ساماندهی وضعیت کارتن‌خواب‌ها بپردازند. او می‌گوید مردم اگر کارتن‌خوابی را دیدند با تلفن ۱۳۷ به شهرداری خبر دهند. شهرداری سرپناهی برای این افراد در نظر می‌گیرد. با وجودیکه در طول سال بارها نهادهای مسئول خبر از جمع‌آوری این افراد و ساماندهی وضعیتشان می‌دهند باز هم شاهد حضور این افراد در خیابان‌ها هستیم. در همین مورد زهرا لری، عضو شورای شهر گفته :«در شهر کرمان کارتن‌خواب به آن شکل که درجایی مثل تهران مشاهده می‌شود نداریم و ممکن است در حد چند مورد انگشت‌شمار باشند.»
این در حالی است که او در ادامه آماری از جمع‌آوری متکدیان توسط شهرداری اعلام کرده و گفته:« در همین ۹ ماهه‌ی گذشته طبق آماری که معاونت خدمات شهری شهرداری اعلام می‌کند ۵۱۷ نفر متکدی از سطح خیابان‌های شهر کرمان جمع‌آوری و به اردوگاه تحویل داده‌شده است.» این عضو شورای شهر در مورد وضعیت اردوگاهی که متکدیان پس از جمع‌آوری تحویل آنجا می‌شوند معتقد است:« متأسفانه این اردوگاه اصلاً وضعیت مناسبی ندارد. مکان آن هم مناسب نیست و در منطقه‌ی مسکونی و مجاور خانه‌ها قرارگرفته که این شرایط، شکایت اهالی را به دنبال داشه است.
متأسفانه در کنار اردوگاه هم یک مرکز نگهداری معتادان (سامان) واقع‌شده که ظاهراً استراحتگاهی برای معتادان پرخطر است. ما در حال پیگیری برای جابه‌جایی محل فعلی اردوگاه هستیم. افرادی که به اردوگاه تحویل داده می‌شوند، اطلاعات اولیه‌ و سوابقشان ثبت می‌شود، استحمام می‌کنند و بعد هم، یک جای خواب و غذای خیلی مختصری به آن‌ها داده می‌شود. متأسفانه در حال حاضر، هیچ نماینده‌ای از مرکز بهداشت در اردوگاه نیست؛ درصورتی‌که ممکن است این افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار باشند و نیاز است مورد آزمایش و چک‌آپ پزشکی قرار گیرند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *