پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طرح «بازار سهم آب»، راهی برای حفظ منابع آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین بیان کرد:

طرح «بازار سهم آب»، راهی برای حفظ منابع آبی





طرح «بازار سهم آب»، راهی برای حفظ منابع آبی

۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۶

مدیرعامل شرکت آب قزوین از پیاده‌سازی طرح «بازار سهم آب» به صورت پایلوت در این استان خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، «منصور ستوده» در نشست هم‌اندیشی و بهینه‌سازی بازار سهم آب استان قزوین با اشاره به جایگاه استراتژیک قزوین گفت: میزان مصرف آب در استان قزوین در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب حدود ۲ میلیارد مترمکعب است که تقریباً ۲۷ درصد آن از منابع آب سطحی و ۷۳ درصد نیز از منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و براساس آخرین آمار، حوزه کشاورزی با مصرف حدود ۸۸ درصد بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع آب در استان قزوین است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در ادامه بیان کرد: خشکسالی‌های پیاپی، تغییرات اقلیمی و تغییر الگوی بارش سبب شده تا فشار به سفره‌های آب زیرزمینی جهت استحصال آب بیشتر شود که نتیجه این امر، افزایش نرخ فرونشست در بعضی نقاط استان و کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی بوده است.

او ادامه داد: در راستای حفظ و حراست از منابع آبی، با کمک ذی‌نفعان، بهره‌برداران و مقامات سیاسی و اجرایی استان، حرکت به سمت افزایش بهره‌وری از منابع آب به شیوه‌ای جدید و براساس ایده‌های دانش‌بنیان مورد پیگیری قرار گرفت و بر همین اساس پیاده‌سازی طرح «بازار سهم آب» به صورت پایلوت در استان قزوین کلید خورد.

بنابر اعلام روابط عمومی آب منطقه‌ای استان قزوین، ستوده گفت: حمایت‌های صورت گرفته از طرف تیم اجرایی استان، به ویژه شخص استاندار، در کنار برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد با منتقدین و ذی‌نفعان این طرح و صاحبان ایده و دانش از جمله مهم‌ترین دلایل موفقیت اجرای بازار سهم آب در استان قزوین بوده است.

 

نقاط قوت طرح «بازار سهم آب»

«محمد محجوب» مدیر «بازار سهم آب» استان قزوین نیز در این نشست گفت: این بازار با نگاه حفاظت از منابع آب استان در حال اجرا است و براساس شیوه‌نامه‌های تدوین‌شده از هر معامله صورت گرفته، چه در بازار بهره‌وری و چه در بازار ثانویه، حداقل ۱۰ درصد از میزان معامله به نفع آبخوان ذخیره می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای گفت: استفاده از تجربیات و دانش روز در کنار هم باعث می‌شود که نقاط قوت این طرح تقویت شده و احتمال شکست آن به حداقل برسد. بر همین اساس اصلاح مداوم شیوه‌نامه‌های اجرایی «بازار سهم آب» براساس رصد و بازخوردهای میدانی باید به عنوان یک اصل مهم پیگیری و اجرا شود.

محجوب در پایان با اشاره به نقاط قوت این طرح افزود: کمک به کشف ارزش اقتصادی آب در استان، ترغیب بهره‌برداران جهت حرکت به سمت افزایش بهره‌وری و مدیریت در مصرف آب، ایجاد یک فضای قانونی برای مبادلات آبی و ایجاد یک شیوه جدید جهت ذخیره آب در آبخوان دشت قزوین از مهم‌ترین نقاط قوت «بازار سهم آب» در استان قزوین است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر