پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کرمان رکورددار ساخت اقامتگاه های بومگردی

کرمان رکورددار ساخت اقامتگاه های بومگردی





۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۳۳

کرمان رکورددار ساخت اقامتگاه های بومگردی

در حال حاضر استان های، کرمان، اصفهان و یزد بیشترین تعداد مراکز بومگردی را در کشور دارند به طوری که به ترتیب هریک از استان ها توانسته اند، 81، 63 و 49 اقامتگاه بومگردی ساخته و در اختیار گردشگران قرار دهند.
به گزارش تیتر شهر، با توسعه صنعت گردشگری در دنیا و استفاده از تجارت جهان در این عرصه از سوی کشورمان، نیاز به ایجاد زیرساخت های گردشگری به ویژه در بخش اقامتی مورد توجه قرار گرفت که در این راستا در کنار ساخت هتل و مهمانسراها، اقامتگاه های بومگردی نیز در کانون توجه، سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنعت گردشگری و سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.
اقامتگاه‌های بوم‌گردی واحدهایی هستند که در محیط های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست‌محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی منطقه احداث شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی، زمینه حضور و اقامت طبیعت‌گردان را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیط های طبیعی فراهم می‌کنند.
بهترین پتانسیل برای ایجاد این اقامت گاه ها را در شهرهای کویری و از طوی دیگر شهرهای شمالی کشور می توان دانست و هم اکنون نیز در برخی شهرهای شمالی مانند گیلان و شهرهای کویری مانند یزد و کاشان اقامتگاه های بومگردی مورد توجه سازندگان مراکز اقامتی، قرار گرفته است.
در حال حاضر استان های، کرمان، اصفهان و یزد بیشترین تعداد مراکز بومگردی را در کشور دارند به طوریکه به ترتیب هریک از استان ها توانسته اند، 81، 63 و 49 اقامتگاه بومگردی ساخته و در اختیار گردشگران قرار دهند.
بیشتر مشتری اقامتگاه های بومگردی، گردشگران خارجی اند اما به دلیل عدم ارتباط منسجم بین این اقامتگاه های و تورهای گردشگری هنوز ظرفیت های بسیاری در این حوزه از دید گردشگران خارجی، پنهان مانده است و به اندازه ای که هتل ها در پیک سفر گردشگران خارجی مملو از مسافر است، اقامتگاه های بومگردی این وضعیت را ندارند.
البته تلاش هایی که از سوی بخش خصوصی در این زمینه برای تبلیغ صورت گرفته نیز قابل توجه است اما اگر هزینه های بسیاری که برای ایجاد این مراکز شده است نتواند در کوتاه مدت، بازدهی اقتصادی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند، قطعا این روند به جای مسیر روبه رشد کنونی، رو به افول خواهد گذاشت.
تاکنون، ۳۲۷ اقامتگاه بوم گردی دارای پروانه بهره ‌برداری در ۲۴ استان و منطقه آزاد، کشور ثبت شده است که می توان آن را ماحصل، توجه به صنعت گردشگری از زوایای مختلف و در عرصه گردشگری طبیعی دانست.
برای افزایش کیفیت در اقامتگاه های بومگردی باید همانطور که هتل ها و دیگر مراکز گردشگری، در طرح رتبه بندی و نظارت مستمر، به ارتقای خدمات کیفی خود می پردازند، این طرح در خصوص اقامتگاه های بومگردی نیز اجرا شود تا هم گردشگران از خدمات مطلوب برخوردار شوند و هم زمینه افزایش انگیزه برای سرمایه گذاران این بخش فراهم شود که بر همین اساس، طبق ابلاغ آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها تاسیسات اقامتگاه‌های بوم‌گردی به رسمیت شناخته شده‌اند؛ لذا واحدهایی که مجوز فعالیت را در این زمینه دریافت می‌کنند در قالب سرفصل‌های نظارتی تاسیسات گردشگری کشور جای می‌گیرند و با بازرسی کیفی نوع خدمات آنها، زمینه کسب رضایت‌مندی گردشگران فراهم خواهد شد.
طبق ضوابطی که سازمان جهانی جهانگردی، برای سازندگان این اقامتگاه ها تعیین کرده است؛ کلیه اقامتگاه های بوم گردی ضمن رعایت اصول فنی و مهندسی که تضمین کننده ایمنی ساکنان ساختمان ها است، با استفاده از مصالح بومی و با بهره بردن از حداکثر دانش بومی و هماهنگ با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون خود احداث شده و در طی مدت بهره برداری و توسعه اقامت گاه این شرایط بایستی تداوم داشته باشد.
طراحی داخلی و خارجی کلیه اقامتگاه های بوم گردی باید با رویکرد بهره برداری از مبلمان و تجهیزات سنتی و بومی صورت گرفته تا ضمن تامین رفاه برای گردشگران، فرصت آشنایی و درک فرهنگی منطقه فراهم شود.
در همه اقامتگاه های بوم گردی طرح های مشخصی در خصوص مدیریت و بازیافت پسماندها و استفاده بهینه از پسابها به اجرا در آیند، وجود اقاتگاه های بوم گردی نباید در هیج شرایطی به آلودگی زیست محیطی بستر پیرامون خود منتهی شود.
کلیه شیرآلات اقامتگاه های بوم گردی باید از انواعی انتخاب شود که کاهش مصرف آب را به دنبال داشته باشند. همچنین نورپردازی اقامت گاه های بوم گردی باید ضمن تامین روشنایی مورد نیاز گردشگران، حداکثر صرفه جویی در مصرف انرژی داشته و حداقل آلودگی نوری را در منطقه ایجاد کند.
سیستم گرمایش و سرمایش اقامتگاه های بوم گردی باید ضمن تامین رفاه مسافران حداقل تاثیر منفی را بر محیط زیست منطقه داشته باشد و با رعایت اصول معماری بومی و دانش فنی روز ، میزان نشت حرارتی در اقامت گاه های بوم گردی به کمترین حد ممکن برسد.
استفاده از پوشاک بومی ضمن رعایت اصول بهداشتی و ایمنی برای کلیه کارمندان اقامتگاه های بوم گردی و همچنین رعایت اصول بهداشتی و پاکیزگی کلیه فضاهای اقامتگاه های بوم گردی براساس استاندارد های و ظوابط الزامی است. کلیه اقامت گاه های بوم گردی موظفند ضمن رعایت ذائقه گردشگران، خوراک و نوشیدنی های بومی را با استفاده از سفره آرایی بومی و رعایت اصول بهداشتی به گردشگران ارائه نمایند. حضور راهنمایان و بلدهای محلی و فراهم کردن فرصت بازدیدی از سیمای طبیعی و بستر فرهنگی پیرامون اقامتگاه های بوم گردی توسط راهنمایان مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همه اقامتگاه های بوم گردی الزامی است.
تنوع زیستی در ایران و چهار فصل بودن کشورمان، پتانسیل های بسیاری برای سرمایه گذاران در این بخش دارد که دولت می تواند با تمرکز و تشویق فعالان صنعت گردشگری برای ورود به این بخش، زمینه توسعه اکوتوریسم را فراهم کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *