پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تدوین لایحه «تغییر اقلیم»

پیشنهاد پیوست محیط زیست برای همهٔ طرح‌های توسعه روی میز دولت است

تدوین لایحه «تغییر اقلیم»

براساس آنچه منتشر شده است، این لایحهٔ گسترش اقتصاد سبز، رونق صنایع کم‌کربن و اصلاح الگوی تولید را مد نظر قرار داده است





تدوین لایحه «تغییر اقلیم»

۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۴۶

سناریوهای تغییراقلیم آیندهٔ خوشی را از نظر منابع آب و محیط زیست برای کشورمان پیش‌بینی نمی‌کنند. به‌گزارش ۲۰۲۲ هیئت بین دولتی تغییراقلیم (IPCC) ایران از معدود کشور‌هایی است که اقدام مؤثری در سطوح راهبردی، سیاستی و برنامه‌ریزی برای سازگاری با تغییراقلیم انجام نداده است و چنین به‌نظر می‌رسد که دخالت نهاد‌های قانونگذاری و اجرایی کشور به مسئلهٔ سازگاری اقلیمی تنها و مؤثر‌ترین راه برای فائق آمدن بر مشکلات و کاستی‌های موجود باشد و این در‌حالی‌است که پیش‌نویس برنامهٔ هفتم توسعه در این مورد ساکت بود و هیچ سرفصل جداگانه‌ای به آن اختصاص داده نشده است. این‌بار اما وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده است که لایحه‌ای با عنوان «تغییراقلیم» در دولت تدوین شده است که گسترش اقتصاد سبز، رونق صنایع کم‌کربن و اصلاح الگوی تولید را مدنظر قرار داده است. در حال حاضر جزئیاتی از این لایحه و اینکه قرار است چه زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود، منتشر نشده است. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین بر لزوم اینکه همهٔ پروژه‌های توسعه‌ای کشور باید پیوست محیط زیست داشته باشند، تأکید کرده است.

«مهرداد بذرپاش»، وزیر راه‌وشهرسازی یکی از سیاست‌های راهبردی ایران برای مقابله با آثار تغییراقلیم را گسترش اقتصاد سبز با رونق صنایع کم‌کربن و اصلاح الگوی تولید اعلام کرده است و می‌گوید: «لایحهٔ تغییر‌اقلیم در همین راستا توسط دولت سیزدهم تهیه شده است.»

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به‌نقل از بذرپاش و در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییراقلیم نوشت: «امروز تغییراقلیم در جهان به‌عنوان یکی از چالش‌ها و همچنین یکی از فرصت‌های تاریخی جهت تحول بنیادین در توسعهٔ فناوری‌های حوزهٔ تولید انرژی در هزارهٔ حاضر مطرح است. گرمایش جهانی ناشی از افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای موجب تغییرات آشکاری در اقلیم بسیاری از کشورهای جهان شده و افزایش دما، کاهش بارش و افزایش پدیده‌های مخرب جوی اقلیمی به‌ویژه در دو دههٔ اخیر مهمترین آثار این چالش جهانی است.»

با توجه به پیشرفت و توسعهٔ روزافزون کشور ایران در زمینه‌های مختلف، لازم است پیوست محیط زیستی هرکدام از پروژه‌های توسعه‌ای تهیه شود تا اقلیم کشور دستخوش تغییرات کمتری شود

به‌گفتهٔ او، پدیدهٔ تغییراقلیم در کنار چالش‌های مرتبط با آن فرصتی را ایجاد کرده است تا سیاستگذاران و متخصصان با همکاری تنگاتنگ با یکدیگر به توسعه و حمایت از فناوری‌های مختلف تولید انرژی بپردازند: «حرکت از نیروگاه با سوخت‌های فسیلی به سبدی متنوع از انرژی‌های پاک و سبز جهت تأمین سوخت و انرژی یکی از دستاوردهای مهم هم‌افزایی میان دانشمندان و سیاستگذاران است که نیاز به سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر جهت آموزش اقشار مختلف دارد. براساس روندهای جهانی می‌توان دریافت که مناسب‌ترین گزینه برای تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور توسعهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر است. برای نمونه پیش‌بینی روند آیندهٔ تولید برق در جهان نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی انرژی خورشیدی به بزرگترین منبع تولید برق بشر تبدیل خواهد شد که کشور ایران نیز با توجه به استعداد جغرافیایی خود در میزان تابش خورشید در میان سایر منابع انرژی‌های تجدیدپذیر دارای پتانسیل بالایی برای توسعهٔ انرژی خورشید و صادرات آن دستاورد حتی به کشورهای منطقه است.»

 

پیوست محیط زیست برای پروژه‌ها

بذرپاش یکی از سیاست‌های کلان راهبردی و قطعی ایران را ضرورت گسترش اقتصاد سبز با رونق صنایع کم‌کربن و استفاده از انرژی‌های پاک و اصلاح الگوی تولید اعلام کرد: «در این راستا دولت سیزدهم نیز اقدامات قابل‌توجهی در بعد داخلی و بین‌المللی انجام داده، از جمله اینکه لایحهٔ تغییراقلیم در دولت سیزدهم جهت اجرا تدوین شده است. در کنار این سیاست، ظرفیت‌های قانونی نظیر ماده ۱۹ قانون هوای پاک نیز وجود دارد که به‌صورت خلاصه اشاره به تولید ۳۰ درصد از برق کشور از محل انرژی‌های تجدیدپذیر دارد که عزم راسخ مدیران در راستای تحقق این قانون خواهد توانست نقش جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت تغییراقلیم منطقه به‌صورت چشمگیری افزایش دهد. حرکت در مسیر درست مستلزم بهینه‌سازی مصرف انرژی و سازگاری با اثرات تغییراقلیم و به‌کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین در صنایع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جایگزینی سوخت‌های سبز است و باید آسیب‌های احتمالی رصد شود و در راستای تأمین انرژی بر انرژی‌های پاک خصوصاً انرژی خورشید و باد و همچنین انرژی گداخت هسته‌ای سرمایه‌گذاری شود تا بستر مناسبی برای کسب دانش و فناوری در این حوزه‌ها فراهم شود.»

 

 وزیر راه‌وشهرسازی بر لزوم تهیهٔ پیوست محیط زیستی برای همهٔ پروژه‌های توسعه‌ای تأکید می‌کند: «با توجه به پیشرفت و توسعهٔ روزافزون کشور ایران در زمینه‌های مختلف، لازم است پیوست محیط زیستی هرکدام از پروژه‌های توسعه‌ای تهیه شود تا اقلیم کشور دستخوش تغییرات کمتری شود. از دیگر پیشنهادات مهم در این رابطه می‌توان به برنامه‌ریزی جهت تبدیل کشور ایران به قطب بین‌المللی انرژی پاک خورشیدی منطقه با استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی در مناطق مرکزی و جنوبی به‌عنوان دریای انرژی اشاره کرد. برنامه‌ریزی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقای فناوری‌های نوین در دانش نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، امواج دریا، باد و صادرات محصولات یادشده، حمایت از دانشگاه‌ها و مطالعات پژوهشی با هدف بهبود سیستم‌ها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سیستم‌های با بهره‌وری بالای انرژی و امکان کشت دوم برخی محصولات با توجه به تغییر رژیم دمایی و کاهش یا حذف روزهای یخبندان در برخی مناطق از دیگر راهکارهاست‌.»

بررسی محتوای اسناد آمایش سرزمین، قوانین پنج‌سالهٔ توسعه و متن لایحهٔ برنامهٔ هفتم توسعه نشان از عدم توجه به کلان‌روند تغییراقلیم دارد

خبر تدوین لایحهٔ تغییراقلیم درحالی منتشر شده است که مهر امسال مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی اعلام کرد ضرورت دارد برنامهٔ مدونی در این خصوص در کشور تدوین شود. این گزارش با یادآوری شیوه‌های مدیریت اثرات تغییراقلیم نوشته بود: «برای مدیریت پدیدهٔ تغییراقلیم در مجموع دو رویکرد سازگاری با تغییراقلیم و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان مطرح شده است که سازگاری با تغییراقلیم به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. روندیابی مؤلفه‌های آب‌وهوایی کشور بیانگر کاهش بارش، افزایش دمای میانگین و گسترش خشکسالی‌ها طی پنج دههٔ اخیر است که مؤید وقوع تغییراقلیم در کشور است. بررسی پیامدهای گستردهٔ تغییراقلیم بر بخش‌های مختلف کشور نظیر انرژی، امنیت غذایی و مهاجرت طی سالیان اخیر و سالیان آتی بیانگر ضرورت اقدام ملی در این حوزه است. بررسی تجربیات جهانی نشان می‌دهد سازگاری با تغییراقلیم در حال تبدیل شدن به بخش معمول و ضروری در همهٔ سطوح برنامه‌ریزی است، درحالی‌که براساس گزارش برنامهٔ محیط زیست ملل متحد در سال ۲۰۲۲ ایران از جمله معدود کشورهایی است که در سطوح راهبردی، سیاستی و برنامه‌ریزی اقدام چندانی برای سازگاری اقلیمی انجام نداده است.»

 

عدم توجه به تغییراقلیم

این گزارش گوشزد کرده بود: «این درحالی‌است که بررسی محتوای اسناد آمایش سرزمین، قوانین پنج‌سالهٔ توسعه و متن لایحهٔ برنامهٔ هفتم توسعه نشان از عدم توجه به کلان‌روند تغییراقلیم دارد. در این راستا ضروری است برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران توسعهٔ منطقه‌ای و آمایش سرزمین قبل از تدوین هر برنامه‌ای به آینده‌نگری‌های اقلیمی مناطق مختلف کشور توجه کنند. علاوه‌بر‌این، براساس تجربیات بین‌المللی، اولین قدم در جهت سازگاری با تغییراقلیم ایجاد دستورکار ملی است که در این راستا در گزارش بند قانونی تدوین و اجرای برنامهٔ ملی سازگاری اقلیمی طی برنامهٔ هفتم توسعه پیشنهاد شده است.»

 

همچنین، در زمان تدوین لایحهٔ برنامهٔ هفتم توسعهٔ کشور، «داریوش گل‌علیزاده» رئیس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم نیز نسبت به آسیب‌پذیری ایران در برابر تغییراقلیم هشدار داده بود و توجه به این چالش‌ را در برنامه‌ٔ هفتم ضروری اعلام کرد: «در مسئلهٔ تغییراقلیم دو موضوع مطرح است که یکی بحث کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای است که با این کار ضمن کاهش اثرات تغییراقلیم از تشدید آن نیز جلوگیری و این پدیده تا حدود زیادی مدیریت می‌شود. در کنار این موضوع، ما با پیامدهای تغییراقلیم از جمله سیل‌، توفان‌های گردوغبار، خشکسالی و … روبه‌رو هستیم که برای مدیریت این پدیده‌ها باید افزایش سازگاری با اثرات تغییراقلیم و درنتیجه کاهش آسیب‌پذیری در مقابل این پدیده‌ها را در پیش بگیریم. از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته در دهه‌های اخیر صنعت خود را ارتقا داده‌اند و به توسعهٔ اقتصادی رسیده‌اند. این کشورها که از نظر فناوری نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، اکنون با فشار بر روی کشورهای درحال‌توسعه به‌دنبال این هستند که کاهش انتشار را انجام دهند؛ چراکه خود به اهدافشان رسیدند.»

او ایران را از آسیب‌پذیرترین کشورها در مقابل اثرات تغییراقلیم می‌داند و معتقد است که دلیل این آسیب‌پذیری قرار گرفتن ایران در پهنه‌های خشک و نیمه‌خشک است. پیامدهای این پدیده در کشور ما افزایش سیلاب‌ها به‌دلیل تغییر در زمان، مکان و شدت دورهٔ بارش‌هاست.»

 

گلعلیزاده همچنین هشدار داد که ۹۴ درصد تولید غذای جهان وابسته به خاک است و با وجود مشهود بودن این موضوع متأسفانه خاک حاصلخیز ما به‌راحتی در حال از دست رفتن است. خاک ما توانایی جذب بارش‌ها را از دست می‌دهد و درنتیجه سیلاب‌ها نیز با قدرت بیشتری تخریب می‌کنند: «کشور ما به‌دلیل برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی با موضوع فرسایش خاک و فرونشست زمین روبه‌رو است که به‌نظر من دو چالش اصلی محیط زیست کشور هستند؛ چراکه فرسایش خاک و فرونشست زمین به‌هیچ‌وجه قابل‌برگشت نیستند. ممکن است که ما با کنترل منابع انتشار بتوانیم آلودگی هوا را برگردانیم و روند آن را اصلاح کنیم، اما زمانی که فرسایش خاک و فرونشست اتفاق می‌افتد، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود. رودخانه‌ها به‌مثابه خونی هستند که در رگ‌های ما جاری است و از آن آزمایش می‌گیرند تا شرایط بدن را چک کنند و به‌عنوان یک شاخص اصلی برای ارزیابی عملکرد در اکوسیستم‌های بالادست به‌خوبی می‌توانند ایرادات را نشان دهند. زمانی که رودخانه‌های کشور ما همگی گل‌آلود و خشک شدند و کمتر رودخانهٔ زلالی می‌بینیم که این نشان می‌دهد در بالادست، فرسایش خاک شدیدی اتفاق افتاده، پوشش گیاهی در حال نابودی است و ما شاهد زوال تنوع زیستی در کشور هستیم.»

 

 او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته بود: «ما الان پدیدهٔ تخریب سرزمین را به‌دلیل بیابان‌زایی شاهد هستیم. سطح بیابان‌های ما در سال‌های اخیر افزایش یافته و الان سطح اراضی تخریب‌شدهٔ کشور ما  به نزدیک ۱۴.۵ میلیون هکتار رسیده است که همهٔ آنها کانون گردوغبار هستند. ما افزایش دوره‌های خشکسالی را نیز با توجه به پیامدهای تغییراقلیم داریم. سطح تبخیر با توجه به افزایش دما بالاتر رفته است و در ۷۰ سال اخیر ۱.۵ درجه افزایش دما در کشور داشته‌ایم که این موضوع آب‌های سطحی ما را به‌راحتی تبخیر می‌کند و استفاده از آب شیرین در دسترس را به حداقل می‌رساند. با وجود این شرایط می‌بینیم که هنوز در کشور تغییر رویکردی در جهت سازگاری با تغییراقلیم در برنامه‌ها، سیاست‌ها و طرح‌های کلان کشور ایجاد نشده است. زیرساخت‌های کشور ما بابت تغییراقلیم و پیامدهای آن آسیب می‌بیند و سازگاری با این پدیده باید از اولویت‌های کشور باشد. در همین راستا و به استناد بند ۸ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که بحث توسعهٔ اقتصاد سبز را در نظر دارد و در بند ۷ آن هم به مدیریت تغییراقلیم اشاره می‌کند، ما دو پیشنهاد ارائه کرده‌ایم. یک پیشنهاد این است که سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی را با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای افزایش سازگاری و تاب‌آوری کشور در مقابل تغییراقلیم، کاهش آسیب‌پذیری و برنامهٔ جامع مدیریت تغییراقلیم انجام دهند و این برنامه بتواند یک سند بالادست باشد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *