پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بارش کشور ۳۳ درصد کمتر از میانگین

بارش کشور ۳۳ درصد کمتر از میانگین





بارش کشور ۳۳ درصد کمتر از میانگین

۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۲۱

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب گفت: اکنون با ۳۳درصد کاهش بارندگی در اغلب حوضه‌های آبریز روبرو هستیم و حتی نسبت به سال گذشته که سال بسیار سختی بود، ۸ درصد عقب‌ماندگی داریم؛ به همین دلیل چه در استان‌های پربارش و چه در استان‌های خشک، آمار بارش‌ها نگران‌کننده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا سیف‌الله آقابیگی در دوازدهمین گردهمایی رؤسای گروه‌های استانی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی، در پاییز بارش قابل‌توجهی نداشتیم.

او در خصوص وضعیت بارش‌های کشور بر اساس آمار اعلام شده تا ۵ دی‌ماه گفت: متوسط بارش کشور در سال آبی جاری تا امروز ۴۵ میلی‌متر بوده است.

آقابیگی خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشور بر اساس میزان نرمال بلندمدت ۵۳ساله باید ۶۶ میلی‌متر باران دریافت می‌کرد که اکنون با ۳۳درصد کاهش بارندگی در اغلب حوضه‌های آبریز روبرو هستیم و حتی نسبت به سال گذشته که سال بسیار سختی بود، ۸ درصد عقب‌ماندگی داریم؛ به همین دلیل چه در استان‌های پربارش و چه در استان‌های خشک، آمار بارش‌ها نگران‌کننده است.

او ادامه داد: بر اساس این آمار استان‌هایی مانند تهران، قم، مرکزی، فارس، قزوین، زنجان، البرز و چهارمحال‌وبختیاری نسبت به بلندمدت با کاهش بسیار زیاد بارندگی و استان‌هایی نظیر خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان با کاهش قابل‌توجهی مواجه هستند. در این میان تنها استان‌های سمنان، مازندران، خراسان شمالی و گلستان از ۹ تا ۳۰ درصد رشد بارندگی داشته‌اند.

مدیرکل پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه آمار مخازن سدهای کشور نیز خوب نیست، افزود: اکنون مجموع آب ورودی به مخازن سدهای کشور ۴.۶ میلیارد مترمکعب است؛ با وجود ورودی کم به مخازن سدها، میزان خروجی از سدها همچنان بالا و با ۲۱ درصد رشد همراه بوده است و میزان پرشدگی سدهای کشور نیز ۴۰ درصد است.

آقابیگی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند باید برای مسئله آب، یک فکر علمی بشود. این فرمایش رهبری، مسئولیت پدافند غیرعامل در بخش آب را بیشتر می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: بی‌توجهی به مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، از عدم باور به شرایط کشور ناشی می‌شود. در صورتی‌ که باید در حوزه پدافند یک کار علمی صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE شرکت مدیریت منابع آب ایران از تدوین نظام‌نامه جدید در حوزه پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: بر اساس این نظام‌نامه ساختار کمیته‌های تخصصی مدیریت بحران استان‌ها تغییر خواهد کرد که اکنون در مرحله تجدیدنظر و ارزیابی نهایی است و پس از ابلاغ آن، جلسات مرتبط در استان‌ها باید با عنوان «ستاد مدیریت شرایط اضطراری» برگزار شود.

آقابیگی خاطرنشان کرد: «نظام‌نامه سلامت، ایمنی، محیط‌زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت نیرو» که با تجمیع سه نظام‌نامه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، مدیریت ریسک وزارت نیرو و مدیریت محیط‌زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو تدوین شده، محور برنامه‌ریزی و اقدامات هر سه حوزه در بخش آب کشور است.

او به‌ضرورت مطالعه دقیق و عمل به وظایف نظام‌نامه سلامت، ایمنی، محیط‌زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران توسط مدیران ستادی و استانی وزارت نیرو تأکید کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *