پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | باید برقی‌سازی را زودتر آغاز می‌کردیم

وزیر کشور در روزهای اوج آلودگی هوا:

باید برقی‌سازی را زودتر آغاز می‌کردیم

عملکرد نامناسب شهرداری‌ها در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و مقابله با منابع آلودگی متحرک، شورای شهر تهران را همسو با وزارت کشور به‌سوی برقی‌سازی حمل‌ونقل درون‌شهری کشانده است





باید برقی‌سازی را زودتر آغاز می‌کردیم

۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۹

در روزهایی که آلودگی هوا در اکثر کلانشهرهای کشور و به‌ویژه پایتخت به اوج خود رسیده است، وزیر کشور در همایش روز ملی حمل‌و‌نقل بر استفاده از مدهای مختلف حمل‌ونقل تأکید کرد. احمد وحیدی همچنین راه مقابله با آلودگی هوا و آثار مخرب سوخت‌های فسیلی را برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل می‌داند. در همین راستا، روز گذشته جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز از وضعیت بحرانی هوای تهران انتقاد کرد و گفت که شهرداری در اجرای سیاست‌های کاهش آلودگی هوا عملکرد مناسبی ندارد. همچنین او همسو با وزیر کشور به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل در نطق خود در جلسهٔ شورای شهر اشاره کرده و گفته است:‌ «از بودجهٔ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومانی برای بازسازی اتوبوس‌ها فقط ۱۰ درصد از بودجه برای نوسازی به‌کار گرفته شده و این به‌معنای آن است که عقب‌ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار است.»

با اینکه تعداد روزهایی که هوای تهران پاک بود هر سال کمتر و کمتر می‌شود و حالا به کمتر از دو تا سه روز رسیده است، اما هنوز شهرداری نتوانسته سیاست‌های مقابله با این وضعیت را به اجرا درآورد و عملیاتی کند. «جعفر تشکری هاشمی» با اشاره به بودجهٔ ۶۰۰ میلیارد تومانی برای توسعهٔ موتورسیکلت‌ها گفته است: «نقشهٔ آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که احتراق گازوئیل کمترین میزان آلایندگی را داشته‌ و ذرات آلایندهٔ غالب ۲.۵ppm است که ۸۸ درصد علت اصلی پیدایش آنها منابع آلایندهٔ متحرک یعنی موتورسیکلت و خودروها را شامل می‌شود. باوجوداین، عملکرد شهرداری در این حوزه صفر بوده و اقدام جدی برای کاهش آلودگی هوا انجام نداده است.» این سخنان رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران درحالی‌است که هم‌زمان وزیر کشور به مناسبت روز ملی حمل‌و‌نقل در همایشی بر لزوم تسریع در بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی در شهرهای کشور تأکید کرده است. به‌نقل از ایسنا، احمد وحیدی با اشاره به اینکه باید مدهای مختلف حمل‌ونقل را مورد استفاده قرار داد، گفت: «در شهرهای قم و کرمانشاه مدهای دیگر حمل‌و‌‌نقل یعنی مونوریل پیش‌بینی شده و در شهرهای دیگری همچون همدان، رشت و قزوین نیز بحث تراموا مطرح است و ۹ شهر کشور نیز از مترو استفاده می‌کنند.»

حمل‌ونقل درون‌شهری پاسخگوی نیاز مردم نیست
وزیر کشور همچنین با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل گفت: «در حمل‌و‌نقل درون‌شهری که برعهدهٔ شهرداری‌های کشور است، شاهد فرسودگی هستیم که باید ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نوسازی شود. در حال حاضر حمل‌ونقل درون‌شهری پاسخگوی نیاز مردم نیست و بازسازی و نوسازی آن باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.»
در همین راستا تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر نیز دربارهٔ عقب‌ماندگی شهرداری در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در پایتخت گفت: «در حال حاضر ۱۶۵ دستگاه ناوگان بازسازی شده و مبالغی که برای این کار پرداخت شده ۱۵۷ میلیارد تومان است. با وجود آنکه هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده بود، اما آنچه تا‌کنون عملیاتی شده قرارداد ۱۵۷ میلیارد تومانی است که یعنی تقریباً ۱۰ درصد از بودجه برای نوسازی به‌کار گرفته شده و این به‌معنای آن است که عقب‌ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.» به گفتهٔ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، از ابتدای سال تاکنون ۲۹۵ دستگاه اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی تحویل داده شده، اما از این میان تنها ۱۴۴ دستگاه فعال است و ۱۵۱ دستگاه در پارکینگ‌ها خوابیده‌اند: «۱۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان بودجه برای شرکت واحد در نظر گرفته شده و تعداد اتوبوس‌های فعال نزدیک به هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس است و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار هستند.»
تشکری هاشمی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد و سالیانه ۱۰ هزار تاکسی باید نوسازی شوند، گفت: «تا ۲۰ آذرماه نوسازی هزار و ۲۲۸ تاکسی انجام شده و تا پایان ماه جاری، ۳۷۷ دستگاه تاکسی دیگر نوسازی و تحویل داده می‌شوند.»

برقی‌سازی، فصل جدید حمل‌ونقل
وزیر کشور با اشاره به اینکه برای مقابله با آثار مخرب سوخت‌های فسیلی چاره‌ای جز بهره‌گیری از تکنولوژی برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل نداریم، گفت‌: «فناوری برقی‌سازی از گذشته گران بود، اما امروز در مقابل این مسئله راهی وجود ندارد و تا حدودی تکنولوژی آن نیز ارزان‌سازی شده که باید تلاش بیشتری در این حوزه صورت بگیرد. در حوزهٔ تاکسیرانی و ون که بخش خصوصی عهده‌دار آن است، باید زمینهٔ تسهیلات را فراهم کنیم تا بتوانند وسایل برقی را تهیه کنند و با قیمت قابل‌قبولی آن را به‌کار بیندازند. در حوزهٔ اتوبوسرانی نیز قراردادهایی منعقد شده و خوشبختانه کرج پس از تهران اتوبوس‌های برقی را وارد می‌کند که امیدواریم سرآغاز تلاش برای تسریع در بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی در شهرهای کشور باشد.»
وزیر کشور همچنین با اشاره به پیش‌بینی تأمین ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در کشور گفت: «باید تسهیلات ویژه و تشویق‌هایی در این حوزه در نظر گرفته شود تا رغبت بهره‌گیری از این وسایل افزایش پیدا کند. ما در حوزهٔ برقی‌سازی تأخیری در سال‌های گذشته داشتیم و باید خیلی زودتر این کار را آغاز می‌کردیم. لذا امروز نیاز است که با تلاش مضاعفی در این حوزه گام برداریم.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به بودجهٔ ۶۰۰ میلیارد تومانی توسعهٔ موتورسیکلت‌های برقی با مشارکت بخش خصوصی گفت: «تاکنون قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با بخش داخلی منعقد شده و هر زمان سازندگان داخلی به تعهد خود عمل کنند، وارد ناوگان می‌شود. در بخش خارجی نیز با فاینانس خارجی به توافق رسیده‌ایم و خرید دو هزار دستگاه اتوبوس برقی در دست پیگیری است؛ البته خرید خارجی باید تبدیل به لایحه و به شورای اسلامی شهر تهران داده شود.»

بومی‌سازی قطارها توسعه پیدا می‌کند؟
وحیدی در پایان صحبت‌هایش از ضرورت افزایش سرعت بومی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل گفت و اضافه کرد: «در حال حاضر یک رام از قطارهای مترو به‌صورت بومی تولید شده که امیدواریم این موضوع در عمل کمک کند که این بومی‌سازی قطارها توسعه پیدا کند. باید سرعت تولید قطارهای بومی از سرعت تکمیل زیرساخت‌های مترو پیشی بگیرد.» این گفته‌ها در‌حالی‌است که جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسهٔ شورای شهر از عملکرد شهرداری انتقاد کرد و گفت: «قرارداد خرید اتوبوس با سازندگان داخلی منعقد شد، اما متوجه شده‌ایم که یک شرکت داخلی به‌دلیل آنکه نتوانسته به تعهدات خود عمل کند، قرارداد را لغو کرده است.» با این حساب هنوز مشخص نیست که آیا بالاخره سازندگان داخلی توان بومی‌سازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری را دارند یا خیر.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *