پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خرید و فروش حیات وحش سومین تجارت غیرقانونی جهان

خرید و فروش حیات وحش سومین تجارت غیرقانونی جهان





خرید و فروش حیات وحش سومین تجارت غیرقانونی جهان

۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۸

جانشین پلیس پیشگیری فراجا خرید و فروش حیات وحش را سومین تجارت غیرقانونی در جهان اعلام کرد و گفت:‌ ارزش مبادلات انجام شده در این حوزه بین هفت تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، سردار عباس مسعودی در اولین نشست هم اندیشی مدیریت و پیشگیری قاچاق گونه‌های حیات وحش که امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد، گفت: از جمله تهدیداتی که حیات وحش کشورمان با آن مواجه است، می‌توان به تخریب زیستگاه، ورود انواع آلودگی‌ها، ورود گونه‌های غیر بومی و … به کشور اشاره کرد.

 

او با بیان اینکه خرید و فروش حیات وحش سومین تجارت غیر قانونی در جهان محسوب می‌شود، گفت: ارزش این مبادلات هفت تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

مسعودی با اشاره به برخی از علل قاچاق حیات وحش اظهار کرد: قبح زدایی، اطاله دادرسی، فقر و بیکاری از جمله علل افزایش قاچاق حیات‌وحش است.

 

جانشین پلیس پیشگیری فراجا با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست یکی از ۱۲ یگان‌های حفاظت در کشور است، گفت: تاکنون این یگان ۳۹ شهید و ۴۹ جانباز را در راه صیانت از منافع ملی و محیط‌زیست تقدیم کرده است. علاوه بر این این یگان در هفت ماهه امسال ۳۶ قبضه سلاح جنگی را از قاچاقچیان و شکارچیان ضبط کرده است.

 

او از دستگیری ۷۱۱۳ نفر به دلیل ارتکاب جرائم مرتبط با محیط زیست از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه خبر داد و گفت:‌ در این مدت ۲۷۱۴ قبضه سلاح غیرمجاز نیز کشف شده و ۳۶۲۱ متخلف محیط‌زیستی نیز شناسایی شده‌ است. 

 

جانشین پلیس پیشگیری فراجا درباره چالش‌های یگان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: طولانی شدن فرآیند جبران خسارت به محیط‌بانان، کمبود امکانات مدرن، پایین بودن حقوق و مزایای محیط‌بانان، کمبود تجهیزات الکترونیک، همکاری ضعیف برخی دستگاه‌ها، کمبود محیط بان، تخریب و تصرف زیستگاه‌ها از جمله این چالش‌هاست.

 

مسعودی در پایان با بیان اینکه لازم است برای عملکرد بهتر و ایجاد زمینه مشارکت فعال، توسعه به کارگیری از تکنولوژی‌های مدرن، تامین تجهیزات تخصصی محیط‌بانان و وضع قوانین بازدارنده در دستور کار قرار دارد، گفت: پلیس پیشگیری فراجا آماده همکاری‌های بیشتر برای مقابله با قاچاق حیات‌وحش است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *