پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تورم در مسیر افزایش

شاخص قیمت تولیدکننده در بخش‌های مختلف اعلام شد

تورم در مسیر افزایش

شاخص قیمت تولیدکننده در همهٔ بخش‌ها افزایش را نشان می‌دهد و این یعنی افزایش دوبارهٔ تورم و کاهش ارزش پول ملی در راه است





تورم در مسیر افزایش

۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۲۳:۰۵

شاخص قیمت تولیدکننده نشان‌دهندهٔ نرخ تورم مرتبط با هزینه‌های تولیدی توسط کارخانه‌هاست که می‌تواند روند تورمی را زودتر نشان دهد. هرچه درصد شاخص قیمت تولیدکننده نسبت به دورهٔ قبل بیشتر شود، موجب بالا رفتن تورم و در نتیجه افت ارزش سهام شرکت‌های صنعتی و کاهش ارزش پول کشور در برابر پول سایر کشورها می‌شود. مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده در بخش‌های برق، صنعت و معدن، خدمات و باغداری و زراعت را اعلام کرده است. در همهٔ بخش‌های بررسی‌شده از سوی مرکز آمار این شاخص رشد نشان می‌دهد. این رشد به‌ویژه در بخش زراعت بسیار بالا بوده است.

براساس گزارش‌ها و اطلاعاتی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، در فصل تابستان ۱۴۰۲، شاخص قیمت تولیدکنندهٔ بخش برق ۳۳۲.۳ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۹.۷ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۷۲.۳ درصد افزایش و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۵.۲ درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش مرکز آمار، در فصل تابستان ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۹.۷ است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۳۱.۸ درصد)، ۲۲.۱ واحد درصد کاهش داشته است. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل قبل، ۹.۷ درصد افزایش دارد. در فصل مورد بررسی، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۶.۹، ۹.۲ و ۱۲.۶ درصد بوده است.

 

همچنین در این فصل درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۷۲.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶۰.۹ درصد)، ۱۱.۴ واحد درصد افزایش داشته است. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل تابستان ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۷۲.۳ درصد افزایش دارد. تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۷۴.۷، ۷۸.۶ و ۵۹.۵ درصد بوده است.

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ۱۴۰۲، نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۵.۲ درصد است  که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۳۰.۱ درصد)، ۱۵.۱ واحد درصد افزایش داشته است. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به‌ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در چهار فصل منتهی به تابستان ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۵.۲ درصد افزایش دارد. همچنین تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۴۶.۵، ۴۵.۷ و ۴۳.۴ درصد بوده است.

 

۹ درصد رشد در شاخص معدن

براساس اطلاعات منتشر شده در درگاه ملی آمار نیز شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۱۸۰۷.۹ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۹ درصد افزایش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۶.۵ درصد افزایش و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۳۵.۷ درصد افزایش داشته است.

در فصل تابستان ۱۴۰۲، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۱۸۰۷.۹ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۹.۰ درصد افزایش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۶.۵ درصد افزایش و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۳۵.۷ درصد افزایش داشته است.

در این فصل درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۱۳درصد)، چهار واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید ماده معدنی در داخل کشور، در فصل تابستان ۱۴۰۲، نسبت به فصل قبل از آن، ۹ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش­ترین تورم فصلی با ۹.۳ درصد مربوط به گروه «کانه­‌های فلزی»و کم­ترین تورم فصلی با ۴.۸ درصد مربوط به گروه «زغال­‌سنگ» است.

 

در فصلی که گذشت درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۶.۵ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۰.۷ درصد)، ۱۵.۸ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید ماده معدنی در داخل کشور، در فصل تابستان ۱۴۰۲، نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۵۶.۵ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ۵۸.۱ درصد مربوط به گروه «کانه­‌های فلزی» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۳۷.۱ درصد مربوط به گروه «زغال سنگ» است.

در این فصل درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در چهار فصل منتهی به این فصل نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۲۵ درصد)، ۱۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به تابستان ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۵.۷ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش­ترین تورم سالانه مربوط به گروه «سایر معادن» با ۵۶.۷ درصد و کم­ترین تورم سالانه مربوط به گروه «زغال­‌سنگ» با ۲۵.۷ درصد است.

 

خدمات هم رشد شاخص را تجربه کرد

همچنین تحلیل این آمار نشان می‌دهد که  در فصل تابستان ۱۴۰۲، شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌­های خدمات ۸۷۸.۹ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۲.۶ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۷ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۵۸.۸ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش­‌های خدمات نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۲.۶ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۱۵.۷ درصد)، ۳.۱ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل قبل، ۱۲.۶ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم فصلی با ۲۳.۸ درصد مربوط به گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» و کم­ترین تورم فصلی با ۳.۸ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های بیمه» است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌­های خدمات نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۷ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶۱.۹ درصد)، ۴.۹ واحد درصد کاهش داشته است. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ۱۴۰۲، نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۵۷ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ۹۱.۵ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۵.۲ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» همینطور درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش­‌های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ۱۴۰۲، نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۸.۷۷ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۵۸.۸۱ درصد)، ۰.۰۴ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در چهارفصل منتهی به تابستان ۱۴۰۲ ، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۵۸.۷۷ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم سالانه با ۱۰۵.۱ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا» و کم­ترین تورم سالانه با ۱۷.۵ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» است.

 

افزایش شاخص در بخش صنعت

در فصل تابستان۱۴۰۲، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ۱۰۳۳.۵ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۷.۱ درصد افزایش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)  ۳۷.۶ درصد افزایش و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۹.۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۷.۱ درصد می‌­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۹.۳ درصد)، ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل تابستان۱۴۰۲، نسبت به فصل قبل، ۷.۱ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم فصلی با ۲۰.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت کُک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت» و کم­ترین تورم فصلی با  ۱.۹ درصد مربوط به گروه «ساخت سایر مصنوعات» است. همچنین در این فصل گروه «ساخت فلزات پایه» با تورم ۰.۶- درصد و گروه «ساخت محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری» با تورم ۰.۳-  مواجه بوده است. در این فصل درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۷.۶ درصد است. که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۲۵.۶ درصد)، ۱۲ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل تابستان ۱۴۰۲، نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۳۷.۶ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ۹۲.۶ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۶.۸ درصد مربوط به گروه  «ساخت مواد شیمیایی و فراورده‌های شیمیایی» است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در چهار فصل منتهی به این فصل نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹.۲ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۲۷.۰ درصد)، ۲.۲ واحد درصد افزایش داشته‌است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به تابستان۱۴۰۲، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹.۲ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم سالانه با ۶۸.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» و کم­ترین تورم سالانه با ۱۲.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت مواد شیمیایی و فراورده‌های شیمیایی» است.

 

اوضاع زراعت بهتر نبود

در آخرین آماری که این نهاد منتشر کرده است، در فصل تابستان ۱۴۰۲، شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» ۱۱۲۲.۷ بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۸ درصد افزایش داشته‌است. در این فصل شاخص چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به شاخص دورهٔ مشابه سال قبل (تورم سالانه) با رشد  ۴۶.۸ درصد مواجه بوده‌است. همچنین در این فصل درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۸ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۵.۱ درصد)، ۱۱.۳ واحد درصد کاهش داشته‌است. در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۷۲.۲ درصد مربوط به گروه «پرورش گوسفند و بره سنتی» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۹.۸ درصد مربوط به گروه «غلات» است. همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» در چهار فصل منتهی به این فصل نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۶.۸ درصد بوده که در مقایسه با فصل قبل (۵۶.۵ درصد)، ۹.۷ واحد درصد کاهش داشته‌است. در این فصل بیشترین تورم سالانه مربوط به گروه «پرورش گوسفند و بره سنتی» با ۱۲۴.۸ درصد و کمترین تورم سالانه مربوط به گروه «سایر محصولات زراعی» با ۱۴.۰ درصد است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *