پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آیا شرکت‌های انرژی اهداف مقابله با تغییرات اقلیمی را نادیده می‌گیرند؟

در بیست و هشتمین نشست اقلیمی سالانه سازمان ملل متحد بررسی می‌شود؛

آیا شرکت‌های انرژی اهداف مقابله با تغییرات اقلیمی را نادیده می‌گیرند؟





آیا شرکت‌های انرژی اهداف مقابله با تغییرات اقلیمی را نادیده می‌گیرند؟

۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۳۲

برخی داده‌های جدید نشان می‌دهد، تقریباً تمام شرکت‌های انرژی در جهان اهداف تعیین شده برای مقابله با تغییرات اقلیمی را نادیده می‌گیرند. «کاپ ۲۸» یا بیست و هشتمین نشست اقلیمی سالانه سازمان ملل متحد، امسال قرار است به بررسی این موضوع بپردازد.

 به گزارش «پیام ما» به نقل از ایسنا، کارشناسان آلمانی مدعی شده‌اند که ۹۶ درصد از ۷۰۰ شرکت بزرگ انرژی در جهان قصد دارند میادین جدید نفت و گاز حفاری کنند. این در حالی است که بر اساس هشدار آژانس بین‌المللی انرژی؛ اگر جهان می‌خواهد به تعهد خود مبنی بر محدودکردن میانگین افزایش دمای جهانی پایبند باشد، هیچ میدان نفت و گاز جدیدی نباید مورد استفاده قرار گیرد. دست‌اندرکاران این صنعت ادعا می‌کنند که در حال گذار به سوخت‌های سبزتر هستند؛ اما سال گذشته بیش از هر زمان دیگری از نفت و زغال‌سنگ استفاده شده است. پیشرفت این موضوع در کنفرانس «کاپ ۲۸» بررسی خواهد شد. این کنفرانس از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر در دبی برگزار می‌شود. سال گذشته مصر میزبان این کنفرانس بود و پیش از آن این کنفرانس در گلاسکو اسکاتلند برگزار شد.


 

 «کاپ ۲۸» همان بیست و هشتمین نشست اقلیمی سالانه سازمان ملل متحد است که دولت‌ها در آن درباره روش‌های محدودکردن و آمادگی برای تغییرات اقلیمی آینده بحث و گفتگو می‌کنند. کاپ مخفف «کنفرانس اعضای شرکت‌کننده» است. اعضای شرکت‌کننده در این کنفرانس کشورهایی هستند که کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره تغییر اقلیم در سال ۱۹۹۲ را امضا کرده‌اند. امید این است که کاپ ۲۸ بتواند هدف طولانی‌مدت محدودکردن افزایش دمای کره زمین تا حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را تحقق بخشد. این توافق در سال ۲۰۱۵ با شرکت حدود ۲۰۰ کشور در پاریس حاصل شد.


 

بنا بر گزارش «مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیم (IPCC) سازمان ملل متحد» رسیدن به هدف ۱.۵ درجه افزایش دما برای جلوگیری از اثرات ویرانگر تغییرات اقلیمی ضروری است. میزان گرم‌شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد است. هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به‌سرعت در حال ناممکن شدن است.


 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *