پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کمپ «رهایی» ایمن نبود

۱۵ نفر از مصدومان آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود، هنوز در بیمارستان سوانح و سوختگی بستری‌اند

کمپ «رهایی» ایمن نبود

اجساد ۳۲ نفر جان‌باختهٔ حادثه هنوز به دست خانواده‌ها نرسیده است





کمپ «رهایی» ایمن نبود

۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۲۴

|پیام ما|پس از مرگ ۳۲ نفر از مددجویان کمپ ترک اعتیاد لنگرود در آتش‌سوزی هولناک، دیروز در این شهر عزای عمومی بود. از ۱۷ مصدوم بازمانده این حادثه، دو نفر مداوا شده و ۱۵ نفر هنوز در بیمارستان سوانح و سوختگی ولایت رشت بستری‌اند. همین دیروز از خانواده‌های جان‌باختگان نمونه‌برداری شد تا اجساد مددجویانی که چهار ساعت تمام در آتشی مرگبار سوخته بودند، از طریق دی‌ان‌ای شناسایی شوند. در بررسی‌های اولیه دلیل وقوع این آتش‌سوزی در ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه صبح جمعه، شعله‌کشیدن آتش بخاری به پرده‌های این کمپ اعلام شده و مسئولان قضایی از دستگیری سه نفر خبر داده‌اند. این میان پدر یکی از جان‌باختگان گفته است که درهای این مرکز بسته بود و حتی آتش‌نشانی هم برای ورود به ساختمان سوخته راهی نداشته است.

پس از وقوع آتش‌سوزی مرگبار در مرکز «گام اول رهایی»، دستورهای مختلفی برای رسیدگی به مصدومان و بازماندگان حادثه داده شده است. رئیس جمهور هم به وزیر کشور دستور داده تا همه امکانات لازم برای کمک به مصدومان حادثه و مداوای آنها بسیج شود و او را موظف کرده تا «با فوریت ضمن بررسی موضوع، گزارشی از علل بروز این حادثه تهیه و ارائه کند». وزیر کشور از مصدومان عیادت کرده و گفته است که پلیس آگاهی گیلان در حال بررسی این حادثه است و «تا روشن شدن این امر همه مسئولان پای کار هستند». به گفته «احمد وحیدی» پرونده‌ای در این مورد تشکیل شده و «یکی‌، دو نفر نیز بازداشت شده‌اند». اینطور که روابط عمومی دادگستری استان گیلان خبر داده، یکی از دستگیرشدگان، مدیر مرکز ترک اعتیاد لنگرود است. این میان معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان جمعه شب از تحت نظر بودن سه نفر از مسئولان کمپ خبر داده و به بخش خبری ۲۱ صدا و سیما گفته است: «مسئولین خبره در بخش پلیس و در بخش‌های مختلف دارند فعالیت می‌کنند و به چند دلیل مشخص رسیده‌اند، اما هنوز زود است که ما این دلایل را بتوانیم متقن اعلام کنیم و در چند روز آینده مطمئناً دلایل آن به سمع و نظر مردم خواهد رسید.»

آخرین وضعیت مصدومان
در آخرین خبرها، دیروز «سعید کریمی»، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیر امور درمانی مصدومان لنگرود شد و پس از عیادت مصدومان و پیگیری وضعیت درمان آنها گفت: «وضعیت جسمانی ۱۵ مصدوم آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود پایدار و حال همه آنها مساعد است.» اینطور که پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از او نقل کرده، دستورهای لازم برای وضعیت درمانی این مصدومان داده شده و بیمارستان ولایت امکانات درمانی لازم را دارد. کریمی همچنین با بیان اینکه وزارت بهداشت آماده ارائه هرگونه خدمات به مصدومان حادثه کمپ اعتیاد لنگرود است، گفته که «با توجه به سیر درمان مطلوب ارائه‌‌شده به این بیماران، به‌زودی تعدادی از آن‌ها مرخص خواهند شد.»
در همین حال طبق گفته «محمدتقی آشوبی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان عملیات جراحی شامل پانسمان و اقدامات مربوط به سوختگی برای تمام ۱۵ مصدوم بستری در بیمارستان ولایت رشت انجام شده و از این تعداد، ۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و ۱۳ نفر در بخش بستری هستند و وضعیت جسمانی پایداری دارند. او با اشاره به سوختگی ۱۰ تا ۶۰ درصدی این مصدومان گفته است: «نیمی از آنها طی ۲ یا سه روز آینده از بیمارستان ترخیص می‌شوند.»

درها بسته بود و آتش‌نشانی آب نداشت
طبق اعلام معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان سوختگی‌ها چنان بوده که شناسایی جان‌باختگان و تحویل پیکرها به خانواده‌هایشان چند روزی طول می‌کشد. پدر یکی از متوفیان کمپ ترک اعتیاد لنگرود که فرزندش را از دست داده، به وبسایت «جنایی» گفته که هنوز نتوانسته جسد فرزندش را شناسایی کند و منتظر نتیجه آزمایشات دی‌ان‌ای است. او درباره حادثه گفته است: «وقتی آنجا بودم مردم می‌گفتند یک ماشین آتش‌نشانی آمده بود که آب نداشت. حالا راست و دروغش با خودشان ولی مردم می‌گفتند ماشین آمد و آب نداشت. از طرفی درها قفل بوده و آتش‌نشانی راهی نداشته که وارد شود و آتش را خاموش کند و ماشین نمی‌توانست به حیاط برود. اطراف هم دیوار بوده و تا از سر خیابان شلنگ بکشند و به سمت در بروند کلی زمان برده است. از همه مهم‌تر اینکه ساختمان قدیمی و ‌مال دوران رضاخان است. اول مدرسه بوده و اصلا نمی‌دانم چطور به آنجا مجوز داده‌اند.» شاهدان بسیاری تایید کرده‌اند که در مرکز از پشت قفل بوده و کلید دست نگهبانی بوده که خود از مددجویان این کمپ بوده است.

کمپ ایمن نبود
از روز آتش‌سوزی کمپ لنگرود و سوختن امیدهایی که برای بهبود زندگی در این مرکز بستری شده بودند، انتقادات درباره ایمنی این مراکز بیشتر شده است. وزیر کشور نیز در روز حادثه گفته بود: «این کمپ‌ها باید در چارچوب ابلاغیه سازمان بهزیستی کار کنند و مرتب از آنها بازرسی شود. گفته می‌شود که این کمپ بیش از ظرفیت، مراجعه‌کننده داشت که این نیز باید مورد رسیدگی قرار گیرد. باید تمام مباحث ایمنی در اینگونه کمپ‌ها کامل رعایت و اجرا شود چون این افراد امانت هستند که برای مداوا به این اماکن مراجعه می‌کنند تا پس از بهبودی دوباره نزد خانواده‌های خود بازگردند.» ۳۲ مددجوی گام اولیه اما به خانه برنگشتند و اجسادشان هنوز حتی به دست خانواده‌ها نرسیده است. در همین مورد دیروز «احمد صادقی»، نماینده مردم ری، تهران و تجریش در شورای اسلامی شهر تهران به فارس گفت که رعایت حداقل نکات ایمنی می‌توانست از بروز چنین حادثه‌ای جلوگیری کند. او همچنین گفت: «وقتی به حوادث انسان‌سازی که در چند وقت اخیر در کشورمان رخ داده نگاهی بیندازیم می‌بینیم که در همه این موارد الزامات و مقررات اولیه که می‌بایست رعایت می‌شده، نادیده گرفته شده است. در ابتدایی‌ترین اسناد مدیریت بحران و ایمنی نیز بر ضوابط پیشگیرانه تاکید شده است و بازرسان و ماموران رسیدگی به این موارد باید این توصیه‌ها و ضوابط را در دستور کار خود قرار دهند و با سختگیری ویژه‌ای مجوز یا مجوز‌های فعالیت این اماکن را صادر کنند. آیا وقتی قرار بوده این مدرسه تبدیل به مرکز ترک اعتیاد شود این الزامات رعایت شده است؟ این حادثه بار دیگر این هشدار را به ما می‌دهد که صدها و یا شاید هزارها اماکن عمومی و پر جمعیت در سطح پایتخت و کشور وجود دارد که باید مورد رصد و بازبینی از منظر رعایت الزامات ایمنی قرار گیرند.»
به گفته او، وقوع حوادثی از این دست و مرگ شهروندان در آنها در حالی است که از حادثه‌ها درس گرفته نمی‌شود. چنان که در بازار تهران و شهرهای مختلف نیز صدها کارگاه و انبار کاغذ و مواد شیمیایی به مانند بمب ساعتی می‌مانند و هر لحظه باید منتظر حادثه‌ای دیگر بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *