پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنایت

حمله موشکی به بیمارستانی در غزه موجب قربانی شدن بیماران از جمله کودکان شد

جنایت

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده ۵۰۰ تن بر اثر حمله اسرائیل جان باخته‌اند اما این رژیم حمله به بیمارستان را رد کرد





جنایت

۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۵

«جنایت»؛ این دقیق‌ترین واژه برای توصیف حمله به بیمارستان «المعمدانی» غزه است. سه‌شنبه شب بود که وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد «ارتش اسراییل بیمارستان المعمدانی در مرکز نوار غزه را بمباران کرده است.» در این اطلاعیه شمار جان باختگان قریب به ۵۰۰ نفر اعلام شده بود. ساعتی بعد منابع اسراییلی اعلام کردند که این حادثه بر اثر انحراف و برخورد موشک‌های «جهاد اسلامی» رخ داده و این رژیم در آن نقش نداشته است. ادعایی که دیروز در همصدایی با نتانیاهو، از سوی رئیس جمهوری آمریکا هم تکرار شد. در این میان آنچه فراموش شد شمار شهدایی است که در این بیمارستان به جای درمان، جانشان را از دست دادند.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) حمله به یک بیمارستان در غزه را به شدت محکوم کرد و خواستار آتش‌بس فوری شد. اما این محکوم کردن دیپلماتیک با تصاویری که از وضعیت کودکان از غزه مخابره می‌شود تناسبی ندارد. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم بامداد چهارشنبه در واکنش به حمله به بیمارستان «المعمدانی» در نوار غزه، گفت که از کشته‌شدن صدها فلسطینی وحشت‌زده شده است. گوترش با محکوم کردن حمله به این بیمارستان، اظهار داشت: «قلب من با خانواده‌های قربانیان است. بیمارستان‌ها و پرسنل پزشکی تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی محافظت می‌شوند». برای حامیان حقوق کودکان و جریان های ضد جنگ در سراسر جهان روشن است که توان نهادهایی چون یونیسف و سازمان ملل در چنین وقایعی بسیار محدود و شکننده است. تصمیم ناامید کننده شورای امنیت سازمان ملل در رای ندادن به آتش بس یکی از نمونه‌های بارز ناکارآمدی سازمان‌های بین المللی است. دومین نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی همزمان با دوازدهمین روز درگیری ها میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل آغاز شد تا اعضای این شورا به ریاست برزیل اوضاع خاورمیانه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین را بررسی کنند اما قطعنامه پیشنهادی برزیل به تصویب نرسید و آمریکا آن را وتو کرد. همچنین روسیه و انگلیس به قطعنامه پیشنهادی رای ممتنع دادند.

رئیس‌جمهور مصر ضمن مخالفت شدید با وادار کردن فلسطینیان به کوچ اجباری به مصر تاکید کرد که رانده شدن مردم فلسطین از سرزمینشان را نمی‌پذیرد

حمایت صریح آمریکا از اسرائیل
همزمان با این جنایت، رئیس جمهوری آمریکا هم به تل‌آویو رفت و با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست نتانیاهو ضمن بی‌سابقه خواندن سطح همکاری‌های تل‌آویو و واشنگتن در برهه کنونی، خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد: شما اولین رئیس‌جمهور آمریکایی هستید که در شرایط جنگی به اینجا آمده است.
به گزارش فارس، «بنیامین نتانیاهو» دیروز در بدو ورود «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، مدعی شد: «امروز سطح همکاری ما با ایالات متحده بی‌سابقه است».
طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، نتانیاهو خطاب به بایدن در ادامه اذعان کرد: «من می‌دانم که شما هم در عزم ما برای بازگرداندن کسانی که توسط حماس ربوده شده‌اند، همراه ما هستید». نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به بایدن گفت: «جهان باید برای شکست حماس متحد شود».
رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مقابل و در دیدار با نتانیاهو درباره حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به بیمارستان «المعمدانی» مدعی شد: از انفجار بیمارستان ناراحت و عصبانی شدم اما به نظر می‌رسد که این حمله «کار دیگران است نه شما [اسرائیل]». او طی ورود به تل‌آویو، درباره هدفش از این سفر گفت: «می‌خواستم به اسرائیل بیایم تا مردم آن و تمام جهان بدانند که ما در کنار اسرائیل می‌ایستیم». بایدن با تکرار این ادعا که «حماس جنایاتی انجام داد»، افزود: می‌خواهیم مطمئن شویم که اسرائیل هر آنچه برای پاسخ به حملات حماس نیاز است، را در اختیار دارد. رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به نتانیاهو مدعی شد: جهان نظاره‌گر است تا ببیند ما چه خواهیم کرد و من مشتاقانه منتظر گفت‌وگوهای عمیق با شما هستم.
ریاض: محاصره غزه باید برداشته شود
وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم ضمن درخواست از جامعه بین‌المللی برای حمایت از فلسطینیان، تأکید کرد: محاصره غزه باید برداشته شود؛ ارسال کمک به غزه برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی، امری ضروری است. همچنین وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه تمام جنایات رژیم کودک‌کُش صهیونیستی بدون مجازات باقی می‌مانند، تصریح کرد: هیچ‌چیز و هیچ اتفاقی، مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین و محروم‌کردن آن‌ها از سوخت، آب و غذا را توجیه نمی‌کند.
در همین حال یک مقام ارشد حماس به الجزیره خبر داد: طرح آمریکا و اشغالگران اسرائیلی شامل کوچ اجباری نیمی از مردم غزه به مصر است. نابود کردن حماس و خلع‌سلاح کردن این گروه بخشی از این طرح است. بایدن آمده تا به مصر فشار بیاورد و این کشور طرح کوچ اجباری مردم غزه به سینا را بپذیرد. بایدن به مصر پیشنهاد تسویه بدهی‌های قاهره به ازای موافقت با کوچ فلسطینیان را خواهد داد. این منبع همچنین خبر داد: ریاست‌جمهوری مصر طرح کوچاندن فلسطینیان را نمی‌پذیرد و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.
رئیس‌جمهور مصر ضمن مخالفت شدید با وادار کردن فلسطینیان به کوچ اجباری به مصر تاکید کرد که رانده شدن مردم فلسطین از سرزمینشان را نمی‌پذیرد. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌ جمهور مصر در نشست مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در خصوص تحولات اخیر در غزه تاکید کرد: آنچه اکنون در غزه رخ می‌دهد، تلاشی برای وادار کردن غیرنظامیان به کوچ اجباری به مصر است. ما رانده شدن فلسطینیان از سرزمینشان را رد می‌کنیم. او گفت: ادامه عملیات نظامی کنونی، پیامدهای امنیتی و انسانی دارد که احتمالا از کنترل خارج شود.
السیسی تصریح کرد: با کوچاندن فلسطینیان به مصر به شدت مخالف هستیم. رانده شدن فلسطینیان از سرزمینشان را رد می‌کنیم؛ نمی‌خواهیم که شبه‌جزیره سینا به پایگاهی برای انجام عملیات‌های تروریستی علیه اسرائیل تبدیل شود. میلیون‌ها مصری آماده تظاهرات برای رد کوچاندن اجباری فلسطینیان از سرزمین‌شان هستند.
سازمان همکاری اسلامی خواستار بازگشایی گذرگاه‌های غزه شد
وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشست جده، خواستار بازگشایی گذرگاه‌های امن برای رساندن کمک‌ها به نوار غزه شدند. وزیر امور خارجه ایران در این نشست گفت: لازم است هیاتی به غزه اعزام شود تا اوضاع از نزدیک بررسی از جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی آگاه شود. او تصریح کرد: باید تیمی از حقوق دانان مسلمان برای حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین تشکیل شود و مسببان و آمران و عاملان این جنایات جنگی مورد بازخواست قرار گیرند. این جنایت علیه بشری تل آویو باید متوقف شود. کشورهای اسلامی باید برای جلوگیری از ادامه این جنایات روابط خود را با اسرائیل قطع و این کشور را تحریم کنند.
واکنش گروه های فلسطینی
جنبش حماس در اولین واکنش خود به قتل عام در بیمارستان المعمدانی در غزه، خواستار تحرک فوری جامعه بین‌الملل و کشورهای اسلامی و عربی برای توقف جنایات وحشیانه رژیم اشغالگر و بازخواست و مجازات سران این رژیم به خاطر ارتکاب ۱۱ روز جنایت جنگی علیه مردم غزه شد. به گزارش ایسنا، جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به جنایت در بیمارستان المعمدانی اعلام کرد که کشتارهای دشمن صهیونیست ما را مرعوب نکرده و باعث نخواهد شد که خاک خود را ترک کنیم، بلکه بر عزم ما در پایبندی به مقاومت خواهد افزود. مبارزان مقاومت در شهر الخلیل در واکنش به بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه و کشتار وحشیانه صدها زن و کودک در این بیمارستان، در ورودی شهرک بیت امر در شمال این شهر با نظامیان صهیونیست وارد درگیری مسلحانه شدیدی شدند. فلسطینیان ساکن کرانه باختری طی فراخوان‌هایی خواستار اعتصاب سراسری در این منطقه و رویارویی با نظامیان اشغالگر اسرائیلی در واکنش به کشتار وحشیانه فلسطینیان در بیمارستان معمدانی در غزه شدند. حسین الشیخ دبیر کمیته مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) اظهار داشت که «هیچ عقل انسانی و اخلاقی قتل عام در بیمارستان المعمدانی را بر نمی‌تابد. آنچه اتفاق افتاد نسل کشی جمعی است».

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *