سایت خبری پیام ما آنلاین | زندگی روی آب

زندگی روی آب





۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹

آبگرفتگی ناشی از بارندگی باز هم برای خوزستانی ها دردسرساز شد 

زندگی روی آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان: سازمان برنامه هنوز معادل ریالی اعتبارصندوق توسعه ملی برای حل مشکل فاضلاب را پرداخت نکرده است.

سوگل دانائی | خوزستان باز هم در باران غرق شد. برای چندمین بار در سال‌های اخیر آب باران به خانه‌های مسکونی، مراکز تجاری و حتی بیمارستان‌ها راه پیدا کرد. آب تا کمر خانه‌ها و خیابان‌ها رسیده، شهرداری مطابق با ماده 55 قانون مدیریت شهری موظف به ایجاد معابری برای دفع آب سطحی است، اداره آب و فاضلاب هم باید برای جلوگیری از آبگرفتگی از ورود فاضلاب به کانال‌ها جلوگیری کند، در این چهار روز که باران بارید اما هر سازمان علتی برای مقصر ندانستن خودش پیدا کرده است. یکی توان مالی ندارد و دیگری متولی اصلی را خودش نمی‌داند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان به رسانه‌ها گفته است، بیشترین آب‌گرفتگی در مناطقی از اهواز و ماهشهر و امیدیه مشاهده شده است. البته دو روز پیش همزمان با وقوع بارندگی‌های سیل آسا، سیلاب خیابان‌های شهر آبادان را هم نشانه گرفته بود و آب روان در سطح شهر جاری بود. امید بن‌عباس، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در آخرین آمارهایی که به خبرگزاری ایسنا ارائه داده، اعلام کرد که در حال حاضر وضعیت آبگرفتگی در شهر چمران نسبت به بندر امام(ره) بهتر است و بخش زیادی از آب از شهر چمران خارج شده است. تجهیزات مورد نیاز توسط شرکت ملی حفاری و دستگاه‌های اجرایی در اختیار این شهر قرار گرفت تا آب با سرعت تخلیه شود.» او درباره آخرین وضعیت آبگرفتگی در شهر اهواز نیز گفته بود: «به جز منطقه ۶ و ۸ و بخشی از منطقه ۴، در سایر نقاط شهر اهواز مورد خاصی از آبگرفتگی در معابر اصلی نداریم و در سایر نقاط تنها آبگرفتگی کاسه‌ای وجود دارد.»

میزان نقاط بحرانی بیشتر می‌شد اگر …

این نخستین بار نیست که خوزستان را آب بر می‌دارد، استانی که سال‌ها درگیر خشکسالی بود، حالا مدتی است که باران‌های سیل‌آسا را تاب ندارد، هم در سیل دو سال گذشته و هم در اتفاق کنونی دلایل مختلفی برای این بی‌تابی عنوان شده است. از جمله جای خالی نظام مدیریت و جمع‌آوری آب‌های سطحی که درباره‌اش حرف زیاد زده شده است. عبدالزهرا سنواتی، رئیس شورای شهر اهواز بر این نظر است که برای حل بحران آبگرفتگی در این مقطع زمانی نباید پاسکاری کرد. او به ایسنا می‌گوید: « مشکل فاضلاب و آب‌های سطحی اهواز یک مشکل دیرینه است، شرکت آبفا در حد توان و بودجه عادی خود حتی قدرت نگهداشت شبکه فعلی خود را ندارد. زمانی که در شرایط تابستانه و بدون بارندگی ۴۰۰ خیابان اهواز گرفتگی و پس‌زدگی فاضلاب دارند، در ایام بارندگی چه انتظاری باید از این شرکت داشته باشیم؟»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش شهرداری را هم مبرا دانسته و گفته: «علی‌رغم وجود انتقادات به عملکرد شهرداری اما این نهاد عمومی غیردولتی در قالب طرح مصوب شورا و در چارچوب بودجه مصوب خود عملکرد خوبی داشته و شهرداری برای بیش از ۲۰ پروژه که به آن متعهد شده بود بدون دریافت یک ‌ریال از دولت و از جیب مردم به کمک آبفا آمد. اگر این تلاش‌های مدیریت شهری و زحمات مجموعه آبفا در طول این مدت نبود، میزان نقاط بحرانی و مانده آب‌ها و ورود آب به منازل از سال گذشته هم بیشتر می‌شد.»

شهرداری بیش از این در توانش نیست

فاضلاب و شبکه جمع آوری آب‌های سطحی در شهر آبادان هم متهم اصلی سیل روزهای اخیرند. اواخر آبان ماه بود که قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند، تفاهم‌نامه اجرای چند پروژه عمران شهری را امضا کردند که به گفته یکی از اعضای شورای شهر آبادان، یکی از این پروژه‎‌ها به شرکت آب و فاضلاب مربوط است، آرش بهفر، عضو شورای شهر آبادان به روزنامه «پیام‌ما» می‌گوید: «کارهای اجرایی باید به منطقه آزاد واگذار شود، چون شهرداری توان ندارد.» او می‌گوید، شهرداری در زمان ورود او به شورای شهر حدود 2000 نفر نیرو داشته که تاکنون 300 نفر را بازنشسته کردند و فرد جدیدی را هم استخدام نکردند تا بتوانند مشکلات مالی را برطرف کنند.«اما همین مساله حقوق و دستمزدها هزینه‌های بالایی برای شهرداری دارد.»

بهفر البته علت دیگری را هم برای آبگرفتگی در معابر آبادان عنوان می‌کند، علتی که او، آن را برای حجم گسترده آب در خیابان‌ها مکفی می‌داند: «مثلا در شهری مانند تهران بارندگی سبک است، باران نم‌نم و ملایم می‌زند اما در آبادان باران به شدت می‌بارد و همین باعث می‌شود که خروج آب به سرعت اتفاق نمی‌افتد و پمپ‌ها هم با حداکثر توان کار می‌کنند.»

عضو شورای شهر آبادان اما اوضاع شهر در محاصره آب‌های سطحی را تحت کنترل می‌داند:«آب در اکثر مناطق آبادان فروکش کرده ما نسبت به سایر شهرستان‌های استان بهتر عمل کردیم و در بیشتر مناطق آب را تخلیه کردیم.»

او در میانه‌های صحبتش به اتصال فاضلاب به سیستم دفع آب‌های سطحی هم به عنوان یکی از عوامل کندی در تخلیه آب‌های سطحی اشاره می‌کند، سیستم آب‌های سطحی منظور کانال‌هایی است که باید در اغلب روزهای سال خشک باشند و فقط در زمانه بارندگی پر آب باشند اما اینگونه نیستند، همان‌طور که به گواه اویس ترابی، مهندس عمران آب در تهران نیز شرایط مشابه است و کانال‌ها عموم اوقات پر آب‌هستند چون فاضلاب به آن‌ها متصل است.

تقصیر آب و فاضلاب نیست

صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل آبفای خوزستان اما شرکت آب و فاضلاب را مقصر این آبگرفتگی‌ها نمی‌داند، او به روزنامه «پیام‌ما» می‌گوید: «آب و فاضلاب وظیفه جمع کردن فاضلاب خانه‌ها را دارد نه جمع‌آوری آب‌های سطحی.» او که آب باران را مهمان ناخوانده‌ای برای شبکه آب و فاضلاب شهری می‌داند، ادامه می‌دهد: «متولی اصلی جمع آوری آب‌های سطحی شهرداری است، شبکه آب و فاضلاب ناچار است منهول‌هایی که اصلا برای آب باران نیستند را برای باران باز کند، همین می‌شود که باران وارد لوله‌های فاضلاب می‌شود و دیگر هم جا برای خود فاضلاب نیست و آن وقت آب و فاضلاب متهم می‌شود.»

شبکه فاضلاب شهری اگر در خوزستان به صورت اصولی و کامل هم تجهیز شود به عقیده مدیر عامل آبفا نمی‌تواند تاثیر قطعی در جلوگیری از آبگرفتگی معابر داشته باشد: «افق ما برای اجرای کامل شبکه فاضلاب شهری، برای سال 1425 است و این ربطی هم به رفع مشکل آبگرفتگی ندارد، آقایان می‌گویند اگر شبکه فاضلاب بود، بهتر می‌توانستند برای مقابله با آب‌های سطحی اقدام کنند. اگر شبکه یکپارچه هم ایجاد شود، افق ما این است که شبکه فاضلاب حدود 460 هزار متر مکعب ظرفیت داشته باشد، از دیروز تا الان حدود 10 میلیون متر مکعب باران آمده و یعنی بالاتر از ظرفیت پس مشخص است که حتی شبکه فاضلاب هم کاری از پیش نمی‌برد، در ثانی در ایران تنها حدود 300 شهر هستند که شبکه مدرن فاضلاب را دارند.»

سال گذشته اما رهبری، اعتباری برای رفع مشکل فاضلاب که مشکل دیرینه برای شهری مانند اهواز است، دادند. اعتباری که قرار بود از صندوق توسعه پرداخت شود. با این پول قرار است پیمانکار پروژه که قرارگاه خاتم است، شبکه فاضلاب اهواز را تکمیل کند.  حقیقی‌پور می‌گوید: «اعتباری که مقام معظم رهبری تعیین کرده بودند، حدود 50 میلیون یورو بود، که بعد سازمان ملی برنامه و بودجه معادل آن را حدود 570  میلیارد تومان تعیین کرد، البته ما نفهمیدیم که این مقدار به چه نرخ یورویی محاسبه شد، این درحالی است که تکمیل کل طرح فاضلاب اهواز حدود 4 هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد، این پول معادل هم هنوز پرداخت نشده است.»او نسخه شفابخش برای جلوگیری از آبگرفتگی را ایجاد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌داند، شبکه‌ای که ایجاد آن خودش حدود 10 هزار میلیارد تومان هزینه برای شهرداری دارد: «امسال البته برای انجام حدود 56 پروژه کوتاه مدت با شهرداری اهواز به تفاهم رسیدیم همین هم شد که امسال باتوجه به شدت بارندگی اما وضعیت بسیار خوبی داشتیم و اقداماتی نظیر ایجاد پمپ و … اجرا شد همین هم شد که نقاط کمی دچار آبگرفتگی شدند و تردد مردم هم دچار مشکل نشد، تنها منطقه 6 کوی علوی بود که آبگرفتگی شدیدی در آن مشاهده شد.»مرد جوانی میان خانه‌ای که تا کمرش را آب گرفته نشسته است، وسایلش را به گوشه‌ای رانده، زنی میانسال روبه دوربین می‌گوید زندگی کردن در آب مشکل است. دختر بچه‌ای عروسکش را نشان می‌دهد که خیس آب شده. صدای قدم‌های شهروندان خوزستان در فیلم‌هایی که از آبگرفتگی ارسال کردند، پیداست، انگار نه انگار که خانه است، با رودخانه کم عمق تقاوتی ندارد. مقصر باران باشد، آبفا یا شهرداری تفاوتی ندارد، تصاویر تکرار می‌شوند و چهره مردم در عکس‌ها و ویدیوها تکرار. خوزستان را هربار آب می‌گیرد، بدون آن‌که کسی تقصیراتش را بپذیرد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *