پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کنارهم قرارگرفتن چهار ضلع حفاظت از گوزن زرد

سازمان حفاظت محیط‌زیست،‌ دفتر کمک‌های کوچک سازمان ملل، جامعۀ محلی و مؤسسۀ شیردال، اضلاع حفاظت از گوزن زرد در محدودۀ دز هستند

کنارهم قرارگرفتن چهار ضلع حفاظت از گوزن زرد





کنارهم قرارگرفتن چهار ضلع حفاظت از گوزن زرد

۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۲۳

|پیام ما|«امکانات ما برای حفاظت گوزن‌ها کم است. اگر قلاده ماهواره‌ای باشد کارمان راحت‌تر می‌شود،؛ تنها اطلاعاتی که داریم از مشاهده‌هایی است که اهالی منطقه و کارکنان هفته‌تپه دارند.» «حمید حمدانی» از اهالی و رئیس شورای شهرک شهید بهشتی، در حاشیۀ زیستگاه گوزن زرد امیدوار است این کمبود امکانات با دو قلادۀ ماهواره‌ای که برای گوزن‌های زرد قرار است برسند جبران شود.

برای سال‌های سال و دهه‌ها اهالی حاشیۀ دز خبری از گوزن زرد در منطقه‌شان نداشتند. برای آنها این گونه تنها در خاطرۀ قدیمی‌های روستاها جست‌وخیز می‌کرد؛ اما حالا که رهاسازی موفق بوده و خبر تولد گوساله‌ای هم به گوش‌شان رسیده، آنها امیدوار شده‌اند که بتوانند خاطرات گذشته را بار دیگر زندگی کنند. 

 

حمدانی یکی از آنهاست. «مردم محلی نگاه‌شان خوب است. آنها می‌گویند این گوزن‌ها که منقرض شده بودند به طبیعت منطقه برگشته‌اند و برای همین در برنامه‌های دورهمی‌ همیشه صحبت از گوزن‌ها می‌شود. اعضای مؤسسۀ شیردال هم در این جلسات شرکت می‌کنند و برای مردم از اهمیت گوزن‌ها می‌گویند.» آیا ممکن است اهالی روستاها اقدام به شکار گوزن‌ها کنند؟ جواب حمدانی به این پرسش یک کلمه است، «نه»! او از کلاس‌های آموزشی برای اهالی می‌گوید و رصدی که توسط مردم و داوطلبان انجام می‌شود. «اینجا کارگاه‌های زیادی برگزار کردیم و به اهالی منطقه آموزش دادیم. البته امکانات ما کم است و امیدواریم با دو قلادۀ ماهواره‌ای اطلاعات‌مان را بالا ببریم.» اهالی که حمدانی از آن صحبت می‌کند، ساکنان دَه روستای بیشه‌زارهای دز است که تنها یک روستای آن حدود ۴۲۰۰ نفر جمعیت دارد. «سیدعادل مولا» معاون‌ محیط طبیعی ادارۀ کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان،  از برنامه‌های این ادارۀ کل برای احیای گوزن زرد می‌گوید. «ما برنامۀ مدونی برای این موضوع داشتیم؛ درهمین‌راستا در سال‌های قبل سایت تکثیر گوزن زرد را در مناطق‌مان ایجاد کردیم. سایت‌های قبلی محدود بودند و تحت‌تأثیر بیماری‌ها دچار مشکل شدند.

مردم محلی نگاه‌شان خوب است. آنها می‌گویند این گوزن‌ها که منقرض شده بودند به طبیعت منطقه برگشته‌اند و برای همین در برنامه‌های دورهمی‌ همیشه صحبت از گوزن‌ها می‌شود. اعضای مؤسسۀ شیردال هم در این جلسات شرکت می‌کنند و برای مردم از اهمیت گوزن‌ها می‌گویند.

در سه الی چهار سال گذشته که تصمیم به احیای زیستگاه گرفتیم، اولین کارمان آموزش جامعۀ محلی برای حفاظت از این گونه بود.» به‌گفتۀ مولا، در این کارگاه‌ها که ماحصل تلاش سه‌گانۀ سازمان حفاظت محیط‌زیست، دفتر کمک‌های کوچک ملل متحد و مؤسسۀ شیردال بود، گوزن زرد به‌عنوان بخشی از هویت جامعۀ محلی حاشیۀ زیستگاه‌ها معرفی ‌شد. «دوستان ما در مؤسسۀ شیردال آموزش‌های مستمر به همۀ گروه‌های سنی اعم از دانش‌آموزان، خانواده‌ها و .. را انجام دادند. براساس همین آموزش‌ها بود که ما توانستیم در سال ۱۴۰۲، مجوز انتقال جمعیت مازاد سایر مناطق را گرفته و آنها را به خوزستان منتقل کنیم.» انتقالی که معاون‌ محیط طبیعی ادارۀ کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان  از آن صحبت می‌کند، در دو مرحله از دو استان ایلام و فارس (شهرستان ارسنجان) اتفاق افتاد.

 

 با انتقال و رهاسازی، بیم‌وامیدها دربارۀ شرایط گوزن‌های زرد رهاشده در طبیعت افزایش یافت. «ما مشاهدات متعددی داشتیم و چندی پیش هم شاهد تولد گوزن زرد ایرانی در منطقۀ تحت‌مدیریت دز شدیم.  این تولد نشان می‌دهد، این حیوان و طبیعت هم را پذیرفته‌اند. به‌علاوه مردم و جامعۀ محلی هم به حفاظت کمک کردند تا شاهد این موفقیت بزرگ باشیم.» زمانی که از کمک مردم صحبت می‌کنیم، از نظر مولا به‌معنای کمک مالی نیست. گوزن زرد در دهه‌های اخیر به‌واسطۀ ناملایمات طبیعی، جنگ هشت‌ساله، تخریب زیستگاه، تصرفات و خشکسالی در طبیعت این منطقه منقرض شده بود. «مردم بایستی می‌پذیرفتند که این گونه جزئی از هویت آنهاست. خوش‌بختانه با آموزش‌های ارائه شده آنها گونه را شناخته و روی آن حساسیت پیدا کرده‌اند. مردم حضور دام‌شان در مناطق را محدود کرده و اقداماتی که باعث تخریب زیستگاه شود را انجام نمی‌دهند که کمک مؤثری برای احیای گونه است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

جمشید آقانوه سی

هرخبری در خصوص احیا یا بازگشت گونه منقرض شده یا در معرض انقراض به زیست بوم اصلی خود؛ در ذات خویش بسیارامید بخش و دلگرم کننده است. دست همه کنشگران و کارشناسان و حامیان و علاقمندان راستین حیات وحش در کشور رابگرمی میفشارم. گامهایتان استوار و لطفتان برقرار. خردادماه ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر