پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شنبه‌ روز بدی بود

مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی شنبه‌ها

شنبه‌ روز بدی بود





شنبه‌ روز بدی بود

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۴۴

صدای بخش خصوصی باز هم شنیده نشد. ۲۶ اردیبهشت بود که تعطیلی شنبه‌ها پس از کش‌‌وقوس‌های فراوان در مجلس تصویب شد. با این اتفاق امیدها برای باز شدن گره اصلاح تعطیلات پایان هفته در کشور جان گرفت. این مصوبه که در آخرین جلسات مجلس یازدهم به تصویب رسید، برای تأیید به شورای نگهبان رفت. اما در شلوغی این روزهای شورای نگهبان به‌دلیل انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری بررسی مصوبهٔ تعطیلی شنبه‌ها معطل ماند. سخنگوی شورای نگهبان شنبه، ۱۲ خرداد، از اطلاع‌رسانی بعد از پایان بررسی این موضوع خبر داد و گفت: «مصوبۀ تعطیلی شنبه‌ها در نوبت بررسی است و به‌محض اتمام، اطلاع‌رسانی خواهد شد.» بااین‌حال، ساعاتی بعد خبری تازه روی مصوبهٔ تعطیلی شنبه‌ها خط کشید. خبر این بود: «هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی شنبه‌ها مخالفت کرد.»

«تا ما رفتیم دنبال کار که بارنامه را اصلاح کنیم، تعطیل شد. پنجشنبه تعطیل بود. جمعه تعطیل بود. شنبه آنها تعطیل بودند. یکشنبه آنها تعطیل بودند. من سه روز در هفته می‌توانم کار کنم. این یک مشکل اساسی در راه بازرگانی ماست.» این صحبت‌های «همایون صنعتی‌زاده»، کارآفرین و بنیانگذار گلاب زهرا در سال ۱۳۸۴، است. او این سخنان را در سفر رهبر انقلاب به کرمان و در حضور ایشان مطرح کرد. ماجرا در مورد صادرات روغن گل محمدی به آلمان بود و مشکلاتی که به‌دلیل ناهماهنگی تعطیلات کشور با دنیا برای او ایجاد شده بود. حالا ۱۸ سال از آن زمان گذشته و گره تعطیلات پایان هفته همچنان گشوده نشده است.

 

مسئله‌ای ساده مانند تعطیلات پایان هفته که در اکثر کشورهای دنیا از جمله‌ کشورهای مسلمان مانند عربستان و قطر حل شده، همچنان برای ما یک چالش است. چالشی که انگار قرار نیست به این زودی‌ از آن عبور کنیم. آنچه جنجال‌برانگیز شده، اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری است که براساس آن قرار بود ساعات کاری هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد و تعداد روزهای هفته نیز به‌جای یک‌روز، دو روز شود. دعوای اصلی بر سر انتخاب روز تعطیل است؛ عده‌ای با تعطیلی پنجشنبه و جمعه موافقند و عده‌ای با تعطیلی جمعه و شنبه. 

با اعلام نظر مراجع تقلید در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها و تصویب آن در مجلس به‌نظر می‌رسید کار تمام شده است و این چالش با تأیید شورای نگهبان به پایان برسد. پس از سانحهٔ بالگرد رئیس‌جمهور اما اتفاقات طور دیگری رقم خورد

پس از جنجال‌های فراوان، نمایندگان مجلس ۲۶ اردیبهشت تصویب کردند که روزهای «جمعه و شنبه» به‌عنوان تعطیلات پایان هفته باشد. به‌گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس با تصویب تبصره ۳ لایحه به شرح زیر موافقت کردند: «تبصره ۳- تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به‌استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنجشنبه تنظیم کنند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.» قرار شد این مصوبه به تأیید شورای نگهبان برسد.»

 

نظر مثبت مراجع تقلید دربارهٔ تعطیلی شنبه‌ها

 پیش از این مصوبه، نظر مجلس با تعطیلی پنجشنبه بود که با مخالفت شدید بخش خصوصی همراه شد. درحالی‌که مخالفان تعطیلی پنجشنبه‌ها معتقدند با این اتفاق ارتباط کشور با دنیا محدود می‌شود، یکی از دلایل موافقان تعطیلی پنجشنبه‌ها مسائل اعتقادی است. آنها تعطیلی شنبه را هماهنگ‌ شدن با تعطیلی یهودیان می‌دانند. این مخالفت‌ها کار را به آنجا رساند که کمیسیون اجتماعی مجلس از دفاتر مراجع تقلید استفتا کند. به‌گفتهٔ «سیدسلمان ذاکر»، عضو کمیسیون اجتماعی، نتیجهٔ این استفتا مثبت بود: «به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی روز شنبه به مطالبات مردمی و شرایط حفظ روابط اقتصادی و خارجی نزدیک‌تر است.»

 

 با اعلام نظر مراجع تقلید در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها و تصویب آن در مجلس به‌نظر می‌رسید کار تمام شده است و این چالش با تأیید شورای نگهبان به پایان برسد. پس از سانحهٔ بالگرد رئیس‌جمهور اما اتفاقات طور دیگری رقم خود. در روزهای شلوغ شورای نگهبان به‌دلیل انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری و مصوبات زیاد روزهای پایانی مجلس یازدهم، بررسی مصوبهٔ تعطیلی شنبه‌ها معطل ماند. عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان شنبه، ۱۲ خرداد، از اطلاع‌رسانی بعد از پایان بررسی این موضوع خبر داد. بنابر روایت فارس «هادی طحان نظیف» در نشست خبری دربارهٔ «تعطیلی شنبه‌ها» تأکید کرد: «مصوبۀ تعطیلی شنبه‌ها در نوبت بررسی است و به‌محض اتمام، اطلاع‌رسانی خواهد شد.» بااین‌حال، ساعاتی بعد در خبری اعلام شد: «هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی شنبه‌ها موافقت نکرد.» 

 

مخالفت هیئت عالی نظارت با تعطیلی شنبه‌ها 

آن‌طورکه ایمنا نوشته هیئت عالی نظارت به ریاست «آیت‌الله آملی لاریجانی»، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، و رئیس هیئت عالی نظارت و با حضور اکثر اعضا، وزرای کشور، امور اقتصادی و دارایی، رؤسای سازمان امور اداری و استخدامی، امور مالیاتی و سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد.

 در این ابتدای جلسه، مصوبهٔ مجلس شورای اسلامی دربارهٔ جدول تطبیق لایحهٔ اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد بررسی قرار گرفت. 

 

براساس تبصره ۳ این لایحه تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف به تنظیم ساعات کار خود در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنجشنبه شده بودند. اعضا پس از استماع گزارش سازمان امور اداری و استخدامی و نیز بیان دیدگاه‌های مسئولان اتاق بازرگانی به بیان دیدگاه‌های خویش در قالب موافق و مخالف این مصوبه پرداختند. سپس رأی‌گیری به عمل آمد و درنتیجه، این بخش از لایحه با جزء ۲ و تبصره ۴ این ماده از جهت ناعادلانه بودن مغایر جز ۱۰ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری تشخیص داده شد. علاوه‌براین، اعضای هیئت عالی، تبصره ۴ را به‌دلیل افزایش هزینه‌های بخش خصوصی مغایر بند ۱۱ سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری دانستند. 

 

به‌این‌ترتیب، باوجود مصوبهٔ مجلس، اعلام‌نظر مراجع تقلید و نظر کارشناسان  و فعالان اقتصادی باز هم تعطیلی شنبه‌ها به سرانجام نرسید. ایران جزء معدود کشورهای جهان است که تنها یک روز کاملاً تعطیل (جمعه) دارد. در همهٔ کشورهای جهان (به‌استثنای چهار یا پنج کشور) هر هفته دو روز کاملاً تعطیل (مثل جمعه) وجود دارد. بسیاری از کشورهای مسلمان همچون عربستان، لبنان و امارات سال‌هاست تعطیلات هفتگی خود را به «جمعه و شنبه» یا «شنبه و یکشنبه» تغییر داده‌اند. امارات سال ۲۰۰۶ به‌عنوان اولین کشور خاورمیانه این تغییر را انجام داد. علاوه‌براین، هیچ کشور جهان، پنجشنبه‌ها تعطیل نیست. با‌این‌حال، همچنان مخالفت‌ها برای اصلاح تعطیلات پایان هفته در کشور ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد قرار است در این موضوع همچنان ما یک مورد خاص در تمام دنیا باشیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر خبر داد

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

پاییز سال ۲۰۲۳ محققان دانشگاه تگزاس با یک الگوریتم هوش مصنوعی، ۷۰ درصد زمین‌لرزه‌ها را یک هفته پیش از وقوع آنها به‌درستی پیش‌بینی کردند

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید هیچ منطقه‌ای در کشور مقاوم‌ نیست

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

ریسک‌های زلزله در تهران

ریسک‌های زلزله در تهران

زمین‌لرزه زاهدان، تاکنون بیش از ۷۰ مصدوم داشته است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان:

زمین‌لرزه زاهدان، تاکنون بیش از ۷۰ مصدوم داشته است

نظر کاربران

هادی

از انجا که تعطیلی شنبه ها بر اساس بررسی های دقیق متخصصان سازمان اداری و استخدامی کشور، اعضای هیات دولت، مراجع عظام تقلید، رئیس جمهور محترم و کمیسیون اجتماعی مجلس، تایید شده و با 136 رای موافق با اکثریت قاطع در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است مخالفت با مصوبه نمایندگان ملت باعث بی اعتبار شدن مجلس و کاهش مشارکت در انتخابات آینده می شود و نارضایتی و بدبینی مردم نسبت به مخالفت کنندگان را در پی دارد و افزایش انزوای اقتصادی و کاهش تعاملات بین المللی کشور را موجب می گردد و باعث هزینه تراشی برای دولت شده و مانع کاهش یک ششم از هزینه های آب، برق، تلفن، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارکنان مستقر در تهران می شود و فرصت تعاملات بیشتر اعضای خانواده و تحکیم بنیاد خانواده را کاهش می دهد. ضمنا به رژیم صهیونیستی بهانه می بخشد که ایران نه بخاطر مساله فلسطین بلکه اساسا با یهودیت و دین حضرت موسی (ع) تضاد دارد

محمد

اقدام مجمع تشخیص مصلحت در رد مصوبه مجلس مبنی بر تعطیلی شنبه ها مداخله در کار قانون گذاری و شورای نگهبان است و خلاف قانون محسوب می شود. زیرا هنوز شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد نکرده است.

فریبرز

وقتی متخصصان سازمان اداری و استخدامی کشور، اعضای هیات دولت، رئیس جمهور محترم، کمیسیون اجتماعی مجلس، مراجع عظام تقلید با تعطیلی روز شنبه موافقت کرده اند چرا بعضی افراد با تعطیلی شنبه مخالفت نموده اند. چرا با بهانه های بچه گانه، با تضعیف دولت موجب شادی دشمنان ملت می شوند. وقتی این اقدام باعث کاهش یک ششم از هزینه های آب، برق، تلفن، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارکنان مستقر در تهران و موجب تحکیم بنیان خانواده و باعث هماهنگی بیشتر ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی و شرکت های خارجی می گردد، نتیجه مخالفت غیرعقلایی با تعطیلی شنبه، خیانت به مردم و هزینه تراشی برای دولت و نا امیدی مردم از مجلس و کاهش میزان مشارکت در انتخابات آتی خواهد بود.این اقدام تبعیض آمیز مجلس اولا توهین 136 نماینده مجلس، ثانیا توهین به اعضای هیات دولت و رئیس جمهور شهید و ثالثا توهین به مراجع عظام تقلید، تلقی می گردد چون هیچ دلیل محکمه پسندی برای رد مصوبه مجلس ارائه نشده است.

محمدهادی

سلام، نمایندگان ملت با 136رأی با اکثریت قاطع، با تعطیلی جمعه و شنبه موافقت کردند. مخالفت با مصوبه مجلس به معنی این هست که136 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صهیونیست هستند و از قوانین کشور و اسلام چیزی نمی فهمند!!!!!!! مخالفان تعطیلی شنبه با نادانی شان تیشه به ریشه اسلام می زنند و مایه تمسخر ایران در صحنه بین المللی می گردند.

علی

با مصوبه‌ امروز مشخص شد که چرا هیچگاه این مردم روز خوش را در زندگی خود ندیدند و چرا سیاست‌ گذاری های مسئولين هیچگاه به نتیجه مطلوب نمی رسد و ما حصل این همه دو دستگی، ملتی رنجیده با خستگی روحی مضاعف، فقر روز افزون، گرانی، تورم و هزاران مشکل دیگر که گریبانگیر این مردم شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر