پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکرار مرگ در معادن ‌زغال‌سنگ

در یک ماه گذشته بر اثر سه حادثه، سه کارگر جان‌باخته‌ا‌‌ند

تکرار مرگ در معادن ‌زغال‌سنگ





تکرار مرگ در معادن ‌زغال‌سنگ

۱۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۵۴

در یک ماه گذشته بر اثر سه حادثه، سه کارگر در معادن زغال‌سنگ کرمان جان خود را از دست داده‌اند. هنوز ۱۵ روز از آخرین حادثه نگذشته که خبر جدید می‌آید. ظهر پنجشنبه، ۱۰ خرداد، معدن زغال‌سنگ «آبنیل جنوبی» ریزش می‌کند؛ «علی فروغی» کارگر این معدن جان خود را از دست می‌دهد و چند همکار او مصدوم می‌شوند. حادثهٔ قبل، ۲۷ اردیبهشت بود. «حسن صیاد» در معدن اصلی زغال‌سنگ منطقهٔ طغرالجرد جان خود را از دست داد. ۱۵ اردیبهشت حادثه دلخراش‌تر بود. «عبدالله اسماعیلی»، کارگر معدن زغال‌سنگ «هشونی»، در نوار نقاله گیر کرد و هیچ‌‌وقت به خانه برنگشت. حوادث سریالی در معادن زغال‌سنگ کرمان درحالی ادامه دارد که ایمنی همواره پاشنه‌آشیل این معادن بوده و جان کارگران در خطر است.

حادثهٔ سوم؛ ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

«علی فروغی» و همکارانش ظهر پنجشنبه، ۱۰ خرداد، در پی آزاد شدن موضعی قسمتی از لایهٔ زغال‌‌سنگ در محدودهٔ کارگاه استخراج (کارگاه شماره ۲۴۳ بین افق اول و دوم) در معدن زغال‌سنگ «آبنیل جنوبی» حادثه دیدند. «رضا فلاح» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در گفت‌وگو با ایرنا تعداد مصدومان این حادثه را شش نفر اعلام کرد: «در این واقعه یک نفر جان باخت، دو نفر مصدوم و سه نفر درمان سرپایی شدند.» 

حادثهٔ قبل، ۲۷ اردیبهشت بود. «حسن صیاد» در معدن اصلی زغال‌سنگ منطقهٔ طغرالجرد جان خود را از دست داد. ۱۵ اردیبهشت حادثه دلخراش‌تر بود. «عبدالله اسماعیلی»، کارگر معدن زغال‌سنگ «هشونی»، در نوار نقاله گیر کرد و هیچ‌‌وقت به خانه برنگشت

«مجتبی رنجبر»، معاون بهره‌برداری معادن شرکت زغال‌سنگ کرمان، اما تعداد کارگران حادثه‌دیده را دو نفر اعلام کرد. او به خبرگزاری مهر گفت: «تعداد دو نفر از کارگران دچار آسیب‌دیدگی شدند. باوجود اقدامات امدادرسانی و درمانی، یکی از مصدومان به‌علت شدت صدمه جان خود را از دست داد، اما حال مصدوم دیگر مطلوب و طبق اعلام رسمی از بیمارستان ترخیص شده است.»

به‌گفتهٔ رنجبر، آسیب کارگر جان‌باخته به ناحیه سر بوده است: «پس از وقوع حادثه، اعضای گروه امداد‌ونجات معدن به‌سرعت نسبت به امدادرسانی و انتقال این افراد به خارج از محل اقدام کردند که متأسفانه یکی از این پرسنل با وجود اقدامات انجام‌شده به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیهٔ سر، فوت کرد.»

 

او گفته است مصدومیت فرد دوم هم از ناحیهٔ پای راست بوده: «فرد دوم که از ناحیهٔ پای راست دچار مصدومیت شده بود، پس از انجام اقدامات اولیهٔ پزشکی برای بررسی‌های تکمیلی توسط عوامل اورژانس به مرکز درمانی شهید باهنر کرمان منتقل شد.»

 

 حادثهٔ دوم؛ ۱۵ روز قبل 

«حسن صیاد» ۴۰ساله متأهل و دارای دو فرزند بود. او شامگاه پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت، به‌دلیل ریزش زغال‌سنگ در معدن اصلی منطقهٔ طغرالجرد جان خود را از دست داد. 

 

پس از دومین حادثه در سال ۱۴۰۳ مسئولان زغال‌‌سنگ کرمان به دستگاه قضایی احضار شدند. «علی محبوب‌پور»، رئیس دادگستری شهرستان کوهبنان، به ایرنا گفت که در این رابطه بدون اغماض برخورد می‌کنیم: «بدون هیچ‌گونه اغماضی با مقصران حادثهٔ معادن اصلی و هشونی کوهبنان برخورد قانونی می‌شود و در این راستا مدیران شرکت زغال‌سنگ و مسئولان واحد ایمنی و امداد این معادن به دادگستری احضار شده‌اند.» از نتایج این احضار اطلاعاتی در دست نیست.

 

حادثهٔ اول؛ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

«عبدالله اسماعیلی»  با ۱۸ سال سابقه‌کار حدوداً ۴۰ساله و ساکن روستای «جور» شهرستان کوهبنان بود. او دو  فرزند داشت. روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، زمانی که در معدن زغال‌سنگ «هشونی» مشغول کار بود، جان خود را از دست داد. آن‌طورکه منابع کارگری به ایلنا گفته‌اند او به‌دلیل گیر کردن در دستگاه نقاله جان باخت: «از قرار معلوم دست این کارگر درون نوار نقاله اصلی گیر می‌کند و با حرکت نوار نقاله دست او از جا کنده می‌شود.» 

 

بااین‌حال، شرکت زغال‌سنگ در جوابیه‌ای به «کرمان‌ نو» در مورد این حادثه اعلام کرد که متوفی لوازم حفاظت مناسب داشته است: «بعد از اعلام خبر فوت یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی، کوهبنان مدیر ایمنی بهداشت و محیط‌زیست شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان در جوابیه‌ای اعلام کرد که فرد متوفی در زمان وقوع حادثه دارای لوازم حفاظت فردی مناسب جهت انجام کار بوده و هرگونه گزارش دیگر در این خصوص کذب است.» آن‌طورکه «کرمان نو» نوشته «این کارگر با سابقهٔ بیش از هشت سال کار در قسمت مذکور و از کارگران ماهر آن قسمت بود.»

 

 بهار سیاه کارگران معادن زغال‌سنگ تنها گوشه‌ای از اتفاقات سال‌های اخیر است. در طی چند دههٔ اخیر بر اثر وقوع حوادث متعدد در معادن زغال‌‌سنگ شمال استان کرمان ده‌ها معدنچی جان خود را از دست‌ داده‌اند. حوادثی که بسیاری از آنها به‌دلیل پایین‌ بودن ایمنی این معادن و شرایط سخت‌ کار در اعماق معادن زغال‌سنگ به وقوع پیوسته است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در رقابت‌های انتخابات اخلاق حاکم باشد

رهبر انقلاب در سالگرد رحلت حضرت امام خمینی

در رقابت‌های انتخابات اخلاق حاکم باشد

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

فردا تردد و توقف در کدام معابر ممنوع است؟

تمهیدات ترافیکی راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران اعلام شد

فردا تردد و توقف در کدام معابر ممنوع است؟

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد:

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر