پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تخلیهٔ روستاهای «زیرکوه»

یازده استان کشور از چهارم اردیبهشت درگیر سیلاب هستند

تخلیهٔ روستاهای «زیرکوه»

بارش‌های اخیر خسارت زیادی به دو استان خراسان‌جنوبی و اصفهان وارد کرده است و ۹ استان دیگر را در آماده‌باش کامل قرار داده است





تخلیهٔ روستاهای «زیرکوه»

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۰۷

بارش‌های بهاره و سامانه‌های بارشی که از نیمهٔ فروردین وارد کشور شده، به‌طور پیاپی در نیمهٔ جنوبی و جنوب‌شرق کشور منجر به سیلاب‌های خسارت‌زا شده است. سامانهٔ اخیر موجب ایجاد خسارت بالا در استان خراسان‌جنوبی به‌ویژه در منطقهٔ «زیرکوه» شده است که علاوه‌بر مسدود کردن مسیرهای دسترسی، آزمون سراسری کنکور در این منطقه را هم تحت‌تأثیر قرار داد. پس از این استان، اصفهان نیز تحت‌تأثیر شدید این بارش‌ها دچار رانش در برخی روستاها شده است. گزارش دقیقی از خسارت هیچ‌یک از یازده استان متأثر از سیل ارائه نشده است. هشدارهای هواشناسی و آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی برای کاهش خسارت‌های احتمالی ادامه دارد.

عملیات امدادرسانی امدادگران و نجاتگران این جمعیت در دو هزار و ۶۵۲ نفر در ۱۱ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی ادامه دارد. وب‌سایت خبری سازمان جمعیت هلال‌احمر کشور به نقل از «بابک محمودی»، رئیس این سازمان، در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی و در استان‌های متأثر از این پدیده نوشت: «از ۴ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ و تا ساعت ۰۵:۰۰ امروز جمعه ۱۱ استان از جمله اصفهان، تهران، خراسان‌جنوبی، سمنان، سیستان‌و‌بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد) و ۵۴ شهرستان درگیر سیل و آبگرفتگی بوده‌اند. در این مدت ۸۱ مورد عملیات انجام و به دو هزار و ۶۵۶ نفر امدادرسانی شده است، ۱۵۹ نفر اسکان اضطراری یافته‌اند، ۱۱۸ نفر به مناطق امن منتقل شده و آب تجمیع‌شده در ۲۸۱ منزل مسکونی تخلیه شده است.»

براساس این خبر، ۱۶۰ تیم عملیاتی شامل (۶۱۵ نفر) مشغول امدادرسانی بوده‌اند و ۹ دستگاه چادر، ۳۴۹ تخته پتو، ۱۹۷ تخته موکت، ۴۶۸ کیلوگرم نایلون، ۱۵۵ بستهٔ غذایی بین متأثرین از سیل در این ۱۱ استان توزیع شده است.

 

خسارت بالای زردکوه

اما به‌نظر می‌رسد آخرین سامانهٔ بارشی که به شرق و جنوب‌شرق کشور وارد شد، سیلاب بسیار خسارت‌زایی را در خراسان‌جنوبی به‌دنبال داشته است؛ به‌ویژه شهرستان «زردکوه» متحمل خسارت زیادی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی در مورد آخرین وضعیت این منطقه به «پیام‌ ما» گفت: روز چهارشنبه با پیش‌بینی مناسب و هشدارهای لازم روستاها تخلیه ‌و ساکنان آنها در جایی اسکان داده شدند. بعد از شکستن بند خاکی خسارت جانی نداشتیم که در کنار این بارش الهی جای شکر دارد.»

فرونشست پس از سیل در استان اصفهان جادهٔ دسترسی برخی از روستاها را تخریب کرد و حفره‌های بزرگی برجای گذاشت

به‌گفتهٔ «محمدعلی آخوندی»، جلسهٔ ستاد مدیریت بحران شهرستان با تعدادی از مدیران استانی که در شهرستان حضور داشتند، تشکیل‌ شد و نیازهای دستگاه‌ها و وضعیت مورد بررسی قرار گرفت: «با هماهنگی دستگاه‌های استانی نسبت به تأمین و اعزام ماشین‌آلات عمرانی اقدام شد ‌و امدادرسانی و تخلیهٔ آب منازل و واحدهای تجاری در سطح شهر حاجی‌آباد و روستاها صورت گرفت. در حال حاضر باران بند آمده و شرایط برای کارهای امدادی فراهم است، اما در جاده سیلاب وجود دارد و همکاران راهداری در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. طبق برنامه‌ریزی تمام دستگاه‌ها و ماشین‌آلات برای همکاری حضور پیدا کردند و در محل فرمانداری ستاد زده شد و شرایط به‌صورتی پیش آمد که بتوانیم حداکثر استفاده را از امکانات موجود در کنار امکانات اعزامی مرکز استان داشته باشیم. بیش از ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین به منطقه اعزام شده است. محورهای مواصلاتی و عشایر بیشتر خسارت دیدند و در زیرکوه بخش قنوات در دام خسارت دیده و آبگرفتگی مناطق مسکونی شهری و روستایی را به‌همراه داشته است.»

 

خسارت به بخش آب

خسارت سیلاب به زیرساخت‌های این منطقه به تأمین آب شرب هم کشیده است. مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب این استان نیز روز گذشته به «پیام ما» گفت: «در پی بارندگی شدید ۶۲ میلی‌متری در شهرستان زیرکوه خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌ها و تأسیسات و خطوط انتقال آب شرب شهرستان در حوزهٔ شهری و روستایی وارد شد.»

استاندار خراسان‌جنوبی می‌گوید داوطلبانی که به‌دلیل سیل آزمون را از دست دادند، نگران نباشند، برایشان تصمیم‌گیری خواهد شد

به‌گفتهٔ «مهدی دوستی» روستاهای متأثر در این بین با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستند: «مجتمع آهنگران شامل ۱۱ روستاست، مهمانشهر تا روستای اردکول  چهار هزار و صد نفر جمعیت دارد. مجتمع معصوم‌آباد و پایگاه‌های مرزی شامل دو روستا، ۱۴ پاسگاه و برجک با حدود  دو هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت و مجتمع گمنج شامل دو روستا و ۳۵۰ نفر جمعیت و روستای جیم‌آباد با ۸۰ نفر جمعیت هستند که فعلاً با مشکل بی‌آبی مواجهند. به‌علت مشکلات برقی ناشی از آسیب به تیرهای شبکهٔ برق و همچنین مسدود بودن راه‌های ارتباطی احتمالاً به روستاهای دچار قطعی افزوده خواهد شد. لذا مشترکین گرامی ضمن همراهی پیگیر هرگونه اطلاع‌رسانی از طریق سامانهٔ ۱۲۲ باشند. ضمناً اکیپ بحران شرکت آب‌وفاضلاب و تانکرهای آبرسانی سیار در شهرستان زیرکوه مستقر و با اکیپ‌های شهرستان به امداد‌رسانی مشغول هستند و به‌محض باز شدن جاده‌های مواصلاتی که عملیات امدادی را با مشکل مواجه کرده است و رفع مشکلات برقی ناشی از آسیب سیلاب به تیرهای برق که توسط همکاران شرکت توزیع برق در حال انجام است، اقدامات لازم برای وصل آب روستاها انجام خواهد شد.»

 

مسیرهای دسترسی مسدود شد

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل خراسان‌جنوبی نیز اعلام کرده است با توجه به باران زیادی که آمده در شهرستان زیرکوه سیل رخ داده و مسیرهای زیرکوه مسدود است.

ایسنا به‌نقل از «محمد فدوی» نوشت: «در شهرستان زیرکوه بارندگی به‌شدت زیاد است و تمام مناطق سیل جاری شده است و تمام ‌اکیپ‌ها نیز مشغول هستند و تعدادی اکیپ از قاین نیز اعزام شدند و مسیرهای زیرکوه مسدود است. همهٔ نیروهای مستقر در زیرکوه آماده به‌کار و در محورها حضور دارند و از شهرستان هم چهار اکیپ دیگر و دو اکیپ نیز از سرایان اعزام شدند.» 

 

«محمدرضا غیرتی»، فرماندار زیرکوه اما اعلام می‎‌کند به همهٔ بخش‌ها خسارت وارد شده است و هنوز امکان اعلام خبری از میزان خسارت مسیر نیست: «میزان بارندگی روز گذشته در شهرستان زیرکوه زیاد و سیل‌آسا بوده و در اثر بارندگی‌های شدید خساراتی به حوزهٔ کشاورزی، دامداری، برخی از جاده‌های مواصلاتی و زیرساخت‌های شهرستان وارد شده که در حال ارزیابی میزان این خسارت‌ها هستیم. برای جلوگیری از خسارات ناشی از این بارندگی‌ها، یگان‌های امدادی، خدماتی و … شامل بخشداری‌، دهیاری‌ها، هلال‌احمر، شهرداری‌، راهداری، جهادکشاورزی و منابع‌طبیعی در آماده‌باش کامل هستند. با توجه به حجم زیاد آبگیری سد ۱۲ امام روستای نوده و احتمال بروز خطر برای ساکنین روستا در پایین‌دست این بند خاکی، دستور تخلیهٔ شبانهٔ این روستا صادر شد و زمینهٔ اسکان افراد فراهم شد و در مکان مناسب اسکان یافتند. تعدادی از روستاها دچار آبگرفتگی شدند و متحمل خسارت‌های جدی شدند، در اسرع وقت خسارت‌های وارده به استان گزارش خواهد شد.»

 

احتمال افزایش خسارت

به‌نظر می‌رسد احتمال افزایش خسارت در این منطقه وجود دارد. روز گذشته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به‌دلیل هشدار هواشناسی مبنی‌بر وقوع سیل در شهرستان‌های بیرجند و خوسف اعلام کرد شش شهرستان خراسان‌جنوبی برای امدادرسانی به این دو شهرستان در آماده‌باش هستند.

 

به‌گفتهٔ «محمدعلی کاووسی» هواشناسی برای امروز شدت بارندگی‌ها در شهرستان‌های بیرجند و خوسف را گزارش کرده است: «علاوه‌بر تیم‌های عملیاتی شهرستان بیرجند و خوسف، تیم‌های سیلاب شهرستان‌های قاینات، سربیشه‌، سرایان و نهبندان نیز در حالت آماده‌باش هستند. تیم‌های عملیاتی قاینات و سربیشه پشتیبان شهرستان بیرجند و تیم‌های عملیاتی سرایان و نهبندان، پشتیبان شهرستان خوسف هستند.  در حال حاضر چهار نفر در جادهٔ خوسف-معدن قلعه‌زری، در سیلاب گیر افتاده‌اند و یک تیم از شهرستان خوسف به محل اعزام شده و در حال امدادرسانی است. راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شده است و از مردم درخواست داریم تا از سفرهای غیرضروری و تردد در مسیر رودخانه‌های محلی پرهیز کنند.

 

تصمیم‌گیری برای بازماندگان از کنکور

سیل در خراسان‌جنوبی و مسدود شدن راه‌ها اتفاقی را رقم زد که شاید کمتر در سیلاب‌های پیشین شنیده شده باشد. دانش‌آموزانی که از مسیرهای روستاهایی با شهرهای مختلف به حوزه‌های برگزاری آزمون در مرکز شهرستان زردکوه می‌آمدند، از آزمون سراسری کنکور جا ماندند. وب‌سایت خبری استانداری این استان به‌نقل از استاندار نوشت: «با پیگیری تلفنی صورت‌گرفته از طریق رئیس سازمان سنجش کشور قرار شد برای داوطلبان بازمانده از سیل در زیرکوه تصمیم جدید اتخاذ شود و مساعدت لازم صورت گیرد.»

 

به‌گفتهٔ «جواد قناعت»، در زمان برگزاری کنکور سراسری چندین مسیر اصلی و فرعی شهرستان زیرکوه به‌دلیل شدت بارندگی و سیلاب مسدود شد و برخی از داوطلبان کنکور به محل حوزه‌های آزمون نرسیدند: «این موضوع نگرانی‌هایی برای خود داوطلبان و والدین آنان ایجاد کرده، لذا طی تماس تلفنی رئیس سازمان سنجش کشور، اوضاع امروز شهرستان زیرکوه تشریح شد تا برای داوطلبان چاره‌اندیشی صورت گیرد. در این تماس تلفنی، قرار شد برای دانش‌آموزانی که به‌دلیل وقوع سیل و مسدودی راه‌ها به حوزه‌های آزمون نرسیدند، مساعدت لازم و تصمیم‌گیری جدیدی صورت بگیرد تا این بزرگواران از نگرانی دربیایند. باوجوداین، اگر دانش‌آموزی نتوانسته به کنکور برسد، نگران نباشد، جبران خواهد شد و تصمیم خوب و جدیدی را سازمان سنجش کشور برای آنها خواهد گرفت.»

 

آماده‌باش در کرمان

یکی از دیگر استان‌هایی که برای دومین‌ بار پیاپی طی دو هفتهٔ اخیر گرفتار سیلاب شد، استان کرمان است. ایسنا روز گذشته به‌نقل از یک کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان نوشت: «بیشترین بارش‌ها امروز در نیمهٔ شمالی، مناطق مرکزی، جنوب‌غربی و برخی مناطق جنوب‌شرقی استان خواهد بود.»

 

به‌گفتهٔ «امین دریافر»، طبق بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز و فردا ناپایداری‌های جوی به‌صورت افزایش ابر، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش تندبادهای لحظه‌ای در اکثر مناطق استان ادامه خواهند داشت: «بیشترین بارش‌ها در نیمهٔ شمالی، مناطق مرکزی، جنوب‌غربی و برخی مناطق جنوب‌شرقی استان خواهد بود. با توجه به شدت و نوع بارش‌‎ها، آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها در مناطق مذکور محتمل است. فردا از شدت ناپایداری‌ها کاسته خواهد شد و از ابتدای هفتهٔ آینده به‌استثنای ارتفاعات و برخی مناطق مرکزی که رگبار پراکنده باران خواهند داشت، برای اغلب مناطق جوی نسبتاً پایدار و آرام گاهی همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.»

 

اما فرماندار شهرستان گنبکی می‌گوید: «بارندگی اخیر به ۵۰ راه این شهرستان خسارت وارد کرده است.» به‌گفتهٔ «محمد امینیان» بارندگی امروز باعث تخریب ۵۰ راه دهستان و راه روستای زیارت‌شاه شده است و اکنون تردد در این مسیر امکانپذیر نیست: «نیروهای کرمان‌موتور و اهالی روداب غربی بخش بروات به‌دلیل سیل و مسدود شدن جاده گرفتار شدند. طغیان رودخانه و جاری شدن سیل باعث مسدود شدن راه‌های منتهی به روستاهای بخش بروات از جمله روداب غربی شده است.»

 

همچنین، براساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های محلی کرمان، بخش بروات و روداب شامل روستاهای پرجمعیت از جمله دولت‌آباد، تاج‌آباد، کروک، سروند و… است که جادهٔ دسترسی آن هم‌اکنون مسدود شده است.

ایسنا به‌نقل از «حمید طبسی‌نژاد» فرماندار شهرستان نرماشیر نوشت: «بر اثر بارش شدید ششم اردیبهشت‌ماه و آبگرفتگی، راه روستای اسعدیه مسدود شده است. روستاهای خواجه‌آباد، وکیل‌آباد، قلعه شهید، نظام شهر، دشت‌آباد، سیدآباد، خیرآباد، شهید چمن، محمدآباد آب‌شیرین، ده وسط و روستاهای اطراف رودخانه‌های فصلی شهرستان نرماشیر آماده‌باش هستند. راه مواصلاتی به بخش روداب مسدود است، همشهریان از تردد در این مسیر خودداری کنند.

 

در استان‌های اصفهان، مازندران، گلستان، قم، بخش‌هایی از کاشان و سمنان نیز سیلاب به بخش‌هایی خسارت وارد کرده است. این سیلاب بار دیگر نه‌تنها در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان آبگرفتگی گسترده ایجاد کرد بلکه تحت‌تأثیر این سامانهٔ اخیر اهالی زاهدان نیز شاهد بارش تگرگ بودند.

 

بارش بی‌سابقه در اصفهان

از بعدازظهر روز دوشنبه تا چهارشنبه در تمامی مناطق این استان بارش باران، وزش تندباد و طوفان لحظه‌ای و کاهش نسبی دما و شدت بارش‌های رگباری باران و تندباد در مناطق شمال و شرق و مرکز استان از سوی هواشناسی استان اصفهان هشدار داده شد.

پس از صدور این هشدارها بارش شدید باران و وقوع سیل بی‌سابقه در شهر تاریخی زواره اصفهان و روستاهای اطراف آن، موجب آبگرفتگی منازل و وارد کردن خسارت‌ به اماکن و زیرساخت‌ها به‌ویژه در افت تاریخی شهر زواره شد. خوشبختانه این خسارت جانی به‌همراه نداشته است. حجم بارش اتفاق‌افتاده به‌حدی بود که اهالی این شهر این حجم از بارندگی را در ۴۰ الی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه می‌دانند.

 

رانش زمین بعد از سیل اخیر در روستای گلزار محمد بخش زواره، تخریب کامل بخشی از جادهٔ روستای گلزارمحمد به یافت‌آباد، فرونشست جادهٔ آسفالت در جادهٔ روستای گلزارمحمد-یافت آباد در بخش زواره، ایجاد حفرهٔ بزرگ در انتهای خیابان منتهی به کوره‌های آجرپزی شهر، ورود سیلاب به داخل حسینیه‌های تاریخی زواره، گرفتار شدن چندین خودرو در سیل، خسارت و تخریب یک واحد مسکونی در خیابان امامزاده یحیی(ع) شهر، بسته شدن پل ورودی زواره در جادهٔ اردستان و جاری شدن سیل در بافت تاریخی شهر از جمله خسارت‌های سیل اخیر بوده است.

 

ایرنا به‌نقل از رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره‌کل هواشناسی اصفهان، بیشترین بارندگی اخیر استان در ‌منطقهٔ کویری خور و بیابانک و همچنین شهر زواره با ۲۷ میلی‌متر ثبت شده است. پس از خور و بیابانک و زواره، دهاقان با ۲۲، بادرود و خوانسار با ۲۱، اردستان و گلپایگان با ۲۰، چادگان با ۱۸، کاشان و مهاباد با ۱۴، نطنز با ۱۳ و فریدونشهر با ۱۱ میلی‌متر دارای بیشترین بارندگی بوده‌اند.

 «منصور شیشه‌فروش»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، به «پیام ما» گفت: «بارش‌ها در شهرستان اردستان، خسارت‌هایی به قنات مهراندو و ظفرقند وارد کرده‌ است. همچنین، در بخش زواره به قنات روستای تلک‌آباد و روستاهای اطراف، آسیب‌هایی وارد شده‌است. در این بخش چند باب منزل قدیمی نیز آسیب دیده و ۴۰ رأس گوسفند نیز تلف شده است.»

 

به‌گفتهٔ او، وقوع سیل در روز سه‌شنبه باعث توقف شش‌ساعته قطار بندرعباس به تهران در ایستگاه راه‌آهن ‌زواره شد که مسیر راه‌آهن یزد به تهران بازگشایی شد. در بخش مهاباد زیرگذر پل راه‌آهن موغار به زواره سیلاب از مسیر راه‌آهن یزد گذشته که ایمن‌سازی این مسیر انجام شد تا تردد ادامه یابد. تیم‌های ارزیابی از بنیاد مسکن، راهداری، جهادکشاورزی به مناطقی که تحت‌تأثیر سیل بوده‌اند، اعزام شدند تا خسارات احتمالی برآورد شود.»

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *