پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگاهی به برنامهٔ ملی نیمه‌هادی بریتانیا

وقتی دولت‌ها، اختلال در زنجیرهٔ تأمین سخت‌افزار فناوری دیجیتال را به‌عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند

نگاهی به برنامهٔ ملی نیمه‌هادی بریتانیا

بریتانیا قصد دارد سرمایه‌گذاری روی نیمه‌هادی‌ها را برای یک‌دههٔ آینده به سقف یک میلیارد پوند برساند





نگاهی به برنامهٔ ملی نیمه‌هادی بریتانیا

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۴۲

دولت بریتانیا از راهبرد ملی نیمه‌هادی‌ خود در می 2023 رونمایی کرد. هدف از این راهبرد، تقویت نقاط قوت و توانمندی‌های صنعت نیمه‌هادی این کشور‌ با تمرکز بر بخش‌های طراحی، مالکیت فکری، تحقیق و توسعه و نیمه‌هادی‌های ترکیبی اعلام شده است. برای حمایت از این راهبرد ملی، دولت قصد دارد تا سقف ۲۰۰ میلیون پوند در طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ سرمایه‌گذاری انجام دهد تا دسترسی صنعت این کشور به زیرساخت‌ها بهبود یابد، منابع لازم برای رشد شرکت‌های نیمه‌هادی داخلی بریتانیا تأمین شود، همکاری با بنگاه‌های صنعتی به‌منظور تسریع تحقیقات، نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌های نیمه‌هادی تقویت و انتقال محصولات توسعه‌یافته از آزمایشگاه به بازار تسهیل شود.

با توجه به نگاه راهبردی دولت به این صنعت، بریتانیا قصد دارد در یک دههٔ آینده میزان سرمایه‌گذاری خود را تا یک میلیارد پوند افزایش دهد تا بتواند به سه هدف کلیدی خود یعنی افزایش تاب‌آوری زنجیرهٔ تأمین صنعت نیمه‌هادی داخلی در برابر اختلال‌ها، سرعت‌بخشیدن به‌رشد صنعت داخلی و محافظت از بخش فناوری این کشور در برابر مخاطرات امنیت ملی دست پیدا کند. از دیدگاه دولت‌مردان بریتانیا پیشبرد این راهبردها برای دستیابی به فناوری‌های آیندهٔ نیمه‌هادی مانند هوش مصنوعی و کامپیوتر‌های کوانتومی و همچنین دستاورد‌هایی مانند رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، نوآوری و نفوذ بین‌المللی ضروری است.

دولت بریتانیا خطرات ناشی از اختلالات زنجیرهٔ تأمین نیمه‌هادی برای صنعت و امنیت ملی را جدی تلقی می‌کند. راهبرد ملی بریتانیا اقداماتی را برای پاسخگویی به این مسئله همانند راهنمایی شرکت‌ها برای آماده‌سازی در برابر شوک‌های آتی زنجیرهٔ تأمین پیشنهاد کرده است

اعتبار در نظر گرفته شده برای راهبرد ملی بریتانیا در مجموع به یک میلیارد پوند در طول 10 سال می‌رسد و این مبلغ بسیار کمتر از اعتباراتی است که اتحادیه اروپا (37 میلیارد پوند) و ایالات ‌متحده (42.5 میلیارد پوند) برای توسعهٔ صنعت نیمه‌هادی و در بازهٔ زمانی بسیار کمتر درنظر گرفته‌اند. علت این امر، هدف‌گذاری متفاوت بریتانیا است که به‌جای اینکه به‌دنبال تبدیل این کشور به پایگاهی برای ساخت تراشه‌های سیلیکونی پرهزینه و پیشرفته باشد، به‌دنبال تقویت نقاط قوت موجود و افزایش سهم بازار بریتانیا در فناوری‌های جدید و در حال ظهور تراشه‌ها است. اگر‌چه باید ذکر شود که با توجه به رویکرد بریتانیا، وابستگی شدید این کشور به تایوان برای تولید تراشه‌های پیشرفته باقی خواهد ماند.

اهداف اصلی راهبرد ملی نیمه‌هادی بریتانیا و برنامه‌ریز‌ی‌های صورت‌گرفته برای دستیابی به آنها عبارتند از:

رشد بخش داخلی

راهبرد ملی بریتانیا بر حمایت از تحقیق‌وتوسعه در شرکت‌های نوپا و زایشی دانشگاهی در بخش نیمه‌هادی تأکید دارد که هدف از آن شناسایی حوزه‌های کلیدی برای تأمین مالی همانند تولید نوآورانه و فناوری‌های نوظهور است. همچنین ابتکاری در نظر گرفته شده است که هدف آن بهبود بخشیدن به زیرساخت‌های تحقیقاتی در بریتانیا و ایجاد یک شتا‌ب‌دهنده به‌منظور کمک‌رسانی به شرکت‌های نوپا در حوزهٔ نیمه‌هادی‌هاست. در بخش مهارت‌ها، راهبرد بریتانیا هدف‌گذاری کرده است تا با همکاری دانشگاه‌ها و صنعت، متخصصان نیمه‌هادی را آموزش دهد و بریتانیا را محیطی جذاب‌ برای استعدادهای بین‌المللی کند. این رویکرد شامل ایجاد مراکز جدید برای آموزش دکتری و برنامه‌های آموزشی صنعت‌محور است. همچنین کارگروه مشاوره‌ای نیمه‌هادی بریتانیا با حضور بزرگان صنعت، دولت و دانشگاهی ایجاد خواهد شد تا بر راهبرد ملی این کشور نظارت کند. این کارگروه نقش حیاتی در هدایت و نظارت‌بر پیشرفت راهبرد ملی نیمه‌هادی‌های بریتانیا ایفا خواهد کرد و به‌دنبال آن است که با تحلیل دقیق نیازها و چالش‌های صنعت نیمه‌هادی در بریتانیا، راهبرد‌ها و برنامه‌های موثری را برای رفع این نیازها و چالش‌ها پیشنهاد کند. از طریق این تلاش‌ها، کارگروه مذکور به‌دنبال ایجاد اکوسیستمی پویا و پایدار برای نوآوری و رشد در بخش نیمه‌هادی است که علاوه‌بر تقویت زیرساخت‌های تحقیقاتی و تولیدی، به افزایش جذب استعدادهای برتر و توسعهٔ مهارت‌های مورد نیاز برای آیندهٔ این صنعت کمک کند. همچنین این کارگروه با هدف اطمینان از پاسخگویی و شفافیت در اجرای راهبرد ملی بریتانیا، به ارزیابی پیشرفت‌ها می‌پردازد و معیارهای موفقیت را تعیین می‌کند. این امر شامل ارزیابی تأثیر سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در زمینه‌های کلیدی مانند تحقیق‌وتوسعه، زیرساخت و توسعهٔ استعداد و اطمینان از اینکه منابع به‌طور موثر برای دستیابی به بیشترین تأثیر ممکن به‌کار گرفته شوند، است.

کاهش خطرات اختلال در زنجیرهٔ تأمین نیمه‌هادی

دولت بریتانیا خطرات ناشی از اختلالات زنجیرهٔ تأمین نیمه‌هادی برای صنعت و امنیت ملی را جدی تلقی می‌کند. راهبرد ملی بریتانیا اقداماتی را برای پاسخگویی به این مسئله همانند راهنمایی شرکت‌ها برای آماده‌سازی در برابر شوک‌های آتی زنجیرهٔ تأمین پیشنهاد کرده است. علاوه‌بر این، همکاری‌های بین‌المللی با شرکای مورد اعتماد به‌عنوان راهکاری قابل‌قبول برای تقویت انعطاف‌پذیری زنجیرهٔ تأمین در نظر گرفته شده است. این رویکرد نه‌تنها به کاهش وابستگی بریتانیا به منابع خارجی کمک می‌کند بلکه با افزایش توانمندی‌های تولیدی داخلی و تقویت همکاری‌های بین‌المللی، به ایجاد یک زنجیرهٔ تأمین پایدارتر و مقاوم‌تر کمک خواهد کرد.

حفاظت از امنیت ملی بریتانیا

راهبرد ملی نیمه‌هادی‌ بریتانیا دو نگرانی امنیت ملی را در نظر دارد. اولین نگرانی، مخاطرهٔ دسترسی افراد و نهاد‌های غیرمجاز به فناوری‌های حساس و سوءاستفاده از آنها و دومین نگرانی، تهدیدات امنیت سایبری در سخت‌افزار نیمه‌هادی‌ها است. بدین منظور راهبرد بریتانیا توصیه‌هایی را در مورد حوزه‌های فناوری‌های حساس ارائه می‌کند و گسترش کنترل‌های صادراتی را در نظر گرفته است. همچنین، برای مقابله با چالش‌های امنیت سایبری، راهکار استفاده از نقطه‌قوت خود در صنعت نیمه‌هادی‌ یعنی استفاده از تخصص طراحی سخت‌افزار و مالکیت فکری برای بهبود امنیت مبتنی‌بر سخت‌افزار و مشارکت در شراکت‌های بین‌المللی را در نظر گرفته است. این اقدامات که با هدف ایجاد یک محیط امن‌تر برای توسعه و استفاده از فناوری‌های نیمه‌هادی در بریتانیا انجام می‌شود، تأکید بر اهمیت امنیت در تمام جنبه‌های فناوری نیمه‌هادی‌ها و نیاز به یک دیدگاه جامع برای مقابله با چالش‌های امنیتی مدرن را نشان می‌دهد.

نهایتاً برنامهٔ ملی نیمه‌هادی‌ بریتانیا را می‌توان به‌عنوان شروعی جدید برای توسعهٔ صنعت میکروالکترونیک این کشور در نظر گرفت که به‌دنبال توسعهٔ ظرفیت بریتانیا در این حوزه است. از دید کارشناسان بریتانیایی نتیجه‌بخش‌بودن این راهبرد زمانی ممکن است که دولت این کشور به‌سرعت برنامه‌های خود را پیگیری کند و از دانش، تخصص و ظرفیت‌هایی که صنعت داخلی این کشور دارد حداکثر بهره‌ را ببرد. این راهبرد فرصت‌هایی را برای دانشگاه‌ها، شرکت‌های زایشی، شرکت‌های نوپا و خوشه‌هایی مانند هاب نیمه‌هادی مرکب ولز جنوبی ایجاد کرده که شامل تأمین مالی دولتی برای فناوری‌های نوظهور و آموزش دانشگاهی است. با این حال، شرکت‌های بزرگتر و مستقر انتظار دارند که حمایت بیشتری در زمینه‌هایی مانند معافیت مالیاتی برای تحقیق و توسعه و کمک به صادرات دریافت کنند و این گونه فکر می‌کنند که آن‌طور که باید به آنها توجه نشده است. در این مرحله خیلی زود است که بتوان به‌صراحت از تأثیرات برنامهٔ راهبردی بریتانیا بر بخش نیمه‌هادی این کشور صحبت کرد. به‌زعم کارشناسان این کشور، نشانه‌های اولیهٔ این برنامه مثبت بوده‌ است و نحوهٔ تخصیص بودجهٔ در نظر گرفته شده، همکاری موثر بین دولت، صنعت و دانشگاه و چگونگی اجرای موثر اجزای مختلف این برنامه ملی، کلید موفقیت آن در آینده خواهد بود.

 

*این مقاله در تحریریهٔ برنامهٔ ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری، و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تهیه شده است. 

منابع:
https://www.gov.uk/government/publications/national-semiconductor-strategy/national-semiconductor-strategyhttps://www.techuk.org/resource/the-national-semiconductor-strategy-a-good-start-but-what-comes-next-will-be-critical-to-its-success-or-failure.htmlhttps://www.azonano.com/article.aspx?ArticleID=6557#:~:text=The%20strategy%20aims%20to%20secure,resilience%20through%20collaboration%20with%20partnershttps://www.semiconductor-today.com/news_items/2023/may/uk-national-semiconductor-strategy-190523.shtml

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *