پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنگل‌های حرا، نگین سبز خلیج فارس

جنگل‌های حرا، نگین سبز خلیج فارس





جنگل‌های حرا، نگین سبز خلیج فارس

۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۵۶

در کرانه‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان، نگینی سبز بر پهنهٔ آبی گسترده شده است. این نگین، جنگل‌های حرا نام دارد، اکوسیستمی بی‌نظیر و سرشار از زندگی! حرا با تنوع زیستی شگفت‌انگیز و نقش‌های حیاتی خود در سطوح مختلف، به‌مثابه یک گوهر ارزشمند، در جنوب ایران می‌درخشد.
درختان حرا با ریشه‌های متراکم خود، سدی طبیعی در برابر امواج خروشان ایجاد می‌کنند و از سواحل در برابر فرسایش و تخریب محافظت می‌کنند. این جنگل‌ها، میزبان گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی از جمله پرندگان مهاجر و بومی، آبزیان و … هستند و نقشی کلیدی در حفظ تعادل و پویایی محیط زیست منطقه ایفا می‌کنند. انبوه درختان و شاخ‌وبرگ‌های متراکم حرا، پناهگاه امنی برای پرندگان مهاجر و بومی در مسیر مهاجرت و آشیانه‌سازی است. تنوع گونه‌های پرندگان در این اکوسیستم، گویای اهمیت آن به‌عنوان یک زیستگاه حیاتی برای پرندگان است. این جنگل‌ها، محل امن و مناسبی برای رشد و تکثیر آبزیان و نوزادگاهی طبیعی هستند که نقشی کلیدی در پشتیبانی صنعت شیلات منطقه ایفا می‌کنند. تنوع گونه‌های آبزی در این اکوسیستم، منبع درآمد و اشتغال برای جوامع محلی حاشیهٔ جنگل‌ها محسوب می‌شود. زیبایی منحصربه‌فرد جنگل‌های حرا، فرصتی مغتنم برای توسعهٔ گردشگری پایدار در منطقه فراهم می‌کند. گشت‌و‌گذار در میان درختان حرا، تماشای پرندگان و تجربهٔ زندگی در این اکوسیستم خاص می‌تواند به جذب گردشگران و رونق اقتصادی منطقه کمک کند. جنگل‌های حرا با جذب آلاینده‌ها و تصفیهٔ آب، به افزایش کیفیت آب دریا کمک می‌کنند. علاوه‌بر فواید محیط زیستی، استفاده از چوب درختان حرا در برخی از کشورها، تولید مواد دارویی و پرورش آبزیان در این اکوسیستم، به رشد و توسعهٔ جوامع محلی کمک می‌کند. ۲۶ جولای (۴مردادماه)، روز جهانی حفاظت از اکوسیستم حرا، اهمیت این جنگل‌های شگفت‌انگیز را به جهانیان یادآور می‌شود و توجه عمومی را به نقش حیاتی آنها در حفظ تعادل محیط زیست، معیشت جوامع محلی و مقابله با تغییراقلیم جلب می‌کند.
با توجه به اهمیت این اکوسیستم غنی و منحصر‌به‌فرد، توسعه، احیا و کاشت حرا در پهنه‌های مساعد ساحلی خصوصاً در مجاورت مناطق شهری، ضرورتی انکارناپذیر است. سازمان‌های مردم‌نهاد و ارگان‌های متولی در سواحل خلیج فارس با کاشت نهال حرا در مناطق آسیب‌دیده و توسعهٔ برنامه‌های احیا، نقشی ارزشمند در حفظ و احیای این اکوسیستم بی‌نظیر ایفا می‌کنند. تداوم فعالیت‌های حفاظتی از جنگل‌های حرا، آینده‌ای پایدار برای این اکوسیستم‌های ارزشمند رقم خواهد زد و نفع آن به نسل‌های حال و آینده خواهد رسید. حمایت از این اقدامات، مسئولیتی همگانی است تا شاهد تداوم حیات و پویایی این گنجینهٔ بی‌نظیر در پهنهٔ خلیج فارس و دریای عمان باشیم. کاشت و توسعهٔ جنگل‌های حرا، هرچند در بخش کوچکی از سواحل بسیار وسیع خلیج فارس انجام می‌شود، می‌تواند نقش مؤثری در توسعهٔ فضای سبز مناسب اقلیم این منطقه ایفا کند. این امر، ضمن حفاظت از اکوسیستم بکر مناطق بین جزرومدی و ایجاد پناهگاه برای انواع پرندگان مهاجر و بومی، به استفاده از مزایای عمومی درختان و تثبیت کربن نیز کمک می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *