پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کابوس خشکیدن «شهر شناور»

کانال‌های شهر «ونیز» به دلیل خشکسالی، کمبود بارش و جرز و مد شدید، در حال خشکیدن است

کابوس خشکیدن «شهر شناور»

شورای ملی تحقیقات ایتالیا (CNR) اعلام کرده که در سال 2022 بارندگی در شمال 40 درصد کاهش یافته است و نبود بارش از ابتدای سال 2023 قابل توجه بوده است. لوکا مرکالی، رئیس انجمن هواشناسی ایتالیا: احتمال خوبی وجود دارد که بارندگی در آوریل و می، بتواند کسری آب را





کابوس خشکیدن «شهر شناور»

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۲۲

|پیام ما| کانال‌ها خشک شده و خانه‌ها دیگر روی آب شناور نیستند. تصویر زیبا و همیشگی ونیز عوض شده و گردشگران را از تماشای پربازدیدترین شهر ایتالیا ناامید کرده است. قایق‌ها و گوندولاهای سنتی زمین‌گیر شده‌اند. زمستان بی‌باران، آبراه‌های مشهور ونیز را به گودال‌های گل‌آلود تبدیل کرده است. سطح آب در برخی کانال‌ها آنقدر پایین آمده که دیگر تاکسی‌های آبی و آمبولانس‌ها هم نمی‌توانند در آن تردد کنند. شاید گردشگران هم مجبور شوند برنامه گوندولاسواری عاشقانه‌شان را کنار بگذارند، چون ونیز، که پیش از این درباره خطر غرق شدنش هشدار می‌دادند، این بار در معرض طلسم خشکسالی است.

 

گوندولاها (قایق‌های پارویی سنتی ونیز) سرگردان مانده‌اند و بعضی به گل نشسته‌اند. عکس‌هایی که در روزهای گذشته از ایتالیا بیرون آمده، نشان می‌دهد که در این بی‌بارانی و جزر و مد نامعمول، نقاط دیده‌نشده ساختمان‌های ونیز، از زیر آب بیرون آمده است. تا پیش از این، سیل مهمترین نگرانی ونیز بود اما حالا جزر و مد شدید و کمبود باران، بعضی کانال‌های معروف این شهر را تقریباً خشک کرده است.
ونیز که از ۱۱۷ جزیره کوچک متصل شده با کانال و پل تشکیل شده، به «شهر شناور» معروف است. این شهر در خلیجی از تالاب ونتزیا در نزدیکی دریای آدریاتیک قرار دارد و جزیره‌‌های کوچک آن با کانال‌‌هایی از هم جدا شده و تردد در آن به وسیله قایق است. این شهر به دلیل ساختار عجیب و آثار تاریخی و معماری‌اش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و میلیون‌ها گردشگر را هر سال به ایتالیا می‌کشاند. اما حالا خطر خشکیدگی پیش روی آن است.

دانشمندان و گروه‌های محیط زیستی می‌گویند، تجربه هفته‌های خشک زمستان، این نگرانی را ایجاد کرده که ایتالیا پس از وضعیت اضطراری تابستان گذشته، بار دیگر با خشکسالی دیگری رو‌به‌رو شود؛ چرا که کوه‌های آلپ کمتر از نیمی از بارش برف معمولی خود را دریافت کرده‌اند. این هشدارها در حالی است که همیشه، سیل، نگرانی معمول ونیز بوده اما اکنون شهر با جزر و مد غیرعادی مواجه شده است

خشکی ونیز و هشدارهایی برای ایتالیا
دانشمندان و گروه‌های محیط زیستی می‌گویند، تجربه هفته‌های خشک زمستان، این نگرانی را ایجاد کرده که ایتالیا پس از وضعیت اضطراری تابستان گذشته، بار دیگر با خشکسالی دیگری رو‌به‌رو شود؛ چرا که کوه‌های آلپ کمتر از نیمی از بارش برف معمولی خود را دریافت کرده‌اند.
این هشدارها در حالی است که همیشه، سیل، نگرانی معمول ونیز بوده اما اکنون شهر با جزر و مد غیرعادی مواجه شده و عبور گوندولاهای سنتی، تاکسی‌های آبی و آمبولانس‌ها را در بعضی کانالا‌هال معروف غیرممکن کرده است.
اینطور که رویترز نوشته، مشکلات ونیز به دلیل ترکیبی از عوامل است؛ کمبود باران، سیستم پرفشار، ماه کامل و جریان‌های دریایی.
با این حال ونیز تنها منطقه‌ای نیست که بی‌آبی را به چشم می‌بیند. گروه محیط زیستی «لگامبینته»، روز دوشنبه با اشاره به وضعیت شمال کشور گفت که رودخانه‌ها و دریاچه‌های ایتالیا، از کمبود شدید آب رنج می‌برند. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پو»، طولانی‌ترین رودخانه ایتالیا که از کوه‌های آلپ در شمال غربی تا دریای آدریاتیک کشیده شده، در این وقت سال، 61 درصد کمتر از حد معمول آب دارد.
بر اساس اعلام این گروه، رشته کوه‌های آلپ هم 53 درصد کمتر از میانگین معمول برف دیده است.
علاوه بر رودخانه پو، سطح آب دریاچه «گاردا» در شمال ایتالیا هم به پایین‌ترین حد خود رسیده و راه دسترسی به جزیره کوچک «سن بیاجو» در دریاچه که از طریق یک مسیر ممکن بود، خشکیده و قایقی به جزیره راه ندارد.

ونیز تنها منطقه‌ای نیست که بی‌آبی را به چشم می‌بیند. گروه محیط زیستی «لگامبینته» با اشاره به وضعیت شمال کشور گفت که رودخانه‌ها و دریاچه‌های ایتالیا، از کمبود شدید آب رنج می‌برند. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پو»، طولانی‌ترین رودخانه ایتالیا که از کوه‌های آلپ در شمال غربی تا دریای آدریاتیک کشیده شده، در این وقت سال، 61 درصد کمتر از حد معمول آب دارد

پیش‌بینی‌هایی درباره غرق شدن
ونیز همیشه خشک نبوده است. اینطور که گلوبال نیوز نوشته، در سال 2019، پس از وقوع سیلی مهیب، غرق شدن خانه‌ها و مشاغل کوچک و آسیب دیدن کلیسای تاریخی سنت مارک، در این شهر وضعیت اضطراری اعلام شد.
در آن زمان مسئولان شهری گفتند که سطح جزر و مد به 187 سانتی‌متر رسیده است. این یکی از بزرگترین سیل‌ها در تاریخ ونیز بود. در واقع پس از سال 1966، که ونیز شاهد سیل و افزایش 194 سانتی‌متری سطح آب، این دومین سیل بزرگ شهر ونیز بود.
پیش از این بارها درباره غرق شدن ونیز هشدار داده شده است. وبسایت phys یک ماه پیش در این مورد نوشته بود: ونیز رفته‌رفته در حال غرق شدن است و به همین دلیل می‌خواهد نسل بعدی را برای مبارزه با سیل آماده کند. رویدادهای ناشی از جز و مد غیرعادی، منظره خوبی را برای عکس‌های گردشگران ایجاد می‌کند اما پایه‌های شهر را هم تهدید می‌کند. برخی کارشناسان محیط زیست می‌گویند در سال 2100 نیمی از ونیز در معرض خطر غرق شدن قرار دارد و این اتفاق به دلیل گرمایش جهانی و تغییر اقلیم است.
وبسایت the travel هم نوشته است: پیش‌بینی‌ها می‌گوید این شهر در حال غرق شدن است. خبر غرق شدن ونیز تازه نیست و به امسال، یک دهه یا یک قرن پیش هم مربوط نیست. این خبر به قدمت ساخت این شهر است و هر بار با سیل‌هایی که می‌آیند و شهر را غرق می‌کنند، به گوش می‌رسد. اما اکنون شاید وقت آن رسیده باشد که ونیز را نه «شهر شناور» که «شهر در حال غرق شدن» بنامیم.
به امید بهار
روزنامه «کوریره دلا سرا» از ماسیمیلیانو پاسکی، کارشناس آب و هوا از موسسه تحقیقات علمی ایتالیایی CNR اینطور نقل کرده است: «ما در شرایط کم‌آبی هستیم. این وضعیت از زمستان 2021-2020 ایجاد شده است و اکنون برای بازیابی 500 میلی‌متر ذخیره آب در در مناطق شمال غربی به 50 روز باران نیاز داریم.»
در ژوئیه سال پیش، ایتالیا بدترین خشکسالی 70 سال گذشته خود را تجربه کرد و در مناطق اطراف رودخانه پو، که تقریبا یک سوم تولید کشاورزی این کشور را بر عهده دارد، وضعیت فوق‌العاده اعلام شد.
شورای ملی تحقیقات ایتالیا (CNR) اعلام کرده که در سال 2022 بارندگی در شمال 40 درصد کاهش یافته است و نبود بارش از ابتدای سال 2023 قابل توجه بوده است. لوکا مرکالی، رئیس انجمن هواشناسی ایتالیا به گاردین گفته است: «از سال 2022 چیزی تغییر نکرده. ما هنوز در وضعیت کسری هستیم. بیایید منتظر بهار باشیم که معمولاً بارانی‌ترین دوره برای دره پو است. احتمال خوبی وجود دارد که بارندگی در آوریل و می بتواند کسری آب را جبران کند؛ این آخرین امید ماست. اگر بهار پیش رو هم خشک باشد، یعنی برای دو سال متوالی باران بهاری نداشته‌ایم، اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد.»
در حال حاضر یک جریان هوایی به مدت 15 روز بر آب و هوای اروپای غربی تسلط دارد و دمای ملایمی را به ارمغان می‌آورد که معمولا در اواخر بهار مشاهده می‌شود. با این حال، آخرین پیش‌بینی‌های هواشناسی از رسیدن باران و برف بسیار در کوه‌های آلپ در روزهای آینده خبر می‌دهد، هرچند این کشور همچنان با خشکسالی‌های شدید امسال مواجه است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

سایه سیل بر خوزستان

سایه سیل بر خوزستان

مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر