سایت خبری پیام ما آنلاین | خطرکم آبی بیخ گوش زمین

خطرکم آبی بیخ گوش زمین





۲۶ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۳

خطرکم آبی
بیخ گوش زمین
علی عبدالحسینی
حفر چند چاه عمیق در استان سمنان جهت تامین آب شرب، تکرار اشتباه و باعث نگرانی برای فرونشست زمین است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، شنیده شده که قرار است برای تامین آب شرب در بعضی شهرهای استان سمنان چند حلقه چاه عمیق حفر شود. حفر چند چاه عمیق جهت آب شرب، تکرار اشتباه و باعث نگرانی برای فرونشست زمین است و همین موضوع تلنگری برای استفاده بهینه از این همه آب در استان می باشد.
با توجه به اینکه منابع آبی محدود هستند حل مشکل کم آبی با این شیوه آسیب های جدی به اقلیم ما وارد می کند و اصطلاحا دارای فیدبک مثبت است یعنی خودش خودش را مجددا تشدید می کند.
مسلما یکی از تهدیدات حفر چاه، می تواند بی توجهی بیشتر به مصرف آب را در پی داشته باشد. تهدید دیگر فرونشست زمین است که در بسیاری از استان ها و از جمله سمنان منشا آن استحصال بی رویه آبهای زیر زمینی بوده است.
بهتر است این منابع مالی درجهت بهینه سازی مصرف آب در استان سمنان هزینه شود، ازجمله :
– استفاده چند باره از آبهای مصرفی در شرب و صنعت و کشاورزی
– جداسازی آب شرب و خام در شهرها
– اصلاح الگوی مصرف
– ساخت واحد های مسکونی در کنار سرچشمه های آب و رونق روستاها
– تغییر رویکرد تولیدات کشاورزی از محصولات پر آب به محصولات کم آب
– توسعه کشاورزی به روشهای گلخانه ای و مدرن
– ایجاد گرایش دانش فنی و عمومی به سمت صنعت کشت های هیدروپونیک و کاهش بیش از ۸۰ درصدی آب کشاورزی
– استفاده از روشهای متداول باروری ابر و افزایش نزولات جوی
– رهاسازی بعضی از آبها در مسیر اصلی و بالابردن رطوبت منطقه برای مقابله با خشکسالی
در حقیقت استحصال آبهای زیرزمینی باید بر اساس ضوابط خودش باشد از جمله اینکه سفره های آبی مجددا باز سازی و احیا شوند.
کاهش حجم آبهای زیزمینی و عدم نفوذ و جذب آب به زیر زمین علتهای مختلفی دارد که بعضی از آنها طبیعی و بعضی محصول اقدامات ما انسانهاست مثل خشکسالی، تغییرات اقلیمی، تغییرات زمانی و مکانی نزولات جوی، به طوری که در بعضی از مناطق اصلا بارش نداریم و در بعضی مناطق بارشهای سیل آسا و خسارت آور مشاهده می شود.
جمع آوری آبهای سطحی به دلیل هدایت آبها و تغییر مسیر با سد سازی، لوله کشی رودها، آسفالت شهرها و آبادی ها، هدایت پساب های شهری و آب باران و برف به نقاط خاص و خارج از شهر ها و کویرها، ورود آب به کویرها و پیشروی نمک به سمت جلگه ها و دامنه ها و … همه عواملی هستند که دست به دست هم داده اند و سفره های آب زیرزمینی کاهش یافته است. با نگاهی به رودخانه های عظیم فاضلاب ها و آب های خروجی شهرها مثل جنوب تهران عمق اجحافی که در حق زمین در حال انجام است روشن می شود. برداشت بی رویه قانونی از آبهای زیرزمینی و برداشتهای غیر مجاز از آن در سالهای اخیر، در بسیاری از استان های کشور باعث فرونشست یکپارچه مساحت های زیادی از سطح زمین شده اند و در جاهایی صدها و هزاران هکتار از زمین یکجا نشست کرده اند و در حاشیه های آن شکافهای عمیق و طولانی بوجود آمده اند. این زمینی که نه هزاران، نه میلیون ها، نه میلیاردها سال که به امانت به دست ما رسیده است در حال تحمل صدمات شدید است که از جمله آنها علاوه بر سایر آسیب ها، خالی شدن داخل زمین به دلیل برداشت های بی رویه و بدون حساب و کتاب آب در نقاط مختلف کشور بوده است و آنهم بیشتر با رویکردهای غیر کارشناسی و بعضا مقطعی و با پشتیبانی مقامات و سیاسیون انجام شده است. فرو نشست زمین در استان یزد، استان کرمان، استان تهران، اسلامشهر، کرج و حتی خود استان سمنان از این دست هستند. مدیریت منابع آب در دنیا از دغدغه های اصلی دانشمندان است و در ایران علیرغم اخطارهای جدی اندیشمندان من جمله پروفسور کردوانی و دیگران کمتر به آن توجه شده است. بنابر این حل مشکلات آب کشور نگاه علمی و درازمدت می خواهد نه نگاه های مقطعی اجتماعی و دستورات سیاسی.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *