پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطر ورود گرگ،‌ در را ببندید

گزارش «پیام ما» از برنامه زنده‌گیری چند فرد گرگ در پارک جنگلی ناژوان اصفهان

خطر ورود گرگ،‌ در را ببندید

علیرضا محمدی، استاد دانشگاه جیرفت: مردم در مواردی سایر گونه‌ها را با گرگ اشتباه می‌گیرند، بنابراین ابتدا باید دید آیا تصویری درباره گونه‌ مشاهده شده وجود دارد یا خیر و پس از بررسی دقیق‌، تصمیم‌گیری شود





خطر ورود گرگ،‌ در را ببندید

۵ دی ۱۴۰۱، ۹:۱۶

روی در مجتمع نوشته شده‌ «برای جلوگیری از ورود گرگ، لطفا در را ببندید». برای ساکنان این مجتمع که در حوالی پارک «ناژوان» اصفهان زندگی می‌کنند این جمله عجیب و ترسناک نیست. آنها بارها شنیده‌اند که گرگ‌ها در این پارک پرسه می‌زنند‌، همین است که سعی می‌کنند مراقب باشند و در زمان ورود به پارک حواس‌شان را بیش از پیش جمع کنند،‌ اما چه کسی می‌تواند تضمین کند حمله‌ای گرچه تاکنون صورت نگرفته‌، در آینده هم انجام نخواهد شد؟ پرسش دیگر اینکه آیا اطلاق «گرگ» برای گونه‌ای که تاکنون عکسی از آن منتشر نشده مناسب است؟ آیا ممکن نیست گونه‌ دیگری با گرگ اشتباه گرفته شده باشد؟

 

در روز‌های گذشته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از انجام عملیات ردیابی برای زنده‌گیری سه قلاده گرگ در پارک جنگلی ناژوان اصفهان خبر داد. منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه مشاهده سه قلاده گرگ در پارک ناژوان موجب نگرانی و ترس ساکنان این منطقه شده است، گفت: با توجه به سردی هوا و کمبود غذا، این حیوانات از مسیر رودخانه که خشک است به شهر رسیدند و در هفته‌های اخیر در پارک ناژوان چند مورد توسط ساکنان دیده شدند. او افزود: نیروهای محیط‌ زیست با همکاری آتش‎نشانی، شهرداری منطقه و مدیریت پارک ناژوان طی پنج عملیات گرگ‌ها را ردیابی کردند اما تاکنون موفق به گرفتن آنها نشدند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: شهرداری منطقه مقرر شد ناژوان را ایمن‌سازی و به ساکنان اطلاع‌رسانی کند؛ اداره محیط زیست نیز پیگیری می‌کند که به روش خود گرگ‌ها را زنده‌گیری و از ناژوان خارج کند. شیشه‌فروش تاکید کرد: تاکنون حمله گرگ به شهروندان گزارش نشده اما موجب نگرانی و ترس ساکنان شده که در این باره مدیریت پارک ناژوان قرار شد اطلاع‌رسانی و محیط‌ زیست نیز گرگ‌ها را زنده‌گیری و خارج از ناژوان رهاسازی کند. پیش‌تر در بهار و تابستان امسال نیز در حاشیه رودخانه زاینده‌رود، در سطح شهر اصفهان و حتی میدان نقش جهان روباه مشاهده شده بود که اداره کل محیط‌ زیست دلیل آن را خشکی و کمبود طعمه اعلام کرده بود که سبب نزدیک شدن گونه‌های حیات وحش به محیط‌های شهری شده است.
ناژوان‌، محلی برای کمپینگ‌های خانوادگی
احسان رعنایی از فعالان محیط زیست اصفهان که در حوالی این پارک زندگی می‌کند در این باره به «پیام ما» می‌گوید: مدت‌ها درباره این گرگ‌‌ها صحبت می‌شود. مدیر مجتمع مسکونی ما روی برگه‌ای که به در چسبانده شده نوشته است: «برای جلوگیری از ورود گرگ، لطفا در را ببندید».
او با اشاره به اینکه گویی دو سه فرد گرگ در این پارک مشاهده شده‌اند،‌ اضافه می‌کند: انتهای این منطقه فضای باز است و در ادامه رودخانه به خارج شهر می‌رسد از این رو موضوع عجیبی نیست اگر گرگ در این پارک جنگلی مشاهد شود. علاوه بر آن در حوالی این پارک زمین‌های زراعی و دامپروری را داریم که در آنها مرغ و خروس و گوسفند نگهداری می‌شود.
به گفته این فعال محیط زیست اصفهان،‌ شغال در این منطقه زیاد است و بارها از سوی ساکنان مجتمع دیده شده است. او ادامه می‌دهد: در روزهای پایانی هفته خانواده‌های زیادی به «ناژوان» می‌‌‌آیند. آنها در منقل آتش روشن کرده و بوی کباب پارک را پر می‌کند. همین موضوع هم ممکن است به جلب گوشتخواران به این منطقه منجر شود.
رعنایی با اشاره به اینکه در این منطقه شاهد شکار مرغ‌ توسط شغال‌ها بوده‌، می‌گوید: شنیدن صدای زوزه در گذشته بسیار شایع بود. در حال حاضر هم شکار مرغ توسط شغال در این منطقه اتفاق می‌افتد.
اولویت اقدام،‌ تشخیص گونه مشاهده شده
علیرضا محمدی استاد دانشگاه جیرفت رساله دکتری خود را با عنوان «بررسی تقابل بین گرگ و جوامع محلی در استان همدان مدیریت مشارکتی برای کاهش تعارضات» درباره این گونه و تعارض‌های آن نوشته است. او در این باره‌ به «پیام ما» می‌گوید: بخش‌هایی از ایران با چالش و تعارض گرگ مواجه هستند با این حال در مواردی اتفاق افتاده که گونه‌های دیگری با گرگ اشتباه گرفته شده‌اند.
او به تجربه خود در همدان اشاره و اضافه می‌کند: زمانی که برای رساله دکتری خود به این استان رفتم گزارش‌هایی از حضور گرگ داشتیم اما مشخص شد در مواردی شغال‌ با گرگ اشتباه گرفته شده است. در چنین مواردی آنچه می‌تواند ما را به قطعیت برساند تصاویری هستند که توسط کسانی که گونه را مشاهده کرده‌اند گرفته شده باشند.
این استاد دانشگاه می‌گوید: در همدان ما با چالش گرگاس در حاشیه شهرها و روستاها مواجه بودیم،‌ مردم ادعا می‌کردند که گرگ در نزدیکی محل سکونت‌شان وجود دارد با این حال آنچه وجود داشت‌، گرگاس بود. تفکیک گرگ و گرگاس از هم بسیار دشوار است و نیازمند کارهای ژنتیکی و مولکولی است.
به گفته این استاد دانشگاه اگر آنچه در ناژوان مشاهده می‌شود به واقع گرگ باشد، باید تعداد دفعات مشاهده و محیط چک شود. او می‌افزاید: همچنین بایستی بررسی کرد آیا در منطقه محل دفن زباله یا … وجود دارد یا خیر! مورد دیگر درباره بحث رهاسازی است،‌ اینکه تمام جوانب در این باره رعایت شده و سپس چنین اقدامی صورت گیرد.
محمدی ادامه می‌‌دهد: در محیط‌های شهری حساسیت بالایی وجود دارد. ما در زنجان،‌ همدان،‌ اردبیل و بخش‌هایی از کردستان مشاهده گرگ داریم. در حاشیه شهر همدان تصاویری از این گونه گرفته شده و داده‌ها به ما نشان می‌دهد در زمان برودت هوا و برف و به دنبال آن کاهش طعمه‌ها،‌ گرگ‌ها به سایت‌های زباله،‌ دامداری‌ها و مرغداری‌ها که معمولا در حاشیه شهر قرار گرفته‌اند نزدیک می‌شوند.
این استان دانشگاه یک دستورالعمل اجرایی با عنوان «تدوین برنامه عمل (دستورالعمل‌های اجرایی رفع تعارضات) گونه گرگ در استان همدان » نوشته است و در این باره می‌گوید: در این دستورالعمل، پروتکل‌های مختلف درباره وضعیت‌هایی مشابه ناژوان و … ذکر شده است.
محمدی درباره اینکه اولویت اقدام درباره پارک جنگلی ناژوان چیست؟ پاسخ می‌دهد: مردم در مواردی سایر گونه‌ها را با گرگ اشتباه می‌گیرند،‌ بنابراین ابتدا باید دید آیا تصویری درباره گونه‌ مشاهده شده وجود دارد یا خیر و پس از بررسی دقیق‌، تصمیم‌گیری شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر