پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «میانکاله» را احیا کنید

دستور رئیس جمهور در سفر به مازندران

«میانکاله» را احیا کنید

رئیس سازمان محیط زیست: کارهای عملیاتی مورد نیاز برای احیا و حفاظت تالاب میانکاله در دستور کار قرار می‌گیرد





«میانکاله» را احیا کنید

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رئیس جمهوری دیروز در سفر یک روزه هیات دولت به مازندران سفر کرد. سفری که عمده محورهای آن براساس اذعان سخنگوی دولت سیزدهم، محیط زیستی بوده است. سفر به میانکاله و دستورهای رئیس دولت برای احیای این تالاب شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات سفر او باشد. او در بازدید از تالاب میانکاله که مهم‌ترین تالاب بهشهر و یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود، صراحتا اعلام کرد که مسئولان موظفند همه اقدامات لازم برای احیاء و بهبود وضعیت این تالاب را انجام دهند. پس از این اظهارات رئیس سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی هم تاکید کرد که بنا به دستور رئیس جمهوری، همه اقدامات و برنامه‌های عملیاتی لازم برای احیا و حفاظت از تالاب میانکاله به زودی در دستور کار مسئولان امر قرار خواهد گرفت تا اوضاع این تالاب از اینکه هست، بدتر نشود و شاهد بهبود وضعیت آن باشیم.

مازندران مقصد هفدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور بود. رئیس‌جمهوری دیروز، بیستم اسفند ماه همراه با مسئولان ارشد دولت به استان مازندران سفر کرد و در بدو ورود از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولان ارشد استانی در فرودگاه ساری مورد استقبال قرار گرفت. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران «بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی و عمرانی و زیربنایی، دیدار با اقشار مختلف مردم، نخبگان ایثارگران و خانواده شهدا، شرکت در شورای اداری و نشست خبری» را از مهمترین برنامه‌های ابراهیم رئیسی در جریان سفر یک روزه خود به استان مازندران اعلام کرد اما با گذشت چند ساعت مشخص شد که بعد محیط زیستی این سفر بیش از پروژه‌های عمرانی و صنعتی و زیر بنایی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین این بازدیدها سفر رئیس جمهوری به شبه جزیره میانکاله بود. میانکاله شبه‌جزیره‌ای در جنوب‌شرقی دریای مازندران است، در 12 کیلومتری بهشهر. میانکاله از سال 48 به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعیین و هم‌اکنون با عناوین مختلفی چون «پناهگاه حیات وحش»، «تالاب بین‌المللی» و «ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره» تحت حفاظت سازمان محیط‌ زیست قرار دارد. آنچه اما اخیرا نام این تالاب را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت، جنجال شکارچیان بود. بیست بهمن‌ماه فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. براساس این فیلم، گروهی صد نفره از شکارچیان با اسلحه و صورت‌هایی پوشیده شده در اعتراض به لغو مجوز شکار در میانکاله به این منطقه حمله کرده و حتی محیط بانان را نیز زخمی کردند. امنیت میانکاله چند روز بعد تامین شد اما اخبار تلخی مبنی بر مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله منتشر شد. اخباری که در سال‌های 98 و 99 هم منتشر شده بود و توجهات را به حیات وحش میانکاله بیشتر جلب کرده بود. سفر رئیسی در چنین شرایطی به میانکاله احتمالا نشانه‌ای است از اهمیت موضوع محیط زیست برای دولت سیزدهم و ایستادگی مقابل شکارچیان غیرقانونی. اما مهم‌تر از این پیام، دستورات ابراهیم رئیسی است. دستوراتی که باید دید به سرنوشت دستورات او در زمینه‌های خودرو و کالاهای اساسی دچار می‌شود یا سرنوشتی نظیر آزادسازی حریم دریاها وسط نهادهای دولتی در انتظارش خواهد بود.
لزوم محافظت از تالاب
ابراهیم رئیسی روز جمعه در بازدید از شبه جزیره میانکاله ضمن آگاهی از مشکلاتی که این منطقه را تهدید می‌کند، اظهار کرد: «احیا و نگهداری این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و سرمایه ارزشمندی است که باید برای نسل‌های آینده حفظ شود.» رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: «هر اقدامی که برای احیاء و نگهداری منطقه میانکاله لازم است انجام شود.» رئیسی همچنین بر لزوم توجه جدی به حفظ حیات وحش و زیستگاه پرندگان در این منطقه تاکید کرد. رئیس جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به جاذبه‌های طبیعی منطقه میانکاله اظهار کرد: «لازم است زمینه‌های طبیعت‌گردی در این منطقه فراهم شود تا مردم هم بتوانند در چارچوب مقررات محیط زیستی از این طبیعت استفاده کنند.» رئیس دولت سیزدهم در ادامه با بیان اینکه هرگونه اقدامی در این منطقه با رعایت اصول محیط زیست و حفظ طبیعت باشد»، گفت: «ایجاد طبیعت‌گردی در منطقه میانکاله می‌تواند برای مردم محل درآمد و اشتغال به همراه داشته باشد.» رئیسی همچنین در بخش پایانی اظهاراتش دستور داد که «با توجه به اینکه در این منطقه آتش سوزی‌های فصلی اتفاق می‌افتد یک ایستگاه آتش نشانی ایجاد شود.»
در دستور کار قرار می‌گیرد
علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی از جمله مسئولان عالی همراه رئیسی در جریان بازدید او از تالاب میانکاله در استان مازندران بوده است. او پس از اظهارات ابراهیم رئیسی بر اجرای این دستورات تاکید کرد. سلاجقه در حاشیه بازدید رئیس‌جمهوری از تالاب بین‌المللی میانکاله به خبرنگار «ایرنا» گفته است: «رئیس‌جمهوری پس از بازدید منطقه دستور دادند کارهای عملیاتی مورد نیاز برای احیاء و حفاظت تالاب میانکاله در دستور کار قرار بگیرد. رئیسی در این بازدید هم بر انجام پمپاژ آب و هم اجرای کانال ۲۰ کیلومتری برای اختلاط آب تاکید کردند. تامین تجهیزات و زیرساخت‌های اطفاء حریق میانکاله نیز مورد تاکید رئیس‌جمهوری قرار گرفت.» سخنگوی دولت نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر رویکرد دولت در سفرهای استانی را حمایت از موضوع محیط زیست در ایران اعلام کرد. علی بهادری جهرمی نوشته است: «توجه به محیط زیست یکی از برنامه‌های مهم رئیس جمهوری در سفرهای استانی است.‏ممنوعیت صید ترال در سفر هرمزگان، آزادسازی سواحل در سفر گیلان، لایروبی کانال‌ها و احیای خلیج گرگان در سفر گلستان و امروز دستور راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز ساری و احیای تالاب میانکاله در مازندران صادر شد.»
تاکید بر سالم‌سازی سواحل
میانکاله همانطور که سخنگوی دولت هم نوشته، آخرین بازدید و تاکید محیط زیستی ابراهیم رئیسی در سفرش به مازندران نبوده است. رئیس جمهوری ضمن بازدید از سواحل آزادسازی شده استان مازندران در منطقه خزرآباد ساری به استاندار دستور داد طرح‌های سالم‌سازی سواحل را گسترش دهند و امکانات لازم را برای تفریح سالم مردم فراهم کنند. او مقصود خود از «سالم‌سازی» سواحل و «تفریح سالم» مردم را روشن نکرده اما پیش از او، احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد که پدر همسر ابراهیم رئیسی نیز به شمار می‌رود، در اظهاراتی از وضعیت «حجاب» در سواحل انتقاد کرده و گفته بود: «به رئیسی گفتم، تمام فسادها و بی‌عفتی‌های سطح خیابان‌های تهران از این به بعد به شکل بدتری در ساحل دریا مشاهده می‌شود.» مساله «سالم‌سازی سواحل» اما آخرین اظهارات رئیسی نبود. او در این بازدید با جمعی از مردم حاضر در محل به گفت‌وگو پرداخت و در جریان مشکلات آنان قرار گرفت. رئیسی در این بازدید همچنین در گفت‌وگو با صیادان از استاندار خواست مشکلات و مطالبات آنان را با اولویت مورد رسیدگی قرار دهد. رئیس جمهوری همچنین تاکید کرد: «مطالبات و حقوق همه کارگران پیمانی شرکت‌های طرف قرارداد دولت باید قبل از پایان سال پرداخت شود.» رئیس جمهوری در ادامه همچنین از «مجهزترین مرکز آزمایش، بسته‌بندی، نگهداری و بازاریابی محصولات کشاورزی» بازدید کرد. رئیسی در جریان این بازدید از امکانات، تاسیسات و تجهیزات شرکت روماک‌گستر پارس بر لزوم راه‌اندازی مراکز پیشرفته بسته بندی و نگهداری محصولات باغی در مناطق مختلف کشور به ویژه‌ استان‌هایی که قطب کشاورزی هستند، تاکید کرد. رئیس‌جمهوری همچنین خواستار تلاش برای بومی‌سازی دانش فراوری، ازمایش و بسته بندی پیشرفته محصولات کشاورزی شد. خطوط تولیدی این واحد مطابق بروزترین استانداردهای بین المللی طراحی و ساخته شده است. این مرکز مجهز به آزمایشگاه‌های تخصصی بوده و از امکان اسکن و عکسبرداری سه بعدی برای سنجش کیفیت داخلی محصول، شناسایی و ردیابی محصولات بسته بندی شده، تشخیص صدمات محیطی میوه‌جات، توزین میوه به صورت دقیق و با سرعت بالا و اندازه‌گیری ابعاد انواع محصولات برای عرضه به بازارهای جهانی است. این مجموعه همچنین دارای سالن‌های بسته‌بندی، آماده‌سازی، بارانداز، آزمایشگاه، تونل انجماد، بسته‌بندی و سردخانه‌های زیر صفر درجه است. سالن‌های سردخانه و انجماد این مرکز، قابلیت نگهداری هزاران تن محصول کشاورزی، سبزی و صیفی دارد و از این روی از نقش مهمی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و باغی برخوردار است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

دخالت به‌جای حفاظت مشارکتی

«پیام ما» ادعاهای علی سلاجقه دربارۀ «مردمی‌سازی» فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست را بررسی می‌کند

دخالت به‌جای حفاظت مشارکتی

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

گلستان،الگوی حفاظت مشارکتی

در شب «پار‌ک ملی گلستان» سخنرانان متفق‌القول اعلام کردند

گلستان،الگوی حفاظت مشارکتی

«گلستان» بدون رئیس

جامعۀ محلی حاشیۀ پارک ملی گلستان از دغدغه‌های‌شان برای حفاظت می‌گویند

«گلستان» بدون رئیس

پارک ملی گلستان؛‌ تغییر ساختاری که نتیجه داد

پارک ملی گلستان؛‌ تغییر ساختاری که نتیجه داد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر