پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کتاب عنصر مهم توسعه پایدار

کتاب عنصر مهم توسعه پایدار





کتاب عنصر مهم توسعه پایدار

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۶

دبیر هشتمین پایتخت کتاب ایران می‌گوید دبیر هشتمین پایتخت کتاب ایران می‌گوید کتاب عنصر مهمی در توسعه پایدار است اما تا اندازه‌ای از جایگاه خود خارج شده است.

آبان‌ماه سال گذشته بود که سمنان به عنوان هشتمین «پایتخت کتاب ایران معرفی» شد. این روزها همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه‌ای با نام «سمنان پایتخت کتاب ایران» به معرفی فعالیت‌های این شهر و علت انتخاب آن به عنوان پایتختی کتاب می‌پردازد.

«رضا شمس‌خوانی» دبیر هشتمین پایتخت کتاب ایران است. او خلاقیت و نوآوری را مهم‌ترین دلیل انتخاب سمان به عنوان پایتخی کتاب بیان می‌کند: «مهمترین ویژگی که برای داوران پایتختی کتاب چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی مهم است، خلاقیت، نوآوری و انسجام تمام بخش‌های مرتبط کتاب با اقشار جامعه است. سمنان با پیشنهاد کردن طرح‌هایی که در جهان کاملا بی‌نظیر بودند و خلاقیت در آن‌ها دیده می‌شد و همیاری همه مردم و نهادهای رسمی و دولتی موفق شد عنوان پایتخت کتاب را به دست بیاورد.»

دبیر هشتمین پایتخت کتاب ایران می‌گوید سمنان هدف‌گذاری خود را به عنوان قطب توسعه فناوری‌های ترویج کتاب و کتاب‌خوانی با تکیه بر نوجوانان و کودکان آغاز کرد و از بچه‌ها سوال شد چه چیزی می‌تواند توجه شما را به کتاب کاغذی جلب کند: «متوجه شدیم بچه‎‌های امروز اگرچه به فناوری‌ دلبسته هستند، اما در حین حال درون آن‌ها عشق به کتاب وجود دارد. فقط از ما‌ می‌خواهند که فناوری را در کنار کتاب قرار دهیم و به آن‌ها اثبات کنیم کتاب و کتاب‌خوانی به آینده آن‌ها مربوط است.»

«فردوسی‌پور» در صدر محبوب‌ها

شمس‌خوانی معتقد است کتاب عنصر مهمی در توسعه پایدار به شمار می‌رود: «کشور ما ایران تاریخ و زیستی بسیار طولانی دارد. زیستی پایدار هم در حوزه مادی و هم در حوزه فرهنگی. خط اتصال نسل‌های مختلف کشور به هم کتاب است؛ موضوعی که الان تا اندازه‌ای از جایگاه خود خارج شده است. نسل جدید این ابزار قدرتمند را یک وسیله قدیمی برای تبادل اطلاعات می‌داند و حتی شاید با خود فکر کنند که در عصر زیست دیجیتال حفظ ساختار کاغذی کتاب و پرداختن به یک کتاب کاغذی چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد. در حالی که کتاب عنصر مهمی در توسعه پایدار به شما می‌رود.»

به این ترتیب سمنان با شعار (سمنان به اضافه کتاب پیش به سوی آینده) کار خود را آغاز کرد. «رضا شمس‌خوانی» می‌گوید این شعار با مشورت مردم به خصوص کودکان و نوجوانان انتخاب شد: «انتخاب شعار توسط مردم به خصوص کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد مردم و نسل آینده به کتاب برای حفظ آینده، از جمله حفظ منابع آب و هوا، خاک و میراث فرهنگی تا میراث مکتوب مانند شعر و ادبیات به کتاب نیاز دارند و کتاب را به عنوان ابزار توسعه پایدار می‌بینند.»

به گفته دبیر پایتخت کتاب در ادامه مسیر با روش‌های خلاقانه پیوند کتاب دیجیتال و کتاب سنتی برقرار شد: «در این زمینه توانستیم با استفاده از کتاب‌گردان الکترونیک، مرکز فرماندهی پرواز کتاب که ارسال کتاب با پهپاد را انجام می‌دهد و برای مردم بسیار جذاب است و اولین ربات هوشمند مروج کتاب جهان به خوبی این پیوند را برقرار کنیم. حالا خیال ما راحت است که بچه‌‌های ما از الان تا طول تاریخ می‌توانند هم از بالاترین فناوری‌ها برخوردار باشند، و هم میراث عظیم کتاب و پایتخی کتاب خود را برای خودشان و نسل‌های آینده حفظ کنند. آرزوی ما این است که ایران در سال 2026 و یا در آینده نزدیک دوباره به جایگاه پایتختی کتاب جهان برسد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر