موسیقی زیرزمینی در حال انقراض است
۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷
موسیقی زیرزمینی در حال انقراض است
شرکت فرهنگی-هنری آوای نکیسا از معدود شرکتهایی است که طی این سالها چندین چهره زیرزمینی را حمایت کرده و به عرصه موسیقی کشور وارد کرده است. غلامعلمشاهی مدیر این شرکت که تهیه کنندگی برخی از آلبومهای خوانندگان زیرزمینی را به عهده داشته است، بر این باور است که موسیقی زیرزمینی در حال انقراض است. با او درخصوص موسیقی زیرزمینی به گفتوگو پرداختیم.
اینکه بسیاری از خوانندگان قبل از ورود عرصه موسیقی کشور چند آهنگ زیرزمینی منتشر میکنند تا بتوانند بعد از انتشار آلبوم رسمی موفقتر عمل کنند، به نظر شما کار قابل توجهی است؟
در واقع شاید چند سال پیش خوانندگان این کار را میکردند و موفق میشدند ولی امروزه دیگر چنین کاری جواب نمیدهد و نمیتواند صدق کند. در گذشته خیلی از خوانندگان بعد از انتشار آهنگهای زیرزمینی به دنیای موسیقی معرفی شدند که از این میان میتوان به بنیامین بهادری، رضا صادقی، محسن چاوشی، محسن یگانه و… اشاره کرد. ولی الان به قدری رسانه خبری، سایت و خبرگزاری داریم که نمیتوان گفت موسیقی زیرزمینی همچنان وجود دارد. من بر این باورم که دیگر دوره موسیقی زیرزمینی گذشته و آن چه بوده هم در حال انقراض است و دیگر موسیقیای به این نام وجود ندارد. هم اکنون شاید یکی دو خواننده زیرزمینی باشند مانند سیامک عباسی وسینا حجازی که آنها نیز مجوز خود را گرفته و به زودی وارد دنیای مجاز موسیقی میشوند. چنین ترفندی دیگر کاربردی ندارد و نمیتواند برای استفاده کنندگانش امتیازی داشته باشد. در سالهای قبلتر اگر خوانندهای به شکل زیرزمینی کار میکرد، میتوانست بعد از گرفتن مجوز مطرح و شناخته شود اما دیگر نمیتوان برای مطرح و موفق شدن دست به چنین کاری زد.
– ولی هم اکنون خیلیها این راه را در پیش گرفتهاند.
خوب شاید فکر میکنند میتوانند موفق شوند در حالی که همان طور که گفتم دیگر نمیتوان این موضوع را مدنظر قرار داد و برآن تکیه کرد. این روزها کسانی میتوانند موفق شوند که در موسیقی حرف برای گفتن داشته باشند. این عده هم صرفا با تقلید از خوانندگان زیرزمینی گذشته که توانستند موفقیت خود را از زیرزمین تثبیت کنند، دست به چنین اقدامی میزنند. اما شخصا به عنوان کسی که سالهاست در این عرصه فعالیت میکند، مطمئن هستم که نمیتوانند موفق شوند.
– چرا این قدر مطمئن هستید؟
برای اینکه اگر دقت کرده باشید تمامی صداها تکراریاند و کم پیش میآید کسی خودش باشد و از کسی تقلید نکرده باشد. همچنین دیگر خیلی کم پیش میآید که یک کار زیرزمینی بگیرد و مخاطب جذب کند و خوانندهاش معروف شود. این حربه دیگر کاربردی ندارد.
– پیشترها شرکتها هم از خوانندگان زیرزمینی استقبال میکردند.
نمیتوان گفت حتما چون خواننده زیرزمینی هستند، شرکتها از آنها استقبال میکنند. مثلا شاید خود من دوست داشته باشم با یکی از خوانندگانی که هم اکنون در بازار موسیقی به شکل سابق کار میکند، همکاری داشته باشم و چنین چیزی اصلا ربطی به مجاز و غیرمجاز بودن او ندارد. من برخی از رپرها را دوست دارم و از کارهایشان خوشم میآید ولی هنوز شاید هیچ یک از آنهایی که من خوشم میآید، مجوز نداشته باشند. من بر این باور هستم که خواننده باید بکر باشد و اگر کسی زیرزمینی هم کار میکند باید بکر به روی زمین بیاید.
– با نگاهی به گذشته میبینیم که شما از تهیه کنندگانی هستید که خیلی از این زیرزمینیها با شما به دنیای مجاز موسیقی معرفی شدهاند. اما بعدتر دیگر همکاریای با شما نداشتهاند. چرا؟
بله، همانطور که میدانید این اتفاق افتاده است و خیلی از این دوستان دوندگیشان با ما بوده و بعد که مجاز شدهاند، دیگر شرکتها با آنها قراردادهای کلان بسته و دیگر امکان همکاری با هم را نداشتهایم. چون اینها وقتی مجاز میشوند با پیشنهادات سنگین روبه رو میشوند و وقتی قراردادی برایشان درآمدزایی بیشتری داشته باشد خوب ترجیحشان این است که با آنها کار کنند. هر کسی پیشنهاد بهتری بدهد، خواننده جذب او و شرکتش میشود.
– چه پیشنهادی برای خوانندگان دارید که به جای پرداختن به موسیقی زیرزمینی انجام بدهند؟
فکر میکنم این دوستان باید به جای پرداختن به این قبیل فعالیتها، موسیقی خود را قویتر و به روزتر کنند. صدای خاص و ایجاد نوآوری میتواند بسیار مثمر ثمر باشد. این درحالی است که خیلیها اهل تقلید هستند و فکر میکنند مثلا چون کار فلان خواننده گرفت و توانست مورد توجه قرار بگیرد، آنها نیز میتوانند با ادامه دادن همان شگرد و روش موفق شوند. در حالی که نمیدانند هر کس باید خودش باشد و راه مخصوص به خود را ادامه بدهد. چه اصراری به این است که مثلا همه شادمهر باشند یا همه رضا صادقی باشند؟ هر کسی باید سعی کند راه خودش را در پیش بگیرد تا علاوه بر امضایی که درکارخود دارد، حرفی نیز برای گفتن داشته باشد و خود را در این دنیای شلوغ موسیقی نشان بدهد. این در حالی است که این روزها مد شده همه از روی هم تقلید میکنند و کپی یکدیگر شدهاند. موسیقی نیاز به یک سبک و یک صدا ندارد، بلکه باید صداها و سبکهای مختلف در آن تجربه شده و به آنها پرداخته شود.
– فکر میکنید چرا این روزها به اهالی موسیقی زیرزمینی کمتر مجوز داده میشود؟
خب چون دیگر همه متوجه این موضوع شدهاند که چنین چیزی بیشتر از هر چیز یک حربه است. اینها میآیند موسیقی زیرزمینی کار میکنند که بعد بتوانند مجاز کار کنند. این طوری حق دوستانی که از ابتدا مجاز کار میکردهاند، ضایع میشود. ضمن اینکه شرایط دریافت مجوز بسیار دشوار است و دیگر خیلیها حوصله این را ندارند که دنبال مجوز بروند. برای همین غیرمجاز کار میکنند و البته کار خود را هم برای دریافت مجوز در آینده سخت میکنند.
– خیلی از خوانندهها هم هستند که مجاز بوده و حالا زیرزمینی شدهاند. نظرتان درباره اینها چیست؟
این اتفاق به خاطر همان سختگیریهای بیش از حد برای صدور مجوز است. مثلا مهدی مقدم مجاز بود اما این قدر درگیر چارچوب و قوانین سخت شد که الان دیگر مجوز ندارد و غیرمجاز کار کند. وقتی قوانین دست و پاگیر میشود، خوانندههای مجاز، زیرزمینی میشوند.
– در حال حاضر موسیقی زیرزمینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
موسیقی زیرزمینی الان دیگر خیلی کم شده و شاید اصلا دیگر وجود نداشته باشد. تاجایی که در سایتهای دانلود و خبری دنبال میکنم، این موسیقی دیگر آن چنان بازاری ندارد. اگر صدای خاصی در این میان شنیده شود، از آن استقبال میشود. من و شرکتهای مشابه به دنبال صداهای خاص و نوآوری در موسیقی هستیم و دوست داریم خواننده جدید کشف کنیم، اما آیا واقعا این اتفاق میافتد؟
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور:
۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت میشود
امدادرسانی به ۱۳ استان درگیر سیل و آبگرفتگی
استاندار لرستان اعلام کرد
نهاییشدن مشکلات پرونده ثبت جهانی فلکالافلاک تا مردادماه
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان:
سیل آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نکرده است
درگذشت رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان
ایرانیها چگونه به باغ نگاه میکنند؟
سه رویکرد در تحلیل باغ ایرانی
گفتوگو با «سیدعباس عراقچی» دربارهٔ دیپلماسی آب
تأمین آب از بیرون مرزها امید واهی است
رئیس مرکز ملی پیشبینی سازمان هواشناسی: هیچ دادهای از اثر بارورسازی ابرها بر بارش باران وجود ندارد
افسانۀ بارورسازی
۴۲ راه روستایی در سیستانوبلوچستان همچنان مسدود است
۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت اولیۀ سیل به سیستان و بلوچستان
چطور مدل اقتصادی «دونات» به پایداری شهرها کمک میکند؟
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- روغن صنعتی مایعی جادویی برای افزایش عمر مفید ماشین آلات
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید