پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت اولیۀ سیل به سیستان و بلوچستان

۴۲ راه روستایی در سیستان‌وبلوچستان همچنان مسدود است

۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت اولیۀ سیل به سیستان و بلوچستان

بارش‌ها در شهرهای کاشان، آران و بیدگل و قمصر به برخی اماکن مسکونی خسارت زد





۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت اولیۀ سیل به سیستان و بلوچستان

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۵۸

|پیام ما| باران سیل‌آسایی که ۲۷ فروردین‌ماه شروع شد، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان، کرمان و یزد را زیر پا گذاشت، بارانی که دست به دست طغیان فصلی رودخانه‌ها داد و سیلاب شد، با گذشت چند هفته همچنان زندگی در جنوب ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ به‌ویژه در سیستان‌وبلوچستان که پیش‌ازاین زخم سیلاب‌های مکرر و خسارت‌های فراموش‌شده را بر تن داشت. گرچه کمک نیروهای مردمی و امداد سازمان‌های مرتبط در روزهای سیل و پس از آن به یاری این استان آمدند، اما به‌گفتهٔ مدیرکل ستاد بحران سیستان‌وبلوچستان ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی قدیمی در جنوب این استان همچنان مسدود است و برآورد اولیهٔ خسارت ۱۱۰ هزار میلیارد ریال شده که با توجه به حجم بارندگی‌ها درحال افزایش است.

جاده‌ها بیشترین خسارت را دیده است

همزمان با فعالیت سامانهٔ بارشی، باران‌های سیل‌آسا و در پی آن طغیان رودخانه‌های فصلی که منجر به بسته شدن مسیرها، اختلال در ترددها، آبگرفتگی معابر و خسارت به بخش‌های زیرساختی در نقاط مختلف شد. در برخی شهرستان‌های جنوبی سیستان‌و‌بلوچستان مانند ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر بارندگی‌ها خسارت‌هایی به جاده‌ها و برخی زیرساخت‌ها وارد کرد. همچنین، به‌دلیل حجم بالای بارش‌ها برق تعدادی از روستاها قطع و برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند.

در برخی شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان مانند ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر بارندگی‌ها خسارت‌هایی به جاده‌ها و برخی زیرساخت‌ها وارد کرد

مدیرکل ستاد بحران سیستان‌وبلوچستان روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا برآورد اولیهٔ خسارت سیل در این استان را فعلاً ۱۱۰ هزار اعلام کرده و گفته است با توجه به حجم بارندگی‌ها این خسارت درحال افزایش است. او گفته است: از مجموع ۴۲۰ راه روستایی بسته‌شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان‌وبلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسان تاکنون ۳۷۸ مسیر فرعی بازگشایی شده است. بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان‌وبلوچستان به‌ترتیب به راه‌های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکهٔ برق‌رسانی و آب اختصاص دارد.

 

او همچنین از بسته بودن ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی قدیمی اسپکه-بمپور در جنوب این استان بر اثر بارندگی‌های اخیر و طغیان رودخانه‌های محلی خبر داده است.

«مجید محبی» اضافه کرده است: همچنان تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان‌وبلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.

 

آسیب به سه شهر اصفهان

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز دیروز به ایسنا گفته است سه شهر اصفهان آسیب دید‌ه است. در روزهای اخیر، بارش‌هایی را در شهرهای کاشان، آران‌و‌بیدگل و قمصر در استان اصفهان داشتیم که این موضوع باعث ایجاد آبگرفتگی‌هایی شد و برخی اماکن مسکونی دچار خسارت شدند. در این مناطق آب، برق، گاز و راه‌های ارتباطی برقرار است و هیچ مشکلی در این زمینه‌ها وجود ندارد.

 

خسارت‌ به محورهای مواصلاتی، پل‌ها و آبنماها در خراسان‌جنوبی

«حسین ظفری» گفته است: در دو روز اخیر، در استان خراسان‌جنوبی نیز بارش‌هایی را داشتیم. در شهرهای زیرکوه، خوسف، طبس و بیرجند بارش‌ها شدت داشت و خسارت‌هایی به محورهای مواصلاتی، پل‌ها و آبنماها وارد شد. البته تمام محورهای مواصلاتی باز هستند، اما از مردم خواهش می‌کنیم تا ایمن‌سازی کامل محورها از تردد خودداری کنند. 

 

او با اشاره به بخشی از خسارات بارش‌ها در خراسان‌جنوبی اضافه کرده: این بارش‌ها باعث آسیب به ۲۰ قنات و تلف شدن بیش از ۳۰۰ رأس دام شده است. همچنین، تعدادی روستا دچار قطعی برق شده بودند که به‌تازگی وصل شده است. سیستم سوخت‌رسانی در این استان فعال است. 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران از تلاش‌ها برای برطرف کردن مشکل آب نیز خبر داده است.

 

خسارت به راه‌های روستایی کرمان

ظفری به خسارت سیل در جنوب کرمان هم اشاره کرده. او در این باره گفته است: در جنوب کرمان نیز، بارش‌ها به منازل، راه‌های عشایری و ابنیه خساراتی وارد کرد، اما نیروهای امدادی در تلاشند تا زودتر مشکلات را رفع کنند. راه‌های مواصلاتی باز هستند، اما راه‌های روستایی ناایمن‌اند که باید مدنظر هموطنان قرار گیرد. 

 

برق روستاهای یزد وصل شد 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران دربارهٔ تخریب راه‌های روستایی یزد و مشکلات راه‌های اصلی نیز گفته است: بارش‌ها در استان یزد نیز سبب شد تا راه‌های روستایی تخریب شود. همچنین مشکلاتی در راه‌های اصلی نیز وجود دارد که درحال برطرف شدن است. تردد در این استان مشکلی ندارد. در این استان ۲۵۲ روستا دچار قطعی برق شده بودند که امروز شبکهٔ برق پایدار شده است و مشکلی وجود ندارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *